1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. #461 JW, 30 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Enige tijd geleden ben ik tot de ontdekking gekomen dat de reservewielbak en de mat in de kofferruimte vochtig waren. Op dat moment heb ik alles gedroogd en alle mogelijke punten van lekkage nagelopen waarbij ik niet echt een duidelijk punt van lekkage heb kunnen vinden. Hierna bleef de kofferruimte ook gewoon kurkdroog.


    Afgelopen week merkte ik dat de voorruit en achterruit beslagen waren. Zelfs met de voor- en achterruitverwarming en airconditioning aan duurde het vrij lang voordat de ruiten vochtvrij waren. Dit was voor mij een teken dat er behoorlijk wat vocht in de auto aanwezig was.

    Vervolgens heb ik aan het einde van de middag de kofferbakmat maar weer eens verwijderd. Deze bleek wederom vochtig te zijn en ook de reservewielbak was wederom nat. Daarnaast was ook de bekleding en de geluidsisolatie achter aan de onderzijde nat en bleek na verder onderzoek ook het tapijt onder de achterbank zitting vochtig te zijn.

    Om te beginnen heb ik de kofferruimte volledig leeg gemaakt en alle bekleding verwijderd. Dit om alles binnen in huis goed te kunnen drogen en de kofferruimte goed te kunnen controleren op sporen van mogelijke lekkage. Hierbij heb ik nergens sporen van lekkage kunnen ontdekken.

    Vervolgens heb ik aan de onderzijde van de auto de rubber doppen verwijderd die in de holle ruimtes naast de beluchting roosters zitten. Hierbij bleek de ruimte aan de bestuurderskant tot aan de rand gevuld te zijn met water. Het isolatiemateriaal was vanzelfsprekend ook doorweekt. In de ruimte aan de passagierskant stond weliswaar geen water maar de isolatie was wel vochtig.

    Dit is een bekend probleem bij de Focus 3. Dit probleem wordt veroorzaakt doordat de rubbers rondom de beluchting roosters niet goed afsluiten. Water dat tussen de achterlichten en de bumper door loopt komt langs de rubbers van de beluchting roosters in de achterliggende holle ruimtes terecht. Deze holle ruimtes staan in verbinding met het interieur. Tijdens het rijden wordt het water in alle richtingen gestuwd waardoor het via hoger gelegen gaten in de kofferruimte terecht komt.



    Gisteravond heb ik de achterbumper maar eens verwijderd om de beluchting roosters en de afdichtingen te kunnen controleren. Het verwijderen van de Focus 3 hatchback achterbumper is zeer eenvoudig. Binnen 10 minuten had ik de achterbumper naast de auto liggen. De bumper zit met slechts 8 schroeven en 2 kunststof plugjes vast en onder de auto zit een connector voor de parkeersensoren. Verder zit de bumper nog op enkele plaatse geklikt. Het is prima te doen om de bumper alleen zonder hulp van een 2e persoon te verwijderen en te plaatsen.

    Vervolgens heb ik de beluchting roosters verwijderd. Hierna bleek er in beide holle ruimtes nog wat water te staan dat niet door de rubber dop wegliep en bleek het isolatiemateriaal totaal verzadigd te zijn van het water. Na alles goed schoon en droog te hebben gemaakt ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan beide zijden van de auto zitten 2 beluchting roosters. 1 grote aan de zijkant en een kleinere aan de achterkant. Verder zit er vlak voor het rooster aan de zijkant nog een rubber dop.

    Bij zowel de zij roosters als de rubber doppen naast de roosters waren sporen van lekkage zichtbaar (vuil en vocht tussen het plaatwerk en de afdichting). Bij de achterste roosters was alles mooi schoon en droog.

    [​IMG]

    Wanneer je in de holle ruimte kijkt is goed te zien dat er behoorlijk wat openingen zijn die in directe verbinding staan met de kofferruimte. Sommige openingen zijn afgedicht met (schuim)tape. Andere openingen zijn gewoon open.


    Vervolgens heb ik het isolatiemateriaal zo veel mogelijk droog gemaakt en terug geplaatst. Helaas was het isolatiemateriaal nog vochtig maar gezien het al aardig laat was en ik de auto weer nodig had had ik weinig keus.

    Hierna konden de beluchting roosters weer worden geplaatst.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb ervoor gekozen om een niet uithardende vloeibare pakking te gebruiken tussen het plaatwerk en de rubber afdichtingen van de beluchting roosters. Op deze manier zijn de roosters ook nog relatief eenvoudig te verwijderen als dat ooit nodig mocht zijn. Vervolgens heb ik de rubbers aan de buitenzijde afgekit met een goede carrosserie kit.

    Tenslotte heb ik de achterbumper weer terug geplaatst. Alles bij elkaar ben ik er toch zo'n 3.5 uur mee bezig geweest.



    Nu is het een kwestie van afwachten om te kunnen zien of de lekkage hiermee volledig is opgelost.
     
  2. #462 pd3jcw, 30 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2016
    Curil T toevallig ertussen gesmeerd ? :lol:
     
  3. Inderdaad. Werkt prima en ik heb ruime hoeveelheden tot mijn beschikking.
     
  4. Mooi en duidelijk verslag voor lotgenoten.

    Is dit trouwens een hatchback probleem of ook voor de wagon
     
  5. #465 JW, 30 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2016
    Bij mijn weten hebben alle carrosserie varianten hier last van.


    Overigens is het ook als je (nog) geen lekkage in de kofferruimte hebt de moeite waard om te controleren of er geen water in de holle ruimtes staat. Dit kan eenvoudig door de rubber doppen aan de onderzijde te verwijderen. Voor zover ik gelezen heb komt dit probleem erg vaak voor.
     
  6. Goede tip
     
  7. Hm, ga ik de mijne eens in de gaten houden. Mooie beschrijving:thumbs:
     
  8. Netjes opgelost zo Wilco :thumbs:

    Wel erg dat Ford dit nog steeds niet heeft kunnen oplossen , vanaf de :focus: zijn er er lekkage problemen die aan de achterzijde beginnen :nocheer:
     
  9. #469 Davendre, 30 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 apr 2018
    erg knap dat je dit allemaal weet te doen. Gelukkig geen last van.
     
  10. zelfde probleem heb ik ook voorgehad en heb momenteel de rubberen doppen eruit gehaald, tot ik tijd heb om de bumper te demonteren..
     
  11. Vanmiddag heb ik maar weer eens gekeken of de holle ruimtes nu droog zijn gebleven. Het heeft afgelopen weekend ruim voldoende geregend dus als er eventueel nog een lekkage aanwezig zou zijn geweest dan zou dit nu wel zichtbaar moeten zijn.

    Zoals ik verwachtte stond er geen water in de holle ruimtes. Wel is aan de bestuurderskant het isolatiemateriaal nog wat vochtig maar dit zal vanzelf wel weer helemaal drogen.

    Vervolgens heb ik met een endoscope in de holle ruimtes gekeken of ik ergens op hoger gelegen plaatsen nog sporen van lekkage kon ontdekken. Hierbij viel me op dat rondom de bevestigingsgaten van de kunststof bumper brackets/beugels (oude) sporen van lekkage zichtbaar waren. Deze beugels zitten met popnagels op de carrosserie bevestigd.


    Dit zat me toch niet helemaal lekker en gezien de bumper er binnen 10 minuten vanaf is heb ik er voor gekozen om vanavond de bumper nogmaals te demonteren. Hierna heb ik de kopjes van de popnagels geboord (per kant 5 stuks) zodat de brackets verwijderd konden worden. Vervolgens heb ik de restanten van de popnagels met een doorslag voorzichtig naar binnen geslagen en met een magneet door het beluchting rooster verwijderd.

    Na alles goed te hebben schoongemaakt (achter de brackets zat behoorlijk wat vuil) heb ik de gaten goed afgedicht met een vloeibare pakking en de brackets weer gemonteerd met nieuwe popnagels. De popnagels die Ford origineel gebruikt hebben een formaat van 4,8 mm x 12 mm. Ik had echter nog popnagels liggen met een formaat van 5 mm x 12 mm en deze passen ook perfect in zowel de brackets als de gaten in de carrosserie. Tenslotte heb ik de bumper weer gemonteerd.


    Vooralsnog verwacht ik dat de lekkage nu volledig verholpen zal zijn. Om hier zeker van te zijn zal ik binnenkort nog een keer na een flinke regenbui met de endoscope in de holle ruimtes kijken of er echt geen sporen van lekkage meer zichtbaar zijn.
     
  12. Dus ligt dit aan de povere kwaliteit of een designfout?
     
  13. Ford maakt gewoon de afweging, als het potentieel niet te hard lekt dan doen ze er geen pakking tussen.
    Een klein beetje vocht in die holle ruimte kan ook geen kwaad.
    Dus ga er maar niet vanuit dat het een designfout is, maar een bewuste keuze.

    Als hobbyist is het natuurlijk een doorn in het oog en vraagt in dit geval om een beetje (vloeibare) pakking.
     
  14. Het is wel een ideale ruimte voor roestontwikkeling zo.
     
  15. De beluchting roosters zijn voorzien van een rubber lip die normaal gesproken strak moet aansluiten tegen de carrosserie en zo goed moet afsluiten. De roosters zitten echter dermate los in de carrosserie (geklikt) dat de rubber lip niet ver genoeg wordt ingedrukt om goed af te kunnen sluiten. Op sommige plaatsen sluit de rubber strip zelfs helemaal niet af en is er dus gewoon een kier zichtbaar tussen de roosters en de carrosserie.

    Mijns inziens is dit een ontwerpfout van de beluchting roosters. Wanneer deze wat vaster en verder in de carrosserie zouden vallen zodat de rubber lip goed aansluit zou het probleem al opgelost zijn. Een klein beetje water in de holle ruimtes zou niet zo'n probleem zijn. In dit geval hoopt het water zich op totdat de ruimte overloopt. Wanneer dit gebeurt staat er per kant zo'n 5 liter water in de holle ruimte.


    Het vervelende van deze lekkage is dat je het over het algemeen pas merkt als er al veel water de auto is binnengekomen. Het meeste water dat de kofferruimte binnenkomt wordt door het isolatiemateriaal achter de kofferbakbekleding opgenomen of loopt onder de kofferbakmat door in de reservewielbak of onder de achterbank. Als je het eenmaal merkt is de auto dus al behoorlijk nat.


    Vooralsnog lijkt het er op dat de lekkage nu volledig is opgelost. Er komt geen water meer in de holle ruimtes en het isolatiemateriaal in de holle ruimtes is inmiddels helemaal droog.
     
  16. #476 JW, 5 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Afgelopen woensdag werd het pakketje met de USA teller met groot full color display bezorgd. Dit was beduidend sneller als ik had verwacht. Uiteindelijk is het pakketje een week onderweg geweest waarvan 3 dagen binnen de USA.

    [​IMG]

    Nadat ik de teller heb uitgepakt bleek dat deze in zeer nette staat was. De enige schade die de teller heeft is een zeer klein krasje op het display dat alleen zichtbaar is als het display uit is.


    Gisteravond had ik eindelijk wat tijd om de teller te configureren en te testen. Om de teller te configureren heb ik een opstelling gemaakt zodat de teller buiten de auto uitgelezen en geconfigureerd kan worden. Hierbij maak ik gebruik van een 12-Volt voeding om de teller en diagnose apparatuur van spanning te voorzien.

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik meteen een backup gemaakt van de configuratie en screenshots gemaakt van de software versies van de teller.

    Nadat ik de teller heb geconfigureerd met de instellingen van mijn auto heb ik de teller in mijn auto getest. Hieruit bleek dat de teller prima functioneerde. De USA software ondersteund dezelfde talen als de Europese software. Hierdoor is het dus gewoon mogelijk om de taal van de teller te wijzigen naar Nederlands.

    De USA software heeft echter ook de nodige verschillen t.o.v. de Europese software. Zo ontbreekt bij de USA teller het tabblad met gelijktijdig 4 verschillende weergaves. Daarentegen heeft de USA software wel een kompas functie (al zie ik hier het nut niet echt van in).

    Omdat ik persoonlijk het tabblad met gelijktijdig 4 verschillende weergaves wel belangrijk vind heb ik besloten om de teller te voorzien van Europese software. In eerste instantie heb ik geprobeerd om de teller in de auto d.m.v. het Ford IDS diagnosesysteem te updaten. Dit ging echter niet omdat de USA teller in een Europese Focus 3 vanwege het afwijkende hardware nummer niet wordt herkend als geschikte teller. Daarnaast had de teller nog het VIN nummer van de auto waar deze oorspronkelijk in zat. Echter nadat ik de auto heb geconfigureerd aan de hand van de AS-BUILT data is het VIN nummer gewijzigd in het VIN nummer van mijn auto.


    Op het hardware nummer en de tellerplaat na is de USA teller elektronisch gezien volledig gelijk aan de Europese teller. Het is dus gewoon mogelijk om een USA teller te voorzien van Europese software. Echter nadat dit met IDS niet bleek te kunnen moest ik hiervoor een andere methode gebruiken.

    Ik heb ervoor gekozen om de teller met het FoCCCus programma en mijn ELM327 interface te voorzien van de juiste software. Hierbij moet je echter precies weten wat je doet. Naast dat je exact moet weten welke bestanden je nodig hebt is deze methode niet geheel zonder risico. Wanneer de update fout gaat is de kans aanwezig dat de teller onbruikbaar wordt. Verder is het belangrijk dat je een goede kwaliteit ELM327 interface gebruikt welke een Baudrate van 500.000 Kbps ondersteund en stabiel is (en blijft). Gezien mijn ELM327 interface hieraan voldoet en zich in het verleden al meermaals bewezen heeft (waar andere ELM327 interfaces het lieten afweten) durfde ik het wel aan om de teller op deze manier te updaten.

    Bij de Focus 3 teller met het grote display bestaat de software feitelijk uit 3 verschillende bestanden. Het software bestand, het kalibratie bestand en het afbeeldingen bestand. Ik heb de volgende bestanden gebruikt:

    BM5T-14C026-ACC (Afbeeldingen)
    BM5T-14C026-BBD (software)
    BM5T-14C026-AFE (kalibratie)

    Dit zijn voor zover ik heb kunnen achterhalen de laatste bestanden voor de fase 1 teller met het grote full color display.


    Bij het updaten van de software is het belangrijk dat je begint met het grootste bestand en eindigt met het kleinste bestand. Ik ben dus begonnen met het grootste (afbeeldingen) bestand. Gezien het formaat van dit bestand duurt het erg lang om dit bestand in de teller te laden. Bij een Baudrate van 500.000 Kbps duurt het laden van dit bestand ongeveer 6 uur. Verder is mijn ervaring dat het belangrijk is om antivirus programma's uit te schakelen, de internet verbinding uit te schakelen en te voorkomen dat de PC in standby of de slaapmodus kan gaan. Vanwege de tijdsduur van de update heb ik ervoor gekozen om dit niet in de auto te doen maar met de opstelling die ik heb gemaakt.

    Na op het "Tools" tabblad het juiste bestand te hebben geselecteerd heb ik de update procedure gestart. In eerste instantie leek alles goed te gaan. Echter na 3.5 uur toen de update zo'n 60% was voltooid kreeg ik een foutmelding en werd de update afgebroken.

    Dit was natuurlijk balen maar op dat moment had ik weinig andere keus dan het nogmaals te proberen. Wel heb ik de CAN Timeout gewijzigd van 52 ms (standaard ingesteld) naar 25 ms. Vervolgens heb ik de update procedure nogmaals gestart. Nu verliep de update wel zonder problemen. Vervolgens heb ik ook de andere (software en de kalibratie) bestanden geüpdate. Dit duurde respectievelijk 1 uur en 10 minuten.

    [​IMG]

    Nu is de teller dus voorzien van de Europese software.

    [​IMG]


    Vandaag heb ik de teller nogmaals in de auto getest en hieruit blijkt dat alles probleemloos werkt. Ik wil nu alleen nog de tellerplaat van de snelheidsmeter vervangen door een Europees exemplaar of alle tellerplaten vervangen door custom made ST look exemplaren met bijbehorende rode tellernaalden.
     
  17. Leuk om te lezen en petje af...
     
  18. ik zit weer met verbazing jouw update te lezen.
    de tijd en energie die jij er in steekt, daar heb ik echt diep respect voor :worship:
    heel mooi gedaan weer Wilco :thumbs:
     
  19. Top!
    Ik meen me een post te herinneren bij de overgang van Focus2 naar Focus3 dat je er niet zo veel aan wilde updaten.
    Ben blij dat je je daar niet aan hebt gehouden. Blijft namelijk lekker leesvoer voor een andere elektronica-techneut.
     
  20. #480 JW, 5 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2016
    Het omprogrammeren van een USA teller met Europese software is iets waar ik al veel langer over na liep te denken. Vooral vanwege het feit dat een USA teller (inclusief transport en invoerkosten) vele malen goedkoper is als een Europese teller maar ook vanwege de technische uitdaging en de mogelijkheid om zo een unieke teller te creëren.


    Omdat de tellerstand van de nieuwe teller zo'n 2500 KM hoger is als de stand van mijn auto zal ik de teller nu nog niet plaatsen. Dit geeft me mooi de tijd om te bedenken wat ik nu met de tellerplaten wil gaan doen. Daarnaast ben ik nog aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om de teller te voorzien van fase 2 software. De fase 2 software is in feite geschikt voor de fase 1 teller. Echter werkt bij het gebruik van fase 2 software het geluid van de parkeersensoren en het geluid van het automatisch inparkeren niet meer. Mogelijk is dit op te lossen door de park assist module van een fase 2 te plaatsen maar hier zal ik nog verdere research voor moeten doen.
     

Deel Deze Pagina