1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mogelijkheden (chip)Tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Hunter, 13 nov 2007.

  1. Thanks, had al iets gelezen hierover en het voordeel lijkt vooral te zijn dat je zelf weer tuning terug kunt zetten als die door een update komt te vervallen, maar wat doet een club als UT (of zip of een van de vele anderen) anders dan je zelf met deze bluefin kan? Of zijn de eerste stages allemaal min of meer gelijk?
     
  2. #523 trucker0werner, 26 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jul 2017
    ut of zip bijvoorbeeld doen de auto eerst op de bank testen. kijken wat je daadwerkelijk hebt en dan passen ze het aan via een uitgebreidere software.
    hier kunnen ze zelf kiezen hoeveel ze aanpassen.

    bij diesel kunnen ze bijvoorbeeld de brandstofdruk verhogen, max boost verhogen. snelheid van aanpassing van de boost, of hij langzaam op boost levert of sneller. vervroeging van brandstof etc. etc.

    bluefin is denk beetje vergelijkbaar als een racechip module.
    racechip module kun je er tussen zetten en er tussen uithalen, hardwarematig. bluefin is softwarematig aanpassing. mogelijk boost aanpassing of dergelijks. kans is groot dat het wel getest is door bedrijf zelf.

    weet alleen niet of je bij bluefin je eigen bestand op moet sturen en dat hij aangepast terug gestuurd wordt. of dat je een vaste bestand koopt.

    voordeel van ut of zip. je rijdt erna een proefrit om te kijken of alles op de weg ook goed functioneert. zijn er problemen dan kunnen hun de software iets anders aanpassen.
    heb gehoort dat ze voor vermogen de vervroeging van de ontstekking (benzinemotor) aanpassen. maar dat ze ook motoren hebben gehad dat ze hem terug hebben moeten zetten naar fabriekswaarde, dit ivm met niet goed gedragen op de weg.


    heel kort gezegd elke motor valt aan te passen qua software. soms zitten ze met de beveiliging die de fabrikant erop heeft gezet en zullen ze direct op de motor computer moeten programmeren. dus computer eruit en uit elkaar. dan direct op de geheugen schrijven ze het erop.

    motoren zonder turbo,rond de 2% extra
    motoren met turbo zit meer marge op 20% extra is dan vaak makkelijk te halen
    voor beide geldt heb je een motor die softwarematig terug geschroefd is. dan valt er nog meer te halen
    zoals de 1.6 ecoboost is 150pk en 182pk versie van. ze kunnen dan eenvoudig de 182pk waardes halen zijn mensen die 206pk er zelf uit halen nu. orgineel op papier 150pk versie
    heb voorbeelden gezien waar een 70pk motor naar 150pk gaat dus dik dik 100% meer.
    dit komt omdat orginele motor af fabriek 70pk gelevert is en softwarematig geknepen is.
     
  3. Zelf heb ik het vermoeden dat veel tuners ook gebruik maken van "of the shelf" software. Ga maar eens zoeken op de tag: licenties. Meer dan eens wordt er geschreven dat ze de licentie niet hebben of er voor moeten betalen.

    Ik twijfel dan ook of de software die je krijgt, custom is. Temeer een customtune meer inhoudt dan enkel een vermogensmeting. Vermogen is maar de uitkomst vd tuning, maar hoe je er komt is mogelijk nog wel veel belangrijker.

    Overigens de software van Bluefin wordt uitgebreid door hen getest op een aantal testauto's, alvorens de getunede software op de markt komt.
     
  4. [MENTION=4637]trucker0werner[/MENTION] hoe kom jij tot de vergelijking van Racechip en Bluefin? Bij Bluefin krijg je een handheld toegestuurd zodat je zelf de ecu kan flashen via de OBD poort.

    Racechip is geen chiptuning, jaar een Piggyback.
     
  5. racechip is hardwarematig aanpassing, die laat de software denken dat de turbo druk lager is dan werkelijk is. waardoor daadwerkelijke turbodruk hoger is en dus meer vermogen

    bluefin is softwarematig. je zet een ander bestand op dat je 0.1bar meer boost geeft bijvoorbeeld. bij problemen moet je eigen bestand terug op zetten en contact opnemen met bluefin

    en ja een tuner zal niet veel verschillend doen dan bluefin. standaard bestand erop. ze halen eerst je bestand eraf en dan passen ze die aan. zijn er problemen dan kunnen ze verschillende waardes aanpassen om wel goed te krijgen

    bluefin en tuner is dus wel gelijk alleen bluefin is vaste bestand en tuner kan direct meten en bij problemen nog aanpassing doen.


    [MENTION=15515]Mpothoven[/MENTION]
    hoe ik dus bij de vergelijking kom
    beide kun je zelf doen. 1 is softwarematig en ander hardwarematig aanpassing
     
  6. Als ik aan de gang ga met tuning dan wordt het toch bij een daarin gespecialiseerd bedrijf, maar vooralsnog kan ik weinig ervaringen vinden over het 1.5 tdci blok, van de 2.0 en 1.6 motoren is wel wat te vinden, maar ik wil niet mijn blok in de soep draaien voor 50nm extra. Vooral omdat ik niet weet in hoeverre de motor 'uitgeknepen' is om de huidige performace te halen.
     
  7. Bij Bluefin krijg je een vast bestand, stage 1, 2 ,3 of 3+

    Jouw eigen standaard software wordt opgeslagen op de handheld zodat je altijd weer terug naar de fabrieksinstellingen kan als je dat wilt.

    Bluefin verandert niks aan jouw eigen bestand.
     
  8. 1.5tdci hoeveel kleiner is hij daaswerkelijk als de 1.6tdci.
    Afronde gebeuet namelijk nooit goed. Die aanpassing kan net een rede zijn voor typegoeskeuring en euro norm. Denk dat rest weinig verranderd is aan motor zelf.

    Kapot rijden is als je boven de 20%winst gaat zitten.
    Voor de 1.5 of 1.6 is de winst net zo erg verwacht ik.


    Wat betreft bluefin.
    Als je een ander file op zet dan moet je dus eerst 500km of dergelijk rijden voordat sofware helemaal zichzeld verfijnd heeft.

    Niet elke motor heeft dezelfde bestand. Die past zichzelf deels aan.
    Dat zal dus elke keer ff anders zijn als je een andee bestand erop zet.

    Vandaar dat na tunen van me motor perfect reed veel koppel onderin.
    Maar na 500km en dus ook kleine automatische aanpassingen. Voelde je gewoon de motor meer kuren te jebben. Kon terug gaan maar toch de 182pk versie op gezet. Rijd geweldig nu
     
  9. De 1.5 tdci is toch gelijk aan de 1.5 hdi van Peugeot? Bij Peugeot levert die 130pk en 300Nm standaard, bij Ford 120pk en 270Nm.

    Nu kan het natuurlijk wel zo zijn dat hij bij Ford anders is op bepaalde aspecten waardoor je misschien minder winst kunt halen.
     
  10. Heb gehoord dat de 1.5 ecoboost minder krachtig is dan 1.6 ecoboost. Op papier zelfde trekkracht maar 182pk tegen 180pk.

    Verschil van de diesel weet ik zo niet.
    Verschil tussen ford en peugeot ken ik wel deels.
    De regeneratie van roetfilter is bij peigeot met additief en bij firs met een brander in de uitlaat.
    Bij fird is interval voor distibutieriem lager als bij peugeot. I
    Luchtfilter is ook iets anders

    Verschil in vermogen zal deels aoftware kunnen zijn. En rest lagere uitstoot.
    Turbodruk iets lager en je hebt al iets monder koppel en uiteindelijk ook iets monder max vermogen.

    Weet niet of peugeot 120pk 1.5hdi heeft wat is denk niks meer dan softwarematig teruggesraaide 130pk.
     
  11. Peugeot heeft vooralsnog alleen de 130pk versie.
    Ze hebben eerst even de problemen afgewacht en de eerste terugroepactie bij Ford met gebroken tandwielen.
     
  12. Ik had dat idd voorbij zien komen op amt facebook.
    Eigenlijk gek. Motor is een psa die ook door ford eordt gebruikt. Psa groep gebruik de 2.8diesel puma motor van ford.

    Zit kleine 2 jaar niet meer bij peigeot dus kan helaas verser weinig tot niks over deze motor vertellen. De pude 1.6diesel met adblue of ureum net hoe je het wilt noemen ken ik nog wel.
     
  13. Ik heb wat meer tijd genomen om rond te kijken en probeer nu een keuze te maken tussen de bluefin handheld en even langhobbelen bij Unlimited tuning. Die laatste zit kennelijk in Amersfoort dus dat is lekker dichtbij, en ze zijn sponsor van de focusclub? Dan moet het goed zijn dacht ik.

    Voordeel van de bluefin is dat ik zelf eventueel de tuning terug kan zetten na een update, maar voordeel van langsgaan bij een goed bedrijf is dat zij veel meer verstand hebben van wat ze horen en zien aan de auto voor/na tune... Wie heeft hier een mening over?

    ps, vermogenswinst is volgens beide websites redelijk gelijk. Prijs met ongeveer 300 voor UT en 400 euro voor de bluefin scheelt een beetje.
     
  14. #535 Edwin72, 4 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2017
    Ik ben ook aan het kijken naar de mogelijkheden voor mijn 1.0 / 125pk, gaat natuurlijk nooit een RS worden :schater: maar een beetje meer trekkracht dan de originele 170nm (200nm) is zeker welkom.
    Ik denk dat ik voor bluefin ga, lijkt mij ideaal dat jezelf de tuning/origineel terug kan zetten voor bijvoorbeeld een servicebeurt of een update van de dealer.
    Ik weet alleen niet hoe het werkt, kun je onbeperkt de tuning verwijderen en weer plaatsen?
    Ik zie dat Superchips (bluefin) nu een aanbieding heeft, waar de VAT niet betaald hoeft te worden, scheelt toch zo'n 90 euri's...
     
  15. Interessante discussie. Ik krijg dinsdag mijn nieuwe Kuga 1.5 ecoboost 120 pk.

    Ik weet nog niet zeker wat ik ga doen. Ik twijfel tussen een "operatie" van Dutchguy , Unlimited Tuning en Bluefin.

    Ik ga er eerst maar eens een paar dagen mee rijden. Dat je de originele software terug kan zetten vind ik wel een pluspunt van Bluefin. Helaas staat de 120 pk niet op hun lijst. Ik heb wel info aangevraagd of het kan.
     
  16. Wat bedoel je precies met 'een operatie van dutchguy'?
     
  17. 150pk software erin
     
  18. Gewoon de originele 150pk software er op en als dat niet genoeg is later een Bluefin nemen ;)
     
  19. #540 Tobo01, 5 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2017
    Bluefin is mogelijk, maar ze hebben de 120 pk niet in Engeland. Volgens het antwoord zal het resultaat op de 150 pk versie lijken. De 150 pk software lijkt me tot nu de beste optie. Wat extra PK's is wel prettig. Koppel blijft hetzelfde.

    Ik ga vanaf woensdag eerst een paar dagen testen. De caravan erachter ga ik pas in september testen.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina