1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Is Chiptunen legaal?

Discussie in 'Performance' gestart door Rob Janssen, 12 jun 2017.

  1. Beste Focusrijders,

    Ik ben van plan mijn auto te laten Chiptunen.
    Weet iemand of dit legaal is?
    Kan ik gedonder krijgen met bijvoorbeeld RDW of verzekering?
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen/advies
     
  2. #2 trucker0werner, 12 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2017
    Concreet te zeggen. Ja en nee
    Ja motor vermogen gaat omhoog maar een simpele tune zal rond de 20% max zitten.
    Ga je niet hoger dan dat is er niet echt groot probleem.
    Ga je wel hoger dan zal hij officieel opnieuw gekeurd moeten worden.
    Zolang de politie niet kan zien dat hij meer vermogen heeft is er niet direct een probleem.
    Wordt hij opnieuw gekeurd moet ie de uitstoot ook goed hebben. Voor een kleine vermogen boost wordt dus geen gebruik gemaakt van meting van je uitstoot

    Je kan en zal mogelijk wel milieudelict plegen doordat je uitstoot niet meer goed is.
    Helemaal als je egr en roetfilter eruit gaat schrijven

    Kort antwoord op je vraag is dus. Nee bijna kleine hoger vermogen dan opgegeven is het niet illegaal. Bij apk wordt storing uitgelezen en of uitstoot en dan pas kun je dus mogelijk afkeur door de tune krijgen



    Als je de 150pk hebt kun je door dutchguy hier van forum een 182pk software oplaten zetten. Gevolg een legaal update. Die qua rest volledig voldoet aan alle regels. Veel meer als 200pk en 300nm zal je niet moeten verwachten of willen
     
  3. Dank voor je snelle reactie!
     
  4. Waarom niet de originele 182pk software er op?
     
  5. Als je de vermogenstoename laat vastleggen bij het rdw, waardoor je ook een nieuw kentekenbewijs krijgt, zal je geen gezeur krijgen met verzekering en dergelijke. Hou er wel rekening mee dat verzekeraars een hogere premie kunnen gaan rekenen bij hoger vermogen.
     
  6. Die 20% geldt al ff niet meer. Weet het percentage niet meer maar het is een stuk lager geworden. Feitelijk mag het niet. Maar je mag ook niet te hard rijden...
     
  7. Is vrijwel onmogelijk aan te tonen dat de verzekerde zelf de auto getuned heeft, dus daar houdt het al op. Kortom als je het niet te gek maakt zal je er geen problemen mee krijgen, zelfs niet als je 40% winst weet te behalen met chippen.
     
  8. #8 Davendre, 12 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 okt 2018
    ...
     
  9. Maar het kan wel :badgrin:
     
  10. BMW 114i van 100 naar 210pk ofzo :mrgreen:
     
  11. Ja of een kuga van 120 naar 185

    Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
     
  12. Ben toch wel erg nieuwsgierig wat hij met de originele 120 software zou doen
     
  13. Daar zullen we dus nooit achter komen :badgrin:
     
  14. Heb je 'm op 185pk laten zetten?
     
  15. Nee, op 150.

    maar met ron 102 en een pijpercross Filter rolt er bij verhoeven 185 uit :rock:
     
  16. Bij veranderen/verhogen vermogen vervalt de type goedkeuring, en dus je kenteken.
    en ook je verzekering.....
    laten herkeuren is het beste, auto van voor 1998 kost dat 50 euri daarna moet je naar lelystad, was indertijd 1400 euro.
    Maar je moet het ook daarna nog melden aan je verzekering.

    Een enkeling bewandeld die weg, maar als je iemand aanrijd En de verzekering kan er onder uit..............
     
  17. En hoe gaat die verzekeraar aantonen dat jij de auto hebt laten tunen (of dit redelijkerwijs zou moeten weten)? Al zou de verzekeraar dit kunnen bewijzen, dan zou ook nog moeten worden bewezen dat de schade is ontstaan door het toegenomen vermogen.
     
  18. Ah check. ;)
     
  19. #19 dutchguy, 12 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2017
    Wat een internetwijsheid weer...

    Volgens de RDW is de 20% regeling nog steeds van kracht.
    https://www.rdw.nl/Particulier/Pagi...-ingrijpende-reparaties-aan-een-voertuig.aspx

    Zo lang je er onder blijft is dus geen herkeur noodzakelijk en vervalt je typegoedkeuring en dus kentekenbewijs niet.
    Daarboven zal je een individuele keuring moeten ondergaan in lelystad.

    Als je ombouwt naar een bestaande combinatie (waar al typegoedkeuring voor is): bijvoorbeeld van een 1.6 naar een 2.5t , dan hoef je slechts even op de brug bij de lokale RDW en ben je voor 50 euro klaar.

    Heb je iets gebouwd wat nog niet officieel bestaat: dan pas ga je naar Lelystad voor een individuele keuring.
     
  20. Ik heb voor de grap even uitgerekend, maar als je van 150pk naar 182 gaat bij de ecoboost zit je op 21%. Maar omdat het om een bestaande uitvoering gaat komt hij dus alleen op de brug te staan?
    Even met het verhaal van Marco in het achterhoofd met zijn ombouw, zou hij bij de 182pk conversie ook weer opnieuw gewogen gaan worden?
     

Deel Deze Pagina