1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mogelijke aanschaf Focus, wat algemene vragen

Discussie in 'Prullenbak' gestart door Binnetie, 5 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. [MENTION=142]JW[/MENTION] dankjewel het is mij nu duidelijk. Ik dacht je met console het display bij de tellers bedoelde. Maar door je uitleg snap ik het nu.
    [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION], laten tinten is ook een optie als het wel een hele dure aangelegenheid wordt (en dat vermoed ik).

    Toch merk je dat over het algemeen verkopers niet alles weten. De ene zegt 300 excl. Btw voor getinte fabriekramen zonder het op te zoeken. Een andere verkoper weet niet waar de extra sensoren voor dienen (active city stop).

    Dit forum is een enorme hulp voor mij. Ben benieuwd hoe de velgens morgen zijn. Er zullen alleen nieuwe zomerbanden gekocht moeten worden of de dealer moet nog wat hebben staan.
    De turbo maakt hem inderdaad een stuk sneller onderin. Dat ga ik vast ook merken. Voordeel van dese benzine versie is dat ik niet hoef te rommelen met displays vervangingen enzo.
     
  2. er zijn veel aanbieders die tinten dus dat is een kwestie van googlen ;)
     
  3. Dat is waar, ik heb het eens in een zaak gezien hier in Drenthe. De eigenaar was tevreden maar ik zag toch allemaal kleine luchtbelletjes en vond het niet heel strak.

    Weet iemand een adresje in Drenthe of Overijssel met goede ervaringen?
     
  4. Waarom moet er getint glas in/op zitten? Een set Privacy Shades of Sonniboys heeft ook een mooi effect. Dan ben je voor ca €170 klaar.
     
  5. Ik vind donkere ramen i.c.m. de rest van de auto gewoon erg mooi. De Privacy Shades vind ik persoonlijk niet zo mooi eruit zien. Maar zeg er wel eerlijk bij dat ik nog niet weet wat de kosten zijn als je al je ramen laat tinten.
     
  6. check www.autobedrijfvandertuin.nl ik heb nog een mooie focus van 2013 staan voor 17500 euro. Geen privacyglass maar wel een zeer luxe uitvoering met maar 32.000 kilometer. Met zo'n auto heb je de eerste jaren praktisch geen onkosten.
     
  7. Mooie auto, ik mis alleen wel Park Assist en hij is wat boven mijn budget. De km-stand is wel laag te noemen. Daar heb je wel jaren plezier van.

    Ik ben voor mezelf aan het berekenen gegaan:

    Diesel (1.6):
    - Wegenbelasting: €115,- per maand
    - Brandstofkosten: 25000:12=~2083 km per maand. Gemiddeld gebruik 1:18 (volgens Autoweek praktijk verbruiksmonitor) is 115,7 liter per maand x €1,28 (op dit moment): €148,09 per maand
    - Onderhoud: Lastig, want Autoweek zeg €52,- per maand bij 15000km per jaar gedurende 4 jaar. Laten we zeggen €90 per maand
    - Afschrijving: heb ik zo geen idee van

    Totaal: €354,- per maand

    Benzine (1.6 Ecoboost):
    - Wegenbelasting: €51,- per maand
    - Brandstofkosten: 25000:12=~2083 km per maand. Gemiddeld gebruik 1:13 (volgens Autoweek praktijk verbruiksmonitor) is 160,2 liter per maand x €1,60 (op dit moment): €256,32 per maand.
    - Onderhoud: Lastig, want Autoweek zeg €51,- per maand bij 15000km per jaar gedurende 4 jaar. Laten we zeggen €85, per maand
    - Afschrijving: heb ik zo geen idee van

    Totaal €392,- per maand

    Voor de verzekering maakt het niet uit of ik een benzine of een diesel rij.
    Puntje is alleen de afschrijving en het onderhoud. Een diesel heeft een distributieriem die vervangen moet worden. Daar zou je 10 eu per maand bij op kunnen tellen (vervanging is meestal zo rond de €600,- per 5 jaar (bij mijn Seat). Bij de Focus weet ik niet wanneer deze aan de beurt is.

    Heb zelf geen idee of dit zo'n beetje klopt. Ik zal hier toch wel een beslissing in moeten nemen. Misschien dat jullie hier nog een wat beter beeld in kunnen verschaffen?
     
  8. Oke, staat ook nog een candyred, die heeft wel park assist en ook erg weinig kilometers en iets voordeliger. persoonlijk zou ik voor een benzine gaan.
     
  9. #29 Binnetie, 9 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2015
    Die heb ik gezien, de kleur is erg mooi. Zo een heeft mijn kennis ook, vraag is alleen of mijn vriendin de kleur ook mooi vind.

    De foto's kan ik helaas niet bekijken. Wanneer ik klik op 'bekijk grotere foto's' dan ga ik naar de onderkant van de pagina en zie ik maar 1 foto staan.

    Benzine of diesel blijft een persoonlijke keus, maar ik zie liever iets meer onderbouwing waarom benzine of diesel aangeraden wordt.

    Edit: Een Ford-verkoper gaf aan dat een diesel duurder is:

    Tja geen idee hoe dat met die eisen zit? Maar is dit waar?
     
  10. #30 McGyver, 9 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2015
    Ik heb een aantal gegeven ingevuld in een excel bestand wat ik altijd ter vergelijking gebruik. En daar komt de Diesel behoorlijk voordeliger uit.
    [​IMG]

    Het brandstofverbruik heb ik van spritmonitor.de:
    Diesel: www.spritmonitor.de/.../Ford/Focus.htm...fueltype=1
    Benzine: www.spritmonitor.de/.../Ford/Focus...fueltype=2

    De verzekeringspremie komt via independer en dan de goedkoopste aanbieder, op basis van 10 schade vrije jaren en All Risk verzekerd.


    EDIT: Diesel is voordeliger dan Benzine, maar deze berekening is exclusief het onderhoud en afschrijving.
     
  11. #31 Binnetie, 9 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2015
    Dat is een hele mooie sheet McGyver, mijn complimenten.

    Kan je hem eens invullen met de wegenbelasting die geldt voor Drenthe? Want daar zit denk ik nog een beetje verschil in. Het gewicht van beide auto's zie ik op verschillende plekken verschillen, dus ik weet niet exact welke het nu is.

    Edit: Zoals ik het lees is de 1.6 TDCi (diesel) goedkoper?
     
  12. Dit is met het belastingtarief van Groningen. Voor Drenthe is benzine op jaarbasis €4 duurder en diesel €8.

    Daarnaast is Diesel idd voordeliger!
     
  13. #33 Binnetie, 9 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2015
    Oke, dan snap ik niet waarom de verkoper dan over de milieu eisen begint.
    Ik heb even ene premieberekening gedaan met mijn verzekering en het verschil is 6 euro per maand in het voordeel van de benzine auto. Dan blijft er nog zo'n €384,- per jaar over in het nadeel van de benzine.

    Edit:
    Heb een sheet gevonden en ook ingevuld:
    [​IMG]

    Voor de verzekering gaat er nog zo'n 72 eu in het voordeel van de benzine vanaf. De wegenbelasting heb ik even aangepast in de sheet. Beide autos vallen in dezelfde categorie in de wegenbelasting qua gewicht.
    Hier is alleen de extra kosten voor bijvoorbeeld een distributieriem nog niet van afgehaald en de soms wat duurdere kosten voor de APK voor een diesel.
     
  14. #34 jjonkie, 9 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2015
    Ik maak zelf altijd een sheet in excel maar die is niet zo mooi als dit.

    Grappig want ik heb een 1.6 tdci en overweeg een benzine te kopen...

    Ik ga een electrische auto rijden voor de zakelijke km en dan blijft er nog maar 7 tot 10k over voor de focus. Dat is te weinig voor een diesel in NL :-(
     
  15. Dit is idd de basis! Ik heb 'm iets verbouwd zodat ik verschillende merken en/of modellen kan vergelijken.
     
  16. #36 Binnetie, 9 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2015
    Eind van de middag bij de benzine auto welke McGyver tipte in dit topic.
    Heb de verkoper ook de diesel auto laten zien.

    De auto is opzich nog netjes, paar vlekjes in de hemelbekleding, een plekje precies op de rand van een bumper bij de achterklep en een knikje van 5 cm bovenaan de motorkap. Deze is er wel weer uit te krijgen.

    De 18 inch velgen waren wat beschadigd en ik ben bang dat 18 inch niet fijn gaat rijden. Er stond nog een nieuwe set 17 inch velgen met nieuwe taranza banden van de nieuwe model (15 spaaks) Focus in de showroom. Deze kon ik overnemen voor €450,- (nieuwprijs €980,-)

    Dan de hele benzine-diesel discussie. De verkoper was van mening dar benzine onderaan de streep goedkoper was:
    - ik kom op ongeveer 1 beurt per jaar en deze is voor een diesel standaard €20,- duurder
    - distributieriem voor een diesel is €25,- duurder elke 140000 KM (verwaarloosbaar)
    - Roetfilter bij de diesel moet vervangen worden tussen de 160000 - 180000 KM. Als je dit niet doet dan loopt de auto gewoon niet lekker meer, kosten €1200,-
    Ik gaf aan dat ik meende ergens gelezen te hebben dat dit niet hoeft bij dit type diesel, maar hij zei dat het uiteindelijk toch moest. Tja ik kon zo even geen bron vinden.

    JW heeft gelijk wat betreft de verkeersbordherkenning, deze zat er op mijn aandringen om het uit te zoeken niet op. Niet erg, maar ik wil graag duidelijkheid over de opties die genoemd worden.
    De ramen laten tinten kost €520,- incl. BTW hiervoor gaat de auto weg naar een specialist die dit uitvoert in Zwolle.

    Totaal €14350,- uiterste prijs met inruil van mijn auto €13900,- incl. nieuwe remblokken achter, alle olie en vloeistoffen vervangen, APK en 3 maand wegrijgarantie op draaiende motordelen en versnellingsbak.

    De auto vond ik verder mooi en het Sony geluid van het Sony X-pack klonk ook beter dan de standaard radio. Dit heb ik helaas maar korte tijd kunnen testen.
    Lastig allemaal aangezien deze auto de kleurendisplay's heeft en de andere niet. De dakrails ontbreken helaas, dit vond ik voor de looks wel mooi maar goed dat is niet superbelangrijk, in ruil daarvoor heb ik mooier geluid.

    Wat vinden jullie? Klopt het uberhaupt van het roetfilter? Want dan speel je aardig gelijk onderaan de streep.
     
  17. Dat de beurten en onderdelen voor een diesel duurder zijn is peanuts. Het gaat om het gevoel dat je er bij hebt en waar je je fijn bij voelt.
    In mijn eigen situatie is een diesel een paar tientjes goedkoper dan benzine, maar ik rij toch een benzine.

    Bij diesels met hogere km-stand (waar je over 4 à 5 jaar aan zit) zit je met de verstuivers (ca €400 per stuk) en de roetfilter (€1200 à €1600), maar volgens JW is dat niet meer nodig.
    En de EcoBoost mag meer trekken dan de TDCI, 1600 om 1200 kg.

    Voor wat de 18" velgen. Daar heb ik zelf nog geen ervaring mee, maar ik heb 16" voor de winter en 17" voor de zomer. Die 17" set stuur veel beter. Hopelijk binnenkort voor mij (eindelijk) 18".
     
  18. De trekkracht maak me nu niet echt veel uit maar is altijd meegenomen.

    De roetfilter zou bij 160000 - 180000 vervangen moeten worden, dat is voor de genoemde diesel in mijn vorige bericht binnen 6 tot 12 maand na aanschaf. Ik kan alleen nergens vinden of het nu wel of niet nodig is.

    Om de 18 inch velgen zitten all-season banden die hebben nog goed profiel, maar omdat ze beschadigd zijn verwacht ik hier niet zoveel meer voor te krijgen als ik die €530,- die ik nu korting krijg.

    Ik ga zelf eerst niet meer voor winterbanden, die paar keer dat het gevaarlijk is op de weg... de set die ik nu bij mijn Ibiza heb verkoop ik.

    Motorisch moest er praktisch geen verschil zijn tussen de benzine en de diesel motor. De benzine heeft 110000 gelopen en de diesel 144000 dat is 1,5 jaar extra rijden tot ik op de stand van de diesel kom. En een benzine moet zonder problemen 250000 kunnen lopen is me verteld. Is dit een beetje reëel?
     
  19. #39 jjonkie, 10 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2015
    Persoonlijk zou ik bij 20k plus altijd voor diesel gaan, rijdt mooier en je klant gewoon 800+ km op een tank van 50 tientjes. Alleen dat gevoel al..

    Maar goed dat is tov de oude benzine motoren, ik heb weinig ervaring met langere tijd rijden in een Ecoboost. Wel denk ik als je twijftel tussen benzine en diesel bij deze km standen dat je de 1.6 Ecoboost moet laten staan en dan voor een 1.0 Ecoboost gaan. Die zijn echt een stuk zuiniger dan de 1.6 Ecoboost.



    Roetfilters van de :focus3: diesel hoeven niet meer vervangen te worden. En hebben ook geen additieven meer nodig.

    Mijne heeft nu 140k gelopen en heb er nog niks aan hoeven doen.Buiten banden/remmen en regulier onderhoud bij de dealer. Kosten vallen me mee.

    Ik ben het met je eens over 18 inch... staat gruwelijk mooi maar 17 inch rijdt echt een stuk beter.... maar ja het ook oog wil ook wat dus dat heb ik er voor over. Dan hebben we het nog niets eens over toegenomen verbruik. :schater:
     
  20. Het is echt een grote twijfel inderdaad wat voor motor en dan diesel/benzine. De benzine is snel en hoor ik goede dingen over. Maar het is wel duurder rijden.

    Dat de roetfilter niet meer vervangen hoeft te worden neem ik de verkoper wel kwalijk. Zijn hele betoog draaide om dat roetfilter van 1200 euro in nadeel voor de diesel en daarmee zou in 1 klap het verschil met diesel verwaarloosbaar zijn.
    Hij was hier heel stellig in en dat vind ik jammer dat het achteraf dus niet zo is omdat ik voor mezelf al besloten had om voor de benzine te gaan en dan wat vaker de 107 van mijn vriendin mee te nemen om die ook nog wat kilometers te laten maken.
    We zijn nu eenmaal 2 auto's nodig anders deed ik de Peugeot ook weg.

    Balen!

    Een 1.0 ecoboost is mischien een optie (alhoewel een stukje trager). Pff met mijn Ibiza was ik er destijds zo uit omdat ik 45000 per jaar reed :)

    Ik las dat verstuivers bij een diesel 400 euro kosten, maar hoeveel zitten er in de motor *schaam*?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina