JW’s Focus 2 fase 1 -- Focus ingeruild, Project beeindigd.

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 26 aug 2008.

  1. #801 Blauwitje, 29 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2013
    Oem xenon toevallig? Das altijd goed met de donkere dagen;)

    Netjes zo met die verlaging, persoonlijk vind ik het verschil te minimaal kwa uiterlijk en kies ik toch maar voor meer invering met het gezinnetje! Heb ook het sportieve onderstel met 1 cm verlaging
     
  2. Zo kun je ook zeggen dat je geen toestemming krijgt van de vrouw.... :mrgreen:

    Eibach is niet stug, wordt alleen stugger wanneer het harder gaat. En de verlaging zie je echt wel.
     
  3. #803 JW, 5 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2017
    Het verschil tussen de standaard sportieve wielophanging en de Eibach Pro-kit zie je heel goed. Naast dat het er optisch mooier uitziet ligt de auto nu stabieler op de weg en stuurt wat strakker. Wat betreft comfort ben ik zeer tevreden met de Eibach veren. Het verschil in comfort tussen de standaard sportieve wielophanging en de Eibach Pro-kit is niet heel groot.



    Vandaag ben ik bezig geweest met de volgende update. Enige tijd geleden kwam ik op een buitenlands Focus forum een topic tegen over de elektrische bijverwarming. Deze elektrische bijverwarming is in sommige landen standaard geleverd op de diesel modellen en optioneel op de benzine modellen.

    De elektrische bijverwarming wordt ingeschakeld door een signaal dat het kachelpaneel geeft als de temperatuur regelknop op maximaal wordt gezet (bij climate control op HI). Vervolgens wordt de extra verwarming gerealiseerd door een elektrisch verwarmingselement dat in het kachelhuis is gemonteerd en door de GEM module aan de hand van diverse parameters traploos (d.m.v. PWM) wordt aangestuurd. de werking van de elektrische bijverwarming is afhankelijk van de volgende parameters:

    * Motortemperatuur. De elektrische bijverwarming is alleen actief wanneer de motortemperatuur lager als 70 graden Celsius is.
    * Buitentemperatuur.
    * Accu en dynamocapaciteit.

    Afhankelijk van bovenstaande parameters wordt het elektrische verwarmingselement (dat eigenlijk uit 3 afzonderlijke elementen bestaat) tussen de 10% en 95% aangestuurd. Als het systeem actief is wordt het percentage weergegeven in het display van de tellerunit.


    Vervolgens heb ik uitgezocht wat er nodig is om het systeem werkend te krijgen. Na wat zoekwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat de volgende zaken benodigd zijn:

    * Kachelpaneel dat de mogelijkheid heeft om de elektrische bijverwarming aan te sturen. Dit paneel heeft in tegenstelling tot het normale kachelpaneel een extra microswitch en wat extra componenten op de printplaat.
    * Elektrisch verwarmingselement.
    * Bekabeling tussen kachelpaneel en GEM module/zekeringkast.
    * Bekabeling tussen GEM module/zekeringkast en elektrisch verwarmingselement.
    * Bekabeling tussen elektrisch verwarmingselement en de zekeringkast in de motorruimte.
    * Dynamo met een capaciteit van (minimaal) 120A
    * Accu met voldoende capaciteit.
    * 80A zekering.

    Vervolgens ben ik gaan kijken wat er in mijn auto al was voorbereid. mijn auto is af fabriek al voorzien van een 120A dynamo en ik heb enige tijd geleden een 70Ah accu geplaatst. Dit moet voldoende zijn om het systeem goed te kunnen laten functioneren.

    Hierna ben ik gaan kijken wat er in mijn auto was voorbereid. In mijn auto bleek de bekabeling tussen kachelpaneel en de GEM module/zekeringkast en bekabeling tussen GEM module/zekeringkast en het elektrisch verwarmingselement al te zijn voorbereid.

    Bij mij ontbrak alleen de bekabeling tussen het elektrisch verwarmingselement en de zekeringkast in de motorruimte. Daarnaast moest ik het verwarmingselement en een geschikt kachelpaneel hebben (ondanks dat ik een kachelpaneel in mijn auto heb dat afkomstig is uit een fase 2 diesel bleek deze niet geschikt te zijn).

    Voor de benodigde onderdelen heb ik eerst bij een sloperij gekeken. Ondanks dat er diverse Focus 2 dieselmodellen stonden was geen van allen voorzien van de elektrische bijverwarming. Vervolgens ben ik op Ebay gaan zoeken en heb in oost Europa de benodigde onderdelen voor weinig geld kunnen kopen.


    [​IMG]

    Elektrisch bijverwarming element.


    [​IMG]

    kachelpaneel geschikt voor bijverwarming.


    [​IMG]

    paneel voorzien van extra microswitch en componenten op printplaat.



    Vandaag kreeg ik de laatste onderdelen binnen dus kon ik gaan beginnen met het inbouwen van het systeem. De ontbrekende 10mm2 dikke bedrading heb ik zelf gemaakt omdat dit niet los verkrijgbaar is (alleen als onderdeel van een accessoireset).

    Nadat alles was ingebouwd heb ik het systeem geactiveerd in de GEM module/zekeringkast en de tellerunit. Omdat ik geen 80A zekering had liggen heb ik het systeem even getest met een 60A zekering.

    Wanneer de motor wordt gestart (koude motor) en de temperatuur regelknop op maximaal wordt gedraaid wordt het systeem geactiveerd (krijg je een melding in het display van de tellerunit) en heb je binnen 1 minuut warme lucht uit de luchtroosters.


    Komende week alleen nog even de 80A zekering plaatsen en dan is het systeem compleet werkend. Daarnaast heb ik besloten om ook maar meteen een nieuwe set aluminium/kunststof knoppen te plaatsen. Ik heb nu gekozen voor zilverkleurige knoppen omdat ik dit beter vind passen bij de Sony radio.
     
  4. wauw, mooie updates weer Wilco :thumbs:
    mooi dat je dit allemaal zelf kan en er zo een hele unieke :focus2: van maakt :rock:
     
  5. Top weer gedaan en als er 1 focus uniek is, is het die van wilco
     
  6. Lijkt net of ik het topic van Dutchguy (Lars) zit te bekijken, alleen dan een Focus II. Wel netjes JW.
     
  7. Knap werk, dit zou ik wel in mijn auto willen hebben. Ziet er toch wat te ingewikkeld uit:lol:. Mijn auto heeft echt heel veel moeite met warm worden wanneer het -20 buiten is (Zweden).
     
  8. Erg mooi en slim gedaan weer, :respect: en petje af

    De meeste auto's gaan in waarde achteruit, dat kan je van die van jou niet zeggen :cheer:
     
  9. #809 Mansie, 6 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2013
    Zo, dat is een lekkere en nuttig update.
    Is een EATC al standaard voorzien van zo'n contact, of moet je hier ook een andere custer voor hebben?
    Als de custer dit niet heeft kan je dan niet gewoon ergens een schakelaartje maken, of is deze microswitch niet potentiaalvrij?
     
  10. Handige optie!

    Heb je ook nog uitgezocht hoe het met een eatc paneel zit?
    En wanneer bouw jij een originele eatc in? :mrgreen:
     
  11. #811 JW, 6 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2013
    Bij auto's met climate control werkt het systeem iets anders. Hierbij wordt het systeem elektronisch d.m.v. een CANbus signaal ingeschakeld in plaats van door een microswitch.

    Voor zover ik heb kunnen vinden kan elk Focus 2 climate control paneel de elektrische bijverwarming aansturen.


    Als je kachelpaneel niet voorzien is van een microswitch zou het voor zover ik gelezen heb ook mogelijk zijn om 12 Volt op de signaaldraad naar de GEM module te zetten. Ik heb me hier echter niet verder in verdiept en gewoon voor de originele manier gekozen.



    EATC ben ik al een tijdje mee bezig. Ik heb inmiddels al een aantal onderdelen liggen. Langzaam maar zeker verzamel ik alle benodigde onderdelen bij elkaar tot ik alles compleet heb. Het heeft momenteel echter voor mij geen prioriteit. Derhalve is het meer iets voor op de langere termijn.
     
  12. Wederom een gave update Wilco :thumbs:

    Ik ben benieuwd wat het volgende weer is ;)
     
  13. Ik heb nog wel wat updates die ik wil uitvoeren maar dit zijn allemaal grotere updates. Derhalve zal ik voorlopig bezig zijn om alles goed uit te zoeken en alle benodigde onderdelen bij elkaar te verzamelen.
     
  14. Is best interessant. Wat was je ongeveer kwijt als ik zo brutaal mag zijn.
     
  15. Voor het kachelpaneel en het elektrische bijverwarmingselement was ik zo'n €75,- kwijt. Niet slecht als je bedenkt dat deze onderdelen nieuw ruim €400,- kosten.

    De ontbrekende bedrading heb ik gemaakt van wat afvalstukken 10 mm2 kabel op mijn werk. Dit heeft me dan ook niets gekost.
     
  16. Inmiddels zit het elektrische bijverwarming systeem 1 maand in mijn auto en ik kan niet anders zeggen dat het systeem prima functioneert. Wanneer er veel grote stroomverbruikers aan staan (zoals voor en achterruitverwarming) past het systeem zich hierop aan zodat de accu voldoende geladen kan worden.


    Verder heb ik afgelopen week een set nieuwe zilverkleurige aluminium/kunststof kachelknoppen geplaatst welke ik ruim 6 weken geleden al had besteld. Ik had al langere tijd een set aluminium/kunststof knoppen met zwarte rand in mijn auto welke mooi combineerde met de 6000 CD PREMIUM MP3 die ik voorheen in mijn auto had. Na het plaatsen van de 6-CD Sony waarbij de volumeknop zilverkleurig is vond ik de kachelknoppen met zwarte rand niet mooi meer staan. Na het plaatsen van het nieuwe kachelpaneel i.v.m. de elektrische bijverwarmg heb ik ook maar meteen een nieuwe set zilverkleurige aluminium/kunststof kachelknoppen besteld.

    Na 6 weken had ik er eigenlijk niet meer op gerekend dat de knoppen nog aan zouden komen. zeker niet nadat bleek dat het Ebay account van de verkoper inmiddels verwijderd was en er niet meer op mails werd gereageerd en de status van het trackingnummer steeds hetzelfde bleef. Tot mijn verbazing stond de postbode afgelopen week aan de deur met het pakketje met de knoppen. Dit is de eerste keer dat ik iets in China bestel en het pas na 6 weken wordt bezorgd.


    Tevens ben ik vorige week tot de conclusie gekomen dat het DDS bandenspanning controle systeem prima werkt. Opeens kreeg ik de melding "Controleer Bandenpanning". Bij visuele controle bleken alle banden nog hard te zijn dus heb ik gewoon mijn rit vervolgd. Een dag later bleek bij controle van de bandenspanning dat 1 band 0,3 bar minder lucht bevatte als de overige 3 banden. Dit was blijkbaar al voldoende om een melding te geven. Het systeem werkt dus goed en is naar mijn mening erg nauwkeurig.


    Mede omdat ik heb besloten om mijn auto komend voorjaar machinaal te gaan poetsen/polijsten en ik momenteel een schuurmachine nodig heb voor wat schuurwerk heb ik na veel lezen op onder andere detailing forums een Bosch PEX 400 AE excentrische schuurmachine met een extra backing plate gekocht. Wanneer ik klaar ben met het schuurwerk wordt de machine geheel gereinigd en voorzien van de 2e backing plate die ik alleen voor ht poetsen/polijsten wil gebruiken.

    De komende tijd wil ik een aantal pads aanschaffen en mijn collectie poetsmiddelen uitbreiden zodat ik komend voorjaar goed voorbereid ben om met machinaal poetsen/polijsten te beginnen.
     
  17. Die gaat flink glimmen na een machinale poetsbeurt.
    Geen fotootje van de knoppen?
     
  18. Goed bezig JW!

    PS microfoon binnen, bedankt!
     
  19. Ik ben ook wel benieuwd naar die knoppen! Hoe zijn deze kwalitatief?
     
  20. #820 JW, 10 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2017
    ik heb nog geen foto gemaakt van de nieuwe knoppen in mijn auto.

    De knoppen zijn op de zilveren rand na hetzelfde als degene die al in mijn auto zaten. op deze oude foto zijn deze knoppen te zien.

    [​IMG]




    De kwaliteit van de knoppen is zeer goed. In mijn beleving zelfs beter als de plastic knoppen die er origineel in zaten. De knoppen zijn gemaakt van zwart/transparant kunststof en aluminium. Aan de binnenzijde zijn de knoppen zelfs voorzien van een Ford logo.
     

Deel Deze Pagina