1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. Die Custom firmware, bevat die dan ook terug de Nederlandse taal?

    Bedankt!
     
  2. Anders probeer je het even, dan weten we het ;)
     
  3. Ik experimenteer liever met home pc's :mrgreen:
     
  4. De nieuwe ELM config werkt trouwens prima om een nieuwe Fiesta module om te zetten naar die van een Focus 2. Dit werkt dan ook perfect, met voicecontroll etc, dus dat is goed nieuws!
     
  5. Hoe doe je dit dan?
     
  6. In m-speed canbus, ga je naar de bt/vc module en dan lees je hem uit. Dan staat de module nog op bv Fiesta en dan moet je hem op Focus selecteren en opslaan. Thats it! Het is erg simpel:)

    Ik heb nu trouwens rom 512 van quickie er op gezet net. Het eerste dat me direct opviel is dat ik geen sneeuwvlokje meer heb bij 4 graden. Weet niet of ik hier nu direct blij mee ben.... Zal de rest nog even testen, zag ook dat de interval van het huidige verbruik sneller ververst, zoals ook al vermeld. Dus dat klopt:thumbs:
     
  7. Ik krijg dit scherm voor als ik het programma opstart en heb geen idee wat ik er mee moet.

    [​IMG]
     
  8. #1108 Focus-013, 20 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2013
    Scanner mode geselecteerd bij connection ipv Focus II bij opstarten.

    [​IMG]
     
  9. Ah roger that :-)

    Vanaaf weer ff prutsen. Thx
     
  10. #1110 Dark Angel, 21 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2013
    Modules uitlezen en instellingen aanpassen met ELM327 (ook GEM module)

    Is er al wat meer bekend over de costum firmware?? Met betrekking tot de Frost waarschuwing??
     
  11. #1111 HokusFocus, 21 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 dec 2013
    Ik rijd er nu 2 dagen mee, maar het enige dat ik merk is dat het actuele verbruik sneller reageert en dat de temperatuurmeter een kwart lager staat dan normaal. Normaal stond ie net voor de helft, net geen 90 dus en nu net voor de 70.
    Het is nu steeds rond de 7 graden geweest toen ik reed, dus over de frostwarning kan ik nog niks zeggen.
     
  12. De verversingsinterval van het actuele verbruik kan je ook bij de standaard firmware instellen. Op configuratie pagina 3 van de tellerunit staat een slider waarmee je de verversingsinterval op de elke gewenste waarde tussen 1 en 63 kan aanpassen.

    De enige veranderingen in de custom firmware zijn dat de motortemperatuur nu de werkelijke waarde weergeeft i.p.v de berekende waarde en dat de vorstwaarschuwing is uitgeschakeld.

    Bij veel motorversies van de Focus 2 fase 2 loopt de temperatuurmeter na enkele kilometers in 1 keer naar 90 Graden Celsius en blijft daar dan staan. Dit terwijl de motor op dat moment nog lang niet op temperatuur is. Op sommige momenten kan er dan wel 50 graden verschil zitten in de werkelijk gemeten temperatuur en wat de temperatuurmeter aangeeft. Met de custom firmware wordt wel de werkelijk gemeten temperatuur weergegeven. In veel gevallen zal dit betekenen dat de naald niet meer in het midden van de meter komt te staan.
     
  13. Hmmm dat van de vorstwaarschuwing vind ik wel jammer dat ze die uitgeschakeld hebben. Vind het persoonlijk wel handig en pretiig die meldingen.
     
  14. Enige nadeel vind ik van de vorstmelding dat als het rond de 4 of 0 graden is en het schommelt qua temperatuur dat er steeds een melding komt.
     
  15. Die temperatuur verbetering bevalt me wel, maar inderdaad de vorst waarschuwing mis ik wel. Is alleen bij quicky die motortemperatuur goed? Moet eerlijk zeggen dat mijn motor nu nog steeds wel redelijk snel warm is met de nieuwe firmware en dat terwijl ik mijn egr ook nog heb afgedopt.
     
  16. Bij de normale Ford firmware wordt de berekende temperatuur weergegeven. Ik heb nu ROM 512 er op staan en hierbij gaat de temperatuurmeter (net als bij alle vorige Ford firmware versies) binnen 2 KM al naar de 90 graden Celsius.

    De werkelijke temperatuur wordt alleen in de custom firmware weergegeven en niet in de originele firmware.
     
  17. Ja dat snap ik, maar het viel mij op dat zowel bij de standaard rom512 als de custom rom512 de temperatuur even snel oploopt. Alleen bij de custom blijft hij bij 70 hangen en bij de gewone bij 90. Hiervan zie ik zelf de meerwaarde niet in. Misschien komt het omdat het bij mij een diesel is..
     
  18. #1118 rikadoo, 9 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2014
    Ik heb nu een Windows 8.1 Pro tablet hier heb ik ELMconfig opgezet (laatste versie). De drivers geinstalleerd van mijn kabel maar nu komt er bij het opstarten een foutmelding van mscomm32.ocx. Ik heb het runtime pakket geinstalleerd maar helpt niets, dus toen heb ik handmatig dat bestand gedownload maar krjg het niet aan de praat, iemand enig idee? Werkt dit weer anders met W8.1.

    EDIT: het werkt al :)
     
  19. JW ik weet dat dit een Focusclub is maar heb je ervaring met een Ford S Max diesel 2009? Zo ja dan ben ik op zoek naar wat hulp. Zowel qua apparatuur/software als hulp met instellingen. Ik hoor graag van je of je kan/wil helpen.
     
  20. De S Max is gebasseerd op de Mondeo, je kunt met ELMconfig wel de Mondeo aankiezen maar weet zo niet welke instellingen je allemaal kunt doen.

    Toevallig ga ik daar morgen mee bezig bij vrienden van mij met een S Max.

    Mijn bevindingen komen hier nog wel te staan.
     

Deel Deze Pagina