1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 fase 1 Harry's Focus MK2 Ghia & MK4 Active

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Harry A., 24 apr 2016.

  1. #1 Harry A., 24 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 okt 2016
    Gisteren was het dan eindelijk zover, de Focus is in mijn bezit. We moesten van Burgum terugrijden naar de Randstad. Voor een 9 jaar oude auto rijdt hij zeker nog prima. Het is een leuke uitvoering met aardig wat luxe:
    - Climate Control
    - Inklapbare spiegels met grondverlichting/richtingaanwijzers
    - Koplampsproeiers
    - Parkeersensoren
    - 1.6 Ti-VCT motor (118k gelopen)
    - Ghia interieur
    - Stoelverwarming
    - Voorruitverwarming
    - Regen/lichtsensor
    - Elektrische ramen rondom

    Zoals ik bij het voorstel rondje al had vermeld, het wordt onze tweede auto. Hij gaat vooral fungeren als vervoer naar het spoor, dit scheelt mij vriendin ongeveer 40 minuten reistijd per dag. Daarnaast is de extra ruimte wel handig.

    Zo staat hij er nu bij:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb voor nu een aantal ideeën om aan te passen, waaronder:

    - Bluetooth voicecontrol met USB
    - Sony Audio met 8 speakers
    - Bijverwarming
    - MK3 ruitensproeiers
    - Airbagschakelaar/lampje
    - Lederen interieur (als deze voor een redelijke prijs te vinden is)
    - OEM Xenon (als de onderdelen voor een redelijke prijs te vinden zijn)
    - Rubberen matten in het interieur
    - OEM alarm
    - Futura radio omlijsting
    - Motorkap isolatie
    - MK2,5 instrumentenpaneel (lange termijn)
    - MK2,5 GEM module (lange termijn)
    - MK2,5 ABS pomp (voor de DDS, lange termijn)
    En ongetwijfeld kom ik gaandeweg nog wel op meer leuke aanpassingen.

    De eerste dag was geen goed begin. Op de weg naar huis waren we gestopt om even te lunchen. Toen we terugkwam en we weer wilde gaan rijden, kreeg ik met geen mogelijkheid de Focus gestart. Dus de motorkap even geopend en een beetje gerommeld aan de bougiekabels en de stekker van de bobine. En je raadt het nooit, de Focus startte in één keer en liep als een zonnetje. Daarna dus verder naar huis gereden. Eenmaal 150 km verder, bijna bij huis, motor valt uit en helemaal niks meer. Dus motorkap weer open, even aan de kabels gerommeld, en daar startte hij weer en liep verder prima. Eenmaal thuis gekomen gelijk aan de laptop gehangen. Na het resetten van de DTC's bleven er twee staan, P2303-A1 en P2300-A1 (Ignition Coil B Primary Control Circuit Low). Daarna heb ik de bobine nog eens goed bekeken, en het volgde viel op:

    [​IMG]

    Ik hoop dus dat dit het probleem veroorzaakt. Ik heb contact gehad met de verkopende partij en daarmee afgesproken dat ik hier langs de lokale Ford dealer mag rijden. Deze week zouden we hier nog even contact over hebben.

    Hopelijk wordt dit snel opgelost, want verder ben ik zeer tevreden met de Focus. Er zijn wel wat kleine zaken die ik nog wil aanpakken. Waaronder de motorruimte, deze moet goed schoongemaakt worden. De achter spatlappen gaan eraf en ik wil uitzoeken of het mogelijk is om de spiegels in te laten klappen bij het vergrendelen. Nu kan dit alleen met de knop in het interieur. Verder komen natuurlijk de bovengenoemde aanpassingen aan bod.

    Dit verhaal gaat dus nog vervolgd worden:D

    Wat er inmiddels is aangepast:

    - Focus MK3 Bluetooth Voice Control systeem (inclusief USB)
    - Futura (zilveren) radio omlijsting
    - Travelpilot FX (Inclusief luxe speakers)
    - Asbak eruit gehaald
    - Focus MK3,5 ruitensproeiers
    - Isolatieplaat onder de motorkap
    - Rubberen matten in het hele interieur
    - Airbag schakelaar
    - Voice & momenteel verbruik functies ingeschakeld in de tellerunit
    - Luxe kentekenplaten
    - Bijverwarming
    - MK2,5 16inch lichtmetalen velgen
    - Fase 2 Tellerunit met groot scherm (inclusief groene verlichting)
    - Thatcham Cat.1 alarm
     
  2. Mooie wagon !! Paneeltje ligt al klaar :)
     
  3. Wil je dit doen dan moet je wel een Sony radio hebben uit de Fase 2, vanaf 2008 dus. De Fase 1 radio's ondersteunen geen USB. Deze radio is ovaal van vorm en dan past de futura radio omlijsting ook niet meer. ;) Verder zul je dus ook de bekabeling moeten aanpassen, [MENTION=142]JW[/MENTION] heeft hier een duidelijke handleiding voor gemaakt, zie handleidingen Focus II.

    En het automatisch inklappen van de spiegels gaat volgens mij niet, bij de Fase 2 kan dit wel. Zou het wel kunnen dan ben ik uiteraard ook geinteresseerd.:D
     
  4. #4 Harry A., 24 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2016
    Bedankt voor je reactie Tigershark!

    Ik heb de informatie van JW al goed doorgelezen. Ik heb het geluk dat de bekabeling voor de BVC al aanwezig is. Zoals je zegt moet ik van deze kabelboom alleen een 'stereo' kabelboom maken. Volgens mij valt dit wel mee. Ik heb alleen wat extra connectoren nodig, die moet ik nog ergens vandaan halen.
    Ik heb een 2e generatie Sony radio uit een C-max kunnen bemachtigen. Deze is gefabriceerd in 2009 en zou volgens informatie op dit forum USB moeten ondersteunen. De C-Max radio's waren vierkant en passen perfect in de futura omlijsting. Wanneer ik alle onderdelen binnen heb, wordt dat het eerste project.
     
  5. Mooie Focus! En voor een aantal dingen heb je je al goed ingelezen zie ik:D
     
  6. mooie :focus2: en plannen :thumbs:
    en dat voor een 2e auto die dient voor vervoer naar het spoor.
    zal me niets verbazen als je vriendin na 2 dagen gewoon doorrijdt naar het werk en de trein links laat liggen :schater:
     
  7. :schater: my thoughts exactly. Leuke :focus2: Harry :)
     
  8. #8 Harry A., 22 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mei 2016
    Dat was ook mijn eerste gedachte:schater: Alleen werkt ze in hartje Rotterdam, dus de trein is dan net wat handiger. :thumbs:

    Inmiddels zijn we een paar weken verder en ik heb niet stil gezeten. Het probleem met het uitvallen is verholpen. Het was inderdaad het stekkertje van de bobine die geen goede verbinding maakte. De Focus rijdt nu weer als een zonnetje.

    Het interieur staat er inmiddels zo bij:

    [​IMG]

    De asbak heb ik verwijderd. De opbergruimte in de Focus is wat gering, dus dat vakje is zonder asbak precies de goede maat voor een portemonnee en telefoon.
    Ik heb een Sony DAB radio geplaatst uit een C-max inclusief alle onderdelen voor het Bluetooth Voice Control systeem. Gelukkig was de kabelboom al voorbereid, dus dat scheelde heel wat werk. Ik heb een Focus MK3 BVC module geplaatst inclusief AD2P en USB. Daarom heb ik de kabelboom iets moeten aanpassen, dat is maar een kleine ingreep. De USB connector heb ik op de plaats van de originele AUX socket geplaatst.

    [​IMG]

    Kleine USB sticks passen er prima in en USB kabels passen ook prima. Makkelijke en goedkope oplossing:dance:. Met mijn ELM heb ik ook de 'voice' functie in de tellerunit ingeschakeld.

    [​IMG]

    Wanneer ik nu op de voice knop druk, verschijnt de bovenstaande melding wanneer ik een instructie moet geven. Dat werkt super en is duidelijk.
    Vanmiddag ben ik voor het aanpassen van de BVC module bij pd3jcw geweest. Hij heeft voor mij de instellingen aangepast omdat ik het met mijn eigen ELM niet voor elkaar kreeg. Daarnaast hebben we ook met de UCDS adapter gekeken of we de spiegels automatisch konden laten inklappen bij het vergrendelen. Helaas is dit niet gelukt. Ik vermoed dat dit alleen mogelijk is bij de MK2,5. Nogmaals bedankt pd3jcw! (ook voor de koffie:baeh:).
    Naast het BVC systeem en de Sony radio, heb ik ook alle speakers vervangen door de luxe versies. Ik moet alleen nog de tweeters in de achterdeuren plaatsen. Helaas is de bekabeling niet voorbereid, dus hier moet ik nog achteraan. Voor zover klinkt het al veel beter.

    Onder de motorkap ben ik druk bezig geweest met schoonmaken. 10 jaar aan vuil en vettigheid zag er niet meer uit. Dasty, een kwast en een tuinslang doen wonderen. Het motortje glimt weer:cheer:. Naast het schoonmaken heb ik de isolatieplaat geplaatst. Ziet er netter uit en het is iets rustiger in het interieur. Tegelijk met het plaatsen van de isolatieplaat heb ik de MK3,5 sproeierkopjes geplaatst. De MK3,5 sproeiers zijn de helft goedkoper als die van de MK3. Alleen heb ik wel het idee dat ze iets te laag sproeien.

    [​IMG]

    Inmiddels ben ik druk bezig met de volgende aanpassingen. Ik heb de bijverwarmingselement al geplaatst. Hiervoor moet ik alleen de bekabeling nog vinden/maken/inbouwen. Dit heeft niet echt haast, als het maar voor de winter klaar is.
    Daarnaast heb ik afgelopen week een setje lichtmetalen velgen op de kop getikt. Deze komen er binnenkort onder. De huidige velgen zullen aangepakt moeten worden, want ze zijn flink geoxideerd. Ook dit wil ik voor de winter hebben gedaan, dan kunnen daar netjes de winter wielen onder.
    Als laatste heb ik bijna alle onderdelen voor het alarm binnen. Alleen de bekabeling voor de sirene mist nog.

    Genoeg te doen dus, het verhaal wordt vervolgd!
     
  9. Nette updates :rock:

    En die motorruimte.....:wow:........als nieuw :thumbs:
     
  10. Lekker bezig geweest en met een mooi resultaat, Harry!
     
  11. Vertel eens even hoe je die motorruimte zo krijgt. ;-)
     
  12. Poetsen ;)
     
  13. Dat snap ik haha. Bedoel meer op welke wijze en welke middelen
     
  14. Als ze er niet zitten heb ik wel een setje voor je, deze zijn namelijk hetzelfde als van de focus 3 en de s-max
     
  15. Kwestie van lezen :oops:
    Staat namelijk bij de foto, dasty, kwast en een tuinslang, oftewel gewoon met beleid en gezond verstand.
     
  16. Heb ik daar ff overheen gelezen haha. Oeps ;-)
    Dat laatste is lastig voor me ;-)
     
  17. :schater:

    We worden allemaal een dagje ouder Stephan :lol:
     
  18. Gelukkig wel haha
     
  19. #20 Harry A., 23 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2016
    Oost-Indisch analfabeet zullen we maar zeggen:baeh:

    Maar speciaal voor jouw een uitgebreide omschrijving. Ik heb bij de Action de simpelste afwasborstel en een verfkwast gehaald. Bij de Wibra kan je voor een paar euro Dasty halen. Een prima ontvetter voor bijna niks. Ze hebben een industriële en een gewone, lekker de gewone nemen.
    Dan alles inspuiten met Dasty, wees voorzichtig bij de bougies en elektrische delen. Dan het hele motorblok langs met je afwasborstel en kwast. Daarna alles keurig afspuiten met de tuinslang. Voor de zekerheid heb ik op de kleppendeksel een doek gelegd. Zo blijft er geen water bij de bougies staan. Het kan daar namelijk nogal slecht weglopen.
    Wanneer alles gedroogd is ziet er het er weer top uit:cheer:. Voor en paar euro en een half uurtje werk een prima resultaat.

    Bedankt voor de tip! Helaas zitten bij mij nergens de kabels verstopt.

    Zonde dat ik dat gisteren niet wist! had ik ze gelijk van je kunnen overnemen. Heb je de kabel met connector(en) liggen?
     

Deel Deze Pagina