1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. Als monteur zijnde heb ik de kennis wel, maar de juiste apparatuur om het weer op te lossen niet.
    Dan ga ik er m'n vingers maar niet aan branden.
     

  2. Die gaan er waarschijnlijk ook compleet uit nu ik een harness bar wil laten maken.

    Hoe kan ik er achter komen wat de juiste weerstand hiervan is ? En weet iemand misschien welk stekkerpunt waarvan is ? Het is namelijk 1 stekkerblok die onder in de originele stoel zit geschroefd.

    De kabels van de gordelsluiting doorlussen is een goede tip, hier had ik nog niet over nagedacht. :dance:
     
  3. Bij mijn weten is de vervangingsweerstand van zowel de gordelspanners als de airbags tussen de 2 en 3 Ohm.

    Zelf heb ik destijds een 2,2 ohm weerstand gebruikt bij mijn vorige Focus 2 toen ik even zonder (stuur)airbag reed vanwege het testen van het Mondeo MK4.5 stuurwiel dat ik heb ingebouwd. Dit werkte perfect zonder brandend lampje of foutcodes.

    Wanneer alleen een weerstand niet werkt kan het zijn dat je een condensator in serie met de weerstand moet zetten. De airbag dummy's die onder andere de Ford dealer gebruikt bestaan uit een 2,15 Ohm weerstand en een 0,47uF 63V condensator welke in serie zijn geschakeld.
     
  4. Ik heb dat irritante rode ledje voor de gordel ook uit weten te zetten met ELMconfig...

    Toen ik m'n Focus net had werkte ik op een locatie waar ik eerst uit moest stappen om de poort open te doen, terug instappen door de poort rijden, weer uitstappen poort weer dicht doen, en dan 50m verder dat spelleke nog eens... om dan stapvoets door de tramremise remise te rijden, soms nog een keer uitstappen om een kar met gereedschap uit de weg te duwen, om dan uiteindelijk nadat ik halverwege nog een keer uitgestapt was om in te klokken, de auto te parkeren. Je moet er wat voor over hebben om te voorkomen dat je parkeergeld moet betalen :mrgreen:

    Maar goed, daar binnen stond ie zomers koel en winters warm, uit de zon, veilig en droog, behalve als ie gewassen werd door een medewerker van het OV bedrijf die zich anders verveelde bij een gebrek aan trams in de remise, en werd ie zelfs van binnen schoongemaakt als ie niet op slot stond.

    Maar om een lang verhaal kort af te sluiten: Van dat geping en geknipper werd ik niet goed, 2x per dag, maar dat kan dus echt helemaal uit.
     
  5. Bedankt! Ik heb even aan een vriend van me gevraagd of hij kan achterhalen waar welke pen in de stekker voor is. Zodra ik die informatie heb kan ik aan het klussen gaan.

    Dit is de stekker:

    [​IMG]

    Dankjewel, ik zal nog eens kijken of ik het krijg gevonden!
     
  6. Kun je met elm config ook een nieuwe airbag module programmeren bij een focus 1 fase 1?
    Of kan alleen de dealer dat?
     
  7. Het ELMconfig programma is niet geschikt voor de focus 1. het ELMconfig programma is specifiek geschreven voor de Focus 2/C-max/Kuga en de Mondeo MK4/S-max/Galaxy en is niet geschikt voor andere Ford modellen.

    Bij mijn weten bestaat er geen soortgelijk programma voor de focus 1.
     
  8. Kan ik met een eml 327 ook simpelweg de melding van de gordels uitzetten dat lampje boeit me niet als die maar zwijgt .
     
  9. Naast het nooit richting aangeven ook nooit riem om?
     
  10. Dat moet ik toch zelf weten.jij bent zeker heilige maria
     
  11. #1451 Koen_, 26 apr 2016
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2018
    prachtig topic dit, alle respect voor de enorme inbreng, maar vooral honours voor JW, veel kennis en ... wat een geduld .... ;)

    Ik ben nog blanco wb het gebruik bij mijn Focus (mk2.2 1.8-duratec uit 2009), maar de aangepaste ELM327-usb is onderweg vanuit de UK en vandaag gestart met kennismaken met ELMconfig, eerst maar eens in offline-modus
    Dat is ook al erg mooi, door je VIN in te vullen kun je met de "load from As-Built" en "Save to file" functie vantevoren al backup's maken van de meeste modules, het lijkt prima te kloppen met de configuratie die in mijn focus aanwezig is

    Edit 30/4 : idd klopt de "As-Built" configuratie exact met de "Read from GEM" configuratie

    wat screenshots :

    gem2.jpg

    gem3.jpg

    Er staat erg veel info in dit topic, maar bijna zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer helemaal zie en daarbij is het programma ELMconfig in de loop van de tijd nogal gewijzigd tov de instructie op blz 1
    Daarom nog wat vragen voordat ik het 'in het echt' ga gebruiken :

    1/ Als alles aangesloten is moet je dan starten met "Read from GEM" ... en als je dan wat wijzigt het vastleggen met "Write to GEM" ?
    2/ Gaat het maken van een backup alleen per module met "Save to file" ... net als in de offline-modus ... of kun je ook een algemene backup maken ?

    Als alles compleet is eerst maar eens starten met het activeren van de autolock-functie en het de-activeren van de autowipe-functie, maar ik vrees dat dit speelgoed snel verslavend zal zijn :)
     
  12. #1452 reks, 26 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2016
  13. Dank voor je reactie, dat filmpje maakt het een stukje duidelijker !
     
  14. Nou, helemaal vanzelf ging het niet :nocheer: , maar uiteindelijk prima gelukt ...

    Ik dacht eerst dat de interface niet deugde, maar na opnieuw terug naar dit topic vond ik dit : link
    ... dankzij deze info de ELM327-interface toch aan de praat gekregen ... pfff , dank aan Hugo !

    daarna was het idd heel eenvoudig ... in bovenstaande GEM-modules pag 2 en 3 resp de autolock geactiveerd en de autowipe uitgeschakeld ... prettig :D

    Ik had deze interface op ebay gekocht : ebay-link, was er binnen 3 dg vanuit de UK, wel wat hogere verzendkosten, maar zag er betrouwbaar uit ...
    Hij werkt na de wat lastige instelling prima, enige nadeel dat er nergens bijstaat welke stand van de switch MS of HS is, dus daar maar direct een stickertje bij geplakt ...

    Tijdens de eerste (steeds mislukkende ) testfase kreeg ik wel een motorstoringslampje op de display dat direct weer weg was na uit- en aanzetten contact .., betekent dat dat er een foutcode gegenereerd is ?

    En nog 1 vraagje, als ik dat nog wil bekijken met FORScan, moet de adapter dan gewoon in de HS-modus ?
     
  15. Forscan heeft ook de mogelijkheid om zowel het HS as het MS CANbus systeem uit te lezen.

    Wanneer je Forscan opstart moet de interface zijn ingesteld voor het HS CANbus systeem. Vervolgens vraagt het Forscan programma zelf of er een schakelaar aanwezig is. Vervolgens krijg je een melding wanneer de schakelaar moet worden omgezet.
     
  16. Ik krijg mijn beide ELM 327 beide (één HS en één MS) niet aan de praat.. De driver zou moeten werken volgens apparaatbeheer in Windows. Maar met ProScan (een OBD tool) lukt het mij ook niet om contact te maken. Het ligt niet de OBD poort van de FoFo want ik heb ook een mini ELM 327 die bluetooth maakt perfect verbinding met mijn telefoon.

    Ik heb de dure ELM 327 van Ebay maar besteld want ik ben het proberen zat. Hopelijk net als Koen dan meer succes.
     
  17. Nog even terugkoppeling over Forscan

    Ook een mooi programma, het kon eerst de interface niet vinden, het ging zoeken in Wifi !?..., pas nadat ik in instellingen bij 'connection' FTDI had ingesteld werd de interface snel gevonden ; rest kan op 'auto' blijven staan, het programma scant dan idd zelf en geeft netjes aan wanneer de switch moet worden omgezet van HS naar MS

    het scannen bleek geen overbodige luxe, in 8 vd 13 modules zaten foutcodes, grappig dat ze juist niet in GEM zaten, de enige module waarnaar ik geschreven heb met ELMconfig
    Eigenlijk geen idee of die foutcodes zijn gegenereerd bij de testfase gister of dat er al een aantal inzaten ...
    Is er overigens ergens online een lijst met uitleg over de foutcodes te vinden ?
    Ik heb ze allemaal succesvol gewist en na een flinke rit vanmorgen is er niet een teruggekomen ...

    Hij reed erg lekker, maar dat zal wel tussen de oren zitten (Ikea-effect :cheer:)

    Er is overigens een recente update van Forscan, v2.3.1, pas een paar dagen oud ...
    Op de website zag ik dat ik er ook een app-versie voor de Iphone is, maar daarmee kun je wrs alleen de HS modules uitlezen ?.. ik heb nog nergens wifi-ELM327-modules met MS-switch gezien !?



    @Wallem89
    Het lijkt een prima ELM327 interface te zijn, bij mijn exemplaar moet de switch in de riching van het etiket voor de HS-modus en naar achteren voor de MS-modus
     
  18. #1458 Wallem89, 1 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2016
    Ik ga Forscan dan oon proberen. Bedankt voor de tip over de switch. Hopelijk kan ik er komende week ook mee spelen!
     
  19. Het ELMconfig programma genereert wel foutcodes maar wist deze ook meteen weer wanneer je een programmeer actie uitvoert. De kans is dus aanwezig dat juist door het aanpassen van de configuratie er geen foutcodes in de GEM module aanwezig waren.

    Wanneer je in ELMconfig op de betreffende foutcode klikt wordt de betekenis van de betreffende foutcode getoond.
     
  20. #1460 Koen_, 1 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2016
    @JW

    Dank voor je reactie
    Ook online is er veel te lezen over foutcodes, bijv zie hier of hier

    De meeste foutcodes waren U-codes, die schijnen sowieso weinig belang te hebben ..
    In de PCM - Powertrain Control Module zaten een 3-tal P-codes waarbij wordt aangegeven dat ze een warning op de display geven, iets wat idd gebeurde gisteren, zie boven. Dus waarschijnlijk zijn die door ELMconfig gegenereerd

    Lijkt me niet zorgelijk, maar prettig om ze gewist te hebben ;)
     

Deel Deze Pagina