1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk "max." Nm voor aandrijflijn?

Discussie in 'Performance' gestart door SpongeBob, 30 jul 2015.

  1. Mijn 1.6 geef standaard 240 Nm koppel.
    In overboost (geen idee of ik dat ooit heb meegemaakt) zou het 270 Nm moeten zijn.

    Stel ik doe ooit nog eens gek met een chiptuning.
    Wat is dan een acceptabel koppel om te zeggen, tot hier en niet verder?

    Uiteraard elk jaar keurig naar de dealer voor onderhoud en verder een normale rijder.
    Maar wel af en toe eens lekker doorhalen als het kan. :lol:
     
  2. Er zwerft hier ergens op dit forum een productblad van de Getrag versnellingsbak die eronder zit.. Ik geloof dat deze unit veilig 370 nm kan hebben maar pin me er niet op vast
     
  3. Mijn vorige FF 1.6 ecoboost was gechipt naar 210 pk met 340 N/m koppel veel verder dan dit zou ik niet gaan als ik jou was.
    De absolute grens is ergens rond de 400 N/m dan kan de boel gewoon breken.
    De meeste gechipte 1.6 ecoboostjes zitten tussen de 300 N/m -320 N/m
     
  4. Mijn Insignia 1.6 turbo zat na chippen op 320 nm. Dat lijkt me een redelijk max voor de aandrijflijn.
     
  5. #5 SpongeBob, 31 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2015
    Dank voor de tips.
    Dat het een Getrag bak is wist ik niet, dat pakt Google dan wel weer handig op.

    Wat ik lees is dat het een B6 6MTT250 zou zijn.
    Datablad van Getrag vind je <hier>

    285 Nm limiet dus!
    Echter ik lees ook "Max. Gross Vehicle Mass/Gross Trailer Mass - 2200 kg/3400 kg".

    Nu weegt mijn FoFo een stuk minder. (Leeg 1258 kg.)
    Dat moet toch een hoop in krachten op de bak schelen.

    Kortom, ca. 300 Nm klinkt als een mooie limiet. :thumbs:
     
  6. Deze link kwam in Google ook naar boven. <klik>

    Mooie dyno.
     
  7. #7 Johan 12, 1 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2015
    Er zit nog een veiligheid factor 1,5 over de 285 N/m de werkelijke grens ligt dus rond de 400 N/m
    Frank schreef bij de dyno run als commentaar dat hij bang was dat het koppel op 340 N/m uit zou komen.

    Ik heb zoals ik al eerder schreef 4 jaar lang gereden met 210 pk met 340 N/m koppel.
    Dit kan de bak gewoon aan geen centje pijn het is echter wel de grens waarbij ik nog garantie kreeg op de aandrijflijn.
    Dus tussen de 300 en 320 N/m blijven zit je altijd goed.
     
  8. #8 donoli74, 1 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2015
    nu al half jaar aant bollen en geen problemen.:rock:
     
  9. Ik geloof meteen dat dit zo is, er moet natuurlijk een marge zijn.
    Echter het getal 1,5 heb ik nergens "officieel" kunnen vinden.
    In het datablad van Getrag wordt daar verder niet over gesproken.

    Top dat het al vier jaar goed gaat.

    :thumbs:
     
  10. Het ging 4 jaar goed nu heb ik hem niet meer aangezien ik nu de 1.5 focus ecoboost rijd
     
  11. Mijn Ecoboost rijdt al 141.000km probleemloos met de tuning van UT. Nog elke dag feest :cheer:
     
  12. Meten ze bij UT ook met een wide band O2 sensor in de uitlaat?

    (Lucht/brandstof mengsel niet te schraal.)
     
  13. #13 Bokkepoot, 1 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2015
    De veiligheidsfactor is vaak zo'n 1,3 en hoger. Ligt een beetje aan de eisen die Getrag stelt aan de bak. Vaak wordt dit gedaan om in te dekken voor het geval er wat zwakke broeders in het productieproces zijn of rekenfouten zijn gemaakt..


    Er valt dus niet veel over te zeggen, je versnellingsbak bak zou 400 nm aankunnen. Maar het kan ook dat hij bij 300 nm de geest geeft. Kun je nooit beoordelen. Tenzij je natuurlijk destructief onderzoek pleegt. Maar dan is je bak ook stuk [emoji14]
     
  14. En wat te denken van het bereik van de koppeling?
    Meestal wordt met het ontwerp rekening gehouden met een veiligheidsfactor van 1,3 dus 30% reserve op het max motorkoppel. Dit is dus mede een beveiliging in de totale aandrijflijn op piekbelastingen, fijn voor de bak, homokineten, etc.
    Maar bij (chip) tuning lees ik soms over extreme koppelwaarden van 320 Nm of meer t.o.v. standaard 270Nm. Hierbij wordt er toch veel van die reserve opgesnoept. Ergo, na de nodige full throttle acceleraties met gebruikmaking van dynamische massatraagheid uit de motor kan het best eens gebeuren dat die arme koppeling de geest geeft. Niet alleen de bak heeft zij limiet, ook de koppeling. Blijf dus nadenken.
     
  15. [MENTION=12778]SpongeBob[/MENTION] Bij mij is dat niet gemeten nee. Ik geloof niet dat zij dat doen.

    Tja, te extreem tunen zonder aanpassing van de hardware zal leiden tot snellere slijtage. Mijn auto is gemeten op ca. 310Nm. Dat vond ik een acceptabele waarde.
     
  16. :D

    Zeker, vandaar ook de vragen.
    Heb je zelf een tuning gedaan?
     
  17. Dat verbaast mij toch wel.
    Toch een belangrijk meet instrument.
     
  18. Dus op de versnellingsbak zit een veiligheidsfactor van 1.5 = 430Nm
    Op de koppeling die werkt als veiligheid heeft een factor van 1.4 = 400Nm
     
  19. Er zijn lieden die hun bak met 340 Nm stuk hebben gereden.
    De veiligheidsfactor zit er dus niet voor niks.

    Voor de bak lees ik ook dat de veiligheidsfactor 1.3 (=370 Nm) zou zijn.
    Die factor heb ik echter nergens in een datablad oid terug kunnen vinden.
     
  20. Die getallen heb ik van een tuner. En in de UK gaat men probleemloos tot 390 max. (Zie fiesta st met rs kit)
     

Deel Deze Pagina