1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog verbruik 1.0 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fredhead, 25 okt 2022.

  1. ik ga even heel eerlijk zijn Martin en het is geen aanval.
    waar maak je je druk om?
    dat de Focus meer verbruikt met een caravan erachter is niet heel verwonderlijk toch?
    als je een zuinigere auto had willen hebben dan had je mss Spiritmonitor.de eerst eens kunnen bekijken.
    daar staan verbruik cijfers in van de werkelijke rijders en niet wat de importeur 'claimt'
     
    AttiX en BarendBotje vinden dit leuk.
  2. @Martin123t
    Tekst is zeker van verkopermaker van LMM.
    In de praktijk is de lmm sensor die nauwlijks kapot gaat. Wordt heel vaak vervangen terwijl er niks mis mee is.
    1x vervangen bij nieuwe auto eigenlijk. Daarbuiten nooit ivm alle storingen die lmm had, gerealiteerd waren aan externe factoren.

    @Fredhead
    Het kan ook veel liggen aan rijgedrag.
    Vandaar als je vaak met koude motor korte stukken rijdt en niet boven de 2000rpm komt. Heb je sneller last van vervuiling.
    Maar rij je motor altijd warm( dus rit van 30minuten) en trek je hem paar keer goed door de toeren.
    Dan is vervuiling in inlaat juist minder.
    Dat houdt in als er veel mee gereden is in de eerste situatie dan raakt het vervuild.
    Ja het kan verbetering geven. Maar als je rijd zoals situatie 2 dan is er kans dat het effect stukke kleiner is.

    Woonwerk is bij mij het ergst, maak ik 1keer langere rit dan is verbruik al snel 1liter/100km beter.
     
  3. Ik maak me niet druk, ik ben gewoon benieuwd naar het effect van vervuilde sensoren. De ECOboost 1.0 is een fantastisch staaltje van de techniek en het is zelfs logisch dat het verbruik hoog is met caravan en relatief hoge snelheden.

    Echter, ik las elders op het forum het volgende:

    Zonder caravan rijd ik ook gemiddeld zo'n 1 op 17 maar 1:25 rijden lukt mij echt niet. Ik ben benieuwd of ik de prestaties van deze motor kan optimaliseren, niet omdat het moet maar omdat het misschien kan. Misschien door het reinigen van de sensoren, misschien door een ander luchtfilter en misschien door het toepassen van een turbosmart blow off valve.

    Het optimaliseren van de huidige techniek vind ik leuker dan het tunen naar meer vermogen en koppel. In mijn ogen heeft deze motor dat voldoende; ik ben er in ieder geval heel tevreden over.

    Verder, hier op de camping vind ik het leuk om ermee bezig te zijn. Ik maak me niet druk hoor, ik noem het dagdromen. Overigens, ik tank overal de goedkoopste benzine met octaangetal 95 (E10). Heb nimmer 98 of 102 in de auto gedaan.
     
  4. Denk dat 1op25 ook niet waar is.
    1op20 zou dat eerder zijn.
    Zelf haal ik namelijk op teller 4.5/100km.
    Alleen met 80kmh haal ik 3.5/100km op zijn best.
    Collega met dezelfde auto die haalt idd 1op20 en heeft hoge werk/woonverkeer afstand. Dus voornamelijk snelweg

    Van oostenrijk naar huis was 1op18.7 gemeten aan de pomp.
    Dat is veel 120kmh, keer doortrekken, naar 190+kmh. Reed niet alleen en de andere had met de file net geluk dat diegene paar km voor me reed, dus ff ingehaald.
    Gok als ik nog een keer doe, dat 1op20 dan haalbaar zou moeten zijn.
     
  5. nu je het zo uitlegt begrijp ik je wel, het is gewoon een 'sport' om het maximale uit de 1.0 te kunnen halen en niet zozeer het moeten. :thumbup:
    dat is dan ook wel leuk en betrap mijzelf er op dat ik datzelfde ook probeer met de Vito-E op mijn werk, om zoveel mogelijk KM over te houden aan het einde van de dag en het gemiddelde KW/H (zo heet dat geloof ik) zo laag mogelijk te krijgen/houden.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  6. De Ecoboost heeft een directe inspuiting, dus die vervuilt sowieso wel.
    Dat je de inlaat schoon kunt rijden is in mijn ogen echt een fabeltje, het hele traject zit vóór de verbranding en is allemaal kunststof dus daar ga je niets aan schoon rijden.

    Auto maakt hier gemiddeld een 2500 kilometer per maand dus gebruikt wordt hij sowieso wel.
     
  7. @Fredhead
    Weet idd dat het direct j gespoten benzine motor is. Constante druk is 30bar oplopend naar 150bar bij volgas geven. Waar diesel x10 is qua druk.

    Het probleem is juist de directe inspuiting. In deellast heb je soort interne egr werking. Wat inhoudt dat uitlaatgassen deels terug de inlaat gaan. Dit slaat neer op de inlaatklep met gevolg vuil ophoping op de inlaatkleppen.
    De klanten die ik had en motor altijd warm rijden en/of goed doortrokken. Hadden het minst last van. De rustige rijder juist veel meer( thp klanten en p1385 als gevolg). Dit is wat me opviel bij de vele koprevisies en later granulaatreinigen van inlaat. Dus geen fabel, maar iets wat in de praktijk naar voren us gekomen als monteur. Bij getunede thp, die stevig soms doortrok. Waren de kleppen zo goed als nieuw. Nooit zuiver gemaakt en had hem 2de hands. Thp is geen ecoboost. Want juist ecoboost v6 heeft er eigenlijk last hiervan. 1.0 en 1.6 is er niks van bekend.

    Ja noemde inlaat. Maar bedoel daar voornamelijk inlaat in de kop mee.
    Rest is idd plastic en daar heb je je pas problemen mee met externe egr. Want dan gaan de uitlaatgassen door de inlaat buis. En ja bij diesel plastic inlaat buis 70% verstopt gehad. Gevolg een nieuwe erop moest.
     
  8. Heb je ook iets met het luchtfilter (-element) gedaan?
     
  9. Standaard filter vervangen voor een nieuwe standaard filter.
     
  10. Wij hebben ook een Ecoboost 1.0, uit 2014, 6 bak
    ik vind 1 op 16 redelijk maar niet super.

    Mijn vrouw rijdt woon werk 70% snelweg 30% anders. Staat nu op 5,4 l/100 km (1 op 18,5). Toen we minder snelweg reden was dit over lange tijd 6,3 l/100km (1 op 16) en met de vouwagen erachter 1 op 12.
    Gevoelsmatig kan het dus zuiniger, maar ja, er speelt zoals gezegd zoveel mee.....
     
  11. De 1.0 Ecoboost in mijn C-Max doet momenteel ook zo'n 6,5l/100km, dus inderdaad ongeveer 1 op 16.
    Valt me niets tegen, aangezien ik best veel stadsverkeer rijd.
    Daarbij kan ik niet wennen aan het nieuwe rijden, zeker niet met de schakeladviezen die de auto geeft.
    Die vind bij 54km/h op de cruis control al dat ik naar de 5 moet, terwijl ik hem op het gehoor eigenlijk al te laag in de toeren vind voor de 4.
    Het zal best dat de auto dan nog net iets zuiniger is, maar dan blijf ik schakelen.
     
  12. vooral ook NIET aan gaan wennen, het sloopt meer dan dat je bespaart.
     
  13. Nee, was ik ook zeker niet van plan, schakelen doe ik eigenlijk toch altijd op 't gehoor/gevoel, niet op aanwijzen van de auto.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Momenteel alleen maar stadsverkeer en kleine stukjes dan ik uit op 8,3/100 das best niet zuinig
     
  15. De enige aanwijzing die ik volg is het oranje lampje :schater:

    [​IMG]
     
    bws723, Paul_U, Tom91 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Als die het zo goed weet moet die het zelf doen en had die een automaat moeten worden. Niks zo vervelend als ongevraagd advies vanuit de tellerunit.
     
    Paul_U en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Alles voor de zuinigheid en het vernachelen van je motor, euuh milieu bedoel ik.
    Soms vraag ik mij echt af, wat is er nu duurzamer en milieuvriendelijker? Iets minder zuinig rijden maar wel langer door kunnen rijden met minder reparaties/vervanging van onderdelen. Of erg zuinig rijden en bij 150.000 km (als je geluk hebt) de auto vervangen vanwege motorische gebreken / bijbehorende de kosten die eraan komen.

    Ik ga er niet achterkomen, want ik wissel te snel van (tweedehands)auto's :dance:
     
  18. Dan kan je net zo goed aan een Renault Master heb ik ondertussen geleerd, die loopt exact hetzelfde qua verbruik :mrgreen:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Dit is een tijdelijke situatie waar ik hopelijk heel snel uit kom. Paar stukken snelweg op de CC is 6,4/100 normaal en als ik echt veel snelweg rijdt heb ik al eens 5,4/100 gehaald.
     
    Fredhead en gerardTDCI vinden dit leuk.
  20. De Focus MK3.1 1.0 van mijn vrouw doet 8.0l/100. Niet gek want ze rijdt enkel stadsverkeer ermee.
     

Deel Deze Pagina