Wij zijn op vakantie met de caravan. De motor loopt als een naaimachine maar moet hard werken, dit uit zich in het brandstofverbruik.
Ik heb auto's gehad waarvan de remblokken niet goed loskwamen van de schijven. Als je schijven na een lange rit warm of heet zijn is dat een indicatie van slepende remmen Dat kan een grote invloed hebben op het brandstof gebruik Bij mij huidige c-max zijn de remmen goed in orde en de auto kan heel lang uitloopen Even bij een bandencheck chek kijken of de wielen lang nadraaien is de moeite waard Natuurlijk is lucht weerstand verder de grootste energie vreter Snelheid boven 80km/h heeft heel veel invloed op de luchtweerstand Op buitenwegen 80 km/h haal ik gemiddeld 3,7 L per 100kM Boven de 100 loopt dat al snel op naar 5 L/100kM Maar wat mijn gemiddelde vooral omlaag haalt is een koude start en af en toe een klein stukje in de stad rijden En natuurlijk dakkoffers en aanhangers Achter een zware vrachtwagen rijden scheel ook een stuk in de weerstand maar geeft mij een stuk meer stres en onveiligheid gevoel 125pk/1.0 ecoboost
En lak schade Verder is de ACC niet heel handig hiervoor, afstand is volgens mij te groot om te genieten van de wind die de vrachtwagen vangt..
Ik ben zeer geïnteresseerd. Ik vind het verbruik van mijn 1.0 ECOboost tegenvallen. Is het veel werk of viel het mee? Hoe ben je hierop gekomen?
@BarendBotje als je lakschade hebt rij je te dicht achterop. Maar is idd dat je niet uit de wind van de vrachtwagen op veilige afstand kan rijden. Je moet haast je bumper tegen de zijne zetten om minder luchtweerstand te hebben. Daarnaast in de bergen kun je niet achter vrachtwagen zomaar blijven hangen. Dit ivm omhoog ze terug zakken naar 40kmh en omlaag geregeld remmen om niet boven de 90kmh te komen. In Nederland kun je prima erachter blijven hangen. Al wordt je dan ook afgesneden door in- en uitvoegend verkeer, waardoor ACC ineens afremt op de auto die er tussen in schiet. @Martin123t Geen idee zo snel wat jouw verbruik nu is en wat voor rijstijl of weg je normaal rijdt. Als je 80kmh constant rijdt en je ziet het zakken tot 3.5L/100km dan zit je op hetzelfde als mij. LMM (LuchMassaMeter) schoonmaken kan met zogenaamde LMM reiniger https://www.winparts.nl/filters-vlo...y-luchtmassameter-reiniger-200ml/p677177.html Zelf keer gebruikt ivm dacht why-not. Blijkt dat je idd wat merkt. Alleen dat voelde meer als placebo effect. Bedoel met koude motor leek soms dat hij wat meer vermogen had. Mogelijk ivm inlaatlucht dan nog echt koud is, ipv verwarmd is door de turbo. Kan zijn dat de 1.6ecoboost te kleine intercooler had. Met me 1.0ecoboost is namelijk het heel stuk beter, veel minder verschil tussen koud en warme motor. Op school is mij altijd geleerd dat LMM sensor zichtzelf ook geregeld schoonmaakt. Dit door de draad extra warm op te stokken om zo vuil eraf te branden. LMM heeft een draad en temp sensor inwendig erin zitten. Draad wil altijd op x graden gehouden worden. Hoe meer stroom daarvoor nodig is, hoe meer lucht langs de draad gaat. Hierdoor weet de computer Hoeveelheid lucht. Door de temp sensor kan hij precies achterhalen het luchtmassa. Daar heb je meer aan dan alleen lucht. Want verteld meteen kwaliteit van de hoeveelheid lucht
Als ik het goed begrijp dan suggereert de persoon in het filmpje dat je 3 sensoren moet schoonmaken als je het luchtfilter vervangt. Ik vraag mij af of dit voorschrift is, ik denk het niet. Weet iemand of dit wel eens gebeurt bij het reguliere onderhoud?
Het is dus de vraag of het gestelde regulier onderhoud betreft. Normaalgesproken huldig ik het standpunt 'if it ain't broke, don't fix it'. Immers, de motor loopt als een zonnetje en ik twijfel alleen aan het brandstofverbruik: kan dit zuiniger? Als de sensoren onjuiste data verzorgen, dan zou het reinigen misschien geen overbodige luxe zijn. Zojuist ben ik even onder de motorkap gedoken. Ik heb de MAF-sensor gevonden en de MAP-sensor. In het filmpje spreekt de persoon over IAT (=Intake Air Temperature). Het lijkt mij logisch dat deze waarde gemeten wordt, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het pas relevant is na de intercooler. De MAF is 2-aderig bedraad en de MAP 3-aderig. Zie ik nu een sensor over het hoofd?
Ik ben hier via een Engels forum op gekomen. De eerste MAF sensor is goed bereikbaar en zit linksvoor op het blok, voor de 2e moet de buis die achterlangs loopt eraf en dan kan je hier ook bij komen. Daarnaast heb ik de luchtmassameter schoon gemaakt. Onderstaande foto heb ik wat cirkels gezet met tekst erbij, ik hoop dat het leesbaar is: De MAF onder de aanzuigbuis was bij mij de meest smerige van de 2 en gaf een duidelijk verschil in vermogen én het verbruik zakte een paar tienden. Staat hier nu stabiel op 6.2 liter per 100 km in de computer en dat was voorheen een stuk hoger. EDIT: Gezien de vervuiling van de sensoren durf ik met zekerheid te zeggen dat deze niet standaard schoon worden gemaakt. Onze Focus is altijd dealer onderhouden geweest en dit is dus nooit gebeurd.
Duidelijk. Grappig dat we tegelijkertijd een overzichtsartikel met verhaal hebben geplaatst. #crosspost Edit: i.p.v. overzichtsartikel bedoel ik overzichtsfoto.
Daar moest ik nog naar kijken van mezelf, goed dat jij het direct op merkt! Gaan we nog mee aan de slag.
Nee nooit, deze sensoren worden nooit schoongemaakt. Dit ivm als je 1km rijdt het al weer net zo vuil kan zijn als ervoor. Vaak is het placebo effect van ik heb iets gedaan, dus moet het beter zijn
Die sensoren zijn een tijdje terug al schoon gemaakt. Wilde er laatst nog eens goed naar kijken maar met een auto die 2,5 weg was heeft dat even moeten wachten. Met een altijd dealer onderhouden auto ook ergens de verwachting gehad dat ze de modificatie al hadden gedaan.
Aah zo, ik snap 'm. De dealer of vorige eigenaar vond het misschien niet nodig om te doen. If it's not broken, don't fix it ?
Meten is weten. Het gaat in dit topic over een hoog brandstofverbruik. Dit meet ik door het aantal liters te delen door het verreden aantal kilometers, of andersom. Als je dit consequent doet dan is het effect van de werkzaamheden meetbaar, of niet. Op het internet lees ik:
Op de boardcomputer is het verbruik met 0,5 gezakt en ook aan de pomp merken we duidelijk een verbetering in dit geval. Net als in het rijgedrag van de auto. Voor het schoonmaken was de auto van mijn schoonouders degene die wat lekkerder van z'n plek kwam en nu zijn ze wel echt gelijk aan elkaar.