1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Luchtfilterhuis verwijderen en Openluchtfilter inbouwen

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Mr Bullet (Sietze), 27 aug 2008.

  1. Helaas geen foto's gemaakt tijdens montage maar de tekst spreekt denk ik voor zichzelf.

    Originele filterhuis verwijderen:
    Eerst moet het originele filterhuis verwijderd worden. Dit zijn vier schroeven op elke hoek van het filterhuis (met een platte schroevendraaier). Waarschijnlijk kun je eentje niet goed verwijderen omdat de stekker van de luchtmassameter in de weg zit. Deze kun je loshalen door in het midden van de stekker een palletje in te drukken en de stekker naar je toe te trekken (richting de voorkant van de auto). Daarna kun je de vierde schroef losdraaien.

    Hierdoor kun je de bovenste kap van het filterhuis omhoog halen om de originele filter te vervangen. Alleen in dit geval haal je hem er gewoon uit en trek je het onderste deel van de bak met enige kracht recht omhoog. Deze zit vast met twee plastic klemmen aan de onderkant die heel gemakkelijk loslaten. Aan het onderste deel van het filterhuis zit nog een kleine slag deze kun je vrij simpel lostrekken (naar links toe). Hiervoor moet je wel wat kracht uitoefenen op de slang. Daarna kan je de bak verwijderen uit het motorcompartiment.

    Nu heb je wat meer speelruimte om het bovenste deel van het originele filterhuis te demonteren. De dikke luchtslang zit samen met de luchtmassameter vast met twee torx schroeven. Eén van deze schroeven zit echter onder de luchtmassameter en kun je niet met een gewone rechte schroevendraaier verwijderen. Dit kun je doen met haaksschroevendraaier. Als je dit hebt gedaan dan kun je het bovenste deel van het filterhuis eraf trekken (naar rechts toe). Ook weer met enige kracht.

    Openluchtfilter monteren:
    Nu kun je het voorste gedeelte van de slang in je open luchtfilter plaatsen en deze vastzetten met een stalen tyrip of hoe je dit ook maar noemt. Deze heeft een schroef die je doormiddel van een kruiskop schroevendraaier strakker kunt zetten en daardoor klemt alles netjes vast. Daarna kun je de kleinere slang op de openluchtfilter schuiven. Deze hoeft niet vast gezet te worden met een tyrip maar dit kan wel. Ik heb het niet gedaan omdat hij toch al met veel moeite erop ging. Je kunt nu ook weer het stekkertje van de luchtmassameter terugplaatsen.

    Vervolgens moet je alleen nog de luchtfilter steun monteren. In de bodem waar normaal het originele luchtfilterhuis zat, zitten nog twee rubberen ringen. Als je de eruit haalt dan kun je hier de steun monteren.


    Motormanagement resetten:
    Omdat het motormanagement niet gewend is aan een openluchtfilter. Is het misschien verstandig om de min pool van je accu 10 minuten los te koppelen zodat daarmee de PCM word gereset. Let op! Je moet hierna wel je code van de originele Ford radio opnieuw invoeren. Hier heb je geen last van bij een aftermarket radio wat bij mij het geval was.
    Na tien minuten zet je de min pool weer op de accu.

    Motormanagement inleren:
    Nu laat je de auto vijf minuten stationair draaien en vervolgens ga je eerst een blokje rustig rijden om het motormanagement te laten wennen aan je luchtfilter. Na tien minuten rijden (normale opwarmtijd) kun je hem wel op zijn ••••••• geven. Het uitbouwen van de originele en het inbouwen van de openluchtfilter kost bij elkaar misschien drie kwartier. Ik ben absoluut geen autotechnicus en voor mij was het vrij simpel uit te voeren.

    Bij het plaatsen van deze ‘how to’ moet ik de filter steun nog monteren maar de plaats hiervoor heb ik al beschreven in de how to.
     
  2. Accu -pool loshalen niet perse noodzakelijk.

    het motormanagement system past zich vanzelf aan als je de auto een aantal minuten stationair laat draaien of warm gaat rijden.

    De hoeveelheid lucht die ingezogen word vergroot dus herekend het brandstof injectie systeem de juiste waarde.
     
  3. Das nuttige info, dank je wel, zal ik binnenkort nodig hebben.
     
  4. Hier het eind resultaat. :lol:

    [​IMG]
     
  5. En geen probleem als je volledig het gas intrapt als je een versnelling te hoog zit?
    En heb jij ook de lucht toevoer aangesloten op de originele lucht happer onder de klep?
     
  6. De luchthapper boven de grill zie foto gaat via een buis naar de plek waar de originele filter zat het filterhuis ging daar dan netjes overheen nu ligt dit open en blaast de lucht gewoon omhoog waar mijn k&n precies boven zit. Geen extra dingen gebruikt....

    Ik schakel altijd op tijd... Maar ik heb het geprobeerd laatst aan de hand van jouw verhaal maar geen rookpluimen bij mij.

    Ik heb mijn min kabel er 15 minuten af gehad daarna de auto 7 minuten stationair laten lopen. En vervolgens ingereden voor 10min (niet boven de 3000 toeren) zonder de airco aan te zetten.

    Daarna airco aangezet nog 5 minuten netjes gereden, stil gaan staan airco nog 2 minuten aan. Daarna airco uit en toen de auto op zijn ••••••• gegeven. Net niet tot aan de toerenbegrenser (die heeft bij mij nog nooit in hoeven grijpen trouwens.)

    Sindsdien loopt ie als een zonnetje nog mooier dan ooit tevoren. Geen onregelmatigheden bij stationair voor de stoplichten. Beter oppakkende motor bij groen stoplicht.

    Ik zou zeggen lekker je minkabel een kwartier eraf halen en bovenstaande verhaal daarna eens proberen.....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Ja ik heb hem daar ook op aangesloten.
    Maar als ik normaal rij geen probleem trouwens.
    En me min kabel is er ruim voldoende af geweest dus zal wel aan het filter liggen.
    kan ook komen omdat ik een 1800 heb.
    Gaat ook niet echt om de rookpluimen maar meer om dat ie gaat stoteren.
    Maar wat heeft je airco er mee te maken ???
     
  8. Bij mijn 1.6 heeft de airco meer invloed op het vermogen van de auto dit merk je bij een 1.8 waarschijnlijk niet. Zodra ik de airco aanzet merk ik dat mijn auto er wat harder aan moet trekken en dus de motor meer moet presteren. (daarom wil ik dus als volgende auto ook minimaal een 1.8 hebben)
     
  9. Dan moet ik je helaas teleurstellen.
    Ik rijd in een 2.0 maar daar is wel te merken als de airco aanstaat. Zeker met bergen. Had er in Duitsland best wat last mee.

    De luchthapper heb ik verplaatst. Volgens mij had ik op site gevonden dat ie ook aan de onderkant vast kan gezet worden. Hiervoor moest je de buis nog wel draaien. Weet niet of het veel uitmaakt, maar heb het wel aangepast.
     
  10. ik heb ook een 1.8 motor maar ik merk er weinig van als ik me airco aan heb heb wel originele luchtfilter maar heb er heel even een open luchtfilter op gehad maar dan heb ik minder vermogen had hem boven mijn originele luchtfilterbak liggen dus ook met de aanzuigbuis erbij alleen hij zuigt tog meer warme lucht aan, vooral als ik weinig toeren had en dan gas gaf begon ie te stotteren
    met het originele luchtfilter rijd ie owk prima vind ik hoa:d en maakt niet zoveel lawaai als je optrekt :oops:
     
  11. Die van mij werkt prima nu tot nu toe geen last van warme lucht althans niet merkbaar. Hij rijdt heel lekker en voor mijn gevoel komt ie beter weg bij de stoplichten.... Hij heeft minder moeite in de lage toeren
     
  12. resultaat open K&N luchtfilter?

    WAT IS HET RESULTAAT? Is de motor feller en is het verbruik gunstiger?
     
  13. Het inbouwen van een openluchtfilter heeft geen invloed op het verbruik. Of ie feller wordt of niet, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar volgens mij is het meer de beleving
     
  14. Ik merk wel dat ik onderin beter weg kom, maar het is niet super veel hoor! Het kabaal is trouwens echt super boven de 4000 toeren!
     
  15. Re: resultaat open K&N luchtfilter?

    Resultaat is het 0,0... Sterker nog, op warme dagen zal je eerder merken dat het vermogen achteruit gaat.
    Verbruik zal overigens eerder toenemen dan afnemen met een openluchtfilter. Dit omdat je op het geluid gaat rijden.
    En hoog in de toeren in deze geweldig, met als gevolg onzuinig rijden.
    Maar kijk eens in gedeelte performance. Hier staat een leuk topic over de voor- en nadelen van een openluchtfilter.

    Maar deze nadelen wegen zeker niet op tegen het voordeel, het geluid!

    Veel mensen denken dat ze harder gaan, maar dit is zeker niet het geval :wink:

    Overigens valt me bij jou op Sietze dat jij de Luchtinlaat van het K&N filter niet gebruikt, maar de originele luchthapper, waarom?
     
  16. Re: resultaat open K&N luchtfilter?

    Zo heb ik hem ook gemonteerd hoef je niks onder je wagen vast te maken.Vroeg me alleen af of hij dan we voldoende lucht krijgt.
     
  17. Ik heb alleen het filter gekregen :lol: Dit is de oude van Focus Epe. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog geen terugval heb gemerkt in mijn motor door warme lucht. Misschien omdat die van mij precies boven het gat van de luchtinlaat hangt?

    Onderin mijn 1.6 is wel makkelijker geworden hij pakt in het begin iets beter op. Voor de rest maakt het geen •••• uit.
     
  18. Het zit volgens mij allemaal tussen de oren. Een vermogenswinst of verlies van 0,0001 pk ga je in de praktijk echt niet merken. ;)
    Ik heb een Simota Airbox en dat is eigenlijk puur voor het geluid.... :D
     
  19. Het geluid is inderdaad verslavend! :lol:
     
  20. Toch kan het soms zeker schelen. Bij een turbo diesel kan er best een leuk voordeel wat betreft het vermogen en koppel uitkomen. Een gemiddeld openluchtfilter of inlegfiler laat tot 50% meer lucht door.
    Op internet is ergens via google van een VW een aantal logs te vinden waarin het vermogen voordeel duidelijk is te zien. Denk hier niet bij dat je meteen 10 pk omhoog gaat, maar een leuke koppel toename en sneller opspoelen van de turbo geeft aardig voordeel. Via metingen van de luchtmassameter is helemaal goed te zien wat de verschillen en voordelen zijn van een inlegfilter van K&N. Alleen al het verwijderen van het raster voor de luchtmassameter was duidelijk waarneembaar.

    Bij openfilters verlies je wel snel vermogen omdat er te veel warme lucht wordt aangezogen. Vooral als het wat warmer is hoopt er onder de kap heel wat warme lucht op en dat is een groot nadeel. Dan moet je eerst een paar meter rijden voordat de warme lucht uit het motorruim is verdwenen.
     

Deel Deze Pagina