Klok valt op storing auto start niet meer of noodloop

Discussion in 'Electronica' started by klompetoon, Nov 21, 2017.

  1. [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. Defecte teller unit?
     
  3. #3 JW, Nov 21, 2017
    Last edited by a moderator: Nov 21, 2017
    De kans is inderdaad zeer groot dat dit wordt veroorzaakt door een defect in de teller.


    De Focus 2 tellers staan erom bekend dat ze last hebben van slechte soldeerverbindingen. Dit vanwege de omschakeling destijds naar soorten soldeertin welke minder lood bevat (uit milieu oogpunt). Deze soldeertin bleek na langere tijd minder goed bestand te zijn tegen trillingen met op de lange termijn (haar)scheurtjes in de soldeerverbindingen tot gevolg. Deze (haar)scheurtjes kunnen ervoor zorgen dat er (tijdelijk) geen goed contact of zelfs helemaal geen contact is wat kan leiden tot de meest vreemde symptomen en foutmeldingen.

    Bij de Focus 2 is het PATS startblokkering systeem deels geïntegreerd in de teller. Dit heeft tot gevolg dat wanneer er een defect aan de teller optreed het voor kan komen dat de auto niet meer start.

    Om dit probleem op te lossen zijn er meerdere opties:


    1. Het plaatsen van een andere teller. Dit kan een nieuwe of gebruikte teller zijn. Een nieuwe teller is echter behoorlijk duur. Een nette gebruikte Focus 2 teller kan je tegenwoordig echter al voor relatief weinig geld vinden.

    Wanneer de teller wordt vervangen is het noodzakelijk om de PATS transponders in de sleutels opnieuw te programmeren en de nieuwe teller te koppelen met de PCM (PATS pairing of PATS initialization) Het programmeren van het PATS systeem kan alleen met een hiervoor geschikt diagnosesysteem dat de mogelijkheid heeft om het Ford CODED PATS systeem te programmeren. Tevens zal een andere teller correct geconfigureerd moeten worden zodat de configuratie van de teller overeenkomt met de opties/instellingen van de auto.

    Verder kan de tellerstand alleen eenvoudig omhoog worden bijgesteld. Het is dus belangrijk om een teller aan te schaffen waarvan de tellerstand lager is als die van je auto.


    2. Reparatie van de huidige teller. Er zijn genoeg bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in teller reparatie. Dergelijke bedrijven kunnen de teller voor je controleren en indien nodig herstellen.


    3. Wanneer je handig bent met een soldeerbout kan je ook zelf een poging wagen om de teller te repareren. In de meeste gevallen lost het opnieuw doorsolderen van de soldeerverbindingen van de grote connector op de printplaat de meeste problemen al op. Je moet hiervoor echter wel de teller volledig demonteren.
     
  4. Pfff wat een knowhow heb jij zeg. :rock:
     

Share This Page