Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. [MENTION=2758]Dark Angel[/MENTION], volgens mij zegt [MENTION=3602]Sbro.nl[/MENTION] hier toch echt dat hij meer turbodruk heeft. Ik zou er idd ook wel voorzichtig mee zijn.
    Het monteren van een goede A/F meter kan helpen.
     
  2. Ik snap ook wel dat alleen betrekking zou hebben op het gaspedaal, en dat het geen invloed zou moeten hebben op de turbo druk, waarschijnlijk zit het in de wens van de verwachtingen, een echte verbetering in het gaspedaal gevoel heb ik niet ervaren met de RS.
    Wel merkte ik dat extra piekje in de turbo druk op in de 2de en 3de versnelling, al zal dat wel verbeelding zijn geweest.
     
  3. En dit werkt dus ook voor een ST?:D
     
  4. Dat zul je moeten uitproberen ;)
    Mijn :focus2: wagon lijkt ook iets feller te reageren.

    Misschien moeten we de diverse nuttige ELM mods/tweaks maar eens in een apart topic zetten.
    En dan per type Focus :st: :rs: wat de mogelijkheden zijn.

    Zal de diverse gegevens uit de ELM-Config eens offline met elkaar vergelijken.
     
  5. Bij mij stond ie op adaptive (wat dat ook moge inhouden..) en heb hem nu op sport gezet, maar merk eigenlijk weinig verschil.
     
  6. Vanmiddag is er weer een nieuwe versie van ELMconfig uitgebracht. Het gaat hier om versie 0.2.8. Deze versie kan je HIER downloaden (password FOCUS).

    De veranderingen zijn grotendeels van toepassing op het uitlezen/updaten en instellingen wijzigen van de PCM. In theorie is dit nu mogelijk bij alle 1.8 en 2.0 Duratec HE en bij alle 1.4 en 1.6 (inclusief de TI-VCT) Duratec motoren.

    Hoewel deze functie inmiddels door meerdere personen succesvol is toegepast bevind dit zich nog min of meer in de testfase. Er kunnen dus risico's zijn als je deze functie gebruikt.



    Als ik morgen voldoende tijd heb wil ik proberen om de PCM van mijn auto uit te lezen en een backup te maken. Daarna maar eens verder kijken wat de mogelijkheden zijn.
     
  7. Hopelijk zullen ze de DuraTorq motoren ook erbij voegen :)
     
  8. Voor zover ik heb gelezen is de communicatie met de PCM van de diverse diesel motoren lastiger als bij de benzinemotoren. Ik heb ook nog niet gelezen dat hieraan wordt gewerkt (of dat er zelfs ook maar plannen voor zijn). Vooralsnog werkt het dus alleen bij de meeste benzine motoren.



    Inmiddels is ELMconfig 0.2.8b beschikbaar gekomen. Deze versie kan je HIER downloaden (password FOCUS). In deze versie zijn hoofdzakelijk wat kleinere bugs gecorrigeerd.


    Verder heb ik gelezen dat voor het uitlezen/updaten van de PCM het beste een ELM327 interface met FTDI chipset gebruikt kan worden. In de Chinese ELM327 interfaces zijn vaak verschillende chipsets gebruikt (FTDI, Profilic of Silicon Labs). Ten opzichte van de andere chipsets heeft de FTDI chipset meer mogelijkheden wat vereist is voor het uitlezen/updaten van de PCM.

    Voor zover ik begrepen heb zijn de andere merken chipsets technisch wel in staat om de PCM te updaten maar kunnen ze bij het uitlezen/backuppen de overdrachtsnelheid van de PCM niet aan waardoor er fouten ontstaan.

    Toevallig heb ik zelf een ELM327 interface met FTDI chipset dus vooralsnog ziet het er naar uit dat het bij mij gewoon zou moeten kunnen werken.
     
  9. Hoe kom je er achter welke chipset er in je ELM327 zit? Kun je dat zien door 'm open te schroeven? Bij de mijne kan dat toevallig.
    Ik zie hier veel van die zwarte, kunststof uitvoeringen voorbij komen. Ik heb er 2 die in een aluminium kastje zitten.
     
  10. Aan de hand van de drivers die de ELM327 interface gebruikt kan je zien welke chipset er in zit. Elke chipset heeft eigen drivers.

    Ga hiervoor naar het configuratiescherm → Hardware en geluiden → Apparaatbeheer (staat bovenaan bij Apparaten en Printers). Zorg ervoor dat de ELM327 interface is aangesloten en klik vervolgens op Poorten (COM & LPT). Selecteer vervolgens de poort die de ELM327 interface gebruikt. In mijn geval is dit USB Serial Port (COM3). Nu krijg je een scherm met informatie waarbij ook de fabrikant (leverancier) van de chipset staat vermeld.
     
  11. #911 JW, 8 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2013
    Inmiddels heb ik de PCM van mijn auto uitgelezen en zowel de instellingen van de PCM als de firmware opgeslagen.

    hieronder mijn werkwijze:


    Open ELMconfig. Selecteer op het startscherm de juiste instellingen.

    [​IMG]


    Ik heb de ELM327 interface ingesteld op een Baudrate van 500000. Niet alle interfaces ondersteunen deze snelheid. Daarnaast heb ik de FTDI D2XX driver geselecteerd. Dit is alleen mogelijk bij interfaces met FTDI chipset.

    Klik nadat de instellingen correct zijn ingesteld op "Open Port". Ga als het programma is geopend naar het tabblad "PCM" en klik hier op "Read" om de gegevens van de PCM uit te lezen.

    [​IMG]


    Ga vervolgens naar het "Procedures" tabblad en ga hier naar pagina 2.

    [​IMG]


    Klik om de instellingen van de PCM uit te lezen op de "Read VID Block from PCM" knop. Je krijgt nu een waarschuwing scherm. Als je op OK klikt worden de instellingen van de PCM uitgelezen. Dit gaat erg snel.

    Ga vervolgens naar het "Configuration" tabblad.

    [​IMG]


    De zojuist uitgelezen instellingen staan nu op dit tabblad ingevuld. Klik op de "Save" knop om een backup van de instellingen te maken. Je kan indien gewenst in dit scherm de instellingen wijzigen en opslaan. Je kan de gewijzigde instellingen dan later in de PCM laden.



    Ga vervolgens weer naar het "Procedures" tabblad en ga hier naar pagina 2.

    [​IMG]


    Klik om de firmware van de PCM uit te lezen op de "Read Firmware from PCM in File" knop. Je krijgt nu wederom een waarschuwing scherm. Als je op OK klikt wordt de firmware van de PCM uitgelezen en opgeslagen op een (zelf te bepalen) locatie op de harde schijf.

    De snelheid van het uitlezen van de firmware is sterk afhankelijk van het type PCM en de gebruikte ELM327 interface. Bij mij duurde het uitlezen en opslaan van de firmware 5 minuten maar ik heb al gelezen over gevallen waarbij het ruim een uur duurde.



    Nu ik een backup heb van zowel de instellingen van de PCM als de firmware ga ik eens zoeken naar een nieuwere firmware versie. Ik heb inmiddels aardig wat originele Ford firmware bestanden bij elkaar verzameld. Daarnaast zijn online ook diverse Russische en Spaanse firmware versies te vinden. nu eens kijken of hier ook geschikte firmware bij zit voor mijn type PCM.






    EDIT: Inmiddels zijn er weer wat (kleine) bugs uit het programma gehaald en is ELMconfig versie 0.2.8c beschikbaar gekomen. Deze versie kan je HIER downloaden (password FOCUS).
     
  12. #912 timoremon, 8 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2017
    Dakje

    ------
     
  13. Misschien met de optie sunroof maar dat weet [MENTION=142]JW[/MENTION] misschien wel
     
  14. Bij mijn weten kan je bij het originele schuifkanteldak niets instellen. Je kan alleen in de GEM module instellen of er wel of geen schuifkanteldak aanwezig is. Deze instelling bepaald alleen of er wel of geen signaal wordt gegeven om het schuifkanteldak te sluiten als de knop op de afstandbediening lang wordt ingedrukt.

    Het schuifkanteldak is voorzien van een eigen (CAN-bus gestuurde module). Deze module is met ELMconfig niet uit te lezen (als deze module überhaupt al uit te lezen is).
     
  15. #915 timoremon, 8 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2017
    -----
     
  16. hoe en waar kom je achter de laatste firmware van de pcm
    als ik het namelijk goed lees dan zijn we instaat om te kijken welke firmware op de pcm zit en ook of deze de laatste versie is. zonodig kun je deze dus zelfs ook updaten.

    enige dat ik moet kijken is of ik de zogenaamde ftdi chip exemplaar heb
     
  17. Dealer formaat firmware kan je waarschijnlijk niet programmeren.
    De meeste flashfiles in ids zijn namelijk in een afwijkend formaat dan bijvoorbeeld door tuners gebruikt wordt.
     
  18. ELMconfig is zo opgebouwd dat je gewoon de originele Ford calibratie bestanden kan gebruiken. Online circuleren veel IDS versies waar ook de calibratie bestanden bij zitten. Aan de IDS software heb je niets zonder de bijbehorende VCM maar de calibratie bestanden zijn in dit geval wel bruikbaar. Je moet alleen wel precies weten welk calibratie bestand je moet hebben. Dit is vrij lastig omdat de bestandsnamen in veel gevallen niet overeen komen met de onderdeelnummers of softwareversies.

    Daarnaast kan je online op de Motorcraft website ook alle calibratie
    bestanden downloaden. Je moet hiervoor echter wel de exacte bestandsnaam weten.


    Ik ben inmiddels zover dat ik voor mijn auto het originele calibratie bestand heb gevonden van de firmware die nu in de PCM zit. Nu moet ik alleen nog proberen te achterhalen wat de laatste firmware versie is voor deze PCM. Ik heb inmiddels zo'n 15 firmwareversies gevonden voor de Focus 2 met 1.6 Duratec 100 PK motor (waaronder ook Russische firmware) maar ik wil me eerst nog wat verder inlezen voordat ik wat ga uitproberen.

    Nu moet ik er wel bij zeggen dat het updaten op zich voor mij weinig risico heeft. Ik heb hier een reserve PCM die identiek is als degene die in mijn auto zit. Mocht er iets fout gaan kan ik altijd deze nog in mijn auto programmeren.
     
  19. Dan moet je dus uitkijken voor getunede files van andere flashers.
    Meestal zit hier het vid block al in geïntegreerd.
     
  20. Maar in feite kan je wel, als er iemand bijvoorbeeld naar een tuner is geweest om de software aan te passen en hij uploadt dit naar zijn PC met ELMConfig, deze op je auto zetten?

    Dan is jouw auto gechipt voor €0...
     

Deel Deze Pagina