2.5i 20V 225pk Hoe kan dit? Banden? Rijstijl? Vermogen?

Discussie in 'Performance' gestart door dwayneNMGN, 3 jun 2013.

  1. #1 dwayneNMGN, 3 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2013
    De ST heeft volgens alle reviews echt een goede wegligging.

    Volgens mij moet deze bocht toch goed te nemen zijn met een ST?

    [YOUTUBE]i1hudEYeN8Q[/YOUTUBE]

    Gister gleed de achterkant van mijn ST ook flink weg waardoor ik gewoon dwars kwam te staan op een rotonde. Ik moest uitwijken voor een auto die een rare wending maakte, maar de ST zou dit makkelijk moeten kunnen. Gelukkig had ik geen schade. Stond wel lekker voorschut met zo'n oranje auto op een super drukke rotonde :lol:.

    Dit komt waarschijnlijk door mijn slechtere merk achterbanden en ik had de ESP uit. Deze banden lagen eerst voor en toen had ik last van glijden aan de voorkant bij nat weer.
    Eerst had ik Continentals met minder profiel achter liggen en dan merkte ik echt minder van het wegglijden dan nu. Bij mijn vorige auto kon ik dezelfde rotonde toch echt goed scherp nemen zonder zo weg te glijden. Deze auto was verlaagd, had een 1.6 16v motor, was een stuk lichter en had minder vermogen en ik had geen ESP. Ik ga de banden toch maar vervangen voor Goodyears en hoop dat het daarmee is opgelost.

    Hebben jullie ook weleens last van het wegglijden van de achterkant bij de ST? Dit kan het gevolg zijn...... Zou het echt alleen aan de banden liggen of ook aan de ST zelf? Anders ga ik de ST ook verlagen om een betere wegliggen te krijgen. Ook last ik op internet dat de beste banden juist achter moesten bij voorwielaandrijving. Wat is jullie ervaring?
     
  2. Hoe hard reed je dan?
     
  3. hoop niet dat je zo hard reed op de rotonde als de focus in het filmpje :schater::schater:
     
  4. Het is een grote rotonde in Nijmegen, dus geen kleine in de woonwijk. Ik reed niet zo hard als die op het filmpje, maar de snelheid precies weet ik niet omdat ik ook naar rechts moet kijken voor opkomend verkeerd en ineens stond de auto daar dus stil midden op de rotonde waar dus normaal nooit een auto stil staat. Toen moest ik dus plots uitwijken. Ik ken de rotonde al sinds deze gebouwd is en dat is een jaar of 20. Laten we zeggen dat ik me niet aan de standaardsnelheid van 50 op de rotonde hield, maar een kilometer of 60. Als je nagaat dat ik met de oude Focus met 80 hier overheen kon is dit wel heel gek.

    Ondanks het uitwijken moet de ST dat gewoon kunnen. Het zal hoogstwaarschijnlijk aan de banden gelegen hebben.
     
  5. #5 Blauwitje, 3 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2013
    Als je goed kijkt remde hij nog een keer terwijl hij instuurde tja en dan til je de achterkant omhoog!

    Ow rondonde! Geen tankstation in de buurt! Auto's met volle tank kunnen wel eens wat lozen bij rondondes, kan ook aan het wegdek liggen! Bij ons heb je vkak bij de a4 delft ook een stuk super glad asfalt?! Goede merk banden is wel een vereiste al je wat harder wilt de hardheid van een band doet een hoop! Plots remmen terwijl je een bocht maak gaat ook vaak mis! Zie het filmpje!

    Zijn veel mogelijkheden dwayne !
     
  6. Keizer karelplein? ;)
     
  7. #7 dwayneNMGN, 3 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2013
    Nee Takenhofplein. Keizer Karel heeft teveel hobbels om hard overheen te gaan. Dat gaat de ST niet fijn vinden haha. Misschien komt het inderdaad omdat ik even moest remmen bij het uitwijken. Het ging allemaal zo snel dat ik bijna in het water reed midden op de rotonde. De auto heeft wel de kleur van een goudvis, maar zwemmen vind de ST niet zo leuk ;).

    Ik schoof over het gras, rem los gelaten en tegensturen zodat de auto weer bij trok anders had ik tegen een lantaarnpaal aan geschoven. Erna weer geremd om de auto tot stilstand te brengen vlak voordat ik het water in zou rijden. Hij maakte wel een beetje de move van het filmpje.

    Het is deze rotonde:
    [YOUTUBE]bJaCCD7LJ8s[/YOUTUBE]
     

  8. Gelukkig heb je niks! En natuurlijk de auto ook niet!
    Soms heb ik ook wel een momentje hele fietsers en soms hele auto's verdwijnen achter de raamstijl! Mischien is dat wel niet gebeurt?! Ach je bent gelijk weer ff wakker!

    Maar in iedere geval komt er bij mijn motor en auto om die reden alleen maar in mijn ogen de beste banden onder!
    Wel heel houden die mooie ford's!!
     
  9. Waarom rij je met esp uit eigenlijk? Feit is je st is zwaarder dan je oude auto. Feit 2 dezelfde banden rondom is beter. En de banden met de meeste grip moeten eigenlijk achter.
     
  10. #10 Blauwitje, 3 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2013
  11. #11 dwayneNMGN, 3 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2013
    De auto zag ik inderdaad te laat omdat ik ook naar het verkeer van rechts keek wat voorrang heeft en op deze positie normaal geen auto te vinden is.

    Ik heb de ESP normaal altijd aan. Nu had ik hem een keer uit op droog wegdek en dan gebeurt gelijk dit. Gister had ik namelijk ook even gekeken wat het verschil in optrekken was met en zonder ESP. Dit heb ik niet getest bij de rotonde. Met ESP wil de ST nog weleens inhouden in het begin. Maargoed, dit is voor mij een reden om de ESP altijd aan te houden. Er komen ook dezelfde banden rondom en de beste banden gaan naar achter. Waarom de monteur mijn beste banden nu voor heeft geplaatst is voor mij even de vraag. Hier zal ik wel even navraag naar doen.

    De banden waren denk ik niet koud. Ik had er al een 20km op zitten. Apart dat dit zo gebeurd omdat een motor juist hele goede grip moet hebben. Een duidelijke conclusie is dus dat mijn banden vervangen worden ondanks voldoende profiel. Ik ga geen risico lopen.
     
  12. Motor heeft ook wel grip, mits de banden niet nieuw of koud zijn, dan is het nog uitkijken...
     
  13. #13 Blauwitje, 3 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2013
    Voor heb ik nieuwe achter iets ouder zodat ze gelijk slijten, zoveel maakt dat niet uit! Wel met nat wegdek. Dan kan die maar beter voor beter afwateren anders ben je hem voor eerder kwijt.

    Nieuwe banden hebben altijd een soortbescherm laag erop zitten en daar moet ik met de motor altijd 100km ff rustig aan doen als een band dan eenmaal warm is

    Maar zelfs dan kan een band nog gekke dingen doen
    Hier haalde ik iemand in een maakte mijn achterwiel een stap opzij....
    https://www.youtube.com/watch?v=B63GF92n_Jw&feature=youtube_gdata_player
    18 sec
     
  14. En juist daarom gooi je de goede banden achter. Onderstuur is beter op te vangen dan overstuur.
     
  15. Dwayne, de oorzaak van het uitbreken kan aan een aantal zaken liggen;
    - slechte banden
    - geen goeie bandenspanning (te hard?)
    - slecht werkende schokbrekers kunnen zeker met abrupt gas los in een bocht voor overstuur zorgen.
    - de Focus is scherp van voren met insturen, de achterkant is wat losser. Door de abrupte gas los situatie en dit in combi met misschien hard remmen, en dit tegelijkertijd met insturen zorgt ervoor dat je neus zwaar wordt en de achterkant nog losser... De achterkant is dan geneigd om opzij te gaan. Wat dus ook gebeurde. Ook bij abrupt gaslossen tijdens het sturen zonder te remmen kan de kont van de Focus omkomen.
    Verlagen zou dit niet direct verhelpen, wel komt het moment van omzetten verder weg te liggen, maar kan in grens situaties (de grens wordt kleiner) nog listiger worden.
     

  16. Dit is een erg tegenstrijdig zinnetje of ligt dit aan mij? Ik vind het belangrijker dat je kan sturen! Als je voor geen grip heb dan maakt het ook niet uit waar je achterkant heen gaat?! Overstuur kan je in de hand hebben onderstuur niet! Bv aquaplanning!
     
  17. Als je kont om komt sta je achterstevoren, dan doe je helemaal niets meer aan de auto als normale bestuurder. Zeker niet als je erop verdacht bent.
    Beide gevallen is niet handig, maar onderstuur lost zichzelf redelijk op als je het gas los laat, dat is met overstuur wel wat anders.
     
  18. Als je kont om gaat dan kan je tegen sturen, maar als je dan geen grip hebt voor wat doe je dan??

    Ik denk niet dat we hier uit komen. Maar het gaat over dwayne, en ik denk dat ie de rondondes de volgende keer iets rustiger neemt!;)
     

  19. Wanneer overstuur in 1 keer (onverwachts) komt (zoals in de situatie met Dwayne) houdt de gemiddelde bestuurder er geen barst aan. Jij waarschijnlijk ook niet. Grote kans dat door het tegensturen je eindigt in snap off oversteer.... oftewel overstuur de andere kant op.

    Onderstuur voel je aankomen (de auto gaat over de voorwielen glijden) daardoor is 9 van de 10x de reactie gas los, dan wel remmen. Vaak is dat genoeg om uit het onderstuur te komen. Bij overstuur is de reactie remmen, dan wel gas los niet handig....

    Maar goed jij mag het proberen om overstuur wat onverwacht komt, op te vangen.

    Feit is wel dat wordt aangeraden om de banden met het beste profiel achterop te hebben om overstuur in grens situaties te voorkomen, dan wel te beperken. Uit economische overweging (ook door mij) worden de banden met beste profiel voorop gezet.
     
  20. Dank voor de verwoording Marco, ff de Like button zoeken :P
     

Deel Deze Pagina