1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Koelvloeistof lekt? Oorzak?

Discussie in 'Performance' gestart door Bosniak, 27 sep 2012.

  1. Om Bosniak nu niet gelijk de schrik om het lijf te jagen....mijn advies laat een ervaren monteur eens naar je motor kijken, misschien valt het wel mee. Suggesties genoeg zou ik zeggen. Blijkbaar heb ik toendertijd geluk gehad, dat ik juiste persoon aan die Ford Focus heb laten werken. Alles bij elkaar 600 euro....en ik was de auto idd 2,5 dag kwijt. incl kop afvlakken en werkloon. Wellicht zijn er op dit forum ervaren monteurs die je uit de brand kunnen helpen.
     
  2. officieel vlakken van de kop is zelfs verboden
    1 keer zou nog net kunnen
    maar 2 keer eigenlijk niet
    probleem is dat je fractie van de kop afhaald.
    hierdoor wordt de ruimte tussen de klep en de zuiger kleiner
    en onstaat er sneller probleem dat de klep en zuiger tegen elkaar komt

    er zijn motoren waar speciaal 5 types koppakking voor bestaan
    aan de hand van de kop zitten 5 gaten in elk fractie dieper
    als je maar 4 ziet dan weet je dat je een andere koppakking dan orgineel nodig hebt

    7uurtjes is wel heel kort
    de kans dat iets tegen gaat zitten is veel te groot bij deze motoren
    ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar kwaliteit verwacht ik niet als ze bijna 3uur sneller zijn dan dealer opgeeft qua tijd, weetende dat deze tijden soms al krap zijn

    als ze inderdaad zeggen dat kop eraf moet dan denk ik dat zeker slim is op kop ook af te laten persen
    dus controleren op lekkages
    geen lekkages is dus een goeie kop
    als alles vv is en nog steeds een lek dan weet je dat boven de koppakking het probleem niet kan zitten

    inderdaad is het geen gek idee om wat te gaan winkelen door bij andere bedrijven diagnose te laten stellen
     
  3. bedankt voor al die reacties.. zeker nuttige dingen heb ik gelezen.. ben zelf geen monteur maar ik denk dat man van garage eigenlijk nog niet dat lektest heeft gedaan... want hij had het druk met andere auto's.. dus morgen hoop ik van hem bericht te krijgen.. het is wel een ervaren man (repareert dingen die ik bij andere garages soms niet goed voor elkaar kreeg).. ik zal hem ook attenteren of hij ook ERG koeler even controleert, en olie-dop.. persoonlijk denk ik dat motor nog goed in orde is want auto trekt snel, rijdt goed, geen veranderingen in temperatuurmeter en toerenteller.. ik hoor weliswaar meer lawaai dan 1-2 jaar geleden maar bij zulke km stand is dat waarschijnlijk vanzelfsprekend.. mocht die aan distributieriem komen, zal ik hem vragen om die sowieso te vervangen en niet terug te zetten..

    ik hou jullie op de hoogte..
     
  4. Een update: zoals gezegd ging de man van garage aan de slag. Hij heeft eerst bij waterpomp sporen van lekkage gevonden en die vervangen (met distributieriem en rest).. en vervolgens 1-2 dagen gereden, lekkage gevonden bij de thermostaathuis.. Ook kleine sporen.. Het leek wel in orde maar rubber was waarschijnlijk door de lange gebruik ontspannen (te zacht geworden).. Het was overigens vierkant en niet ronde opening, dus die rubber kon niet apart besteld worden dus complete thermostaathuis laten vervangen (kost rond 50 euro).. En daarna rond 600 km met auto gereden en koelvloeistof blijft nu goed op peil en ook geen zichtbare sporen van lekkage ergens..

    Heb nagegaan bij de dealer of ze toen bij eerste distributieriem wissel ook pomp hebben vervangen, die zeiden van niet omdat ze nog geen geval hebben gehad dat die stuk ging (en bij mij zag die visueel goed uit)..

    Hopelijk is de probleem hiermee opgelost.

    Iedereen bedankt voor nuttige tips en reacties.. :thumbs:
     
  5. denk eeerder dat je thermostaathuis het was dan waterpomp
    klinkt stom maar peugeot zegt zelf dat enige spoor van lekkage normaal is
    ik geef ze altijd op, maar ik heb bij deze motor nog nooit een defecte waterpomp gezien
    bij andere motoren wel waar het komplete lager eruit lag maar nog steeds niet lekte

    ik hoop dan ook voor je dat de lek dicht is nu en dat je met veel plezier weer tegen kan
     
  6. dank je wel.. koelvloeistof blijft nog steeds goed op peil.. dus ik denk dat probleem opgelost is.. alleen met zo'n hoge km stand ben ik bang dat er binnenkort wel weer iets gaat opgeven... ben nu rond aan het kijken... ik zie dat je ervaring hebt met peugeot,, is 407 1.6 hdi wel een goede en betrouwbare auto zoals focus? qua electronica enz?
     

Deel Deze Pagina