JW’s Focus 2 fase 1 -- Focus ingeruild, Project beeindigd.

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 26 aug 2008.

  1. #841 Gert jan, 22 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 nov 2013
    Wat is die man handig !!!

    Prachtig om te zien en alles nog beter dan OEM. :thumbs:
     
  2. Mooi hoor!
     
  3. Wat GJ zegt :thumbs: knap gedaan hoor! Wat een beetje knutselen al niet kan doen :mrgreen:
     
  4. Leuk en origineel idee! :thumbs:
     
  5. Nu heb je vast nog wel 1 knop van de 2 andere over voor een mede :focus2: rijder...
    Ze zijn niet duur. Ik had ze ook voor 14 euro in huis.

    Nice btw
     
  6. erg mooi Wilco :thumbs:
     
  7. #847 JW, 29 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2017
    Vandaag heb ik eindelijk eens tijd gehad om wat foto's te maken van de aluminium/kunststof kachelknoppen en de custom made lichtschakelaar knop.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Voorlopig zal ik aan het interieur niet veel meer wijzigen. Ik ben welliswaar nog bezig om alle benodigde onderdelen voor Climate Control bij elkaar te verzamelen maar dat is meer een update voor de langere termijn. Het enige dat ik zowieso nog wil veranderen aan het interieur is het zilverkleurige radiopaneel vervangen door een exemplaar met de zilverkleurige carbon look. De asbak en het schakelaarpaneel zijn al in zilverkleurig carbon look. Helaas kom je het radiopaneel voor handmatige airco gebuikt nagenoeg niet tegen in de zilverkleurige carbon look. Deze zal ik dus hoogstwaarschijnlijk nieuw bij de dealer moeten bestellen.



    Verder was ik gisteren vroeg klaar met werken en had ik eindelijk even tijd om mijn zomerband te laten repareren. Na het werk dus meteen maar even naar een bandenspecialist in de buurt gereden om te informeren of de band te repareren was. Ondanks dat ze het erg druk hadden werd ik meteen geholpen.

    Gezien het wiel brandschoon is werd voor aanvang de banden (de)montage machine even schoongemaakt en voorzien van een extra rubber mat om schade te voorkomen. Na demontage van de band bleken er op het gaatje na verder geen beschadigingen aanwezig te zijn en werd het gaatje binnen vandaan geplakt. Vervolgens werd er een nieuw ventiel gemonteerd, de band weer op de velg gemonteerd en tenslotte het wiel gebalanceerd. Dit alles voor de zeer schappelijke prijs van €20,-.

    Dit is de eerste keer dat ik een echt goed gevoel heb bij een bandenspecialist. Er werd zeer zorgvuldig met mijn velg en band omgegaan (ik heb het in het verleden meerdere keren anders meegemaakt). Mijn velgen zijn af fabriek voorzien van korte ventielen. De bandenspecialist adviseerde om een nog korter ventiel te plaatsen omdat dit er optisch beter uit zou zien. Hij heeft nu dus een zeer kort ventiel geplaatst waarbij alleen het ventieldopje boven het ventielgat van de velg uitkomt. Komend voorjaar laat ik ook de overige 3 velgen voorzien van ditzelfde zeer korte ventiel.
     
  8. Ziet er erg mooi uit zo, past zo perfect bij elkaar, :thumbs:

    Altijd fijn als je spullen met respect worden behandeld door een bedrijf, is een zeldzaamheid tegenwoordig.
     
  9. De draaiknoppen zien er op de foto's echt OEM uit :thumbs:

    Leuk om te lezen dat je (zomer)velgen nog kortere ventielen kan hebben :)
     
  10. Ziet er inderdaad perfect OEM uit, hoe groot zijn die ventielen dan?

    Ook foto ervan?

    Bedankt!
     
  11. Die knoppen voor de ventilatie zijn super! (ik heb ze ook ;) ) maar die knop voor je verlichting is echt een topper! Daar zit handel in!
     
  12. Sinds ik de Sony radio in mijn auto heb ergerde ik me er aan dat bij lage tonen de deurpanelen af en toe resoneerden. Ik liep al een tijdje met het idee om hier wat aan te doen maar tot dusver was het er nog niet van gekomen.

    Afgelopen week heb ik op mijn werk bij een aantal generatorsets de geluidsisolatie vernieuwd. Het materiaal dat ik hiervoor gebruik is 25 mm dik zelfklevend isolatieschuim platen van 100 cm x 120 cm. Hierbij bleven diverse afvalstukken over die nog prima bruikbaar waren om mijn deurpanelen te isoleren.

    Gisteren heb ik het deurpaneel van het bestuurders portier verwijderd en voorzien van isolatie. Ik heb het deurpaneel op de plaatsen dat ik dacht dat voldoende ruimte was voorzien van een laag isolatieschuim en rondom de speakers nog een extra laag aangebracht. Vervolgens bleek bij het terugplaatsen van het deurpaneel dat op 2 plaatsen net teveel isolatie zat. Na het teveel aan isolatie verwijderd te hebben pastte het deurpaneel perfect.

    Vandaag heb ik het deurpaneel van het bijrijders portier verwijderd en ook voorzien van de nodige isolatie. Omdat ik nu precies wist waar ik wel of geen isolatie kon plakken ging dit beduidend sneller als het bestuurders portier.

    Nadat ik ook het deurpaneel van het bijrijders portier had teruggeplaatst heb ik het geluid even getest. Bij muziek waarbij voorheen de deurpanelen gingen trillen heb ik hier nu totaal geen last meer van. Daarnaast klinken de lage tonen nog net wat beter als voorheen.

    Komend weekend wil ik ook beide achterste deurpanelen isoleren. Daarnaast wil ik ook de mogelijkheid bekijken om ook op andere plaatsen extra isolatie te plaatsen.
     
  13. Ik ben benieuwd in hoeverre het isoleren van de portieren invloed heeft op het binnenkomend rijdgeluid op de snelweg? Ben er nooit aan begonnen omdat ik bang ben dat het een gebed zonder einde is. Nu jij dit toch hebt gedaan voor je geluidsinstallatie vraag ik mij af of het ook invloed heeft op de geluiden die het interieur binnenkomen.

    De focus zou op dit punt best wel wat stiller mogen, zoals de focus III.
     
  14. #854 JW, 4 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2014
    Nadat ik enkele weken geleden de voorportieren heb geisoleerd kan ik concluderen dat dit niet alleen een verbetering geeft in het geluid van de audio maar ook de rijgeluiden vermindert. Binnenkort wil ik dus ook de achterportieren (hier ben ik tot dusver nog niet aan toegekomen) en mogelijk ook andere punten van de carrosserie isoleren.


    Afgelopen week kwam ik per toeval voor zeer weinig geld een set (4 stuks) originele stoelverwarming matjes tegen. De schakelaars had ik al enige tijd in mijn auto zitten en ook de modules die de stoelverwarming aansturen had ik al liggen.

    Vandaag heb ik beide stoelen dus maar eens uit de auto verwijderd om de matjes (lekker warm bij de kachel) in te kunnen bouwen. Ik heb eerst de bekleding van de zittingen los gemaakt, het schuimrubber verwijderd en de matjes netjes op het schuimrubber gelijmd.

    Om de lijm voldoende tijd te geven om te drogen ben ik hierna eerst met de rugleuningen begonnen. de bekleding van de rugleuningen heb ik zover mogelijk naar boven geschoven zodat ik genoeg ruimte had om de matjes te plaatsen. Origineel zitten de matjes in de rugleuningen vast met dezelfde metalen klemmetjes die de bekleding vast houden. Echter waren bij de matjes die ik heb de gaten waarmee ze worden vastgezet uitgescheurd (dit was al zo toen ik ze kreeg). Dit heb ik opgelost door de matjes in de rugleuningen ook vast te lijmen op het schuimrubber.

    Nadat de lijm voldoende droog was heb ik het schuimrubber weer op de zittingen geplaatst, alle kabels op de juiste positie gelegd en de bekleding weer netjes vastgezet. Vervolgens heb ik ook de bekleding van de rugleuningen weer netjes vastgezet en alle kabels aan de onderzijde van de stoel vastgezet en aangesloten.

    Helaas had ik niet de originele clips waarmee de stoelverwarming modules op de onderzijde van de stoel worden bevestigd. Voorlopig heb ik de modules vastgezet met zwarte tie-wraps.

    Vervolgens heb ik de weerstand van de matjes gemeten om er zeker van te zijn dat er niet een matje defect was gegaan met monteren. Gelukkig waren alle weerstandwaardes goed. Hierna heb ik om de stoelverwarming te testen even een kabel gemaakt waarmee ik de stoel op een 12V omvormer kan aansluiten en met een originele schakelaar kan aan en uit schakelen. Ondanks dat mijn omvormer eigenlijk net te zwak hiervoor is werden beide stoelen na 1 minuut al warm.

    Tenslotte heb ik de stoelen weer in de auto geplaatst. In totaal ben ik met het demonteren van de stoelen, plaatsen van de matjes en weer monteren van de stoelen zo'n 4 uur bezig geweest. Omdat In mijn auto een deel van de bedrading niet is voorbedraad werkt de stoelverwarming nog niet. Komende week wil ik de ontbrekende bedrading met behulp van de originele connectoren (die ik al heb liggen) zelf maken. Gezien ik al diverse kabelbomen in mijn auto zelf heb gemaakt zal dit geen enkel probleem opleveren.



    Verder ben ik momenteel nog met een (interieur) update bezig maar daarover later meer.
     
  15. Goed bezig jw, laat de winter maar komen, jij bent er (bijna) klaar voor
     
  16. Lekker bezig weer hoor!:thumbs: Ik denk dat je hier op het forum wel wat mensen blij kan maken met die matjes, mits er het zwarte "doosje" bij zit(is een module volgens mij). Voor de mensen met een :focus2: titanium of een andere luxe versie is het dan vaak nl. plug and play.
     
  17. [MENTION=8267]Jens[/MENTION], ff goed lezen, JW heeft ze net ingebouwd en wil ze werkend maken.
     
  18. Overigens ben ik vandaag wel tot de conclusie dat er in de fabriek waar de stoelen zijn gemaakt niet al te netjes gewerkt wordt. In de zitting van de stoel ben ik diverse ongebruikte metalen klemmetjes tegengekomen waar de bekleding mee vast zit. Deze klemmetje moeten er met het monteren van de bekleding in terecht zijn gekomen.


    Verder had ik al eens gezien dat de zittingen van mijn stoelen af fabriek voorzien waren van verwarmingmatjes waarvan de draad was afgeknipt. Ik was er destijds vanuit gegaan dat dit bij de rugleuningen ook het geval was maar heb dit nooit gecontroleerd. Nu blijkt dat alleen de zittingen voorzien waren van matjes waar de draden van afgeknipt waren. De rugleuningen hadden geen matjes.

    Ik vermoed dat tijdens de productie van de stoelen de zittingen zonder verwarmingsmatjes op waren en er zittingen met matjes zijn geplaatst om vertraging in de productie te voorkomen. Nu heb ik dus 2 matjes over waarvan de draden zijn afgeknipt. Daarnaast heb ik nog een set schakelaars en 1 module liggen. ik zit eraan te denken om op termijn de benodigde onderdelen bij elkaar te verzamelen om ook de achterbank te voorzien van verwarming.
     
  19. [MENTION=3486]Gert jan[/MENTION] hij zegt dat hij een set van vier stuks had. Ik nam aan dus voor 4 stoelen;)
    Ow en JW, de achterbank is makkelijker om in te bouwen alleen een geschikte plaats voor de knopjes is moeilijk te vinden. Ik moet ook nog ff een betere plek vinden.
     
  20. Gisteren heb ik de bedrading van de stoelverwarming in de auto geplaatst en aangesloten. Ik had vooraf de kabelbomen al zoveel mogelijk voorbereid zodat ik een aantal draden alleen nog maar op de juiste lengte hoefde te maken. Ik heb de bedrading volledig aan de bestaande kabelbomen vastgemaakt en alle bedrading d.m.v. de originele pinnen aangesloten op de bestaande connectoren.

    Nadat de bedrading was ingebouwd en de juiste zekering in de GEM module/zekeringkast was geplaatst heb ik het systeem meteen maar even getest. Alles bleek correct te werken en na enige tijd werden de stoelen lekker warm.

    Dit is dus weer een optie die ik van mijn wensenlijstje kan afstrepen.
     

Deel Deze Pagina