1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Koelvloeistof lekt? Oorzak?

Discussie in 'Performance' gestart door Bosniak, 27 sep 2012.

  1. Beste leden,

    Sinds twee maanden merk ik dat koelvloeistof niveau bij mijn focus daalt onder min. Heb een keertje bijgevuld en is die binnen 1 dag weer naar minimum gezakt, volgende dag weer bijgevuld en bleef die ongeveer 2 weken totdat die weer onder min kwam... Op meters lijkt alles normaal, temperatuur enz.. Ben ermee naar garage geweest die kon niks vinden.. Meneer zei dat motor heeft dat verbruikt.. Maar ik zat er toch ermee dus naar andere garage, man die wat deskundiger is en die meneer zegt dat hij gaat kijken en dat waarschijnlijk waterpomp stuk is, andere reden kan zijn: radiateur of thermostaathuis of eventueel koppakking (cilinder).. Hij zegt ook dat bij deze auto om bij de waterpomp te komen moet hij distriburieriem eruit halen, dus dan zou ik sowieso nieuwe distr.riem + pomp moeten plaatsen? Meneer zegt ook dat als hij geen probleem vindt bij de waterpomp, thermostaathuis of radiateur, dat dan probleem is met koppakking en dat het dus einde van motor betekent..

    Heeft iemand soortgelijke ervaring gehad? Moet de distributieriem inderdaad eruit om bij waterpomp te komen?

    Het gaat om een focus II station 1.6 tdci (90 pk) van eind 2005.. met al meer dan 320 d.km op de teller maar nog steeds als een jonge jongen rijdt :)
     
  2. Zou eerst onder de auto kijken of hij daar wel lekt ,zo niet dan is denk ik de koppakking lek ,aangezien de aantal kilometers,gr Peter
     
  3. bedankt voor reactie.. ik zal tegen man van garage vragen om te kijken eronder.. maar als koppaking lek is betekent dit einde van motor of wordt reparatie te duur? (van cilinder)
     
  4. Ik snap niet waarom een lekkende koppakking meteen het einde van de motor zou moeten betekenen...

    Er zijn diverse testen mogelijk om het eea te controleren.
    Meet bijvoorbeeld het Co gehalte in de koelvloeistof, als dit aanwezig is betekent dit meestal koppakking ja.
    Of een compressietest/lektest zegt ook iets over de toestand van de motor en pakking.
    Ook het koelvloeistofsysteem kan op druk getest worden.
     
  5. Koppakking lek hoeft zeker niet het einde van een motor te zijn.
    Idd met een compressie/lektest is het te controleren. Kop laten afvlakken moet sowieso en dan daarbij moet de distributieriem eraf. Alleen de vraag hoe lang geleden de riem is vervangen, want in principe hoeft deze niet vervangen te worden als het net gedaan is. Waterpomp is dan ook meestal bij deze reparatie ook vervangen.
    Half jaar geleden hier door een garage laten doen bij een Ford, was (zonder factuur) rond 600 euro kwijt.
     
  6. Distributieriem is vervangen toen auto 200 d.km. op teller had en waterpomp ook, door de dealer, kreeg toen ook garantie, zal wel even bij hun gaan om te vragen hoe ziet het nu met die garantie..

    dat 600 euro was het voor kop afvlakken of distributieriem vervangen? wat zou kop afvlakken kosten?

    mijn gevoel zegt dat probleem niet zo groot is, maar zal afwachten op lektest..
     
  7. Dan heeft die riem al 120000 km erop zitten of lees ik het verkeerd? Mag dan wel nieuw.
    Vervangen kost een paar tientjes want hij moet toch los. Voor de riem en waterpomp ben je denk ik zo'n 100 euro incl kwijt. Afvlakken van een kop, tja mijn garage moest het uitbesteden komt gauw op zo'n 250 à 300 euro. Met werkloon erbij kom rond 600 uit. Let wel een dealer vraagt veel meer.
     
  8. Hoeft niet meteen koppaking te zijn hoor. een lekker EGR koeler zorgt ervoor dat de koelvloeistof langszaam verbrandt wordt, even egr pijp los en kijken of dat nat is.
     
  9. Er zijn meerdere mogelijkheden.

    1 reservoir is lek
    2 1 van de slangen is lek
    3 radiator lekt
    4 systeem is niet goed ontlucht
    5 lekke koppakking.

    Een lekke koppakking is zeker niet het einde van je motor.
    Een nieuwe pakking is binnen 3 uur vervangen door een goede monteur.
    Echte bij de koppakking komen andere zaken die dan meestal gelijk vervangen worden.
    Zoals distrubutie snaar, waterpomp,spanrollen. Ook komt er uiteraard nieuwe 4L olie en filter, carterring en koelvloeistof erbij. Wat het iets duurder maakt. ;)

    Qua lekkage kan het lek zelfs in je verwrmingsysteem zitten. :o
     
  10. klopt, auto heeft al 120 d.km. gereden sinds laatste wissel.. maar ben bij dealer geweest en ze zeggen waterpomp niet te hebben toen vervangen.. (zag er goed uit)..

    waar zit dat ERG koeler?

    Ik laat het bij mijn garage doen (goedkoper).. dus hij gaat op lekkage controleren.. distr.riem set incl. waterpomp kan ik via die ene franse webshop voor 150 euro krijgen en dat is niet duur.. dus dat ga ik waarschijnlijk ook doen.. alleen afwachten op bericht van garage..
     
  11. #11 antig01, 29 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2012
    @ gabini, de ts geeft aan dat hij al bij 2 garages is geweest, dus de opties die jij aangeeft zijn neem ik aan al gecontroleerd.

    En ik weet niet hoe verschrikkelijk handig jij bent met de 1.6 tdci, maar koppakking vervangen is zeker 8 uur werk. 3 uur voor een koppaking dream on...

    On topic, de egr koeler zit achter op het blok, een soort pijp waar de egr op zit. Check het uiteinde van deze koeler, een geribbelde pijp links boven in je inlaatspruitstuk op natte drap. (even 2 torx 40 boutjes losdraaien)
    Als daar niets te zien is, je oliepeil niet veranderd is, en er geen uitwendige lekkage te vinden is, blijft de koppakking alleen nog over.
     
  12. ken de motor van peugeot zelf
    daar heb ik eigenlijk nooit echt inwendige koelvloeistoflekkage meegemaakt

    wel de slang achterop het blok
    dit is een plastic harde slang
    daar was hij in bocht poreus en lek

    alleen dan moet je koelvloeistof lekkage hebben
    hoe dan ook je moet duidelijk kunnen zien dat hij lekt
    niet schrikken maar peugeot zegt zelf dat waterpomp een klein spoortje van kvs lekkage laat zien je de pomp niet hoeft te vervangen ivm normaal.
    ivm we bij een grantie auto toen de riem hebben vv hebben we de pomp dus moeten laten zitten.
    nog nooit kapote waterpomp bij deze motor gezien

    als geen uitwendige lekkage te zien is dan hoop ik niet dat je een blok uit de verkeerde mal hebt
    dit ivm peugeot terugroepactie op deze motor heeft gehad om bepaalde groep auto's te controleren of de nummer op blok in lijstje staat.
    blijkt dat ze een mal hebben gehad waar de wanddikte niet goed was en dus een scheur in kwam, hierdoor ging hij kvs verbruiken
    22uur werk staat daar weer voor

    geluk is dat er nog verschillende testen zijn
    als je ijzeren oliepeilstok hebt haal je deze uit en voordat je hem afdoet steek je de olie aan, brandt niet vervliegt ook niet. als er kvs in zit hoor je het namelijk knetteren, dit omdat kvs dan kookt en olie moet je nog vele malen extremer verwarmen
    verder controleren of olie in de kvs systeem is gekomen denk het niet
    verder inderdaad cilinderlektest en compressiemeting is ook een goeie test om dingen uit te sluiten
    tevens kun je het koelsysteem onder druk zetten en kijken of druk de volgende dag weggelopen is, hiervoor hebben alle garages wel een set voor.


    verder de egrkoeler zit achterop de blok net op de hoogte waar kop op onderblok zit, ongeveer op die hoogte, heel logisch ernaast zit de egr
    ivm je 90pk motor hebt kan het zijn dat dit er niet op zit.


    dus kort samengevat
    check of uitwendig lekkage is, zie je niks zit het inwendig
    dit valt dus goed te doen door koelsysteem dag op druk te laten staan, geen kvs onder de auto of langs het blok wil zeggen dat je inwendig waarschijnlijk verliest
    denk er aan dan niet starten ivm kvs in de motor kan gelopen zijn in erge geval en je andere volumeslag krijgt waardoor motor ook schade mee oploopt, dan krukas rustig draaien ter controle dat hij vrij kan bewegen.
     
  13. @Antig01, 3uur is misschien wel heel erg snel, maar 8 uur?
    Ik reken 1 uur demontage, 1 uur montage, 1 uur uitloop.
    Daarbij moet je niet de uren rekenen dat je niet aan de auto werkt.
    Zoals als de kop weg is voor afvlakken.

    Mijn record:
    Heb een keer 1 van een fiat Cinquecento binnen 2 uur vervangen. ( echter zonder af te vlakken. Deze hebben een ketting in het onderblok i.p.v. Een distr.snaar.
    Maar dat was maar een 0.9 benzine, en hij rijdt nog steeds zonder problemen:)

    On topic:
    Ik wilde alleen bij schrijven dat mocht het je koppakking zijn, je dat wellicht kunt zien aan de binnenkant van je oliedop. Daar ontstaat een soorts witte/groene smurrie met condens druppels.
     
  14. Oke maar voor de distributie vervangen staat al 2,4 uur. Bovendien heeft deze motor nog een kleppendeksel waar de nokkenassen inhangen, een distributieketting tussen de nokkenassen onderling, ik denk dat ik met mijn schatting van 8 uur er niet ver naast zit.
     
  15. :schater:
    is ook precies de simpelste blok die je ooit kan vinden:mrgreen:
    ik heb hetzelfde gedaan in een uur of 5 incl. kleprevisie....had het nog nooit
    eerder gedaan....
    Maar 8 uur is voor een geoefende monteur wel iets aan de hoge kant;)
     
  16. Mag ik vragen of je dit blok al eens uit elkaar heb getrokken?
     
  17. 8 uur is zo hek nog niet hoor...inclusief schoonmaken van alle delen e.d. kom je daar zo aan als je het netjes wilt doen.
     
  18. zal iedereen maar uit de brand helpen die over koppakking vervangen hebben.
    voor de peugeot staat voor deze motor het volgende geschreven
    de- en montage cilinderkop 9.20 (iets meer dan 9uur en een kwartier)
    kaalmaken en opbouwen van de kop 3.5 (3uur en 30minuten)
    komplete kop vervangen 12.90 (net geen 13uur)
    verder als je eigen kwaad maakt zul je het net in 7 a 8uur reden

    1 ding is zeker 3uur kan nooit
    distributie staat 2.30 voor riem alleen en 3.40 inc waterpomp en ontluchten komt weer 0.2uur bij

    1 ding moet je weten
    bij peugeot zit luchtfilter achterop de motor bevestigt
    en bij ford achter de koplamp
    dit zorgt zal net 20minuten totaal schelen maar niet veel meer

    ik heb dit zelf al een keer de kleppendeksel waar de nokkenas aan vast zit deze pakking keer moeten vervangen
    en collega 1x koppakking
    collega heeft er zeker 10uur aan gewerkt

    dus 8uur of korter is haast onmogelijk anders ga je als beun-de-haas te werk
    dan moet je ook nagaan dat je dan alles perfect moet verlopen dus dat je de speciaal gereedschap direct bij je hebt en alles direct goed past, geen bouten afbreken (zoals van roetfilter vaak voorkomt)





    back-to-topic
    maar laten we eerst maar kijken wat het probleem is voor we definietief komen met het vervangen ervan
     
  19. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat het bij een Dieselblok langer duurt, en dit blok zo te horen helemaal.
     
  20. Het vlakken van de kop en bijbehorende werkzaamheden worden in 99% van de gevallen
    uitbesteed, bij de plaatselijke garage gaat de complete auto gelijk naar de dieselspecialist
    in Urk, 7 uurtjes werk volgens hun;)
     

Deel Deze Pagina