1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lakschade

Discussie in 'Exterieur' gestart door Fred, 28 aug 2007.

  1. Hoewel ik geen fanatiek poetser ben houd ik de auto wel steeds goed schoon. Regelmatig de hogedrukspuit eroverheen om vuil eraf te spoelen, eens per maand door de wasstraat (ja, ik weet dat met de hand beter is :) ) Vogelpoep direct verwijderen.

    Vorige week na terugkomst van vakantie de auto eens goed schoongemaakt met Meguiars producten: wassen en clayen. Tot mijn verbazing en schrik kom ik onderstaande lakschade op het dak tegen :cry:

    [​IMG]

    De lakschade zit redelijk geconcentreerd in het gebied net boven de voorstoelen, begint een centimeter of 20 van de zijkant. Verder naar achteren neemt de schade snel af.

    Ik heb de schade niet eerder ontdekt, staande naast de auto valt het nauwelijks op.

    Gisteren bij de dealer geweest, de persoon gesproken die normaal gesproken lakschades etc beoordeeld. Zij had zoiets niet eerder gezien. Eerste indruk was dat het steenslag was maar dat is zeer vreemd midden op een dak terwijl de voorzijde van de auto nauwelijks steenslag schade heeft.

    Over 2 weken moet ik de auto een dag naar de dealer brengen, dan komt er een specialist van Ford Nederland. Afwachten wat hij zegt.

    De auto is net 1 jaar oud, wat mij betreft duidelijk een gevalletje garantie. Het lijkt wel of de kleurlaag veel te dun gespoten is, maar dan zou ook de blanke laklaag losgelaten hebben. Ik laat weten wat er gaat gebeuren.
     
  2. Oef, dat ziet er niet goed uit. Hoop dat het een garantiegeval wordt.
     
  3. zonde! hoop dat het weer netjes hersteld word voor je!!

    succes
     
  4. Strange... ik heb ook steenslag op het dak, maar lang niet zoveel terwijl mijn bumper en motorkap gezandstraald zijn....
     
  5. Afgelopen vrijdag heeft iemand van Ford Nederland naar de schade gekeken. Konklusie: gevolg van voegelpoep, geen garantiezaak.

    Ik weet zeker dat dit geen gevolg van vogelpoep kan zijn simpelweg omdat er niet langduring vogelpoep op het dak heeft gezeten. Ik houd dat altijd goed in de gaten, als er al iets op zit haal ik dat er direct af.

    Ik ben nu op zoek naar informatie hoe dik een laklaag op een (nieuwe) auto zou moeten zijn (micrometers). Ik heb een lakdiktemeting gedaan, ter plaatse van de schade op het dak is de lak het dikste van de hele auto, tussen 210 en 230 micrometer. Op de rest van de auto is het tussen 130 en 170 mu. Helaas is de kleurlaag niet apart te meten, je meet de gehele laag incl primer. Deze meting zegt dus nog niets over de dikte van de kleurlaag.

    Ik heb op enkele andere auto's (oud en nieuw) gemeten, daar zit het tussen de 70 en 110 mu.

    Kortom: ik ben op zoek naar info over de norm voor de laagdikte, is er iemand hier op het forum die me daar iets over kan vertellen.

    alvast bedankt
     
  6. antwoord al beschikbaar: ik heb gewoon de Ford dealer gebeld en gevraagd, zij hebben het nagekeken, voor een metallic lak is de Ford norm 110 - 130 mu. Kortom, de laklaag op het dak zit daar zeer ruim boven, meer is niet altijd beter.

    De dealer neemt kontakt op met Ford Nederland met deze nieuwe info.

    wordt vervolgd ....
     
  7. Ik vind vogelpoep wel een beetje raar dat ze het daar mee afdoen.
    Als je goed kijkt naar de foto zie je toch zo wel dat het dat niet kan zijn. :shock:
    Als je vogelpoep op de lak hebt gehad zou ik denken dat de plekken wel wat groter zouden zijn en niet zoals hier van die kleine stippen.
    Ben benieuwd wat Ford Nederland hier mee gaat doen.
    Doen ze niks zou ik er een zaak van maken en er iemand onafhankelijk eens naar laten kijken. (autospuiter bv)
    Je geeft zelf al aan dat je vogelpoep altijd meteen weg haald. Doe ik trouwens ook want ik weet dat het niet goed is voor de lak. :evil:
     
  8. het kan ook lakschade van de hogedrukreiniger zijn ik heb ergens gehoord dat hogedrukreiniger slecht zijn voor autolakken
     
  9. klopt, daarom houd ik ook altijd voldoende afstand, zeker een centimeter of 25. Overigens wordt het nog knap lastig om midden op het dak de hogedrukspuit van korte afstand recht op het oppervlak te laten spuiten, zulke lange armen heb ik niet :)
     
  10. Bij mij beschadigt de lak ook heel snel, echt niet normaal. Heb de auto sinds januari en op de dorpel wordt de lak al echt dun (bij het uit en instappen) ik heb zelfs het idee als je een keer een flinke bij tegenkomt dat je er al krassen van krijgt, echt heel jammer.

    Ben ook heel benieuwd of je er nog verder mee komt.
     
  11. Milieueisen he..... lakken van vroeger mogen niet meer....
     
  12. Fred,

    Als ik kijk naar het loslaten en de dikte van de laklaag lijkt het er op dat de auto op het dak een extra laklaag heeft. :wow: :shock:
    Het zou kunnen zijn dat de auto transportschade heeft gehad.
    Het gebeurt wel eens dat tijdens transport dat een viaduct net te laag is, of dat de bovenzijde van de vrachtwagen net iets te laag staat wat tot krasvorming of erger kan lijden. :eeek:

    Dit hoeft bij de dealer niet eens bekent te zijn, want dit kan ook door de transporteur zijn gedaan. :!:
    Ik zou dit zeker nog eens bij de dealer navragen. :uzi:

    Groetjes en succes Ton
     
  13. Ton,

    dit heb ik ook al bij de dealer geopperd. Volgens de dealer was dat niet zo, dan had het in hun systeem moeten staan naar hun zeggen.

    Ik heb vanmorgen een brief naar Ford Nederland de deur uit gedaan met de mededeling dat naar mijn mening de schade niet door vogelpoep veroorzaakt kan zijn, het patroon past daar helemaal niet bij. En als er al poep op het dak gekomen is heeft dat er niet lang opgezeten omdat ik daar altijd goed op let en meteen verwijder. Naar mijn mening is er een probleem met de kwaliteit van de laklaag, de dikte wijkt zo ver af van de norm, er moet iets aan de hand zijn.
    Overigens is de lakdikte op de hele auto hoger dan de norm, ik heb meteen maar de hele auto opgemeten, voor- en achterscherm en deuren, links en rechts zijn tussen 160 en 185 micron dik. De lakspecialisten bij ons op het werk (spuiten dagelijks vliegtuigen) zijn ook van mening dat de laklaag op het dak veel te dik is en geven aan dat dikker zeker niet gelijk is aan beter, eerder andersom.

    Zodra ik reactie heb van Ford Nederland laat ik het weten.

    Fred
     
  14. Mooi verhaal...je bent er gezegend mee.
    Maar die schade aan het dak...eerlijk zeggen: heb je die vogel die op je dak scheet met een schot hagel eraf geschoten ofzo?!?

    Hoe kan dit het resultaat zijn van vogelpoep? Vogelpoep is meestal een grote vlek en geen kleine streepjes zoals dit. Ik zou eens bij een autoschadeherstelbedrijf binnen stappen en zonder er verder op in te gaan vragen wat dat kan zijn.

    Succes want dit zijn *l$@e dingen...

    Nanne.
     
  15. Fred

    lakschades welke in de fabriek ontstaan zijn niet bij de dealer bekent.
    lakschades welke tijdens transport ontstaan kunnen door de transporteur hesteld worden zonder dat verder iemand hier iets van afweet.
    En ford zal hier niets over loslaten.

    Ik spreek enigzins uit ervaring omdat ik ruim 15 jaar bij een forddealer gewerkt heb waar ik o.a. verantwoordelijk was voor ontvangst en controle van alle nieuwe auto's welke binnen kwamen.
    Hier zaten regelmatig lakschades bij.

    Ton
     
  16. Ton,

    dank voor de info, zal ik goed onthouden.

    Fred
     

Deel Deze Pagina