1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. [MENTION=142]JW[/MENTION] is het intussen al mogelijk dat de buitenspiegels naar beneden klappen wanneer je achteruit gaat rijden?

    Heb nog niet zo lang geleden gereden in een BMW en daar gebeurde het wel, waardoor ik er aan moest denken. Er is een discussie hier toen wel geweest op het forum hierover (kan ik helaas niet meer vinden), maar het lijkt mij dat het een stukje programmeren is van de modules?
     
  2. Ik heb dat op mijn mondeo zitten.

    Je hebt spiegels nodig met positie sensoren om dit betrouwbaar te realiseren.
    Er bestaan wel mogelijkheden die dit tijdgestuurd oplossen, maar naar enige tijd 'verloopt' de instelling en blijf je dus je spiegelstand aanpassen.
     
  3. Ik heb eindelijk mijn CS7T-14D212-AA module kunnen inbouwen in mijn focus mk2.5 aleen nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Wanneer in de SRM het type auto op focus 2 wil zetten krijg ik alleen maar n/A te zien en wanneer ik naar configuration ga krijg ik de melding can bus error. Wat kan dit zijn. Ik heb een gemodificeerde elm327. De h-canbus dingen kan ik wel allemaal uitlezen, maar de m-canbus krijg ik no data waardes terug. Iemand een idee?
     
  4. In de meeste gevallen heb je deze symptomen als de ELM327 interface niet goed is aangepast (bedrading verkeerd) of als de ELM327 interface niet is geconfigureerd om met het MS CANbus systeem te kunnen werken.

    Een standaard ELM327 interface kan (ook na het modificeren van de bedrading) niet overweg met het MS CANbus systeem. Om dit op te lossen moet de ELM327 interface met een aantal commando's worden geconfigureerd zodat deze dit wel ondersteund. in ELMconfig is er de mogelijkheid om dit met 1 druk op de knop te doen. Deze functie vind je onder "Adapter Setup" op het startscherm van ELMconfig.
     
  5. Ik heb de stappen doorlopen en dacht de tellerunit te moeten updaten om de bluetooth module uit een fiesta mk7.5 te kunnen configureren. Tijdens de update (heb verschillende roms geprobeerd) maar bleef ik errors krijgen. Op een gegeven moment kon ik niet meer in de elmconfig komen. Ik kreeg continu de melding connection to the adapter failed (ook wanneer deze niet verbonden was met de auto) of com already in use oid. Enig idee wat dit betekent? Lijkt toch een probleem te zijn met de elmconfig die ik via marktplaats heb aangeschaft. Mijn auto staat nu stil en ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
     
  6. #1366 JW, 13 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2015
    De tellerunit heeft niets te maken met de Bluetooth/Voicecontrol module. Het is dus absoluut niet nodig om de teller hiervoor te updaten.

    Daarnaast is niet elke ELM327 interface geschikt om updates uit te voeren. Dit kan alleen met een USB versie van de ELM327 interface welke de juiste snelheid ondersteund (bij voorkeur 500.000 Kbps).

    Verder wijst de melding dat de COM poort al in gebruik is op een onjuiste toewijzing van de COM poort. Bij het gebruik van ELMconfig mag het nummer van de COM poort niet hoger zijn als 10. Je kan nog kijken of je dit handmatig kan wijzigen.


    Als het dan nog niet werkt is de enige mogelijkheid om het nogmaals te proberen met een ELM327 interface waarvan zeker is dat deze geschikt is en werkt. Voordat je het nogmaals probeert kan je de accu nog even een tijdje los koppelen om de teller te resetten. In sommige gevallen werkt het hierna wel.

    In het ergste geval is je teller door het mislukken van de updates onbruikbaar geworden.
     
  7. Hoi jw, bedankt voor de supersnelle reactie. Klopt stom om de teller te updaten, verkeerd gelezen. Ik zit nu met een halve installatie. Op zich kon ik de update nog wel een keer uitvoeren, maar heb nu toch sterk het vermoeden dat de adapter kapoet is. Wanneer ik speedtest doe in adapter settings, doet ie het soms wel en de andere keren conection with adapter lost. Ik heb altijd com onder 10 gedaan en alle netwerkverbindingen uitgezet. Ik denk dat ik even op zoek ga naar een goede adapter en dan nog een poging ga wagen.
     
  8. Start de auto nog wel?
     
  9. Nee, maar de accu kon ook wel eens leeg zijn getrokken. Is een nieuwe tellerunit makkelijk te installeren?
     
  10. Dit is niet heel eenvoudig. Een andere teller plaatsen kan je in ieder geval niet zelf. Het PATS (startblokkering) systeem is gedeeltelijk in de teller geïntegreerd.

    Om een andere teller te kunnen plaatsen moet je dus diagnose apparatuur hebben welke het Ford (CODED) PATS systeem kan programmeren.
     
  11. Of je moet connecties hebben ;) :badgrin: :rock:
     
  12. De auto is ondertussen naar de garage. Daar zeggen ze met geen mogelijkheid in de computer te kunnen komen. Als dat uiteindelijk niet gaat lukken beweren ze dat er drie nieuw onderdelen geplaatst moeten worden, nl een nieuwe teller een nieuwe pcm en een nieuw module(?). Al bij al een dure grap en dus niet alleen een nieuwe teller (die ik voor 100 euro gespot had bij een sloopbedrijf.)

    Heeft het nog zin zelf een poging te wagen met een andere adapter. Tijdens de update procedure kon ik steeds na de foutmelding de update nog een keer uitvoeren. Alleen de adapter kreeg kuren waardoor de link met adapter failde, dit doet de adapter nog steeds wanneer ik die los aan de computer hang. Hoe weet je of de tellerunit niet meer herkend wordt en is het onwetendheid van de garage dat al deze onderdelen vervangen zouden moeten worden? Ik wist dat er risico aan zat, maar wat de garage nu beweerd is wel erg drastisch.
     
  13. #1373 Focus-013, 17 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2015
    Ik zou het idd nog eens proberen met een andere interface.
    Het is ook handig om te vermelden welke regio je woont misschien dat er iemand met een goed werkende interface je kan helpen.
     
  14. Module zal wss de GEM zijn, die kan je op de sloop ook vinden
     
  15. Mooi voorbeeld hoe je van een vervelende situatie een complete clusterf*ck kan maken.
     
  16. Ik heb het ook wel eens gehad dat de update faalde, bij Gerard nog op de indoor poetsmeeting.

    Andere firmware gepakt en die wou wel. In jou geval zou ik indd een andere interface proberen. De update kan eventueel ook buiten de auto plaats vinden als je een adapterkabel hebt gemaakt voor de teller of bij iemand die zo eentje heeft.

    Denk niet dat de 3 modules vervangen moeten worden.

    Mocht de teller omzeep zijn geholpen, kan een andere teller geplaatst worden. Deze kan wel weer geprogrammeerd worden door iemand die ook de PATS kan programmeren voor je.
     
  17. Ik heb vanavond een andere adapter opgehaald van iemand van het http://www.fmcn.nl/ forum. Deze zou de hogere baudrate moeten halen. Ik ga morgen naar de garage om te kijken of ik een en ander kan herstellen. Ik woon in het hoge noorden btw.
     
  18. Doe anders even een pbtje mocht je meer willen weten [emoji6] zit zelf ook in het hoge noorden.
     
  19. Bedankt Dark angel, daar ga ik zeker op in. En ook iedereen bedankt op het forum voor de adviezen en het meedenken. Mooi dat ik hier terecht kan.
     
  20. Weet iemand of de Ford ECO modus ook te programmeren is? Ik heb hem wel actief, en dan ga je natuurlijk al die blaadjes vol maken :cool:
    Maar het is zo frustrerend dat, als je een tijdje 130 hebt gereden, je weer een rij blaadjes kwijt bent omdat je te snel zou hebben gereden.
    Blijkbaar is Ford van mening dat je niet harder mag dan 120, gelukkig is dat hier niet het geval en mogen we 130 (wouw, wat een vaart.... :lol:)
     

Deel Deze Pagina