1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 1.0 storingen P2096, P242F en fordpass meldingen....

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SamB, 16 jan 2022.

  1. Beste forumleden,

    Wellicht weten jullie wat dit kan zijn. Ik krijg opeens de onderstaande meldingen in fordpass.

    - Controle lamp motorstoring regelgeving
    1. Het uitlaatsysteem heeft een te hoge tegendruk gedetecteerd;
    2 . Er is een sporadische of onregelmatige elektrische storing opgetreden in het circuit voor deactivering van cilinder nummer 1;
    3. Het systeem voor motorregeling heeft gedetecteerd dat een van de uitlaatemissiesensoren een signaal meldt dat buiten het verwachte bereik ligt;
    4. Het roetfilter wordt beperkt, voertuig omstandigheden zijn ongeschikt voor regeneratie van het roetfilter.

    Ook in de auto kwam een melding, limiet roetfilter overschreden onderhoud nu!

    Auto is nagekeken, heeft een grote beurt gehad en er is niets vreemds gevonden. Wel gaf de auto twee foutcodes met uitlezen: P2096 (aanpassingssysteem brandstofmengsel nakatalysator) en P242F (beperking/verstopping roetfilter).

    De monteur van de universele garage meent dat mogelijk een software update de oplossing is (schijnt bekend probleem te zijn). Wat denken jullie? Auto heeft trouwens 88.000 km gereden.
     
  2. Ik zou eerder aan een defecte sensor denken. Vooral de achterste.
     
    SamB vindt dit leuk.
  3. Je zou m eerst eens kunnen updaten indien er een update is.
     
    SamB vindt dit leuk.
  4. zo te lezen betreft hier een diesel.
    Eerst wat ik zou doen is de regeneratie katalysator (laten) uitvoeren.
     
    SamB vindt dit leuk.
  5. Een mk4 1.0 met een diesel?
    De benzinemotoren hebben tegenwoordig ook roetfilters.
     
    SamB vindt dit leuk.
  6. regeneratie op de katalysator??? bij een diesel :confused:
     
    SamB vindt dit leuk.
  7. Als de titel klopt gaat het om een 1.0 ecoboost en die heeft ook een partikelfilter dat geregenereerd moet worden als het verzadigd is.
     
    SamB vindt dit leuk.
  8. Het gaat inderdaad om een 1.0 125 pk benzine variant. De dealer denkt dat het mogelijk aan de bobine ligt. De kabels van cilinder 1 en 2 zijn nu omgedraaid en er zal nieuwe testrit gemaakt worden om te kijken of er een afwijking / storing waarneembaar is. Vermoeden is dat de bobine niet goed werkt en hierdoor de timing & mengverhouding niet goed is wat resulteert in klachten van het uitlaatsysteem. Volgens de werkplaatschef was er geen update beschikbaar helaas.
     
  9. dat weet ik maar @mario75 heeft het over een regeneratie op de katalysator en niet over het partikelfilter.
     
    SamB vindt dit leuk.
  10. heb snel de inhoud gelezen, door de obd codes dacht dat een diesel was.
    Hmm interessant, weet ook niet dat tegenwoordig ook benzine varianten een partikel filter hebben.
     
  11. Eigenlijk hebben alle nieuwe direct ingespoten benzinotoren dat zo ongeveer.
    Het zat er wel aan te komen omdat de deeltjes uitstoot van DI benzinemotoren vaak hoger is dan bij diesels.
     
  12. Update, één bougie, de katalysator en lambasensor zijn vervangen (voorste) door de Ford dealer. Helaas na 200 km een melding van controlelamp motorstoring-regelgeving. Morgen dus weer terug naar de garage. Hoop niet dat dit een gevalletje 'spookauto' gaat worden.
     
  13. Hoop niet dat dit een gevalletje 'trial and error' op de kosten van de klant gaat worden. Daar zijn sommige dealers erg goed in i.p.v. een goeie diagnose te stellen. Of heb je nog garantie?
     
  14. Helaas net buiten de garantie. Heb inderdaad ook het gevoel dat het maar uitproberen is, kostbare grap op deze manier helaas en weet ook niet echt wat ik er mee aan moet.

    Krijg dezelfde foutmeldingen in Fordpass, dus wat er nu vervangen is heeft geen tot weinig nut gehad. Ik zal mijn verhaal blijven updaten, wellicht heeft iemand er wat aan in de toekomst.
     
  15. Dan kan de garage dus de oude kat er weer onder zetten... aangezien dat het probleem niet is. Dat is een kostbaar onderdeel.
     
  16. Waarom zijn niet beide O2 sensoren en alle bougies vervangen?

    Klinkt misschien gek maar zijn de brandstofpompen (hoge en lagedruk) al eens gecontroleerd? Daar heb ik zelf al een keer een issue mee gehad waardoor deze foutcodes zich manifesteerden. (was wel bij een MK3) Ook een gedege controle van het gehele injectie systeem lijkt me op zijn plaats.

    Tevens zou ik voorstellen alle de bobines te vervangen al is het alleen maar voor een test.
     
    SamB vindt dit leuk.
  17. Altijd lastig met al die electronica in moderne auto's.
    Update is verdachte nummer 1, daarna goed uitlezen bij een Ford garage ipv een universele, die hebben vaak specialistische kennis die een universel ontbeert. Niets negatiefs naar universele gragaes hoor, ga er zelf ook heen maar bij wazige storingen is er vaak net wat meer know-how bij een merkgarage.
     
  18. Klopt, eerst heeft de universele gekeken en die heeft direct doorverwezen naar de Ford merkdealer. Al het bovenstaande is dus ook door de Ford merkdealer uitgevoerd (behalve de grote beurt vooraf). Gisteren gebeld door de Ford dealer, ze hebben geen idee nog wat het kan zijn.
     
  19. Alle bougies waren bij onderhoud (grote beurt) al vervangen (en maar 20 km mee gereden). Hoop was dat de grote beurt wellicht de storing liet verdwijnen. Bij terugkomen van de melding naar de Ford merkdealer gegaan ivm expertise en meer uitleesopties etc. Helaas heeft het geen nut (waaronder het vervangen van 1 bougie) tot zover behalve veel kosten. Ben gisteren gebeld en ze hebben geen idee wat het kan zijn. Heb je voorstellen doorgegeven aan chef werkplaats. Bedankt!
     
  20. Graag gedaan hoor, het is het minste wat ik kan doen. Niets is zo irritant als het niet kunnen vinden van de reden waarom iets niet naar behoren functioneert. Ik ken de frustratie helaas maar al te goed.
     
    SamB vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina