1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Misfire cylinder 3 focus 2012

Discussie in 'Electronica' gestart door leovanstrijland, 3 okt 2021.

  1. Forscan illegaal?
    Dealers willen/mogen alleen eigen software gebruiken en zijn aan regels gebonden vanuit Ford, waar op zich niets mis mee is.Maar om Forscan dan illegaal te noemen gaat wel erg ver. Zeg dan gewoon dat mogen wij vanuit Ford niet gebruiken, dan ben je tenminste eerlijk. En ja Forscan is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel handig :mrgreen:
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  2. Illegaal? Serieus? :schater:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. nou, dan ga ik zo maar weer eens wat illegaals doen:rock:
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Het is niet illegaal, het is open source. Alles is zelf geschreven. Je kan het reverse engineerd noemen. Ivm diverse ford voertuigen zijn uitgelezen. Hierdoor kwamen ze achter dat als optie a erop zit je 23 moet invullen en als je optie b hebt je dan 18 hebt als ingevulde waarde.

    Forscan past deze info aan en is niet geblokkeer door de auto zelf.

    Enige wat wel beetje verkeerd is. Is dat ucds(andere programma) direct informatie haalt van de ford server voor software download. Ook cyanlabs is niet volledig legaal. Al zijn die bestanden op den duur wel legaal gratis te downloaden

    Wat monteur bedoelt is meer. Forscan is handig app. Maar we zijn ford garage en mogen alleen goedgekeurde software gebruiken die in de licentie vermeld staat. Dit heeft dan te maken dat ze zeker weten dat software geen dingen aanoast wat ford eigenlijk niet wil. Zoals achteraf nog functies toe te voegen op je auto.

    Kan haast zeker zeggen dat fabriek iemand met soort gelijks als forscan rondloopt. Dat ze direct tegen de auto kunnen zeggen wat er wel en nie op zit.

    Bij peugeot gebruikten we diagbox. En daarvoor andere software. Verschil tussen die twee was dat ene wel het aan kon passen en andere niet. Maar ook dat met juiste code direct via msdos de auto te benaderen waardoor peugeot nederland veel meer kan doen
     
  5. En toen was je onderweg van werk naar ford dealer om de auto neer te zetten voor morgen voor de software update en dan sta je ineens stil met TCS lampje aan en Motor Service Nu melding en echt totaal geen kracht in de auto.
    In versnelling 1 kom ik niet boven de 1500 toeren.

    Gelukkig me uitlees apparatuur bij me
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Ben benieuwd wat daar uit kwam.
     
  7. Twee storingen P2138 heb ik eerder gehad heeft temaken met gaspedaal sensor.
    En U0401 invalid data recorded from ECM/PCM.

    Auto na het uitlezen uitgezet en opslot en daarna weer open en gestart tcs en motor service nu lampjes waren weer uit dus doorgereden naar ford zodat ze de storing zelf ook kunnen zien.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Nou de auto is weer opgehaald van de ford dealer
    PCM heeft een update gehad BCMii heeft ook update gehad en verder nog een aantal software updates.

    Dus nu komende dagen rijden en kijken of dit het oplost.

    Ze durfde me wel al direct te zeggen dat alle problemen weg waren en toen ik vroeg over als er weer problemen zijn of ze willen dat ik bel voor afspraak of direct langs kom zeiden ze al dat de problemen niet terug komen

    Heb maar meteen gezegd dat ze heel zeker van hun zaak zijn hahaha.

    Dus komende dagen aankijken en dan zal ik hier verslag doen over oplossing/resultaat
     
  9. Laten we het hopen. Dat ze daar niet mee begonnen zijn is mij een raadsel :weird:
     
    Edgar Focus en Michaël focus mk3 vinden dit leuk.
  10. Nou we zijn alweer een tijdje verder.
    Hierbij dus de oplossing van dit probleem.
    Trek hierbij de conclussie die je zelf wilt hier is in iedergeval wat er gedaan is en wat mijn conclusie is.

    2 dagen voordat de focus werd weggebracht naar de ford dealer heb ik zelf nogmaals de auto uitgelezen en besloten via forscan pcm sensoren te resetten naar de waarde 0 op het moment dat de auto uit staat.
    (Eigenlijk dus alle sensoren van de pcm resetten met motor uit)

    Hierna heb ik extreem veel kilometers gereden en kreeg ik de storing de gedurende 2 dagen niet terug.
    Terwijl ik normaal de dagen ervoor in me eigen woonwijk de storing er al in kon krijgen ik wist namelijk precies wat ik moest doen om de storing erin te krijgen.

    Hierna heeft de ford dealer de auto onderhanden genomen hierbij hebben ze een complete software update gedaan aan de gehele auto.
    Ook hebben ze de PCM nog apart geupdated omdat dit nodig was zeiden ze.

    Sinds dien is de storing niet meer terug gekomen.

    Ik zelf ben wel van de overtuiging dat ik zelf met pcm sensor resetten de storing heb weg kunnen krijgen en dat dat de oplossing was.
    Wat je eigen conclusie hierover is dat moet jij weten :)

    Hierbij kan dus het topic gesloten worden mocht een moderator dit lezen ik heb zelf namelijk geen idee hoe
     
    Edgar Focus, gerardTDCI en VdR-HJD vinden dit leuk.
  11. Bedankt voor je terugkoppeling Michaël.
    Hiermee kan je iemand met dezelfde storing in elk geval de goeie richting op sturen.
     
    Michaël focus mk3 vindt dit leuk.
  12. Daaom zou ik het topic niet sluiten, de inhoud is zeker nuttig voor de forum-database
     
    Michaël focus mk3 vindt dit leuk.
  13. #113 Kees37, 22 feb 2023
    Laatst bewerkt: 22 feb 2023
    Nee, het topic blijft open voor verdere reacties.
    En misschien helpt het iemand in de toekomst.
     
    gerardTDCI, Michaël focus mk3 en Koen_ vinden dit leuk.
  14. Jullie geloven dit nooit hahaha.
    P130D wat een feest zeg enkele dagen gelede weer een storing ontvangen ook doet de motor een beetje inhouden/haperen bij volgas flink optrekken.

    De :focus: wordt vanavond weer bij de :ford: dealer neer gezet en die gaan ermee aan de slag overigens gaan ze ook bezig met een koelvloeistof slang van motor naar interieur verwarming want deze lekt.

    Ben benieuwd wat ze deze keer gaan vinden met de P130D storing

    Ondertussen zijn we al 4 maanden en paar dagen verder en nogsteeds bezig met de storing wordt er helaas een beetje moe van
     
  15. Nu pas!? :)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Ik had de auto weer teruggeven, geld terug geeist en een andere gekocht :mrgreen:
     
  17. Aj... Dat zuigt... Was er stiekem al een beetje bang voor dat dit enkel met resetten PCM en de zaak updaten niet opgelost zou zijn.
    Heb nog steeds de indruk dat het hem ergens in de bekabeling/connectiviteit zit / gezocht moet worden met in het ergste geval connectiviteit IN de PCM/ECU.

    @M.Blaak Inderdaad... Me 2.
     
  18. Haal ik me :focus: op bij de :ford: dealer rij ik richting huis de baliemedewerker wist me niet te vertellen of alle storingen verwijderd waren dit omdat ze tijdens het uurtje storing zoeken die ze kregen van de garage waar ik hem kocht niets konden vinden.
    Dus ik thuis de auto uitlezen wat een feest blijkt er een nieuwe storing bij gekomen te zijn P06B8 (00).
    Volgens internet heb dit te maken met de PCM programmering of memory fout dus dat Memory tijdelijk niet beschikbaar was.
    (Doet mij al snel denken aan bepaalde stekkers die los zijn geweest)

    Dit omdat ik op de bon lees dat mijn turbo druk gemeten is, pcm is doorgemeten en diverse andere signalen zijn gemeten.
    Overigens zijn ze ook wezen meten tijdens het rijden omdat een van de klachten was dat tijdens het goed optrekken (volgas) dat de auto begint te stotteren en niet in een directe haal naar de volle toeren gaat.

    Helaas is er niks gevonden dus heeft garage waar ik hem gekocht heb maar weer besloten dat storingen verwijderd moeten worden en kijken of het weg blijft ‍♂️

    Kort maar krachtig over een bepaalde tijd zal ik er weer staan want tot nu toe is het alleen maar storingen verwijderen en kijken of ze wegblijven.

    Wel heeft ford garage even een advieskopje mee gegeven met informatie over aandrijfas keerring lek en een ashoes of iets dergelijks die lekt (heb de bon niet bij me dus niet zeker wat er nou allemaal op stond)

    Dusja hiermee ook maar is naar die garage toe en vragen wat ze hiermee willen doen want er blijkt veel meer loos te zijn dus.

    Gister ook me wielen los gehad om me remblokjes te vijlen omdat deze piepte en toen zag ik inderdaad dat me aandrijfas links voor de keerring van lek is en best heftig ook.

    Dus dit zal ik ook maar snel onderhande gaan nemen
     
  19. Je treft het niet heh geloof ik..
     
  20. als de stekker los getrokken zijn dan heb je idd storing, maar daarna sluit je ze aan en wis je alle storingen.
    Het is dus erna in gekomen. Dat interne NVRAM een issue heeft opgemerkt. met gevolg storing en als het klopt lampje dat brand.
    Als lampje niet brand dan is het denk tijdelijk en een oude storing.

    Hoe dan ook zeer vervellend zo, je blijft zo bezig met zoeken naar speld in hooiberg. Storingen die spontaan keer komt zijn de ergste die er zijn.

    Ook het niet vloeiend doortrekken en stotteren, kan niet zeggen dat het door betreffende storing zou kunnen komen of PCM.
    alleen na zoveel tijd en ellende ga je wel op den duur naar andere dingen kijken zoals PCM.
    Wat ik wel las is dat vocht in de PCM ook deze storing kan veroorzaken, dat vocht ook meer issues kan opleveren.
    Dan is de vraag is de PCM niet keer met vocht in aanraking geweest. interne deel bedoel ik dan zoals koevloeistof of ruitenvloeistof
     

Deel Deze Pagina