1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kuga ST Line PHEV - eerste indruk na 1000 km

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door LRS, 3 jun 2023.

  1. Dat zou bij lege batterij idd wel kunnen zijn, maar dat was niet mijn punt. Mijn sterke indruk is dat het voor langere afstanden (die je toch niet haalt op de batterij) gunstiger is om de batterij juist niet helemaal leeg te rijden in normale modus (waarna hij voor alle omstandigheden, de gunstige en de ongunstige, overschakelt op de verbrandingsmotor), maar om wat elektrische power over te houden, en de beide motoren elkaar simultaan te laten aanvullen in de sportstand (zonder met een zware rechtervoet te rijden). Mijn ervaring daarmee is dat de auto bij gunstige omstandigheden (constante snelheid) best zuinig rijdt op de verbrandingsmotor, bij accelereren de elektromotor bij schakelt (want batterij is niet leeg), en bij gas los extreem goed recupereert (zeker als je “L” modus gebruikt).
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. Bij accelereren schakelt de elektromotor altijd bij. Ook als hij leeg is.
    Deze oefening heb ik ook gedaan.
    In de sport stand na 500 kilometer een verbruik van 4,7 liter per 100 km
    In de normaal stand zit ik op 3,2.
    Bij dagelijks gebruik vind ik de normaal stand prima.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Wat ik doe bij langere afstanden is inschatten hoeveel km ik vanaf de snelweg naar eindbestemming nodig heb en dan een restant in de accu te houden (uitgesteld gebruik accu) zodoende kan ik dan het laatste stuk, meestal stoplichten en rotondes weer volledig elektrisch rijden. Optrekken kost nu eenmaal het meeste aan energie, daar valt dus best wel wat brandstof te besparen. Alle energie die je door regeneratief remmen terug winst wordt dan toch gebruikt bij het rijden op de snelweg, bij acceleratie en viaducten.
     
    mstuniek en gerardTDCI vinden dit leuk.
  4. Zoals Paul het doet doe ik het ook. Bij langere afstanden op de Eco stand en zeker waar ik kan regeneren gebruik ik de L-knop. Lekker laten uitvieren tot rotondes en stoplichten.
     
    LRS vindt dit leuk.
  5. als we het dan toch over "het nieuwe rijden" (lees, deels elektrisch) gaan hebben vind ik dit een waardevolle aanvulling als je voor de keuze komt te staan om een PHEV aan te schaffen :thumbs:
     
    stronk vindt dit leuk.
  6. Doet de auto dat niet automatisch als je de navigatie gebruikt? Heb wel eens begrepen dat hybrides van andere merken dit via de navigatie regelen.
     
  7. Nope, de hybride heeft gewoon een sync 3 net als andere gewone ford modellen.

    zover ik weet hebben alleen een aantal ev modellen hun navigatie software aangepast om laadpunten in te plannen
     
    LRS vindt dit leuk.
  8. Wat ik mij nog afvroeg; als je hem in L mode laat afremmen / recupereren, dan vermindert de wagen best wel significant vaart, maar gaan de remlichten dan ook branden om achterliggend verkeer erop te attenderen dat je effectief aan het remmen bent (zonder aan je rempedaal te zitten)?
     
    stronk vindt dit leuk.
  9. Volgens mij gaan de remlichten dan ook mee branden. Ook als je hem in eco zet remt ie harder af op de motor en dan gaan de remlichten ook branden
     
    stronk en LRS vinden dit leuk.
  10. Eerlijk gezegd is dat ook iets wat ik mij regelmatig afvraag. Ik houd wel rekening met verkeer achter mij omdat de auto inderdaad lekker afremt. In een stad of dorp houd ik er geen rekening mee wie achter mij zit. Dan is het de sport om zo lang mogelijk zo zuinig mogelijk te rijden.
     
  11. Vandaag getest: de remlichten gaan níét branden als je je gaspedaal loslaat met standje L.
     

Deel Deze Pagina