1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mk2.1 1.6 automaat uit 2007 - noodloop, motorstoring, transmissiestoring

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bajaka, 1 jan 2023.

  1. #1 bajaka, 1 jan 2023
    Laatst bewerkt: 1 jan 2023
    Hoi allemaal,

    Allereerst: gelukkig nieuwjaar! :dance:

    Ik heb momenteel regelmatig problemen met mijn 2007 Focus 2.1 automaat (1.6 Duratec). Met enige regelmaat start hij niet, of gaat hij tijdens het rijden in de noodloop waarbij hij een 'motor systeem storing' of een 'transmissiestoring' aangeeft. Enkele keren opnieuw proberen te starten, of soms een paar minuten wachten, lijken de storingen iedere keer wel weer te verhelpen.

    Ik ben al twee keer bij mijn eigen garage (geen Ford dealer) geweest om hem te laten uitlezen. De eerste keer was op het moment dat de storing weer weg was en de tweede keer met draaiende motor terwijl de storing op dat moment actief was. Beide keren kon de garage niks vinden en rapporteerde de motor geen storingen.

    Symptomen die ik vaak zie:
    • Motor wil niet starten. De startmotor gaat ook niet aan, geen rare bijgeluiden o.i.d., hij blijft gewoon stil.
    • Tijdens het rijden:
      • De teller-unit gaat kortstondig uit (alle tellers naar 0), alle lampjes gaan branden en na een paar seconden herstelt dit zich weer. Cruise control valt uit.
      • Dan blijft het kleine rode lampje rechtsonder het display branden en het display geeft een 'MOTOR SYST. STORING', 'TRANSMISSIE-STORING' of 'ACCELERATIE BEPERKT' (noodloop) melding.
      • Ik heb een paar keer gezien dat hetzelfde na een paar minuten opnieuw gebeurt: tellers vallen kortstondig uit, lampjes gaan branden, alles herstelt zich weer (storingsmelding blijft actief).
    • Vaak is het opnieuw starten van de motor voldoende om alles weer te herstellen, maar niet altijd. Wel lijkt het belangrijk dat ik de sleutel ook echt verwijder en niet alleen terug naar 0 draai.
    • Ik heb minstens één keer gehad dat ik de motor niet gestart kreeg totdat ik de vernellingsbak van "P" naar "N" had gezet. Dit kan ook toeval zijn geweest.
    • De storing is absoluut niet gerelateerd aan hoge belasting. Laatst trad hij op op een vlak stuk snelweg met 110 km/u op de teller uit terwijl hij op cruise control stond. De cruise control viel daarbij uit. Maar ook op lage snelheden heb ik het zien gebeuren.
    Een paar random zaken die hier wel of geen relatie mee hebben:
    • De eerste keer dat ik het probleem bewust zag was net nadat ik in een parkeergarage net iets te enthousiast over zo'n kort en hoog drempeltje (een 'broodje' in de F1) was gereden. Ik heb het vermoeden dat dit er iets mee te maken heeft, al denkt mijn garage van niet.
    • Ongeveer tegelijk met de eerste keer dat ik dit soort problemen kreeg waren er ook af en toe problemen met het rechter achterknipperlicht. Die deed het soms wel, soms niet. Als hij het niet deed was de knipperfrequentie verdubbeld. Toen het knipperlicht het structureel niet meer deed heb ik het peertje vervangen en sindsdien doet het knipperlicht het weer perfect zonder gekke dingen.
    • Het onderste display in mijn teller-unit heeft problemen met de bovenste rijen pixels. Deze kloppen vaak niet waardoor de karakters moeilijker leesbaar zijn. Dit probleem ken ik nog uit mijn oude mk1 focus, waar dit uiteindelijk zo erg werd dat de hele teller-unit het niet meer deed. Daar heb ik uiteindelijk zelf de printplaat van de teller-unit schoongemaakt en dat loste wonderwel alles op.
    • De batterij van mijn sleutel lijkt heel snel leeg te raken. Nu twee weken nadat ik hem heb vervangen merk ik alweer dat ik steeds vaker meerdere keren moet drukken voordat de auto open of dicht gaat.
    Mogelijke oorzaken waar ik zelf aan denk:
    Wie heeft er meer ervaringen, suggesties of denkrichtingen?

    Groeten,
    Bart
     
  2. Massa probleem? Accupolen? Tellerunit zou heel goed kunnen.
     
  3. Tellerunit is verdachte nummer 1 in dit geval
    Accu en massapunt verdachte nummer 2
     
  4. #4 bajaka, 2 jan 2023
    Laatst bewerkt: 2 jan 2023
    Ontzettend bedankt voor jullie reacties @Patman en @Edgarcmax. Misschien dat ik de tellerunit er vanavond maar eens uithaal...
     
    Patman vindt dit leuk.
  5. Ik heb de tellerunit eruit gehaald en de printplaat goed bekeken. Deze zag er een stuk schoner uit dan die uit mijn vorige mk1 Focus, maar er waren ook een paar duidelijk gescheurde soldeerverbindingen zichtbaar. Deze heb ik gisteren opnieuw gesoldeerd en vandaag heb ik de unit weer ingebouwd.

    De problemen met het display zijn helaas nog niet opgelost, maar de eerste twee ritjes vandaag zijn zonder storingslampjes of andere symptomen verlopen. Dat zegt nog niet zo heel veel aangezien het probleem hiervoor ook al met tussenpozen optrad, dus ik ga het een tijdje (minimaal een week of twee) in de gaten houden.

    Ik laat nog wel wat weten als ik nieuws heb. En misschien maak ik nog een keer een post met wat foto's van de printplaat en wat ik heb gedaan.

    So far so good!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Goedenavond,wat een uitstekende zoekfunctie heeft dit forum . Ik ben net lid.

    Mijn zoekopdracht was storing automaat acceleratie

    We weten inmiddels dat dat van die random meldingen zijn die niet wijzen in de goeie richting.
    Uitlezen bij de dealer gaf geen informatie die zou helpen

    @bajaka , jouw beschrijving van de symptomen eerder deze post is op het lijf geschreven van onze auto.
    Wat een eng idee dat een niet betrouwbare ( soms niet startende ) auto ineens waardeloos wordt.
    Want behalve ergens verstopt in de electronica lijkt er dus niks stuk, tenminste niet aan de automaat of koppeling
    of remmen of wat dan ook .

    Daarom mijn vraag ... is er vanuit dit topic nog iets te melden wat tot een oplossing leid ?
    Is er een bedrijf dat het aandurft dei tellerunit te checken ?

    vr.gr. Marcel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Het bedrijf KMS in Apeldoorn is gespecialiseerd in tellerunits, even langsgaan of mailen.
     
  8. Heey Edgar,

    ik ben super aangenaam verrast door je supersnelle reactie.
    ben weer een beetje optimistisch
    ik neem zeker contact met ze op

    fijn weekend Marcel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Laat even weten hoe het afloopt, vinden we hier leuk :thumbup::thumbup:
     
  10. Hoi Marcel,

    Sorry voor de late reactie, en bedankt voor het pb'tje. Ik volg het forum niet echt actief en had dus inderdaad niet gezien dat er iets gepost was hier.

    Mijn bovenstaande problemen waren allemaal als sneeuw voor de zon verdwenen nadat ik de slechte verbindingen op de printplaat opnieuw had gesoldeerd. Het display zelf heeft nog steeds moeite met de bovenste rij pixels, maar daar kan ik mee leven. Een ander display is blijkbaar niet heel makkelijk te vinden. Maar geen enkele motorstoring, transmissiestoring, wegvallende tellers, of niet startende motor meer gehad sindsdien.

    Het gaat om de soldeerverbindingen van de grote stekker waarmee het instrumentenpaneel met de rest van de auto verbonden is. Daar zag ik onder een vergrootglas (of met de camera van smartphone eigenlijk nog duidelijker) duidelijk dat een aantal soldeerverbindingen gebroken waren. Deze heb ik opnieuw gesoldeerd. Ik ben geen held met solderen maar heb wel gemerkt dat het met een beetje soldeerpasta (geleend van een buurman) een heel stuk beter vloeide dan toen ik het enkel met wat nieuwe soldeer probeerde. Ik heb er best wat foto's van gemaakt en zal eens kijken wat de beste manier is om die hier te posten.

    Via o.a. Youtube zijn er meerdere video's te vinden met exact dezelfde problemen.
    Deze bijvoorbeeld:

    Note: in de video is een Mk2.2 instrumentencluster en die is w.b. layout net iets anders dan die van mijn Mk2.1.
     
  11. [​IMG]
    Teller-unit uit de auto gehaald.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Posities van de naalden gemarkeerd (eerst volledig tegen de eindaanslag aan draaien.

    [​IMG]
    Achterkant van de printplaat (die dubbele rij grote soldeerverbindingen net rechts van het midden is was de boosdoener bij mij.


    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    Foto's van de slechte soldeerverbindingen.

    [​IMG]
    Het resultaat na opnieuw solderen.
     
    gerardTDCI, en_voyage, R.Zwiers en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Wat heb je je best gedaan zeg op het antwoord !!!
    Heel erg gewaardeerd natuurlijk
    Ik ga ermee aan de gang , o.a. een onderzoeksverzoek ( reparatie offerte ? ) bij KMS Apeldoorn
    ... en bij mijn technische buurman :rock:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Heel graag gedaan en succes ermee!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Dag allemaal,
    ik zou nog reageren als ik met de tellerunit bij KMS ;) geweest was
    De storing is na hun reparatie weg gebleven , dus ik ben blij.
    Onze Sedan ( die zo oud als ie is nog rijdt als een zonnetje ) met 160000 op de teller lijkt weer betrouwbaar,
    dus ik vind de info op dit forum geweldig:focus3::stline:.

    Ik weet niet of er ook een :ford: KUGA forum is ... , dat is onze main auto waar ik deze zomer een 1400 kilo caravan achter heb gehangen voor onze scandinavie vakantie . Met die auto ben ik ook heul blij . Wat een comfort en een power .
    Ben met de hybride functies inmiddels op de 1 op 22 benzine verbruik.

    Fijne feestdagen en een gezond 2024 !!!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. (nog) niet voor zover ik weet maar je kunt altijd een topic aanmaken voor jouw Kuga als je dat wilt.
    Mijn Ford | Focusclub.nl
     

Deel Deze Pagina