1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kleur verschil bij spuiten. Wat is acceptabel? Nu met foto's. Update

Discussie in 'Exterieur' gestart door Michb18, 21 nov 2015.

  1. Zal best een moeilijke kleur zijn, maar dat is Candy Blue ook. Gert Jan heeft deze kleur bij Fiona haar Fiesta gespoten. Hij appte een foto van 5 kleurstaaltjes. Daarop was duidelijk te zien wat het aantal lagen blanke lak doet voor de kleur.

    De kleur vraagt dus meer aandacht. En dat geeft Gert Jan aan zijn werk, want bij Fiona is het echt goed gedaan.
     
  2. [MENTION=9493]FordFranc[/MENTION] Kleine correctie :lol:

    Candy blue is een 3ct (3lagen) kleur waar dus een basis kleur word gespoten en daarna een transparante kleur laag welke kleur bepalend is door het aantal lagen
    daarna word het afgelakt met een blankelak.

    dus de 2de laag is kleur bepalend en niet de blankelak.

    voor zover ik weet is deze gele kleur geen 3ct maar een 2ct.
     
  3. Dat wist ik natuurlijk niet Gert Jan, maar de laatste door mij geschreven regel klopt wel. ;-)
     
  4. Zekers Franc, "we doen het goed of we doen het niet" is ook het motto bij ons op de zaak. :cool:
     
  5. netjes dat ze het proberen optelossen.
     
  6. Als je je ongenoegen op een nette manier kenbaar maakt kom je heel ver....
     
  7. #28 Michb18, 17 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2015
    Nu al 3x gespoten en nog niet goed.

    Limelight lijkt wel erg moeilijk voor mijn spuiter. Nadat de eerste poging een mooie gele kleur opleverde, maar geen limelight, heeft hij het nog 2x gedaan van de week.

    Helaas is het resultaat nog slechter dan bij poging 1. Wat wel goed nieuws is, is dat hij zelf al aangaf niet tevreden te zijn. Hij heeft nu de spiegelkap opgestuurd naar een kleurexpertise centrum in Maarssen, en als die er niet uit komen gaat de spiegelkap naar BASF in Duitsland. Dit alles om het juiste recept te krijgen. Wat dat betreft lijkt hij toch echt zijn best. te doen.

    Hopelijk levert dit wat op, want steeds maar je auto weer inleveren en in Opel te rijden is echt niet leuk. :badgrin::badgrin: Ik wil gewoon mijn :ford:
     
  8. heel netjes dat die alles uit de kast haalt om het beste resultaat te krijgen :thumbup:
     
  9. #30 Henry Ford Jr., 18 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
    Moeilijk verhaal, ik zie wel een verschil, aan de ene kant meer de andere, spuiten blijft een vak en ook een goede spuiter heeft wel eens een mindere dag!

    Als de bumper inderdaad los gespoten is krijg je al gauw kleurverschil of glansverschil, doordat de originele lak van de rest van de auto meestal iets van kleur verschilt door zon inwerking en iets doffer is door mechanisch slijtage! Het beste is de aansluitende delen uit te laten spuiten en uitpoetsen, dan zie je de overgang niet zo, is er natuurlijk wel, maar verloopt geleidelijker en dan valt het niet zo op!

    Vroeger in de bouw, had je dat probleem ook met poedercoaten, verschil door beweegrichting, glansgraad, glansdiepte, mica-deeltjes per cm2, materiaal staf of plaat en nog vele andere factoren en dan hoorde je van de architect altijd dat hij kleurverschil zag!

    In de bouw heb je normen waarbinnen al de waarden dienen te liggen, minimale waarde en maximale waarde, maar dan nog als alles binnen de waarden was zag je het nog wel eens en dat is bij een machinale verwerking met computer gestoorde lakstraten, dus handwerk blijft het werk van een vakman met ervaring en gevoel en een scherp oog!

    SUC6!!!
     
  10. :schater:
     
  11. Is dit probleem nu opgelost ?
     
  12. Nee, na 4 keer spuiten nog niet tevreden. Laatste poging is de beste. Kleur lijkt goed als je op 1 meter staat. Van een afstand van 3 meter nog steeds behoorlijk donkerder.

    Ik heb nu een mail naar de verzekering gestuurd voor een second opinion, hier nog geen antwoordt op gehad.

    Ik heb ook nog nieuwe foto's gemaakt.

    https://www.flickr.com/photos/133355323@N05/albums/72157664242467621

    Op een forum voor autospuiters vonden ze het verschil toch ook nog goed zichtbaar

    Twijfel nu of dit het nu moet zijn of kan het nog beter?
     
  13. [MENTION=16002]Michb18[/MENTION] als ik jou foto's zo bekijk is de kleur van het achterscherm lichter als de bumper maar op de foto van achter valt mij op dat de achterklep weer donkerder is als de bumper er zit in deze kleur een behoorlijke "flop" en dan is het heel lastig om dezelfde kleur te krijgen.
    als ik je foto van voor zie dan zie ik dat daar de bumper ook donkerder is als het voor scherm en dat daar het kleurverschil zo goed als hetzelfde is als achter.
    wij hadden pas op het werk het zelfde probleem met een nieuwe door ford in kleur geleverde achter bumper,
    de klant was niet tevreden toen hebben we de bumperhoeken aan de auto gespoten en het achter scherm ook meegenomen en nog was er kleur verschil.
    Expert van de verzekering er bij die zei letterlijk:

    jullie hoeven het niet beter te maken als dat de fabriek het kan.

    ik hoop voor jou dat je het naar jou tevredenheid opgelost krijgt maar ik ben bang dat dit toch het eindresultaat is.
     
  14. Sander bedankt voor je reactie. Er zit inderdaad ook een verschil in de voorbumper. In de zon zie je het verschil niet zo goed. In de schaduw zie je het verschil wel. Voorbumper is een klein beetje donkerder/geler. Achter toch echt meer en dan vooral geler. Dat deze kleur een behoorlijke flop heeft klopt. De kijkhoek maakt behoorlijk wat uit. Ik weet niet of het zo is, maar het lijkt dat de flop op de auto precies tegengesteld is aan die van de auto. Kan je met de flop spelen, door de richting van het spuiten te veranderen? Toevallig vandaag contact gehad met de verzekering. Er komt een expert kijken voor een second opinion. Ben benieuwd, hopelijk is wel voldoende onafhankelijk. Hij heeft geen belang om het nog een keer te laten doen. Schade is al betaald aan de spuiter.

    Overigens wil ik niet gelijk zeggen dat de spuiter niet zijn best heeft gedaan, daarom niet de naam van het bedrijf genoemd. Vraag me oprecht af of dit nu het beste is wat een goed spuitbedrijf zou kunnen leveren? Ik blijf er bij dat afwijking best goed zichtbaar, ook tussen voor en achterbumper. Ik wacht af wat de expert mij gaat vertellen.
     
  15. [MENTION=16002]Michb18[/MENTION] wij hadden met die auto die wij gedaan hadden 2 spuit staaltjes plat in de cabine naast elkaar mee gespoten ze waren identiek toen we ze onder een hoek naast elkaar hielden was het net of je een andere kleur had je zag ze terug veranderen als je ze weer plat draaide met een flop bedoel ik dat als een deel onder een iets andere hoek gemonteerd zit dat de kleur al kan veranderen bij ons had het niets met de spuithoek of druk temaken aan gezien de bumper en de achterschermen tegelijk tegen mekaar gespoten waren en toch nog kleur verschil.
     
  16. Sander,

    Als ik het goed begrijp bedoel je met de flop de kijkhoek? Of bedoel je het anders. Dat de kijkhoek uitmaakt begrijp en zie ik op mijn auto. Maar spatscherm en hoek bumper zijn toch onder dezelfde hoek gemonteerd? Dus als je hier recht op kijkt heb je dezelfde kijkhoek toch?

    Als ik het goed begrijp maakt de ondergrond (kunststof of metaal) ook nogal wat uit. Op kunststof droogt het donkerder op. Wat je dus ook ziet bij de voorbumper. Dit effect krijg je dus ook met effect spatscherm en bumper, dus 100% gelijk, dat verwacht ik niet. Op de foto's is het verschil ook moeilijker te zien dan in het echt. Ik zelf denk dat het in het parelmoer/flip flop laag zit. Als je in een bepaalde hoek kijkt (van dichtbij van boven naar beneden) lijkt de kleur vrij goed. Zeker acceptabel. Vanaf een meter of drie afstand zie je de kleur donkerder geel dan de auto zelf. Als je in het midden van de auto gaat staan (in de schaduw of schaduwzijde) zie je de achterbumper duidelijk donkerder dan de voorbumper. Als ik internet mag geloven, maakt de afstand van spuiten wel uit. Als je een te grote afstand aanhoudt tot het te spuiten onderdeel, gaan de pigmenten zich al binden in de lucht en komt het effect niet volledig tot zijn recht. Voor het spuiten van dit soort lakken zijn er nogal wat variabelen, die invloed hebben op het uiteindelijke effect. Ook de grote van de spuitmond, merk lak schijnen een behoorlijk invloed te hebben.
     
  17. Ik zou zeggen kijk eens bij andere auto's ....., zie auto,s die meer kleurverschil hebben als jouw auto,en dat zijn dat gloednieuwe auto's die nog nooit schade of overgespoten zijn.
     
  18. Je hebt idd een erg lastige kleur om te spuiten, heb het hele topic doorgelezen en foto's bekeken, de laatste keer spuiten lijkt idd het beste resultaat, of ze het nog beter (mooier) kunnen krijgen vraag ik me ook af.... Probleem is dat je (en we) het weten dat er kleurverschil in zit, denk als iemand het niet weet het ook niet ziet.... Maar ik kan me geheel voorstellen dat je je er aan irriteert (ben soms ook te perfectionistisch) en had vast het zelfde als jou gedaan :D
     
  19. Klopt, dat als je het weet dat je het ook steeds ziet. En ook Henk heeft gelijk er zijn auto's die er slechter uit zien. Wat ik merk is, dat ik nu bijna bij elke auto de bumper met rest van het lakwerk vergelijk. Er zijn er best een boel die perfect zijn, maar ook wel een aantal waarbij je verschil ziet. En soms is het helemaal niet om aan te zien.

    Reden dat ik nu doorga is, dat ik zeker wil weten, dat dit het beste is wat men kan. Als ik het nu laat zitten, dan moet ik er de komende 3 jaar er tegen aan kijken. Over een jaar hoef ik niet meer te reclameren. Dus ik wil nu voor mijn gevoel er alles aan gedaan hebben om het wel goed te krijgen.
     

Deel Deze Pagina