JW’s Focus 2 fase 1 -- Focus ingeruild, Project beeindigd.

Discussion in 'Mijn Focus' started by JW, Aug 26, 2008.

  1. #101 JW, Aug 10, 2011
    Last edited by a moderator: Sep 9, 2011
    Mijn originele sleutel met afstandbediening is de laatste tijd een beetje slecht aan het worden. Ook ziet de sleutel er aan de buitenkant niet meer uit (deze zit altijd in mijn broekzak). Nu had ik al een tijdje een zo goed als nieuwe originele klapsleutel liggen en heb nu besloten om die te gaan gebruiken.

    Omdat het sleutelgedeelte (met sleutelbaard) en het slijpen en programmeren behoorlijk wat geld kost heb ik besloten om de sleutelbaard en chip van de oude sleutel te gebruiken. Mocht dit experiment mislukken kan ik altijd nog een nieuw sleutelgedeelte bestellen.

    Het gedeelte met de sleutelbaard van de klapsleutel heb ik er afgeklikt. Daarna heb ik de sleutelbaard er uit gehaald door het kleine borgpinnetje er uit te tikken. De sleutelbaard van de oude sleutel haal ik er dan ook uit en dan frees/vijl ik die in dezelfde vorm als die van de klapsleutel.

    In het plastic sleuteldeel van de klapsleutel zit ook de chip van de startblokkering. Deze heb ik er voorzichtig uitgeboord zodat er een ruimte is ontstaan waar de chip uit de oude sleutel precies in past. Deze chip wil ik er naderhand (als alles werkt) in vast lijmen.

    Als test heb ik nu een kapotte sleutel met afstandbediening (dezelfde als ik ook heb) gesloopt en de chip en sleutelbaard er uit gehaald. Aangezien dit vrij eenvoudig ging ga ik dit later ook met mijn eigen sleutel doen (als ik deze een tijdje niet nodig heb).


    EDIT

    Inmiddels heb ik dit experiment met mijn eigen sleutel uitgevoerd en ik moet zeggen dat het er erg goed uitziet. mijn oude sleutelbaard heb ik in de juiste vorm gevijld zodat hij perfect in de klapsleutel past en met een pennetje wordt geborgd. Voor de zekerheid heb ik de sleutelbaard ook nog verlijmd met Loctite. De chip past netjes in het door mij geboorde gat en heb ik vastgezet door een druppel lijm uit een lijmpistool.
     
  2. Vandaag heb ik ook de rest van de interieur onderdelen met groene verlichting vervangen door fase 2 onderdelen met rode verlichting. het ging hierbij om:

    Lichtschakelaar met dimmer, hoogteregeling en mistlampen voor.

    Schakelaar elektrische ramen passagierszijde.

    Schakelaar elektrische ramen bestuurderszijde met bediening van elektrische spiegels.

    Ik heb deze onderdelen uit een sloop Focus 2 fase 2 gehaald. Alles was plug and play bij mijn fase 1. Het enige onderdeel dat nu nog groene verlichting heeft is de tellerunit. Helaas werkt de tellerunit van een fase 2 niet in een fase 1. Ik ben nu aan het uitzoeken of een tellerunit uit een late fase 1 (met rode verlichting) wel gaat werken in mijn auto.
     
  3. Nette update! Werkt de radiobediening via het stuur ook?
     
  4. De radiobediening werkt ook gewoon op deze radio. Voor zover ik weet werkt deze stuurbediening op elke originele dubbeldin Ford radio's vanaf ongeveer 2005. Overigens heb ik nu wel een stuurbediening uit een Focus 2 fase 2 (dit i.v.m. de VOICE control knop) maar dit moet in principe niets uitmaken.
     
  5. Je kan ook gewoon de smd ledjes vervangen in de tellerklok, heb ik ook gedaan. Kijk maar in mijn topic.
    Dan zit je ook niet met opnieuw inleren van je klok en dergelijke ;)
    Is in een avondje gefixed.
     
  6. Het is inderdaad ook een oplossing om de SMD Led's van de huidige tellerunit te vervangen. Ik had hier al naar gekeken maar kan nu voor heel weinig geld een tellerunit uit een late fase 1 kopen met rode verlichting en het grote display. Nu moet ik alleen eerst zeker weten of deze unit ook gaat werken in mijn auto. Als ik hier geen zekerheid over kan krijgen ga ik waarschijnlijk de SMD Led's vervangen.
     
  7. Omdat ik nergens de bevestiging heb kunnen vinden dat de tellerunit met rode verlichting gaat werken in mijn auto en het dan toch een dure gok zou zijn heb ik toch maar besloten om bij mijn huidige unit de LED's te vervangen. Volgende week dus maar de juiste LED's bestellen en dan kan het solderen beginnen.

    Tevens heb ik gisteren voor een leuke prijs 4 nieuwe winterbanden (Goodyear Ultragrip 8) besteld in de maat 195-65-15. Hiervoor had ik afgelopen voorjaar al 4 vrijwel nieuwe originele 15 inch stalen velgen gekocht. Ik heb nu voor nog geen €400,- een complete set velgen met winterbanden en de 20 bijbehorende wielmoeren.
     
  8. Da's geen geld!
     
  9. Vandaag heb ik mijn tellerunit omgebouwd naar rood/witte verlichting. Omdat ik iets wilde dat nog niemand heeft heb ik de temperatuurmeter, brandstofmeter en het display voorzien van rode LED's en de toerenteller en snelheidsmeter van witte. door de kunststof behuizing tussen de LED's en de tellerplaat heb je geen last dat het licht door straald naar de andere klok. Alleen het display zou van mij nog wel iets donkerder rood mogen zijn en iets minder fel. misschien dat ik dit nog oplos door rode folie tussen de LED's en het display te plaatsen. Tevens heb ik meteen de tellernaalden van een fase 2 teller geplaatst.

    Het solderen is mij erg meegevallen. Ik heb wel vrij veel ervaring met solderen maar eigenlijk niet met zulke kleine SMD LED's. Ik heb het met een normaal soldeerpistool met een kleine punt gedaan. Als je de LED's dan met een pincet op hun plaats hou gaat dat prima. Ik heb tot nu toe 22 LED's vervangen.

    Snelheidsmeter = 6 stuks
    Toerenteller = 6 stuks
    Temperatuurmeter = 2 stuks
    Brandstofmeter = 2 stuks
    Display = 6 stuks

    De controlelampen heb ik nu nog niets aan gedaan. Een aantal van deze LED's wil ik ook nog een andere kleur maken. Zowieso die van de knipperlichten en de cruisecontrol.

    Foto's van dit alles volgen nog.
     
  10. Je maakt ons wel heel erg nieuwsgierig hoe het geworden is.
    :worthless:
     
  11. Ben heel erg benieuwd naar je verlichtingsproject!
     
  12. [​IMG]
    Met de verlichting uit.

    [​IMG]
    [​IMG]
    En met de verlichting aan.

    Op de foto's lijkt het display wat oranje maar in werkelijkheid is het echt fel rood. Persoonlijk vind ik het iets te fel. Op de foto's staat de dimmer op ongeveer 1/4.
     
  13. Prachtig!
     
  14. wauw, gaaf hoor JW :thumbs:
    echt eer van je (priegel)werk :rock:
     
  15. Staat goed die andere kleurtjes !! :thumbs:

    Ik ben nog niet aan de tellerklok toegekomen maar als ik zo lees dat het ombouwen bij jou (en ook DarkAngel) erg meevalt zal ik mijn tellerunit ook aanpakken.

    De witte verlichting zou ik toch ook bij de brandstof en temperatuurmeter doen maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

    Hoe ben je aan die fase 2 wijzers gekomen ? ... complete tellerbak op de sloop gehaald of kon je de wijzers ook ergens los kopen ?
     
  16. Het ombouwen van de klok is mij erg meegevallen. De kleur van de verlichting is erg persoonlijk maar ik vind dat het erg goed staat. Ik zit er over te denken om de schakelaars onder de radio die nu rode verlichting hebben ook wit te maken.

    Ik heb voor de ombouw een complete fase 2 teller gebruikt. Deze had ik hier nog liggen en had (helaas door mijn eigen schuld) een grote barst in het (grote) display. Ik heb daar de tellernaalden van gebruikt en alle SMD LED's uit gehaald en overgezet in mijn eigen teller.

    Een fase 2 teller werkt gewoon in een fase 1 en alles wordt weergegeven. Het probleem is dat de startblokkering niet geprogrammeerd kan worden doordat de teller niet als onderdeel van de fase 1 herkend wordt. Er is (mij bekend) maar 1 mogelijkheid om dit werkend te krijgen en dat is de tellerunit, PCM, GEM en contactsleutels van een fase 2 met dezelfde motor als je zelf hebt te plaatsen. In duitsland zijn er enkele mensen die dat gedaan hebben. Aangezien dit veel te veel geld kost is dit voor mij geen optie.
     
  17. ziet er geslaagd uit :thumbs: nice!!
     
  18. Staat erg goed (natuurlijk, heb het zelf ook gedaan ;) ) persoonlijk vindt ik zelf dat de water en tank meter ook wit horen maar das indd een kwestie van smaak.
    Heb je de originele Ford ledjes gebruikt?? of aftermarket, de felheid valt bij mij namelijk erg mee. De dimmer staat bij mij op 50/50.
    Wil zelf ook nog wel het display van een 2007 model erin hebben, die zijn van zichzelf al een stuk minder fel.
     
  19. Ik heb de originele LED's gebruikt die in de fase 2 tellerunit zaten. Ik heb deze gewoon uit de beschadigde tellerunit gehaald en in mijn eigen teller gesoldeerd. Nu het er een paar dagen inzit moet ik zeggen dat het met de felheid van het display wel meevalt. Het was eigenlijk meer een kwestie van wennen.
     
  20. Een paar weken geleden kreeg ik het probleem dat mijn regensensor niet helemaal goed meer functioneerde. Als het maar een klein beetje regende gingen de ruitenwissers al als een gek heen en weer en als het harder regende stopten ze er juist mee. Na wat zoeken bleek dat ik nog een sensor had liggen die is overgebleven van de automatisch dimmende binnenspiegel die ik destijds in mijn focus 1 had zitten. Na het monteren van deze sensor werkt het systeem beter als ooit tevoren. Voor mijn gevoel is deze sensor veel nauwkeuriger als de oude.

    Gezien het feit dat deze sensor afkomstig is uit een Fase 2 hoopte ik dat hiermee de wissers geen wisbeweging maken bij het aanzetten van het contact als de ruitenwisserhendel op automatisch staat (dit is bij de fase 2 niet het geval). Jammer genoeg doet hij dat ook met de nieuwe sensor nog steeds. Blijkbaar wordt dit dus door de GEM module geregeld.
     

Share This Page