1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mogelijke aanschaf Focus, wat algemene vragen

Discussie in 'Prullenbak' gestart door Binnetie, 5 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 Binnetie, 5 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jun 2015
    Mijn eerste post op dit forum en ik verwacht nu al dat het niet de laatste gaat worden. Kan hier heel goede informatie vinden!

    Mijn Seat Ibaza 1.9 FR uit 2004 met inmiddels 292000 op de teller begint mij behoorlijk veel kosten aan reparaties op te leveren.
    Omdat mijn privésituatie ook is veranderd ben ik aan het kijken naar een nieuwe auto (tweedehands).

    Mijn vriendin heeft een gastouder bij huis en gaat af en toe weg met de kids en heeft dan 2 maxicosi's en een dubbele buggy mee.

    Ik zit erg te twijfel tussen een Focus en een Mondeo (2011 modellen).
    De twijfel komt omdat ik eerst naar een Mondeo aan het kijken was (nooit in gereden). Vandaag was er een kennis van me over de vloer. Die reed in een Focus 1.6 Econetic diesel uit 2013 Titanium lease editie.

    Ik begreep alleen dat hij maar 300 kilo mag trekken i.v.m. de 14% bijtelling.

    Ik heb er in gereden en ik vind het een superauto!

    De vragen die ik heb:
    - passen er 2 maxicosi's en een dubbele buggy in de auto?
    - ik ben een ibiza 1.9 TDI 130PK gewend, nu hoeft dat allemaal niet niet snel meer. Maar welke motor is dan interessant? Voor nu staat nog geen caravan op de planning
    - sommige uitvoeringen hebben 300KG trekktracht i.v.m. de bijtelling, maar hoe zit als particulier? Is dit een soort begrenzing die je eraf mag halen?
    - is park assist naderhand in te laten bouwen?

    Dan meer algemenere vragen:
    - ik rij tussen de 22500 en 25000 km per jaar (voorheen veel meer, vandaar nu diesel). Qua omslagpunt voor benzine of diesel kom ik er niet echt uit. Kunnen jullie er meer over zeggen?

    Morgen wil ik in de buurt eens gaan proefrijden in een Focus of Mondeo maar moet dan wel duidelijk hebben of ik een benzine of diesel zoek.

    Hebben jullie verder nog tips?
     
  2. - passen er 2 maxicosi's en een dubbele buggy in de auto?

    Dit is mede afhankelijk van welke carrosserie variant dat je zoekt. Een wagon is simpelweg ruimer als een hatchback of sedan. 2 MaxiCosi's op de achterbank zal geen probleem zijn. Een dubbele buggy zal je gewoon moeten passen al vermoed ik dat ook dit wel zal passen. Bij de wagon zal dit wat gemakkelijker gaan als bij een hatchback of sedan.


    - ik ben een ibiza 1.9 TDI 130PK gewend, nu hoeft dat allemaal niet niet snel meer. Maar welke motor is dan interessant? Voor nu staat nog geen caravan op de planning

    Als je grofweg weer hetzelfde vermogen wilt kom je bij de diesel uitvoeringen terecht op de 1.6 TDCI 115 PK versie of de 2.0 TDCI 140 PK versie. Bij de benzine uitvoeringen kom je dan op de oude 1.6 TI-VCT 125 PK, de nieuwere 1.0 ECOboost 125 PK of de 1.6 ECOboost 150 PK.


    - sommige uitvoeringen hebben 300KG trekktracht i.v.m. de bijtelling, maar hoe zit als particulier? Is dit een soort begrenzing die je eraf mag halen?

    Alleen de ECOnetic versie van de 1.6 TDCI mag maximaal 300 KG trekken. Focus 3 Econetic uitvoeringen die voor een bepaalde datum op kenteken zijn gezet (als ik het goed heb was dit September 2012) mogen zelfs helemaal niets trekken. De reden hiervan is dat de ECOnetic t.o.v. de normale 1.6 TDCI een langere overbrenging heeft en dat de grill vanwege de stroomlijn meer gesloten is wat minder koeling tot gevolg heeft.

    Er is wel een mogelijkheid om het trekgewicht op het kenteken te laten wijzigen maar dan moet de auto een test ondergaan bij het RDW. Aan de hand van die test wordt dan het maximaal trekgewicht bepaald.

    Alle overige motorversies van de Focus 3 (zowel benzine als diesel) hebben wel een veel hoger trekgewicht. Zo mag bijvoorbeeld mijn 1.0 ECOboost 125 PK maximaal 1200 KG trekken.


    - is park assist naderhand in te laten bouwen?

    Wat bedoel je met Park Assist?

    Als je hiermee parkeersensoren bedoeld dan is dit zonder problemen achteraf in te bouwen. Er zijn zelfs aftermarket sets te koop welke specifiek voor de Focus 3 zijn bedoeld. Bij deze sets wordt de informatie van de sensoren net als origineel op het radio display weergegeven.

    Als je hiermee Active Park Assist (automatisch inparkeren) bedoeld wordt het een heel ander verhaal. Technisch is dit gewoon in te bouwen maar hiervoor moeten dermate veel (dure) onderdelen worden geplaatst/vervangen dat dit financieel totaal niet interessant is. Als je deze optie wil hebben kan je beter verder zoeken naar een auto die deze optie heeft.




    - ik rij tussen de 22500 en 25000 km per jaar (voorheen veel meer, vandaar nu diesel). Qua omslagpunt voor benzine of diesel kom ik er niet echt uit. Kunnen jullie er meer over zeggen?

    De huidige benzinemotoren zijn dermate zuinig dat je behoorlijk wat kilometers per jaar moet rijden voordat een diesel goedkoper wordt. Met mijn 1.0 ECOboost 125 PK heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Persoonlijk verwacht ik dat bij een jaarkilometrage van 25.000 KM het verschil tussen diesel en benzine vrij klein zal zijn. Een en ander is natuurlijk ook sterk afhankelijk van welk type motor je zou kiezen.
     
  3. Bedankt voor je uitvoerige reactie JW.

    Ik zag dat ik helemaal niet duidelijk had aangegeven of welke carrosserie ik wil. Ik wil namelijk direct voor een Wagon gaan, mijn excuses.
    Daarnaast zal het een model uit 2011/2012 worden i.v.m. de kosten. Mijn budget is ongeveer 15000 euro exclusief de inruil van mijn oude auto. Alhoewel die misschien 1500-1750 euro zal opbrengen is me verteld.

    Park assist vind ik een hele mooie mogelijkheid omdat ik zelf helemaal niet gewend ben om met een wagon te parkeren. Ik bedoel hiermee het automatisch inparkeren van de auto. Ik heb zelfs al moeite met file parkeren van mijn Ibiza :) Ik zal samen met mijn vriendin moeten afwegen of we dit wel of niet willen.

    Het komt in het kort dan neer op:
    - type motor kiezen: bij wat berekeningen (via omslgpunt.com) komt diesel er bij mij goedkoper uit maar dan reken ik alleen maar de extra kosten in aanschaf, wegenbelasting verschil en het verbruik: voor benzine reken ik 1:15 en diesel 1:18 gemiddelde waarden die ik via de site van Autoweek gevonden heb
    - wel of geen trekkracht, verbouwing van mijn huis is klaar en ik heb 2x met mijn eigen auto met kar gereden (de kar was geleend). Want de Econetic motoren zijn wel wat zuiniger in het verbruik
    - park assist wel of niet
    - de buggy in de auto. Ik denk dat we ze maar meenemen naar een dealer zometeen.
     
  4. Hou er bij je keuze tussen benzine of diesel ook rekening mee dat een diesel gemiddeld genomen hogere onderhoudskosten met zich mee brengt als een benzinemotor.

    Zaken als een kapotte EGR of verstuivers die vervangen moeten worden kunnen er op termijn voor zorgen dat het rijden van een Diesel juist duurder is als benzine.


    Daarnaast zijn er in het verleden vrij veel problemen geweest met de 1.6 TDCI. Het type 1.6 TDCI dat in de Focus 3 is toegepast is op deze punten sterk verbeterd en de meeste problemen zijn hierbij verholpen. Wel heeft de 1.6 TDCI nog steeds een relatief klein oliecarter waardoor de olie relatief snel vervuilt. Vaak wordt om problemen te voorkomen vaak geadviseerd om de motorolie vaker te vervangen als dat Ford voorschrijft.
     
  5. Bedankt voor de tip! Dat is iet wat ik moet onthouden. Om de hoeveel km moet olie vervangen worden bij dit type motor?
    En diesel heeft weer als voordeel dat je er veel meer km's mee kunt rijden dan benzine. Of is dit met een Focus anders. Met andere woorden: 2 eerdere benzine auto's waren bij 200.000 aan vervanging toe omdat ik veel te veel onderhoud kreeg. De Ibiza heeft nu bijna 300.000 gelopen. Als ik een benzine koop met 100-120.000 op de teller en ik rij er 5 jaar mee dan zit ik al op 245.000 km voor een benzine. Is dit haalbaar? Mijn rijgedrag ik is iets bovengemiddeld. Ik plank niet flink en 90% van de km is op de snelweg.
     
  6. De onderhoudsinterval van zowel de diesel als de benzinemotoren in de Focus 3 is 20.000 KM of 1 jaar. De volgorde van onderhoudsbeurten is klein - midden - groot. Bij de 1.6 TDCI wordt vaak geadviseerd om de olie elke 15.000 KM te vervangen.


    Wat levensduur betreft zit er weinig verschil tussen een benzine of een dieselmotor. Er zijn hier op het forum genoeg benzine uitvoeringen te vinden met hoge kilometerstanden. Mits goed onderhouden hoeft dit geen enkel probleem te zijn. In principe kan vanuit technisch oogpunt een benzinemotor net zolang mee als een dieselmotor. Vroeger was de techniek van een dieselmotor vrij basic. Het gevolg was dat er relatief weinig kapot kon gaan. De huidige moderne dieselmotoren met technieken als Common Rail, roetfilter, EGR en veel elektronica waaronder het motormanagement zijn veel geavanceerder. Het gevolg is dus ook dat er steeds meer onderdelen zijn die kapot kunnen gaan.


    Natuurlijk zal je bij hogere kilometerstanden meer kosten aan onderhoud krijgen maar dit geld voor zowel een diesel als een benzinemotor.
     
  7. Gisteren ben ik bij 2 Ford dealers geweest om in auto's te rijden.

    De eerste was een 1.6 Econetic Titanium lease edition:
    http://www.sutherland.nl/ford/focus/16-tdci-econetic-lease-titanium/occ1588974?conpag=p000154

    In deze uitvoering had ik vrijdag ook gereden, via die kennis. Deze auto mistte in tegentstelling van de uitvoering van mijn kennis de verkeersbordherkenning, rijbaan asistentie (dat hij beetje tegenstuurt als je op een lijn rijdt) en het aangeven van een ander voertuig in een dode hoek.

    Deze auto reed heel fijn. Alleen is het wel wennen dat je door je achteruitkijkspiegel beperkt zicht hebt naar achteren. De verkoper gaf aan dat getint glas ongeveer een 350 - 400 euro kost als ik getint fabrieksglas wil hebben. De velgen zijn voorzien van wieldoppen en vind ik persoonlijk er niet uitzien maar dat heeft allemaal te maken met de 14% bijtelling. Mijn vriendin wil dan ook op korte termijn gaan kijken naar lichtmetalen velgen.

    Inruil van mijn oude auto moet 1500 euro opleveren.
    Mijn auto is wel iets meer waard dan 1500 euro en mijn voorstel zal dan gaan worden dat zijn de getinte ramen betalen of een flinke korting op eventuele velgen.

    Bij een andere vestiging heb ik een een 2.0 liter diesel gereden: http://www.sutherland.nl/ford/focus/20-tdci-titanium/occ1596504

    Je merkt wel degelijk verschil t.o.v. de 1.6 'geknepen' versie. Maar deze auto was verder qua prijs wat te duur en het scherm van de boordcomputer was eenvoudig. Het ging mij meer om te kijken wat het verschil was tussen een 2.0 en 1.6 motor. Deze auto had ook wat flinke krassen achterop.

    De verkoper kwam nog met deze wagen aan die ik zelf niet gezien had maar die wel mijn ogen opende: http://www.sutherland.nl/ford/focus/16-tdci-titanium/occ1696757?conpag=p000154

    Dit is dus de 'ongeknepen' versie. Mooie auto verder en ook voorzien van park assistent want ik persoonlijk erg handig vind. Maar helaas ook hier het 'eenvoudige' display op de boordcomputer.

    De auto heeft ook schade wat op dit moment een onderhandelingspunt is. De verkoper was alleen en werkte op een andere vestiging en kon niet aangeven of de schade hersteld kon worden op hun kosten:

    [​IMG]

    Ze wilden het gaan bijtippen, maar ik wil dat het gespoten wordt. Met spotrepair zie je er tegenwoordig niks meer van.

    Er zitten sensoren in de voorruit maar de verkoper wist niet waar deze voor waren want er zo geen adaptive nog wat op zitten). Ik vroeg om dit uit te zoeken. Een andere filiaal kon er ook niks over zeggen. Gisteren aan het eind van de middag werd ik teruggebeld en gaf hij aan dat het een functie is welke automatisch remt als ik 30km/u rijdt en een voorganger heel dichtbij komt en ik vergeet te remmen. Ik kan zo even niet de naam van die functie vinden. Ik kom alleen Adaptive Cruise Controle tegen, maar dat is juist dat de auto afremt als ik tussen de 30 en 180km/u rijdt en mijn voorganger dichterbij komt.
    Weet iemand hoe dit nu zit? En herkennen deze sensoren ook de verkeersborden?

    Ook hier krijg ik 1500 euro voor mijn oude auto.

    Het wordt een afweging tussen de beide 1.6 auto's.
    Ik wil vanavond even een lijstje maken met de verschillen en dan kijken welke het beste bij me past. Het iets eenvoudigere scherm in de boordcomputer vind ik iets jammer, er is geen mogelijkheid om dit om te bouwen? Want bij de econetic 1.6 worden de instructies op het scherm van de boordcomputer gegeven en bij de gewone 1.6 wordt dit op het scherm in het middden van het dashboard weergegeven. Dus het lijkt mee haast dat het niet mogelijk is. Gewoon een vraag of het uberhaupt kan.
     
  8. Active City Stop zorgt ervoor dat de auto beneden de 30 KM/H automatisch afremt wanneer er zich een obstakel op de weg bevind. Tot 20 KM/H kan het systeem een aanrijding volledig voorkomen en tussen de 20 en 30 KM/H zal de schade door het systeem grotendeels worden beperkt.

    Ik heb dit systeem zelf ook en ik ben van mening dat het goed werkt. Ik heb zelf een keer gehad dat er een voetganger tussen geparkeerde auto's vandaan kwam waarbij het Active City Stop systeem al afremde. Op dat moment zag ik de voetganger zelf nog niet omdat de A-stijl het zicht wegnam.


    Adaptive Cruise Control en verkeersbordherkenning zijn beiden opties die als extra optie (of als onderdeel van een pakket) bijbesteld moesten worden. Deze opties waren op geen enkele uitvoering standaard aanwezig.


    Het grote kleuren display in de teller was oorspronkelijk alleen aanwezig bij auto's die voorzien waren van bepaalde opties (waarvan ingebouwde navigatie er 1 was). Bij auto's die na omstreeks half 2012 zijn geproduceerd is het grote kleuren display alleen nog maar geleverd in combinatie met ingebouwde navigatie.

    Het is prima mogelijk om de teller met het kleine blauwe monochrome display te vervangen door een teller met het grote kleuren display. Hiervoor moet de teller wel correct worden geconfigureerd en moet de kilometerstand worden gecorrigeerd.

    Verder is het ook prima mogelijk om het kleine 3.5 Inch blauwe monochrome display in de middenconsole boven de radio te vervangen door een 4.2 Inch kleuren display of het 5 Inch kleuren display met navigatie. Omdat het originele navigatie systeem grotendeels is geïntegreerd in het display is het op deze manier ook prima mogelijk om het originele navigatiesysteem achteraf in te bouwen.



    Mijn auto was oorspronkelijk ook voorzien van monochrome blauwe displays. Nu ik het originele navigatiesysteem achteraf heb ingebouwd heb ik het 5 Inch kleuren display in de middenconsole. Binnenkort wil ik de teller ook nog vervangen voor de teller met het grote kleuren display zodat de navigatie pijlen ook in dit display worden weergegeven.
     
  9. Even over de 1 6 motor, je gaat de auto prive rijden begrijp ik? Dan zou ik altijd voor de 115 pk gaan. De 95 en 105 zitten allerlei milieu gerelateerde zaken op om de uitstoot te verlagen welke de auto een stuk storing gevoeliger maken. Bij voorbeeld de watergekoelde intercooler, brandstof verstuiver in de uitlaat. Enz..
     
  10. Ik ga de auto privé rijden. Maar heb zelden een kar achter de auto en zal daarom een trekhaak moeten aanschaffen.

    Wat kost het ombouwen van die kleurendisplays zoals de auto's na half 2012 ongeveer? Navigatie is voor mij niet heel belangrijk maar als hij eruit ziet als de titanium lease uitvoering dan is de keus snel gemaakt en heb ik ook een beter geschikte motor
     
  11. Een nieuwe teller met groot kleurendisplay kost zo rond de €750,-. Voor een nette gebruikte betaal je gemiddeld zo rond de €200,- a €250,-.
     
  12. #12 McGyver, 7 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2015
    Ik weet niet bij welke km-stand het bij de Focus 3 vervangen moet worden, maar houd er bij aanschaf ook rekening mee dat de roetfilter op tijd is vervangen. Dit is een behoorlijk kostenpost.
    Je geeft aan de auto 5 jaar te willen gaan rijden, wat resulteert in km-stand +100k tot +120k, dat komt de roetfilter (en mogelijk ook de verstuivers) qua kosten voorbij.
     
  13. De Focus 3 heeft een gecoat roetfilter. Dit type filter werkt niet meer met een additief om te regenereren en tevens hoeft een gecoat roetfilter niet meer vervangen te worden.
     
  14. #14 Binnetie, 7 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2015
    Ik denk dat de keus dan op de normale 1.6 gaat vallen. En ik opzoek ga naar een kleurendisplay. Mijn vriendin wil toch wel navigatie dus daar zal ik ook naar moeten kijken. Zijn er mensen die hier handig mee zijn om dit uit te voeren of een geschikt adres weten? De dealer wilde dit niet doen ivm de vele problemen (van hun zeggen).
    Mijn allround automonteur kan dit eventueel ook wel denk ik maar het moet wel goed gebeuren.

    Zijn dan de instructies van de park assist ook op het grote kleurenscherm achter het stuur te zien? Bij de gewone 1.6 zie je die in het middenconsole.
     
  15. #16 Binnetie, 8 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2015
    Mooie auto! Maar ik kan zo niet goed zien op de foto of deze Active City Stop heeft (niet heel erg belangrijk). Maar wel het nieuwe type scherm. Getint glas is er nog in te zetten.
    Deze is benzine en ik twijfel dan heel erg of ik geen spijt ga krijgen omdat ik diesel gewend ben om te rijden. Dat vind ik persoonlijk lekker rijden zeg maar.

    Edit: Ik heb toch maar even gebeld. De auto heeft Active City Stop en als hij dat heeft dan heeft hij ook verkeersbordherkenning. Daarnaast had hij een Sony-pakket en door dat pakket was het vrijwel niet mogelijk om navigatie in te bouwen (niet echt belangrijk voor mee).

    Helaas mist deze auto getint glas. De dealer in Friesland zei dat die optie €300,- excl. moest kosten, maar hier werd aangegeven alleen de achterruit al €400,- was. Vreemd. Hij gaat navragen wat die optie kost, maar gaf er wel bij aan dat ze de achterruit er als het ware uit moeten snijden en dat dit een lastige klus is?

    De 18 inch velgen zijn niet heel netjes meer en staan nog op winterbanden. Maar hij kon nog wel iets doen met 17 inch velgen en nieuwe banden...

    Ik ga er morgen even naar kijken en zien of het wat is. Heb aangegeven dat ik twijfel tussen benzine en diesel. Deze adviseerde benzine en de 2 dealers met diesels adviseerden diesel (Wij van WC-eend). Een inruilvoorstel wordt me nog gemaild.
     
  16. Dat er Active City Stop op zit wil niet automatisch zeggen dat de auto ook voorzien is van verkeersbordherkenning. Active City Stop werkt d.m.v. een laser en een sensor. Verkeersbordherkenning werkt d.m.v. een camera.

    Bij Active City Stop heb je altijd de grote console met de laser en sensoren achter de voorruit. De camera voor verkeersbordherkenning is echter niet standaard in deze console aanwezig. Deze is alleen aanwezig als de verkeersbordherkenning (of een andere optie die deze camera gebruikt) in de auto aanwezig is.


    Het achteraf plaatsen van Privacy Glass is over het algemeen vrij kostbaar. De ruiten zijn vrij kostbaar en daarnaast zitten de achterruit en de achterste zijruiten (net als de voorruit) gelijmd. De oude zullen er dan dus eerst uitgesneden moeten worden en vervolgens moeten de nieuwe ruiten er weer in worden gelijmd.
     
  17. #18 Binnetie, 8 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2015
    Toch wel fijn dat er mensen zijn die er zoveel verstand van hebben. Want de verkoper van de gelinkte benzine Focus zei dat ACS en verkeersbordherkenning erop zaten. Dat moet ik dus zelf gaan onderzoeken morgen.

    Klopt het wel dat je aangeeft dat wanneer je ACS hebt, je ook een groter console hebt? Want deze Focus die ik overweeg heeft ACS maar wel een klein display: http://www.sutherland.nl/ford/focus...mobiel;conpag=p000164#PhotoSwipe1433710782944 (volgens verkoper die Ford heeft gebeld omdat het niet zeker wist) als je goed kijkt zie je de extra sensoreren achter de voorruit zitten.

    Of begrijp ik je verkeerd?

    In dit topic waar je overigens ook hebt gereageerd, zie je beide consoles. Beide auto's hebben ACS werd me verteld. Terwijl ze beide een ander scherm hebben.
     
  18. De console achter de voorruit waar de sensoren in zitten is er in 2 verschillende uitvoeringen.

    Bij auto's die alleen voorzien zijn van een licht en regensensor is er een kleine console toegepast.

    Bij auto's die naast de licht en regensensor ook voorzien zijn van Active City Stop en/of verkeersbordherkenning en automatisch grootlicht is er een grotere console toegepast waar de sensoren in zitten. Wanneer er een grote console achter de voorruit zit is de auto dus voorzien van Active City Stop. Dit betekent echter niet dat de camera voor verkeersbordherkenning ook aanwezig is. Of de camera wel of niet aanwezig is is vanaf de buitenkant van de auto bijna niet te zien.


    Active City Stop heeft geen invloed op het formaat van het display van de teller. Active City Stop is zowel geleverd in combinatie met een groot of klein display.

    Verkeersbordherkenning is alleen geleverd in combinatie met een teller met groot display.
     
  19. heb je al met de 1.6. ecoboost gereden?
    dit is ook een turbo motor en rijdt net zo soepel als een diesel (bij lage toeren al veel trekkracht beschikbaar)

    heb je al gedacht om de ruiten door een extern bedrijf te laten tinten? sponsor: smokeywindows
    ook kun je nog kiezen voor privacyshades, verkrijgbaar bij onze sponsor @JPsTuningshop http://www.jps-tuningshop.com/contents/nl/d39273.html
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina