1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. #481 AlexKooijman, 5 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2016
    Knap, en ongelooflijk zoveel kennis als je over diverse technische zaken hebt. Diep respect voor alles wat je doet. Veel succes met de nog komende updates. Het is een plezier om je verslagen te lezen.
     
  2. Ik zeg: applausje voor jezelf :D:D
    Geweldig om te lezen dat het tot zover gelukt is.
     
  3. fase 2 software ziet er mooier uit, plus je hebt 2 onafhankelijke boordcomputers. je kan ook nog kiezen voor een digitale snelheidsmeter, maar daar zie ik het nut niet zo van.
    Zou mooi zijn als je de fase 2 software erin krijgt.
     
  4. Ongelooflijk weer dit, prachtig om dit draadje te volgen.
     
  5. Petje af Wilco.
     
  6. Kun je straks laten zien hoe die unit eruit te halen is. Ik heb een rammekthe en als ik op het dashboard druk tussen de voorruit en de teller lijkt het weg.
     
  7. Mooi werk weer Wilco :respect: hoe je dingen aanpakt en oplost :thumbs:
     
  8. Goed bezig!!
     
  9. Dikke pluim terug!
     
  10. #490 JW, 7 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Nu de teller wat software en configuratie betreft volledig getransformeerd is naar een Europese teller zijn er alleen nog wat uiterlijke verschillen waaraan te zien is dat het een USA teller is.


    [​IMG]

    [​IMG]
    Deze afbeeldingen zijn slechts als voorbeeld, dus niet van mijn eigen teller.


    Naast de tellerplaat van de snelheidsmeter met dubbele schaalverdeling heeft de USA teller ook een andere tellerplaat van de brandstofmeter en temperatuur meter als de Europese teller.

    Bij de Europese teller staan naast de schaalverdeling van de brandstofmeter de cijfers 1 - 1/2 - 0. Bij de USA teller staan er de letters F (full) en E (empty).

    Bij de Europese teller staan naast de schaalverdeling van de temperatuurmeter de cijfers 60℃ - 120℃. Bij de USA teller staan er de letters H (hot) en C (cold).

    Van de tellerplaat achter de toerenteller zijn ook verschillende versies in omloop. Hierbij zit er verschil in de plaats en grootte van de tekst "RPM X1000" op de tellerplaat. Bij de USA teller die ik heb is dit echter gelijk aan de Europese tellers.

    Verder heeft de USA teller zoals op de afbeeldingen is te zien een "Brake" controlelampje voor zowel het remsysteem als de handrem. Bij de Europese tellers is dit een symbool.


    Om het uiterlijk van de USA teller zo veel mogelijk te behouden heb ik besloten om alleen de tellerplaat achter de snelheidsmeter te vervangen door een Europese versie met schaalverdeling in KM/H.


    Tevens heb ik gisteren als test het ST menu van de teller geactiveerd. Net als bij mijn huidige teller werkt dit prima. Naast het ST logo bij het opstarten van de teller heeft het ST menu meerdere instellingen voor het ESP systeem. Zo is het mogelijk om het ESP systeem volledig uit te schakelen terwijl dit bij een "normale" Focus 3 niet mogelijk is. Wanneer je bij een "normale" Focus 3 het ESP systeem uitschakeld blijft ESP gewoon actief maar grijpt minder snel in. In het ST menu heb je de keuze tussen ESP aan, Sport Mode (grijpt minder snel in) of ESP volledig uit.
     
  11. :respect: weer Wilco. Petje af. En moet zeggen dat de USA teller er best gaaf uitziet.
     
  12. Ziet er idd prachtig uit,
    even een vraagje is het mogelijk om een teller unit met klein display zoals ik heb gewoon te vervangen voor één met groot display ?
     
  13. Ja, dat is mogelijk.

    Bij de Focus 3 is het PATS startblokkering systeem niet geïntegreerd in de teller. Je kan de teller dus probleemloos vervangen. Wel zal de nieuwe teller correct moeten worden geconfigureerd en zal de kilometerstand moeten worden aangepast.
     
  14. #494 JW, 10 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    De afgelopen dagen ben ik 's avonds wat aan het experimenteren geweest met het wijzigen van de kilometerstand. Zowel met het Ford IDS systeem als met het FoCCCus programma is het alleen mogelijk om de tellerstand omhoog te wijzigen. Bij het FoCCCus programma kan dit zelfs alleen maar als de tellerstand onder de 1000 KM is. Bij een hogere stand is deze functie in het programma geblokkeerd. Bij het Ford IDS programma is deze restrictie er niet en kan de stand altijd (alleen) omhoog gewijzigd worden.

    Echter door wat wijzigingen aan te brengen in het FoCCCus programma is het mogelijk om de restrictie te verwijderen zodat het (net als met IDS) altijd mogelijk is om de tellerstand (alleen) omhoog aan te passen.

    Nadat ik dit had ontdekt ben ik wat verder gaan experimenteren door diverse dingen uit te proberen. Toen dit geen succes leek te zijn ben ik gaan kijken wat de mogelijkheden waren met het IDS programma. Ook hier heb ik diverse dingen uitgeprobeerd echter ook zonder enig succes.


    Ondanks dat ik er niet veel vertrouwen meer in had dat het me ging lukken heb ik vanmiddag toch nog even een poging gewaagd. Na diverse dingen te hebben geprobeerd had ik eigenlijk de moed al opgegeven. Toen ik echter de auto nog een laatste keer uit wilde lezen om eventuele in de teller aanwezige fouten te wissen zag ik tot mijn verbazing dat de tellerstand was gewijzigd naar 100 KM.


    [​IMG]

    Nadat ik de teller correct had geconfigureerd en de teller opnieuw heb geprogrammeerd met de Europese software zag het er zo uit. De tellerstand stond nadat ik deze heb omgezet van Miles naar KM op 24759 KM.


    [​IMG]

    Nadat ik de tellerstand succesvol heb gewijzigd ziet het er zo uit. De tellerstand is nu gewijzigd naar 100 KM.

    [​IMG]

    Ook in het IDS programma wordt nu de nieuwe tellerstand van 100 KM weergegeven.


    Gezien de tellerstand van de USA teller oorspronkelijk ruim 2500 KM hoger was als mijn auto was ik van plan om de teller pas te plaatsen wanneer de tellerstand van mijn auto gelijk was aan die van de USA teller. Nu ik de tellerstand van de USA teller echter op 100 KM heb weten te krijgen is dit niet meer nodig. Komend weekend wil ik de tellerplaat verwisselen en daarna is de teller klaar om ingebouwd te worden.
     
  15. Een hoop werk en uitproberen.
    Netjes dat het dan toch uiteindelijk gelukt is :)
     
  16. Zo dat was weer een heerlijk stukje om te lezen:thumbs:
     
  17. Eens! Knap werk hoor!
     
  18. Fascinerend hoe je overal de tijd voor neemt en hoe je alles uitvogelt. Veel respect, mooi werk!
     
  19. #499 JW, 11 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vanmiddag had ik even tijd en heb ik de tellerplaat van de USA teller omgebouwd naar de Europese tellerplaat.

    Tijdens het ombouwen bleek dat de Europese tellerplaten de ik heb toch iets anders zijn als de USA tellerplaten die in de teller zaten. De originele USA tellerplaten hadden een klein reliëf terwijl de Europese tellerplaten geheel vlak zijn. De pasvorm is echter wel gewoon gelijk. Oorspronkelijk was ik van plan om alleen de tellerplaat achter de snelheidsmeter te vervangen maar vanwege dit verschil heb ik nu ook de tellerplaat achter de toerenteller vervangen. De tellerplaat achter de brandstof en temperatuur meter heb ik wel gehandhaafd omdat deze op de symbolen na identiek is.

    Nadat ik de tellerplaten had vervangen heb ik even spanning op de teller gezet met een 12 Volt voeding zodat alle wijzers naar de 0-positie gingen. Vervolgens heb ik de tellernaalden weer op de correcte positie geplaatst. Vervolgens heb ik de teller even in de auto geplaatst en een korte testrit gemaakt om te zien of de positie van de naalden correct was. Hieruit bleek dat de snelheidsmeter een minimale afwijking had. Na de teller weer uit de auto te hebben gedemonteerd en deze afwijking te hebben gecorrigeerd kon de teller definitief worden gemonteerd.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Het "BRAKE" waarschuwingslampje en de tellerplaat met de afwijkende symbolen van de schaalverdeling van de brandstofmeter en de temperatuurmeter zijn nu nog de enige kenmerken waaraan te zien is dat dit oorspronkelijk een USA teller was.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Doordat ik het ST menu van de teller heb geactiveerd wordt net als bij mijn oorspronkelijke teller bij de nieuwe teller nu ook het ST logo weergegeven bij het aanzetten van het contact.


    Tenslotte was het alleen nog een kwestie van de auto uitlezen met IDS (om zo alle foutcodes die ontstaan waren tijdens het proces te wissen) en uiteindelijk de kilometerstand van de teller wijzigen naar de juiste stand.



    Verder heb ik ook een simpele manier gevonden om het kleurenschema van de teller te wijzigen naar het zwart/wit/blauwe kleurenschema dat in de USA Focus 3 en in de Europese Focus 3 fase 2 wordt gebruikt. Door de configuratie van het audio display (FCDIM) in de centrale configuratie te wijzigen naar het 8 Inch display met of zonder navigatie schakelt de teller automatisch over naar het andere kleurenschema. Echter blijft de FCDIM gewoon volgens het oude kleurenschema werken. persoonlijk vind ik dit niet mooi en heb dus gewoon voor het originele Europese kleurenschema gekozen.
     
  20. Zojuist ben ik nog even bezig geweest met de teller die origineel in mijn auto zat. Ik wilde proberen of ik het omlaag bijstellen van de tellerstand kon reproduceren.

    Gezien ik niet helemaal zeker was wat er gisteren nu voor heeft gezorgd dat de tellerstand opeens omlaag was gewijzigd heb ik stuk voor stuk nog eens de procedure doorlopen die ik gisteren ook heb gevolgd. Na een typefout van mij tijdens het uitproberen stond de tellerstand van deze teller opeens op 210.000 KM (i.p.v. 21.000 KM).

    Na enkele pogingen om de juiste procedure en volgorde hiervan te vinden had ik nu wederom succes. De teller die origineel in mijn auto zat staat nu ook op 100 KM.
     

Deel Deze Pagina