1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kuga ST Line PHEV - eerste indruk na 1000 km

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door LRS, 3 jun 2023.

  1. Jawel, in m’n voorstel rondje, al weer even terug, gaf ik aan dat de Kuga was besteld, en nu sinds een week staat ‘ie voor de deur. Hierbij een korte eerste impressie;

    Ik kom uit een Seat Leon FR; laag bij de grond, zeer strak sport onderstel, met een handgeschakelde 184pk/380Nm TDI. Ik had proef gereden met de Leon plug-in hybride, en vond de samenwerking tussen de 1.4TSI / DSG bak / elektromotor niet fijn. Schokkerig, je voelt heel duidelijk als een en ander erin komt. Hoe anders is dat met de Kuga. De 2.5liter viercilinder werkt op een lage compressie, is in essentie wat futloos, maar de elektromotor vult dit naadloos aan. Dit is echt een samenspel waarover goed is nagedacht, en dat merk je. Soepel, vloeiend, zuinig als het kan, vlot als het moet.

    Ik zit op het moment van schrijven in het zonnetje op het terras bij m’n ouders in de Vulkaaneifel. Heb hem dus gisteren op de autobahn even de sporen kunnen geven. Ik was positief verrast. In de sportstand komt de Kuga prima mee, hij accelereert echt prettig door! Ik heb sterk de indruk dat ze hem hebben begrensd op de 200km/hr. Zo vlot als hij nog door rijdt van 180-190, maar bij de 203 op de teller was het opeens op. M’n gevoel zegt dat hij nog wel door had kunnen gaan, maar dat de de elektronica zegt dat het zo wel mooi is geweest. En dat is natuurlijk ook zo, hoe vaak komt het voor dat je sneller moet dan 200km/hr? Helemaal nooit. Afhankelijk van je persoonlijkheid kan het zijn dat je het leuk vindt om eens gedaan te hebben, maar elke noodzaak hiervoor ontbreekt natuurlijk.

    De wegligging is goed, maar voor mij ff wennen. Nogmaals ik heb de afgelopen vijf jaar in een totaal andere auto gereden. De Seat weegt 1300kg, de Kuga zet 1750kg op de schaal. Dat merk je met bochten en remmen (iets met massa en traagheid). Maar nogmaals, de Kuga ligt absoluut niet beroerd op de weg. Het is gewoon een totaal ander concept. En gezien de hoogte en gewicht van de auto, vind ik dat ‘ie het echt enorm goed doet qua sturen en wegligging. De electro-hydraulische besturing van de Kuga voelt wel een tikje kunstmatig aan, direct, je voelt prima wat er onder de voorwielen gebeurt, maar had voor mij een beetje zwaarder gemogen. That’s just me.

    Er staat nu 1000km op de teller, dus ik zit nog volop in de wittebroodsweken, maar ik ben vooralsnog enorm positief verrast met de Kuga. Het is gewoon een dijk van een auto, als je de reviews erop na leest, in z’n segment een van de betere. Ik ben er vooralsnog erg happy mee.

    Is er dan helemaal niks mis mee? Nou, ik wil twee aparte dingen noemen;

    - ik had drie opties aangevinkt; trekhaak, winterpakketje en 19” lichtmetaal. volgens de documentaire zou dat laatste resulteren in de bandenmaat 235/45R19. Af fabriek zit er echter 225/55R19 op. Iets minder breed met een iets hogere wang dus. Het zal wel, het rijdt goed en ziet er prima uit, maar het viel me op. Bij de bandenwissel even scherp op zijn dat de winterbanden in dezelfde maat worden besteld.

    - de meegeleverde laadkabel was er een van het type om thuis aan de 230V te hangen, dus met een normale stekker. Dat vind ik absurd, dat Ford niet eentje meelevert waarmee je aan een laadpaal je auto kunt vol gooien.

    Goed, tot zo ver. Ik zal komende week ff wat plaatjes schieten voor bij dit draadje. Na de lunch weer een stukje rijden richting het pittoreske Sweet Lake City ;-)
     
    Rykers, Dave130R, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Leuke eerste indruk.
    De stuurinrichting is overigens bij Ford niet elektrohydraulisch maar volledig elektrisch met de motor in het stuurhuis.
    Veel andere merken hebben de motor in de stuurkolom verwerkt.
     
    LRS vindt dit leuk.
  3. Mooi geschreven, leuk om te lezen dat de Kuga goed bevalt. Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen
     
    LRS vindt dit leuk.
  4. Wat opvallend, mijn MK4 1.5 150PK hakte ook af op +-205KM/u. Wellicht begrensd?
     
    LRS vindt dit leuk.
  5. De volledige hybrides zijn zeker begrensd.
    De begrenzing is ingegeven door het maximale toerental dat de tractiemotor mag draaien in combinatie met de gekozen eindoverbrenging. De tractiemotor draait immers bij de door Ford (en Toyota) gebruikte constructie altijd mee.

    Ik heb het bij mijn Corolla nagerekend en als je het maximale toerental van de tractiemotor neemt en de eindoverbrenging kom ik precies op 175km/h (GPS) uit en dat is ook de snelheid waarop de acceleratie stopt.

    Bij Ford hebben ze dus gekozen om tot 200km/h te gaan.
     
    LRS en Tom91 vinden dit leuk.
  6. Leuke eerste impressie. Ik zal je vast wel eens tegenkomen denk ik.
     
    LRS vindt dit leuk.
  7. Ik heb de zelfde auto en ben juist blij met de bijgeleverde laadkabel. Heb nu 2000 km op de teller en laad alleen via die kabel.
    Een extra kabel voor een laadpaal zou mooi zijn, maar ik ga niet 3 uur wachten tot de accu vol is.

    Veel plezier verder met jouw Kuga.

    Mvg Jan
     
    LRS vindt dit leuk.
  8. Dan heb ik geluk gehad blijkbaar, heb 2 kabels bij de aankoop meegekregen.
    De granny lader voor thuis en op de camping
    En een 2e laadkabel voor onderweg bij de laadpalen
    Duurt inderdaad 3 uur dat laden via de laadpaal maar als je een beetje pland dan is dat best uit te zitten als je ergens bent.. gaat een stuk sneller dan via de granny lader (duurt ruim 6 uur van leeg naar vol)
     
    LRS, mstuniek en gerardTDCI vinden dit leuk.
  9. Thx Jan! Dit is gewoon een leasebak, en de baas levert een tank/laad pas mee, vandaar dat ik veel meer heb aan een type 2 kabel!
    Mvg
    Chris
     
  10. [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    gerardTDCI en bws723 vinden dit leuk.
  11. Kreeg de standaard laadkabel erbij en heb de type 2 kabel direct erbij aangeschaft.
    Ik rijdt niet zoveel meer en zal ook geen oplaadpunt thuis installeren. Op 120 m van mijn huis kan ik ook opladen dus vandaar. Zowiezo eerst 1500 km op de benzinemotor (in)gereden ivm de te trekken caravan. Nu na 3 maanden totaal 6200 km gereden. Alleen bij vertrek naar Spanje met caravan, met een volledig opgeladen accu, de rest op benzine E5. Vakantiekilometers totaal 3950 km waarvan 1200 elektrisch en 2750 op benzine. 370 liter getankt.
    Een tevreden Kuga rijder.
     
    gerardTDCI en LRS vinden dit leuk.
  12. Eigen laadpunt was toch iets wat ik zelf snel aangelegd heb hier (eigen oprit) met een 2e hands laadpaal op marktplaats 1 fase 16 ampère is voldoende, meer kan de kuga niet aan. mis tie met ong 3 uurtjes wer vol vanaf leeg ipv ruim 6uur via de granny lader.
    wij rijden veel elektrisch in de buurt en heb ook nog een gunstig contract en zonnepanelen
     
    LRS vindt dit leuk.
  13. Leuke intro!
    Welkom.

    Ik laad thuis op de granny lader. Bijna altijd ‘s nachts.
    Een type 2 kabel heb ik zelf aangeschaft. Daarmee laad ik op het werk.
    Nu na bijna 2 jaar staat de teller op 23000 kilometer waarvan 13000 elektrisch.
    Gemiddeld verbruik is 3,2 liter per 100 kilometer.
     
    LRS en gerardTDCI vinden dit leuk.
  14. Dat is echt een fantastisch praktijkverbruik! Ik zit nu zonder stekkeren op een gemiddelde van 6L/100km; ik laad de batterij momenteel ook soms op met de verbrandingsmotor. Deze week zou de juiste kabel binnen moeten komen. Inderdaad ook op het werk kan de stekker erin hier, ik zou m’n woon-werk verkeer er 100% elektrisch mee moeten kunnen rijden. Ik zal bij 5000km nog eens een tussenstand posten in dit draadje.
     
  15. Precies met die korte ritjes in de buurt elektrisch is die hybride op z’n best. Ik merk dat ie op de snelweg (zonder stekkeren) het moet afleggen tegen de oude 2.0TDI, die deed 5L/100km danwel 1:20. Nog een dagje geduld, dan kan ik hem ook op groene stroom laten rijden (met de juiste kabel)!
     
  16. Kleine update: er staan inmiddels 2500 kilometers op de teller. Er wordt sinds afgelopen vrijdag gestekkerd! Zoals verwacht: we rijden op een gemiddelde van 1:30. Maar morgen eerst vanuit Zoetermeer iemand afgooien op Schiphol, om vervolgens naar kantoor in Schiedam te rijden… dat trekt het accupakket natuurlijk niet.

    Wat ik wel heb gemerkt, is dat de sport stand eigenlijk de stand is die ik van een hybride zou verwachten: elektro en benzine motoren beiden simultaan actief, bij constante snelheid doet de benzinemotor vrij zuinig z’n werk en daar waar extra power wordt gevraagd bij accelereren, daar zet de elektromotor een tandje bij. De een vult de ander naadloos aan. Als je hem op standje “normaal” zet, gaat ‘ie eerst de batterij zo veel mogelijk legen, om daarna met een lege accu verder op de benzinemotor te rijden, en ik heb de indruk dat dit voor langere afstanden niet het meest efficiënt is. In de sport stand kun je natuurlijk lekker vlot door accelereren, maar als je wat rustiger rijdt, verbruikt ‘ie zo minder brandstof dan in de “normaal” stand met een lege accu. Just saying…

    Verder bevalt de auto helemaal goed natuurlijk. Rijdt prima, ruim zat voor gezinsgebruik, na twee weken rijden komt het slechts sporadisch voor dat ik onbedoeld een koppeling probeer in te trappen of naar een versnellingspook grijp die er niet zit (32 jaar met handbak rijden heeft zo z’n impact op ingesleten gewoontes). Alles went :-)
     
    Steef30, Edgar Focus, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Rij normaal zo veel mogelijk op eco, minder felle gas respons en meer regeneratief remmen. mals de caravan erachter hangt gaat ie op de sport stand inderdaad dan wordt de accu meer gebruikt als het nodig is (bergop en wegrijden)
     
  18. Leuke review en vooral blijven genieten
     
  19. Ik heb de proef op de som genomen en mijn constatering is dat rijden in de sportstand absoluut minder zuinig is dan de normale en eco modus. Met lege batterij test gedaan.
     
  20. In de sport stand is de gas respons veel gevoeliger en sneller dan in de normaal of eco stand zelfs bij rijden op acc merk je dat goed de auto reageert veel sneller op snelheidsverschillen en zal meer gas geven dan nodig dit kost brandstof
     

Deel Deze Pagina