1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Is Chiptunen legaal?

Discussie in 'Performance' gestart door Rob Janssen, 12 jun 2017.

  1. #21 trucker0werner, 13 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2017
    @hierboven
    het mooie is dus wel dat je software alleen zo is. maar je daadwerkelijke gemeten vermogen kan eventueel anders zijn. wat dus inhoudt dat je minder dan 20% of veel meer dan 20% zit

    1.6 ecoboost is met tune 195pk 300nm motor. met orginele software is het 240-270nm en 182pk opgeven. probleem 1 motor levert 180pk en andere 190pk af fabriek.
    vandaar ook de verschil van 20% regeling ivm het possitief en negatief kan verschillen

    als de verzekering een rede kan vinden om niet te betalen zullen ze het doen. maar dan moet er geen orgineel motor meer in liggen. ligt er de orgineel in dan wordt het voor ze heel stuk lastiger.

    mooie wordt met de 2.0tdi in vw caddy.
    die gaat van 75pk222nm naar 180pk370nm dat is ook iets meer dan 20% hahaha
    75pk is de software matige downgraded motor maar een chiptuner kan daar dus behoorlijk meer dan 50% extra vermogen uithalen.
    en ja dan wordt de vraag wat de regels dan weer zijn
     
  2. Ik zou niet zo bang zijn voor dat verzekeringsverhaal. Zou je bij een ongeval betrokken raken;
    - Politie doet ook bij een technisch onderzoek door de VOA (verkeersongeval analyse) geen onderzoek naar een eventuele vermogenstoename. Een schadeauto krijg je niet op een rollenbank voor een vermogensmeting.
    -hetzelfde geldt voor de verzekeraar. Die gaat ook geen meting doen als er niet echt een aanleiding voor is. En zet maar eens een wrak op een vermogensbank.
    Ik zou in ieder geval geen stickers op de auto of het kleppendeksel plakken met " tuned by .....".Dan heb je misschien wat uit te leggen.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
     
  3. De verzekering hoeft niets uit te leggen, je verzekering is op een bepaald type afgegeven, en daaraan voldoet hij niet meer punt, einde verzekering, bewijslast ligt bij jouw.
    Meesstal loopt her wel los,
    Het 50 euro verhaal geldt tot auto van voor 1998
     
  4. #24 dutchguy, 13 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2017
    Dat laatste is niet waar.
    Volgens de rdw niet en ook uit eigen ervaring niet.
    Zolang je ombouwd naar iets wat officieel bestaat hoef je niet naar Lelystad.
    Auto's tot 1998 hoeven nooit naar de individuele keuring, hoever je hem ook tuned.


    Zelfs met bronvermelding nog niets aannemen...
     
  5. #25 sot, 13 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2017
    Mijn eigen ervaring is dat in Gilze Rijen ik niet weg kom met die datum, in Zeeuws vlaanderen weer wel.
    Als je type ombouwt moet je wel alles ombouwen Dus bv, meer vermogen van een ST dan ook de rest van de goedkeuring, bv, het vermogen van een Kuga 182 pk heeft type goedkeuring met AT en 4x4, omdat daar de type goedkeuring is op afgegeven.

    allemaal in theorie.. dus op naar Lelystad en 1400 euro verder.
    Vervelende is daarbij als ik bv een auto in lelystad heb laten om keuren dit nadien niet geld voor de volgende omgebouwde auto, omdat het een individuele keuring was .

    Waar het nog als eens fout gaat is dat een auto naar veel meer vermogen omgebouwd wordt, de rest niet aangepast wordt en het dan fout gaat.
    Ik zie ze langs komen van 75 naar 240 + pk zonder de ophanging en remmen....
    en de RDW keurt ze van voor 1998 vrolijk om, zonder vragen.

    Maar zoals de TS vraagt, je bent in principe strafbaar als je niet herkeurt, en je kan gedonder krijgen.
     
  6. #26 dutchguy, 13 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2017
    .....
     
  7. #27 kolere, 13 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2017
    Gelukkig zal de verzekeraar eerst moeten aantonen dat de auto niet aan de typegoedkeuring voldoet. Daarnaast hoef je sowieso niet op te draaien zolang je te goeder treouw bent en zal de verzekeraar dus moeten aantonen dat jij redelijkerwijs kon of moest weten dat de auto getuned is. Ik wens ze sterkte met deze bewijslast.... Omkering van de bewijslast is een uitzondering op de regel:"negativa non sunt probanda, affirmanti incumbit probatio, non neganti". Laten we dat ook zo houden anders worden we nog meer weerloze burgers tegen grote boze bedrijven.

    Een verzekeraar kan niet eenzijdig weigeren op grond van een vermoeden, dan zal een gang naar de rechter hier een streep door trekken.
     
  8. Hmmmmm ik weet niet waar je dat jaartal vandaan haalt... maar....
    Mijn MKI 1.6 uit 1999 heb ik destijds omgebouwd naar een 1.8. Volledig volgens specs. De auto bij de RDW laten omkeuren, kostte €50,-.
    Geen enkel probleem.

    Ook de wegenbelasting werd keurig aangepast.

    Later bij de verzekering, toen we er zaten voor meer verzekeringen, eens nagevraagd hoe de auto bij hun bekend stond. Stond bekend als een 1.6 16v, toen ook de vraag gesteld of het uitmaakte dat ik 'm had omgebouwd naar een 1.8 en had laten omkeuren. Nee, maakte hen niks uit.
    Wel gaf de persoon dat dit zonder taxatie geen verschil maakte voor de dagwaarde. Daarbij is er iig 1 persoon op dit forum die een Focus Wagon MK II Fase II 1.6 tdci heeft omgebouwd naar een 2.5 20v. Ook hij is enkel alleen bij de RDW geweest voor herkeuring. Dus ook niet naar Lelijkstad.

    Dus nee, ik geloof je verhaal dus niet zomaar.

    Ben het wel met je eens dat je niet alleen het vermogen moet aanpassen zonder de rest erop aan te passen. Maar de meesten die een goeie ombouw of tune doen, passen het onderstel en de remmen ook aan.
     
  9. De remmen en aandrijflijn van de Kuga is van de 120 en 150pk exact gelijk.
    ik denk de 182 ook (op de 4x4 en automaat na ( maar dat weet ik niet zeker))
    het is dat ik op de bank bij verhoeven ben geweest anders wist ik ook niet dat er 185 uit rolde (met ron 102 en een powerfilter) en dat met de originele software van 150 pk.:shock:
    van 120 naar 150 is 25% toename wat dus in principe niet mag.
    niet dat ik er wat mee ga doen :cool:


    maar stel: ik heb een originele 150pk en tank ron 102 en plaats een powerfilter
    waar dus 185pk uit rolt dan ben ik ook over de 20% heen en zou dan ook moeten keuren ? :think:
     
  10. Is toch hetzelfde als met de Focus 150/182pk (1.5 en 1.6). Zijn voor de rest identieke wagens, niemand die er naar zal kijken.
     
  11. #31 trucker0werner, 14 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2017
    Tekst die ik hier vandaan heb gehaald

    Dus idd 20% regel als jr hoger zit zal hij officieel naar rdw moeten en voor 50euro herkeuren. Dit geld alleen voor ander software naar 185pk ivm die getest is. Chiptunen dan zal hij uitgebreid getest moeten worden. Alleen de motor rij eigenschap niet. Dus kosten zijn dan geen 1400euro maar ja he weet het nooit
     
  12. uw voertuig een datum eerste toelating heeft van na 31 december 1997 en een complete motor met versnellingsbak en uitlaatsysteem is gemonteerd uit een gekentekend donorvoertuig met een typegoedkeuring.

    Het spul waar ik over praat komt uit Japan, geen typegoedkeuring voor..... vandaar.
     
  13. Had dat nou direct gemeld. ;).
    Maar dat geldt voor alles waar geen Europese typegoedkeuring op zit.
    Zelfs als de wagen van de overheid zelf is en er zit geen typegoedkeuring op kan het al een uitdaging worden.
     

Deel Deze Pagina