Mogelijkheden (chip)Tuning

Discussion in 'Performance tuning' started by Hunter, Nov 13, 2007.

  1. Klopt helemaal, wel heeft de ST heeft een specifieke ECU.
     
  2. Wij doen erg veel Ford en wij zien dit als een specialisme.
    MAAR inderdaad, zoals bijv. JD zich alleen richt op VAG, richten wij ons niet alleen op Ford.
     
  3. Bluefin is ook niet helemaal heilig, op de mondeo veel last van veel roet en het spontaan ontbranden van het mil lampje. Nu met software van een andere tuner geen problemen meer.

    Voor de focus heb ik er geen ervaring mee, dus kan er niks over zeggen.
     
  4. #464 Marco Morello, Feb 24, 2014
    Last edited by a moderator: Feb 24, 2014
    Zeg ook niet dat Bluefin heilig is, maar over het algemeen wel goed.
    Wat betreft dat roeten, dat had Lars met zijn focus ook... alleen was die bij een andere "tuner" geweest. Met Bluefin was dit over.
    Wel belangrijk is de status van je verstuivers.
     
  5. Het was ook niet persoonlijk bedoeld. Uiteraard zijn er genoeg flapdrollen onder de tuners (ziptuning oid.), maar er zijn ook wel goede tuners die echt niet tot het maximale gaan en waar goede afspraken mee zijn te maken. Zoals kosteloos de map weer plaatsen na een update door de dealer.
     
  6. Mijn ervaring is ook, dat de ondersteuning vanuit engeland ook erg goed is, je kan altijd mailen/bellen gegarandeerd dat je binnen een uur(mail) of gelijk geholpen word(bellen).
     
  7. Weet ik. ;)
     
  8. Misschien is het al voorbij gekomen, maar geen zin 47 pagina's af te zoeken:angel:
    wat zijn de kosten en waar in Nl mogen we wezen?
    voor mij gaat het om een 1.6 16v mk1.1 focus
     
  9. Bij een atmosferische benzinemotor zoals de Zetec S(E) in de focus 1 is de vermogenswinst door chiptuning zeer beperkt. Gemiddeld wordt een vermogenswinst beloofd van zo'n 9 PK maar in de praktijk zal dit lang niet altijd worden gehaald. Bij een atmosferische benzinemotor zijn de kosten per extra PK dus relatief hoog.

    Wat tuning bedrijven is de keus zeer groot. Er zijn werkelijk tientallen bedrijven die dit doen. Een goede, betrouwbare vinden is vooral een kwestie van reviews lezen.
     
  10. Dus dat heeft weinig nut om dt te doen...
     
  11. Of het zin heeft om een atmosferische motor te chiptunen is een afweging die je voor jezelf moet maken. De kosten zijn relatief hoog voor een geringe vermogenswinst. Het verschil in vermogen zal wel merkbaar zijn maar verwacht hier niet teveel van.

    De Zetec S(E) is te tunen tot vermogens van boven de 150 PK maar hiervoor zijn wel de nodige hardwarematige aanpassingen nodig zoals bijvoorbeeld andere nokkenassen, andere inlaat en uitlaat, cilinderkop flowen, 4 afzonderlijke throttle bodies, e.d. De kosten hiervoor zijn vrij hoog waardoor het kostentechnisch niet erg interessant is om een dergelijke motor te tunen.
     
  12. Gasklephuis groter maken scheelt al wat en met een andere uitlaat er bij ook, wordt ie wat pittiger, heb het zelf ook gedaan. Gr Peter
     
  13. Wellicht domme vragen:
    Stel ik laat mijn 2.0 tdci 140pk (80.000km) chippen naar 170pk:
    - moet ik hem opnieuw laten typegoedkeuren bij RDW?
    - moet ik dit melden bij de verzekering?
    - stel ik wordt aangehouden door Politie en ze constateren dat de auto is gechipt, wat zou gevolg kunnen zijn (bvb door sneller ervandoor te gaan dan hun a4 2.0T :rock:)?
    - ik veroorzaak een aanrijding :( (niet noodzakelijk door mijn rijstijl, gewoon in een file te laat remmen en pats achterop, kan elke kip gebeuren, gechipt of niet). "STEL" de verzekeringsagent constateert dat de fofo gechipt is, wat zou dit kunnen betekenen voor de vergoeding (all risk verzekerd)?
    - bij zelfde rijstijl, wat zou de brandstofbespraking zijn? (ik zie wisselende berichten van tss 4-8% en van 15-20%)
     
  14. Er rijden genoeg auto's die standaard al 170pk of meer hebben dus dat zal denk weinig van doen hebben op verzekering en dergelijken.
     
  15. Bij meer dan 40% toename in vermogen is er pas herkeuring nodig
     
  16. #476 nctnico, Mar 25, 2015
    Last edited by a moderator: Mar 25, 2015
  17. Quilty?
     
  18. Zat al te twijfelen aan mezelf, maar had geen zin om het uit te zoeken.

    Gedachte was goed, uitvoering K*T :P
     

Share This Page