Iodokus Focus 3 Ecoboost 1.6 - 4e Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Iodokus, 28 mei 2011.

  1. Zit nog ff te denken: De kans bestaat dat de auto te arm afgesteld stond als gevolg van de tuning, waardoor in de hogere toeren er te weinig brandstof is met als gevolg te weinig koeling en dus motorschade (verbrande zuiger) als gevolg. Ik begin me af te vragen wat er precies gedaan met de tuning.

    Is er enkel en alleen de turbodruk opgeschroefd? Is dit het geval dan kun je er vergif op innemen dat de injectors het in de hogere regionen niet kunnen bijbenen...
     
  2. Het te arm af stellen is ook een trucje voor meer vermogen. Daarom ben ik nog steeds voorstander van een tuner die de motoren kent en niet iemand die alleen maar goed is in programmeren. Daar schaar ik 90% van de Nederlandse tuners onder. Een positieve uitzondering in NL is JD engineering met Vag motoren.

    Ik neem aan dat de tuner een verzekerde garantie in heeft, maar daar zal gevraagd worden of de schade door het tunen is ontstaan. Ik hoop dat het naar je tevredenheid word afgehandeld.

    @john, de 5 cilinders zijn van oorsprong al oude motoren. Je kan ook zien dat een kleine vermogenswinst vrij snel bereikt werd met andere software maar dat het ng meer vermogen best lang geduurd heeft en dan nog zijn er geen echt betrouwbare hele dikke vermogens zoals uit de cosworth tijd. De ecoboost motoren geven met andere software al een flinke verbetering, in mijn ogen zijn het ook uitstekende motoren met veel potentie.
     
  3. Wij hebben hier een ecoboost uit elkaar liggen, koelvloeistoflekkage op thermostaathuis, meter heeft niet bewogen volgens berijder. 3e cilinder is een gat in de zuiger/wand gegloeid. Dit is al de 2e.. prima motoren maar Ford had een cilinderkop temp. Sensor moeten monteren ipv in het thermostaathuis. Als je je radiateur lek rijdt, en je merkt niets, dan heb je grote kans je motor stuk te rijden..
     
  4. Temp sensor in thermohuis is goedkoper... Bij de 1.6 van de Focus I hadden ze wel een sensor in de kop. Was een behoorlijk goed systeem. Bij te warm worden schakelde de auto op den duur vanzelf uit om de boel te beschermen.

    Wat betreft de 1.6 ecoboost op je werk; was deze toevallig ook gechipt?
     
  5. De stand van zaken tot nu toe

    Om te beginnen een opmerking. Ik begrijp best dat er velen zijn die het falen van mijn Ecoboost motor graag zouden toeschrijven aan de tuning een klein beetje onder de noemer eigen schuld dikke bult, jammer :(

    De ware toedracht van het probleem zal waarschijnlijk nooit naar boven komen, maar dat de boel stuk is, is ondertussen vrij duidelijk. Zoals het er nu naar uitziet heeft de schade niets van doen met een eventuele tuning hoewel er weer genoeg zullen zijn die dat in twijfel willen trekken. Zolang Ford niet met een eindconclusie komt laat ik de speculaties voor wat ze zijn.

    Zo dat als opmerking ;)


    Schurer-Kamphuis staat weer helemaal bovenaan in mijn lijstje van klant gericht werken, jaaaa het kan verkeren :) Ze zijn grondig te werk gegaan op aan raden van Ford Keulen en het resultaat is een nieuwe motor onder volledige garantie en voor de pessimisten onder ons, dat is geen azijn pissen toch? :D

    Wat is nu het probleem. Om nog onduidelijke reden is één van de zuigerveren van de eerste zuiger gebroken wat ertoe geleid heeft dat een deel van de zijkant van de zuiger is gesmolten. Het ziet er naar uit dat het een spontaan ontstaan probleem is aangezien er niet of nauwelijks schade zichtbaar is aan de want van de cilinder. Hoe dit precies heeft kunnen gebeuren is momenteel nog niet bekend maar de Ford technici gaan zich hier nog over buigen.

    Anton geeft al aan dat er gevallen van met koelings problemen bekend zijn met motorschade als gevolg. Ik heb dit aangekaart en hoewel men niet verwacht dat dit in mijn geval ook de oorzaak is, zal het wel onderzocht gaan worden temeer omdat er een koelvloeistof lekkage is verholpen bij de laatste onderhoudsbeurt. 2000 kilometer verder was de motor stuk.

    Zoals gezegd wordt alles volledig onder garantie vervangen (nieuwe motor) omdat Ford heel simpel heeft aangegeven dat dit nooit had mogen gebeuren ongeacht wat, er staat immers maar 43K op de teller. Kortom een pluim voor Ford en een pluim voor Schurer-Kamphuis omdat er totaal geen kosten in rekening worden gebracht en dat geldt ook voor het gebruik van de leen auto. Nu zullen er zijn die zeggen dat het heel normaal is dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor een leen auto en op zich deel ik die mening maar ik moet wel een kanttekening plaatsen want zoals zo vaak zijn er positieve zaken maar ook negatieve zaken te melden :(

    Het negatieve is het feit dat Ford de 182PK motor niet op voorraad heeft en het op dit moment volstrekt onduidelijk is waneer er een motor beschikbaar komt. Schurer-Kamphuis hangt nu bijna dagelijks aan de lijn bij Ford om te zien of ze ergens een 182PK blok van de productielijn kunnen/willen halen. Omdat het dus volstrekt onduidelijk is of mijn heilige koe op korte termijn weer rijdt is de kans dus groot dat ik de leen auto lange tijd zal moeten blijven rijden en dat volledig kosteloos iets wat ik zeer kan waarderen en dat mag ook wel eens gezegd worden dacht ik zo. Kortom goed nieuws er komt een nieuwe motor in, maar waneer dat gaat gebeuren is helaas niet duidelijk.

    Tot slot nog even dit. Het is maar een auto en het zijn maar centen geloof me als ik zeg dat het allemaal bijzaken zijn in het leven. Als je gezin hebt en kinderen dan weet je waarschijnlijk wel wat ik bedoel te zeggen. Zoek niet te ver en heb vertrouwen in de mensen die je verder kunnen helpen en dat is precies wat ik ook nu weer gedaan heb. Het klink misschien wat filosofisch maar maar de waarheid is heel simpel en zoals zo vaak kom je met speculeren zelden ver ;)

    Zodra er weer wat te melden is laat ik het jullie weten.
     
  6. duidelijke taal Joost, ondanks de "ongemakken" toch wel fijn te weten dat je gehoord wordt en dat ze er mee bezig zijn, :thumbup: voor SK.
     
  7. Lees altijd wisselende verhalen over SK, maar goed dat ze jouw situatie wel goed ondersteunen.

    Wat heb je als leenauto?
     
  8. Joost goed te lezen dat Schurer Kamphuis je fatsoenlijk helpt (dit hoeven ze niet te doen als gevolg van de tuning). Zeer netjes.
    Wat betreft onder meer mijn opmerkingen over de tuning, ik heb mijn vraagtekens bij de uitgevoerde tuning. Zeker op de manier waarop het is uitgevoerd. Gezien de manier waarop en de issues die zijn ontstaan bij een aantal andere clubleden sinds de laatste tuningmeet, heb ik mijn vraagtekens bij de kennis van de heren tuners.

    Zelf ben ik van mening dat ze teveel van je blok hebben gevraagd en daardoor de boel naar de donder is gegaan.

    Of ik het al dan niet sportief vind dat de dealer/ford voor de garantie opdraait terwijl de spelregels niet zijn nageleefd, tja dat is een ieder voor zich.

    In ieder geval hoop ik dat je weer snel in je eigen auto mag rondrijden. Daar heb je `m tenminste voor. ;)
     
  9. Marco begrijp me niet verkeerd gelukkig heeft een ieder het goedrecht zaken met vraagtekens te aanschouwen, maar er worden ook een boel dingen uit zijn gecommuniceerd dit slecht zijn onderbouwd of uit verband worden getrokken.

    Niemand heeft gezegd dat de dealer de boel maar moet oplossen zeker ik niet. De dealer is heel goed op de hoogte van wat er ondertussen allemaal is veranderd aan de auto, zo ook de tuning. Het is Ford Keulen die heeft besloten de motor te vervangen. Doe ermee wat je wilt.

    Wat het verhaal bij UT betreft kan ik alleen maar zeggen was je erbij of heb je de verhalen net als ik gelezen. Heb je daarna de moeite genomen het verhaal eens vanaf de andere zijde aan te horen? Ik ben nl. de maandag na de meeting naar Amersfoort gereden en heb de verhalen ook eens vanaf de andere kant aangehoord, zoals gewoonlijk heb je hete en hele hete soep ;)

    Wederom allemaal speculatief niets is bewezen niet door mij, niet door de dealer, niet door de tuner, niet door Ford en ook niet door de Silver Baron. Waarom ik dan toch reageer omdat ik de zwarte piet krijg toegespeeld. Dat is op zich niet erg als dat toespelen op basis van feiten gebeurd en dat is mijns inziens niet het geval. Dus als we het dan toch over het naleven van spelregels hebben......


    @Irwan, een Fietstas 1.25 ;)
     
  10. De motor hier was 8 dagen na bestelling binnen. Deze was zeker niet getuned. Ik ben het ook met Marco oneens, want stél dat je tuning te extreem had geweest, dan zijn dit niet dr symptomen die je krijgt. Maar eerder een pingelende motor of verbrandde kleppen..
     
  11. Wellicht een optie om dat ook te openbaren?

    Verder ja... fijn dat je een nieuwe motor krijgt, kan je weer lekker rijden. Helemaal mooi dat het je 0,0 kost. Ben alleen of SK aan Keulen heeft gezegd van goh de auto is getuned. Zijn natuurlijk niet jouw zaken en ik geef je groot gelijk dat je het zo laat zoals het is, maar ik ben benieuwd. Het is iets waar je waarschijnlijk ook geen antwoord op krijgt.
     
  12. Goed nieuws Joost :thumbs: Ik hoop dat er spoedig zicht komt op een nieuwe motor.
     
  13. Dat antwoord kan ik je niet geven simpelweg omdat ik het niet weet. Ik ben ook van mening dat ik daar niet verantwoordelijk voor ben ik doe nl. geen zaken met Keulen maar gewoon hier in de polder :mrgreen:

    Dat dit door sommige als onsportief wordt ervaren vind ik merkwaardig dan zou ik nl. ook elke dag naar het politie bureau moeten rijden en vertellen hoe hard ik die dag gereden heb, ik ben benieuwd of er mensen zijn die dat doen ;)

    Het leuke van dergelijke discussie is altijd dat de stuurlui altijd aan wal staan, behalve als ze zelf een keer echt moeten sturen :schater:

    Nou ja hoe het ook zei SK denk met me mee en dat kan ik heel erg waarderen het lange wachten is iig begonnen, maar als ik Anton mag geloven kan het ook sneller gaan dan waar we nu van uitgaan, ik hoop het maar.
     
  14. Joost, goed nieuws dit!! Ben blij voor je dat dit keurig door SK wordt opgelost.
     
  15. :cheer:

    Hopelijk wordt er snel een mooi nieuw blok voor je in een krat gestopt! Aan de foto te zien moeten er flink wat slangen en stekkers aangesloten worden!

    Voor de rest: laat ze maar lullen ;) Alsof tuning de enige reden kan zijn voor motorschade. Kom op zeg....

    Ga je je nieuwe blok (na inrijden) ook weer tunen denk je?
     
  16. #1176 Sbro.nl, 8 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 nov 2012
    Mooi dat het wordt opgelost joost, nog ff geduld en je kunt weer lekker sturen in de focus. En idd gezondheid en familie zijn belangrijker dan een stuk blik, wel een verdomd mooi stuk blik btw :cheer:
     
  17. Tuurlijk is tuning niet de enige reden op motorschade. Lomp rijgedrag, materiaalpech, verkeerde olie etc. In dit geval kan het wel prima zo zijn dat de tuning net te veel was. Of vind je hett geen logische vraag?

    Wat betreft die tuning; denk dat de getunede ecu gewoon blijft zitten, waardoor de tuning er standaard op staat... Ohja; is ook weer speculaasjes... euh speculeren. :mrgreen:
     
  18. Joost,

    Prima verhaal, goed verwoord. Mooi dat er een nieuwe motor in komt en dat jij gevrijwaard blijft van de kosten. Laat ze in Engeland maar kijken wat er nu precies is gebeurd en tuning of geen tuning, tja, anders was het wel verkeerde benzine van de witte pomp of te sportief rijgedrag geweest wat je wordt aangewreven. Motoren kunnen stuk, pech kan gebeuren. En jij hebt die pech nu. Jammer, maar het wordt opgelost. Mooi9 zo en erg prettig hoe SK meewerkt!
     
  19. Doel ook niet specifiek alleen op jou hoor Marco. Maar je bent wel stellig in je mening, het is niet eens een vraag die je stelt.
    Als je een motor netjes tuned, kan ie dat prima hebben volgens mij. We weten niet wat UT precies gedaan heeft, dan is het wat kort door de bocht door te zeggen dat er teveel van een blok is gevraagd. Het kan best zo zijn, maar je weet t niet.
     
  20. Zoals Joost al meerdere malen aangaf eerst afwachten tot de resultaten van het onderzoek bekend zijn. Dan pas zijn er feiten en kunnen conclusies worden getrokken ;) :)
     

Deel Deze Pagina