Focusclublid worden?

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Getunede auto kopen

Discussie in 'Performance' gestart door Saikological, 22 mei 2013.

  1. He allen,

    Graag wil ik jullie advies over het volgende: is het kopen van een getunede, tweedehands ST, minder verstandig dan het kopen van een ongetunede tweedehands wagen?

    In andere woorden; zijn de risico's groter? Ik snap dat dit (nogal) afhankelijk is van de mate van tuning en de onderdelen, maar hoor graag jullie mening/advies.

    Waar dien je op te letten bij dergelijke getunede auto's?

    Alvast bedankt voor de input!
     
  2. #2 Emil, 22 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mei 2013
    De (technische) staat van een auto hangt vooral sterk af van hoe iemand ermee gereden heeft. Natuurlijk hard rijden zorgt voor meer slijtage en komt de duurzaamheid nooit ten goede, maar het gaat erom dat je respect hebt voor de techniek. Ik zou mijzelf eerst afvragen of je wel de nadelen van een getunede auto wilt hebben (meer onderhoud, banden, afschrijving(?) en een hoger brandstofverbruik) en dan bepalen of je het exemplaar wat je op het oog hebt nog zo interessant vindt. Jammer genoeg weet een bedrijf waar een dergelijke auto te koop staat dit vaak niet en kun je niet altijd vertrouwen op het woord van een particulier. Een auto kopen is altijd een risico, tuning vergroot dit risico naar mijn mening.

    Persoonlijk zou ik gaan voor een mooi ongetuned exemplaar, maar je kunt natuurlijk ook tegen een mooi getunede auto aanlopen. Ik zou dan wel kritische vragen stellen waar het "tunen" gebeurd is en met welke onderdelen. Met alle respect maar de universele spullen zou ik links laten liggen.
     
  3. Ik kan me grotendeels wel vinden in de post van Emil. Het kan ook een voordeel zijn en voordelig uitpakken. Mocht je toch tuningsplannen hebben en je vindt een ST bijvoorbeeld een IC, sportkoppeling en downpipe. Waarom niet? Goed is goed. Het scheel je een berg geld en met een standaard ST kunnen ook verschillende dingen mis zijn.
    Respect voor de techniek is wel belangrijk inderdaad. Wat voor mij van belang zou zijn is of de motor nagedraaid heeft bij belasting en netjes warmgereden is. Al zal dat altijd gissen blijven. Ook de volledige onderhoudshistorie zou er voor mij bij moeten zitten
    Mist de auto geen sportkoppeling heeft zou ik vooral op de koppeling letten. Ff een keer laag in de toeren in de 6 gaan zitten en optrekken. Slip de koppeling dan weet je genoeg. Dit is iets wat je normaalgesproken niet moet doen, maar als test prima.

    Kortom een getunde ST kopen kan prima, maar let goed op wat je koopt.
     
  4. PB

    ;)

    John
    Grey-ears
     
  5. Bedankt voor de reacties en info!

    Wat zijn absolute no-go's bij dergelijke auto's?
     
  6. Roest, en velgen die niet meedraaien als je wil wegrijden, redelijke no-go.

    Zonder dollen, let goed op de algehele staat van de auto, kijk goed of ie niet rot, of rot is. Motorcompartiment niet gedeukt of verwrongen, werkt alles, geen kuurtjes waarvan de eigenaar geheimzinnige antwoorden geeft. Redelijk veel common sense. Als je zelf niet goed weet waar je op met letten, kun je natuurlijk altijd een kenner meenemen! Denk dat er zat mensen zijn die je willen en kunnen helpen, zat tjoeiners en speedfreaks op het forum!
     
  7. Voorall kijken naar de naden van de auto! Je kan het niet altijd zien maar ik denk dat je de slechte er wel mee uithaald!
     
  8. #8 Perenplukker, 23 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2013
  9. Ik denk dat als hij technisch goed is dan is hij goed alleen waarom wil je een getunede auto ?

    En waarom wil je niet je eigen project ipv die van iemand anders dat is denk ik wat je je moet afvragen
     
  10. Tis niet wat je wil, maar wat je tegenkomt. En dat oliefilterhuis is wat ik in de auto toen tegen je zei Haiko, dat krijsend geluid wat weggaat als je de olievuldop weghaalt,
     
  11. Het oliefilterhuis is sowieso geen probleem voor de auto die Haiko op het oog heeft. Die is verbeterd in versie's van 2007 of jonger.
    Ook hebben ST wel eens problemen met de aandrijving (volgens mij de aandrijfstang) deze is bij auto's van die leeftijd ook geupdate...;)
     
  12. #12 reks, 23 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2013
    Misschien een beetje lullige opmerking,maar ik snap niet altijd het waarom.....
    Is 226 pk en huge koppel niet genoeg?
    Als ik in Bart z'n ST rij en het pedaal intrap,vind ik een originele ST meer dan genoeg power hebben.

    Trouwens Niek,de ford dealer in schijndel heeft nog nooit van een update van de aandrijfas gehoord dus daar zijn de meningen over verdeeld. De éne dealer zegt van wel en de ander zegt flauwe kul.
     
  13. #13 Elco, 23 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2013
    Pk's en koppel went.

    Aandrijfassen trillen wel degelijk, ik ben ook slachtoffer, en ja ik weet de prijzen, bij verlaging komt de trilling sneller en harder doordat de as dan negatief geknikt is, daar ben ik van overtuigd.

    638 euro rechter as, ex de btw
    400 nogwat voor de linker as ex btw
    :nocheer:
     
  14. Reks je went eraan! En op gegeven moment wil je meer!;)
     
  15. Tja,misschien wel Ronald
     
  16. En het is mooi om te rijden in een wolf in schaapskleren. Gasten die niet verwachten dat een ST in mijn geval 300pk heeft dat levert nog wel eens hilarische momenten op. De kick van het accelereren is natuurlijk ook groter.
    Mocht ik je nog eens treffen op een meeting dan nodig ik je uit voor en rondje...:mrgreen:
     
  17. Ik vind die kick in een standaard st al heeeeel aardig ;)
     
  18. #18 Grey-ears, 24 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2013
    Nu kan het kenteken van een later datum dan de auto zijn.....
    Dus indien de auto een tijdje als demo bij de Dealer heeft gestaan zou het zo maar eens kunnen dat daar nog niet het gemodificeerde oliefilterhuis in zit.

    Aandrijfassen idem (volgens mij)

    Dat is ook zeker zo, alleen 75pk er bij is een totaal andere auto ;)
    en ook dat gaat weer wennen.

    John
    Grey-ears
     
  19. Kortom....het eind is beetje zoek :schater:
    Want het went elke keer....
    Ik snap best dat iemand een snelle auto wil hoor,maar zoals ik al zei,ik persoonlijk vind een standaard st al heel aardig rijden :mrgreen:
    Als je daarmee plankt,staat het zweet ook in je handen.
    (misschien toch maar allemaal doorsparen voor een rs?....maar dat gaat natuurijk ook weer wennen)
    Nou ja,het blijft een mooi stukje techniek.
    Sorry voor het vervuilen van het topic
    :ontopic: maar weer.
     
  20. Het blijkt idd zo te zijn. Vriend van mij heeft een BMW E92 V8 met 420pk/400Nm. Heeft hem nu 8 mnd en gaat hem nog eens tunen naar 460pk/450Nm want hij reed met "2 vingers" in de neus rond. Vond het niet meer zo spannend :schater: Sorry, moest het ff kwijt.
    :ontopic: verder
     

Deel Deze Pagina