2.5i 20V 225pk Hoe kan dit? Banden? Rijstijl? Vermogen?

Discussion in 'Performance' started by dwayneNMGN, Jun 3, 2013.

  1. #21 dwayneNMGN, Jun 3, 2013
    Last edited by a moderator: Jun 3, 2013
    Ik ben blij met deze discussie hoor. Ik ben nieuwsgierig naar de oorzaak etc. Auto is vorige week APK gekeurd en alles is goed nagekeken. De schokbrekers etc. zijn helemaal goed. Qua bandenspanning heb ik laatst goed in het topic gekeken wat een tijdje geleden is aangemaakt. Ik meen dat ik nu 2.3 erin heb.

    Waarschijnlijk is het een combinatie van banden, ineens remmen en insturen. Ik moest 3 kwart de rotonde over en zat nu op de helft. Dan helt de auto al wat over en ik moest de auto nog scherper naar binnen sturen vanwege deze onverwachte situatie. Toen werd het problematisch.

    Ik was niet van plan de ST te verlagen, omdat ik nog steeds gewoon over drempels heen wil rijden en al een keer mijn voorkant heb geschaafd bij een drempel.
     
  2. Nou ben ik ook wel benieuwd wat voor banden jij achterop hebt Dwayne ?
     
  3. #23 dwayneNMGN, Jun 3, 2013
    Last edited by a moderator: Jun 3, 2013
    Die van de oud eigenaar met ruim profiel. Het zijn Landsails. Omdat ik weinig verstand had van banden keek ik alleen naar het profiel. Onlangs heb ik mij extra verdiept omdat ik 2 nieuwe banden moest. Toen kwam ik erachter dat Landsails ook echt Landzeilers zijn en echt geen goede kwaliteit hebben. Dat het zo tot uiting zou komen had ik never nooit niet verwacht, maar des te meer een reden om gewoon A-merk banden te kopen. Als leek wist ik dit dus nog niet. De banden komen uit februari 2012.

    Ik heb zelf onlangs de 2 oudere Continentals vervangen voor Goodyears. Omdat de andere banden (Landsails) nog 7-8 mm profiel hadden heb ik deze niet vervangen. Dat gaat dus wel gebeuren en hier komen ook Goodyears voor. Over de Goodyears ben ik erg te spreken. Ik merkte het verschil zeker omdat de Landsails eerst voor lagen en ik daar nu de Goodyears heb.
     
  4. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar die banden erop laten leggen omdat hij z'n auto wilde verkopen.
    Ik kan me niet voorstellen dat iemand met een ST zo'n banden erop legt om er zelf mee te gaan rijden. Dat soort budget-banden is leuk voor rechtuit te rijden maar dan houd het ook wel op.

    Misschien toch maar eens een paar GoodYear's voor achterop overwegen.:D
     
  5. Dat zou kunnen alleen had hij zelf weinig verstand van auto's volgens mij. Ik overweeg het niet, ik koop de Goodyears gewoon :).

    De oorzaak is wel helder denk ik. Misschien dat de Goodyears mij in zulke situaties net dat beetje meer kunnen geven.
     
  6. Valt gewoon niet mee om al die paarden in bedwang te houden Dwayne.
     
  7. #27 Blauwitje, Jun 3, 2013
    Last edited by a moderator: Jun 3, 2013
    Ik denk ook dat het niet zozeer aan de auto ligt maar eerder het maximale kwa plotsingen stuur en rem combinatie. Zo'n auto nodigd het wel een beetje uit.
    Heb ooit een honda civic gehad dat was net een cart, maar op gegeven moment liet ik in een bocht mijn gas abrupt los en begon die achter te glijden, waarschijnlijk is het ook een beetje je auto leren kennen met wat wel en niet kan, de specs van deze st is wel anders dan wat je hiervoor reed?!
    En natuurlijk betere achterbanden zal ook wel helpen.
    Nog nooit van dit merk gehoord!
     
  8. Landzeilers ken ik niet.
    Maar wat ik me kan voorstellen is dat je voorop een scherpe, sportieve band hebt, waardoor de wagen sneller instuurt... Achterop die chinese rommel.... Die het niet helemaal kunnen volgen....

    Denk dat het in deze situatie de oorzaak te vinden is in de zeer matige kwaliteit van de achterbanden.
     
  9. #29 Parody, Jun 4, 2013
    Last edited by a moderator: Jun 4, 2013
    Nog even een kleine toevoeging waarom onderstuur makkelijker op te vangen is dan overstuur. Bij onderstuur is de natuurlijke schrikreactie idd gas los of zelfs remmen. Hierdoor schuift de balans van de auto naar voren, wat meer druk op de voorwielen oplevert. Meer druk is meer grip, kom je (als je niet al te bot bezig was) terug van een net óver het randje naar een net vóór het randje, en kun je de situatie nog redden. Als dan alsnog de achterkant wegschuift door slechte banden achter ga je van onderstuur naar overstuur, en dan wens ik je heel veel succes... Eén tip van een anti-slipcursus in zo'n situatie: blijf kijken waar je heen wilt, niet naar het object dat je wilt ontwijken! De rest doe je dan al vaak automatisch goed. En uit eigen ervaring van diezelfde cursus: heb een beetje geduld als je naar uiterst links of rechts gestuurd hebt. Als de snelheid er voldoende uit is (en je remt best hard als je auto overdwars gaat) gaan je voorwielen vanzelf de gekozen richting weer volgen.

    Had ESP aangestaan was de reactie wat minder gemeen geweest en had het met een beetje geluk met minder drama afgelopen. ESP is natuurlijk geen wondermiddel. Geen grip is geen grip, daar helpt ESP helemaal niets aan.
     
  10. #30 Huigie, Jun 4, 2013
    Last edited by a moderator: Jun 4, 2013
    +1 (en nog 3 tekens...zucht)

    edit:
    In Grid 2 zit een Focus ST, ik herken hoe de auto reageert in minder prettige situaties. Best realistisch dus. Ik zou zeggen, speel het. Rij de auto op het uiterste en merk wat het doet en leer.
     
  11. 2 verschillende merken (of zelfs type) banden voor en achter is vragen om problemen. Daar staat de behoorlijke staartlastigheid van de ST bij lastwisselingen los van. Dat je achter ietwat dubieuze banden hebt zitten zorgt wel dat het probleem uitvergroot wordt. Profieldiepte zegt helemaal niets op dat gebied, het is je rubbersamenstelling en structurele opbouw van je band die bepaalt hoe ie zich gedraagt. Gelukkig heeft het geen rampzalige gevolgen voor je gehad :)

    Ik zou beetje oppassen met het uitzetten van het ESP bij de ST als je nog niet goed weet hoe je overstuur moet afvangen, want de achterkant is op zijn tijd erg los. Dat wordt beter als je 'm verlaagt, en nog beter bij steviger dempers en achter meer verlagen dan voor. Maar dan nog kun je de achterkant lekker laten meewerken :) Het is net wat Huigie zegt: play and learn.
     
  12. Met al deze tips kan ik wel wat. Een heldere uitleg in ieder geval hier. Natuurlijk moet ik de auto nog steeds beter leren kennen, maar deze onverwachte situatie had ik niet aan zien komen. Of het met ESP anders had afgelopen weet ik niet, maar ik ben allang blij dat de auto en ik niks hebben. De banden worden in ieder geval vervangen, dat is stap 1.
     
  13. Dat zal al heel veel schelen.
    Snap ik toch niet, dat mensen op behoorlijk vermogende auto's van die "B" merk banden monteren. Tis wel je enige contact met de weg, die kleine stukjes rubber.
     
  14. Zo subiet als je meegemaakt hebt zal waarschijnlijk niet zo snel meer gebeuren met zelfde banden achter als voor. In de basis is er weinig mis met het gedrag van de ST. De enige keer dat ik andersom gestaan heb was door het buitenste achterwiel op een oliespoor te zetten terwijl ik remmend instuurde op nat asfalt.

    Let op na het monteren van je nieuwe banden, door de release agent van de fabricage zijn ze vaak beetje glad de eerste km's.
     
  15. En laat de Eibach verlagingsveren set voor de Focus II ST (artikel nr. E10-35-016-05-22) aan de achterkant een grotere verlaging hebben (25 mm) dan aan de voorkant (20 mm) ;)
     

  16. Deze banden zaten al gemonteerd he! De vorige eigenaar woilde er niet teveel aan uitegeven bij verkoop, bij een dealer zal je eerder andere banden kunnen afdwingen met verkoop als die dat al niet doen!
     
  17. Misschien een idee om eens een anti slip cursus te gaan doen, eerst oefenen in hun auto en dan in je eigen auto.
    Ik heb het ook ooit gedaan, alwel weer jaren terug maar je steekt er echt wel wat van op.
     
  18. Heb ik ooit al gedaan! Gelukkig ook, want anders had ik mezelf niet uit deze situatie gered.
     
  19. Focus I had ook meer last van onderstuur en de focus II meer van overstuur is mijn ervaring. Ik had hier met name bij nat weer wel is last van (Bridgestones), nu bij Vredestein SPORTRAC 5 uitgekomen en eigenlijk geen last meer van overstuur bij nat wegdek. Kortom merkbanden zijn niet altijd de oplossing, het bandtype kan heel veel invloed hebben op het weggedrag in sneller genomen bochten.
     
  20. Volgens de mensen hier op het forum heb ik in ieder geval geen miskoop gedaan met de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2.
     

Share This Page