1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 1.0 storingen P2096, P242F en fordpass meldingen....

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SamB, 16 jan 2022.

  1. Hi allen,

    Ik lees hier met veel interesse mee, want heb sinds enkele weken hetzelfde probleem als SamB (eveneens Mk4 1.0 EcoBoost 125pk, amper 18000 km maar wel buiten garantie). De symptomen zijn vrijwel identiek: motorstoring P2096, verbruik merkbaar tot soms fors verhoogd en bij momenten geen 'soepel' motorgeluid. Blijven rondrijden resulteert uiteindelijk ook herhaaldelijk in de roetfilterwaarschuwing.

    Na zelf eerst de luchttoevoer visueel te hebben bekeken en luchtmassasensor te reinigen (zonder effect) twee weken geleden toch maar binnengebracht bij een Ford dealer. Zij spraken van een 'gekend softwareprobleem' en stelden dat, hoewel ze merkbaar niet 100% zeker waren, een update het probleem zou verhelpen. Deed het ook daadwerkelijk (terug meer vermogen, lager verbruik)... voor zo'n 350 km. Sinds vandaag zijn de oude symptomen gewoon weer terug - het is dus een kwestie van geduld tot de motorstoring zich weer manifesteert op het dashboard.

    Op de autosnelweg met cruise control aan viel me daarstraks wel plots op dat er af en toe (mits aandacht) een voelbare kortstondige versnelling optreedt, gepaard met een ander motorgeluid, en waarbij het verbruik ook weer even naar zijn normale waarden terugvalt. Doet me daarom denken aan een verstoorde sensor of een slecht contact in een sensor of sturing. Niettegenstaande is het me echt een raadsel waarom de software update/factory reset dit probleem dan wel voor 350 km volledig leek opgelost te hebben... een online sensorcalibratie misschien?

    Ik bel morgen weer naar de dealer om te horen wat zij voorstellen, maar zoals ik al aangaf gaven ze me reeds de indruk dat zij ook geen heel concreet actieplan in gedachten hadden. Will keep you posted. Ik volg intussen graag de verdere ontwikkelingen bij jullie!
     
    SamB vindt dit leuk.
  2. Update: mocht onmiddellijk langskomen vanmiddag. Samen met de garagist enkele km gereden en vervolgens de logs uitgelezen. Probleem was inderdaad terug. De man en zijn team dachten actief mee, kan ik steeds appreciëren ;).

    Dit is blijkbaar typisch fenomeen voor de EcoBoost 1.0 volgens hen. De cilinderuitschakeling is erg goed voelbaar (zie ook andere forum topics hier) en vormt volgens hem meteen ook één van de problemen die aanleiding kunnen geven tot de foutmelding. Enerzijds zou die veel te snel inschakelen (zeker als je geen heel hoge toeren maakt), anderzijds zou dit ongunstige omstandigheden creëren voor het regelen van de uitstoot, EGR, etc. die dan weer aanleiding geven tot de foutcode. Hun advies: probeer zoveel mogelijk te voorkomen in dit regime te gaan, en als dat lastig blijkt om manueel te doen de wagen eventueel in sportmodus zetten (dan wordt de cilinderuitschakeling gedeactiveerd). De update zou hier ook al wel enigzins verbetering in gebracht moeten hebben.

    De dealer gaf tevens aan dat het mogelijk ook een combinatie kon zijn van het bovenstaande met een (te) gevoelige of slechtgecalibreerde sensor (no surprise there :P). Het afgesproken plan: men heeft de foutcode opnieuw gereset; komt hij weer snel terug ook zónder cilinderuitschakeling, dan maak ik met hen opnieuw een afspraak om alle gerelateerde sensoren eens te bekijken. To be continued... :think:
     
    Iodokus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  3. Update.

    Ford dealer heeft ook de 2e lamdasensor vervangen, storingen gewist en 60 km gereden. Helaas na circa 100 km erbij een storingsmelding in het dashboard met "limiet roetfilter overschreden, onderhoud nu!". Direct de garage gebeld en ze komen later terug met een reactie.

    Opsomming van wat er vervangen is zonder succes;
    1 bougie, katalysator, deeltjesfilter, lamdasensor (voor en achter de kathalysator).

    Vooralsnog geen brandend motormanagement lampje of meldingen in Fordpass. Laatste reparatie, 2 lamdasensor en diagnose betaald de garage i.v.m. tegemoetkoming en ze zien het als "leergeld".
     
    ljbs vindt dit leuk.

  4. Bedankt voor de update! Ik zit zelf nu aan de EGR te denken, gezien de reparaties die bij mijn auto al gedaan zijn. Zelf rijden we voornamelijk snelwegkilometers, dus zullen zeker de ecostand gaan mijden.
     
    ljbs vindt dit leuk.
  5. Trek 'm ook eens door tot de toerenbegrenzer als je motor warm is. Misschien doet ie 't nog perfect, misschien aat er een lampje branden.
    Kan zeker geen kwaad.
     
    ljbs vindt dit leuk.
  6. Bedankt voor de tip, meerdere malen gedaan, sportstand en helaas geen resultaat. Staat nu weer bij de dealer, ze kijken er eind komende week weer naar ivm drukte. Afwachten weer.
     
  7. Tank je E10? Probeer eens een tank E5 premium benzine, mocht je alleen E10 tanken. Zelf hier in de 2 jaar Focus Mk4 eigendom slechts 3x E10 getankt. Heb gelukkig niets van dit soort klachten. Merk wel de cilinder uitschakeling, maar na inschakelen sport stand nergens meer last van.

    Greetz Emiel
     
    ljbs en SamB vinden dit leuk.
  8. Bedankt voor de tip! Tanken sinds de auto in ons bezit is (was een occasion) e5. Helaas heeft dat ons probleem niet doen voorkomen.
     
    TWA vindt dit leuk.
  9. Hetzelfde hier, de laatste maanden rijd ik eveneens bijna uitsluitend op de snelweg. Misschien is dat dan toch relevant voor het vinden van het probleem.

    Is inderdaad ook iets dat de dealer me had aangespoord om te proberen. Ik tank wel E10, en hij raadde aan om eens E5 te proberen of om zelfs gewoon eens van pomp te veranderen om uit te sluiten dat de brandstof er voor iets tussen zit.

    Ik ben nu continu aan het rijden in sportmodus om de cilinderuitschakeling als mogelijke oorzaak te elimineren, en bizar genoeg is het verbruik op de snelweg daadwerkelijk lager dan in eco of normale stand. In 5e versnelling weliswaar, de 6e volgens de dealer enkel te gebruiken >= 130 km/u (anders te lage toeren). Begrijpe wie begrijpen kan... Het zou natuurlijk kunnen dat dit een gevolg is van het probleem en niet de oorzaak; ik wacht dus voorlopig nog af of de motorstoring terugkomt.
     
    SamB vindt dit leuk.
  10. Update (en hopelijk de laatste van mijn kant ;)): P2096 was na amper 3 dagen al terug, dus heb ik mijn auto enkele dagen achtergelaten bij de dealer. Na het overlopen van een kleine checklist dachten zij inderdaad ook aan dit als grootste kanshebber:

    Die heeft men dan ook vervangen; de dealer was zelfs bereid om dat als een herstelling onder waarborg te beschouwen gegeven de staat van mijn auto :thumbup:. Onmiddellijk na de herstelling maakte het brandstofverbruik rare sprongen (waarschijnlijk o.w.v. de trage kalibratie), maar ik heb het gevoel dat het zich intussen aan het stabiliseren is. Inmiddels zo'n 400 km gereden (zowel snelweg als stadsverkeer) en voorlopig geeft de PCM nog geen enkele warning of error als ik hem uitlees (wat voorheen erg snel na een reset al gebeurde). Ook de rookwolken bij plankgas en de zwavelachtige geur vlak na het starten heb ik sedertdien niet meer voorgehad. Het ziet er dus toch naar uit dat het in mijn geval daadwerkelijk 'gewoon' een sensordefect was (fingers crossed).

    @SamB Ik hoop dat er bij jou inmiddels ook wat vooruitgang werd geboekt? Ben benieuwd hoe het verder gaat of afgelopen is!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. @ljbs wat is er nu als laatste vervangen en bleek de oplossing bij jou?
     

Deel Deze Pagina