1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor onherstelbaar beschadigd door Turbo

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MaassterR, 6 feb 2010.

  1. Na zo'n 13.000 km probleemloos en geweldig gereden te hebben is het nu helemaal mis met de Focus. Km stand 163.000 Na geratel onder de kap en een kort flikkerend olie lampje, is de diagnose van de Ford garage als boven. Van Ford Nederland weet ik inmiddels dat ik nul coulance kan verwachten. Nieuwe motor met turbo en inbouw € 6.800,-
    Dus heeft iemand nog tips voor het zelf vervangen ?

    1 Wie weet er een goed adres voor een compleet motorblok ?

    2 Bestaat er al een vraagbaak voor focussen vanaf 2005 ?
     
  2. Oh ja, de motorcode is G8DB 1W.
     
  3. Dat is zwaar ***** man, maar 1.6 (diesel) motoren hebben wel vaker kuren helaas.

    Probeer eens de onderdelenlijnen:
    www.onderdelenlijn.nl
    www.auto-onderdelen.com
    www.onderdelenzoeker.nl

    Of even de sloperijen afbellen in jou woonplaats omgeving.
    Als je vlakbij de grens van Belgie woont heb je daar net over de grens enkele sloperijen die alleen maar Ford onderdelen verkoopt ik weet even zo de naam en plaats niet ze zetten wel advertentie af en toe neer op marktplaats met schade auto's.
    Als Duitsland een optie is kan ik via een kennis daar even voor je na laten zoeken.

    Of deze bedrijf in Drunen die meer dan 2000 motorblokken op voorraad hebben zie link: http://www.okesion.nl/
    http://www.automotorenbenelux.nl//contact.html
     
  4. kijk inderdaad voor een complete motor dus incl. turbo pomp e.d.
    met zeer weinig km.
    motor uit ander merk past ook he b.v. peugeot citroen volvo e.d.
    uiteraard met de 1.6 tdci
    dus vaak is er wel wat te vinden
    kijk ook nog ff bij handleidingen focus II hier op het forum
    "kolere" heeft net extra info geplaatst misschien heb er wat aan
    succes
     
  5. Gaat toch best vaak mis met die 1.6 TDCi's. Sterkte ermee.
     
  6. Bedankt mannen ! Tips waar ik wat mee kan.

    Het is inderdaad zo'n PSA. ( Mijn bouwjaar 2006 )Daar rijden meerdere merken mee, dus je zou zeggen dat ze te vinden zijn. Ik lees dat deze 1.6 zelfs in de S 80 van Violvo wordt aangeboden.
    Ik heb inmiddels zo'n 50 demontagebedrijven gesproken, maar ze liggen niet maar zo even bij bosjes in het rek. Het komt wel vaker voor zeggen ze allemaal, maar wanneer...
    Vaak is de onderhoudshistorie erbij en wordt er zelfs garantie op gegeven.
     
  7. pfff, hier word je dus echt niet vrolijk van, ook vind ik het niet erg netjes dat je geen steun van ford nederland krijgt, ik bedoel, 163000 kilometer voor een diesel...

    ik hoop voor je dat je je auto er weer bovenop krijgt, en na veel lezen van problemen met die 1.6 tdci's weet ik wel dat ik nooit een auto met deze motor zal kopen....

    heeeel veel succes ermee

    groetjes michael
     
  8. wat is er gebeurd dan, is je turbo uit elkaar gespat en delen ervan in je motor gekomen ?
    In iedere geval erg veel succes!
     
  9. beetje vreemd mijn blok koste met revisie van de bak 2800 euro weet niet hoe ze aan 6800 euro komen ????? Was wel zo dat mijn kop is overgezet van mijn oude blok maar dan nog zit er een groot verschil tussen. Bij mij zat de bakrevisie er bij en bij jij dan de kop en een turbo er extra bij kan nooit 4000 euro meer kosten.
     
  10. 6800 eurie is inderdaad aan de ZEER hogekant, voor dat bedrag kan je heus wel een fatsoenlijke focus kopen met inruil/verkoop je huidige auto dan in plaats van 6800 euro ff bij ze op de toonbank neer te leggen.
     
  11. Kosten

    De Ford dealer doet een prijsopgave, waarbij een nieuwe motor € 3250 kost en de Turbo € 900. De rest is manuren en kleinmateriaal.

    Ben vanmorgen gebeld door een demotagebedrijf, die een motor heeft staan. Compleet. 15000 km gelopen. Vraagprijs € 1200
    Alleen... de motor code is G8DA en volgens mijn kentekenbewijs is mijn code G8DB.
    Weet iemand het verschil ?
    Deze codes komen beide voor bij TDCI focussen, maar passen ze allebei zondermeer?
     
  12. moet wel passen motoren zijn bijna allemaal gelijk
    vaak moet je een paar dingetjes overbouwen
     
  13. Ik zou er niet blindelings vanuit gaan dat het zomaar kan. Het passen zal geen probleem zijn, maar ik denk dat je het eerder moet gaan zoeken in de electronica. Wellicht draait die motor op een iets ander motormanagement systeem.
     
  14. was er niet zo iets als het verschil van 90, 100 en 115 pk??

    Greotjes ton
     
  15. Kom nu in de ford folder alleen nog een 100 en een 109pk tegen, maar dacht dat er ook nog een 90pk in omloop was.

    Succes ermee.

    Groetjes ton.
     
  16. Wat bizar dat je motor na slechts 160.000 km onherstelbaar beschadigd kan raken.
    Heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Je hebt weliswaar geen garantie meer, maar ik denk dat je wel recht hebt op een tegemoetkoming van Ford NL. Rederlijkerwijs mag je van een motor verwachten dat deze langer mee gaat dan 160k.
    Sterkte ermee in ieder geval.
     
  17. Klopt, was ook een 90pk versie van.
     
  18. de 109 PK heeft een variabele turbo, de 90 pk een vaste, dat is het verschil in de motorcode. Je moet dus vragen of er een vaste of variabele turbo op dat sloopblok zit, en dat vergelijken met wat je zelf hebt.
    En dan met dat nieuwe blok, tussen de normale beurten door olie en filter wisselen.
    Suc6
     
  19. Is dit soort problemen ook te verwachten bij de 2.0 TDCi?
     
  20. ...ben blij dat mijn 1.6 TDCi van de zaak is!!

    Robert
     

Deel Deze Pagina