Frozen White wagon 105pk - LKA, DMI, ACS en TSR plus SYNC 2

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door barttigges, 26 sep 2012.

  1. Respect hoor dat je dat met zo'n redelijk nieuwe auto allemaal aandurft:rock:
     
  2. Dank! Het houdt je bezig en van de straat.

    Qua garantie, tsja, met onze vorige nieuwe auto ook wat bijzonderheden gehad, maar denk maar niet dat die gedekt werden door de garantie.
    Aangezien er toch weinig gedekt wordt als het puntje bij paaltje komt, heb deze keuze maar gemaakt.
     
  3. Piano lak grill met PDC

    [​IMG]Wat ik een mooie update vind is de hoogglans piano lak grille in plaats van de mat zwarte zoals standaard op de Trend uitvoering wordt geleverd.
    Omdat ik ook nog bezig ben met de PDC aan de voorzijde wilde ik gelijk kijken of ik de piano lak grill kon vinden die geschikt is voor de voorste twee parkeersensoren, toevalligerwijs bood een mede-forum lid net een set aan die ik dan ook direct van hem had overgenomen.
    Tegelijk met de grille heb ik ook een setje focusclub.nl kentekenplaat houders geplaatst, beter dat de standaard van de dealer [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Mooie update. Ziet er goed uit! ;) :thumbs:
     
  5. En vandaag ook nog even de clubstickers geplaatst.

    [​IMG]

    Anders zijde ook, houdt wel van een beetje symmetrie
     
  6. De belangrijkste update:mrgreen:
     
  7. Nu moet ik je zeker een keer zien te spotten ;) Is met mijn auto gemakkelijker haha. Ik kom nog wel eens in TdV, o.a. Om te squashen bij Squash Almere.
     
  8. Mooie updates:)
    nu de vliegjes er nog weer af...
     
  9. Huh?

    Een tijdje geleden stond ik in de file op de A6 en was ik een beetje met de boordcomputer en navi aan het spelen.

    [​IMG]115PS?

    Via het engineer menu kun je dan ook een deel van de Central Car Configuration (CCC) uitlezen.
    Nu was in de CCC te lezen dat de motor volgens de software van de auto een 115PS variant zou zijn??? Is dit bij elke Ford Focus 1.6 TDCI met 105 pk motor zo? Is de 105pk dan gewoon een geknepen 115pk variant?
    En zou het dan ook mogelijk zijn om daar de 115pk software in te laden?
     
  10. Grappig....hoe kom je in dit menu?
     
  11. #91 jking140, 25 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jun 2013
    Veel beter zo!
    Krijg je die gemakkelijk los?

    De NAV en MENU knop samen indrukken ;)
     
  12. [MENTION=11124]MrD2012[/MENTION] , wat jking zegt. Nav en menu tegelijk indrukken.
    [MENTION=2389]jking140[/MENTION] , de grill is zonder veel problemen te verwijderen. Hij zit gewoon vast geklikt. Wel even opletten met het middelste stuk. Afhankelijk van hoe lang de schroeven zijn waarmee de kentekenplaat houder vast zit kan het gedeelte ook vast zitten met die schroeven.
     
  13. 1ste onderhoudsbeurt

    Enige tijd geleden kreeg ik plots de melding dat de olie vervangen moest worden. Dat klopte ook wel ongeveer want ik had bijna 20.000km gereden met de Focus.
    [​IMG]Melding van de boordcomputer

    Dus maar even een afspraak gemaakt bij de dealer voor de eerste onderhoudsbeurt.
    Uit de beurt is niets bijzonders naar voren gekomen en ik mocht netjes €242,- afrekenen om er weer 20.000km tegenaan te gaan.
     
  14. [MENTION=11684]barttigges[/MENTION] Het zou heel goed kunnen dat alleen de software anders is. Wellicht weten de jongens van Unlimited Tuning dit.
     
  15. Thx! was idd niet moeilijk, midden zat idd vast met de schroeven van het kenteken. Enkel met de 2 parkeersensoren ging niet al te vlot maar het is toch gelukt :D
     
  16. Bekabeling PDC voor & koplampsproeiers

    Zoals eerder gemeld, had ik al een kabel gemaakt voor de PDC aan de voorzijde. Deze kabel heb ik hierna nog iets verder uitgebreid, namelijk met de bekabeling voor de koplampsproeiers en de niveauschakelaar voor de ruitenwisservloeistof. De kabel was inmiddels helemaal voorbereid en zelfs de connectoren voor in de BCM en de andere stekkers had ik geregeld. Nu kwam het dus alleen nog aan op het plaatsen van de kabel en het aansluiten daarvan.
    [​IMG]Het begin is er…

    Om de kabel zo netjes mogelijk door de motorruimte te laten lopen heb ik hem voorzien van een kabelbescherm huls zodat hij niet opvalt tussen de andere kabels in de motorruimte. Ook alle aftakkingen zijn op dezelfde manier gemaakt.
    De kabel loopt nu bijna overal parallel aan de hoofdkabelboom.
    Om te beginnen heb ik de bestaande stekker van de mistlampen voor verwijderd en de pinnen daarvan in mijn nieuwe kabelboom gestoken. Vanaf daar de kabelboom verder door getrokken naar de achterzijde van de motorruimte. Een van de aftakkingen kom uit bij de relaiskast in de motorruimte, daar moet namelijk ook een nieuwm relais en een nieuwe zekering geplaatst worden voor de koplampsproeiers. Ik had dat relais en de zekering ook ergens anders kunnen plaatsen, maar ik wilde graag voor een oplossing gaan die zo dicht mogelijk bij de OEM standaard komt.
    Na de kabel verder geleid te hebben langs de ABS pomp loopt deze parallel aan het schutbord door naar de doorvoer richting het interieur.
    [​IMG]De kabel langs het schutbord.

    Vanaf de doorvoer gaat een groot deel van de kabel naar binnen toe en een klein deel tak vanaf hier af naar het ruitenwisservloeistofreservoir (leuk scrabble woord [​IMG] )
    [​IMG]De kabels doorgevoerd en klaar om aangesloten te worden.

    De kabel die naar voren loopt wordt netjes weggewerkt en de twee massa draden worden op het juiste massa punt van de auto aangesloten. Daarna was het tijd voor de meest lastige klus, de doorvoer van de kabels naar het interieur. Na flink wat geploeter en gezweet zaten dan uiteindelijk toch alle benodigde kabels in het interieur.
    Vanaf dit punt, was de rest een koud kunstje. Draden op de juiste lengte afkorten, de terminals er aan solderen en voorzien van krimpkous en vervolgens op de juiste plaats in de juiste connector plaasten.
    Nu hopelijk binnenkort alle spullen voor de PDC voor en de koplampsproeiers kunnen aanschaffen en dan is dit project ook weer afgerond.
     
  17. Koplampsproeiers geïnstalleerd

    Afgelopen week waren dan eindelijk de laatste spullen voor het inbouwen van de koplampsproeiersÑŽ
    Na eerderÂ*al de benodigde kabels getrokken te hebben, kon dan nu het aansluiten beginnen.
    [​IMG]De Focus zonder neusje, hier nog zonder nieuw vloeistofreservoir

    Om makkelijk te kunnen werken heb ik eerst de hele voorbumper gedemonteerd. Deze zit met een eigenlijk alleen maar vast met wat well-nuts. Na deze verwijderd te hebben, kun je met wat gepaste kracht de zijkant van de bumper uit z’n houder trekken en hangt de bumper los en is klaar om verwijderd te worden.
    Als de bumper verwijderd is, is er een zee van ruimte beschikbaar om te werken. Het vloeistofreservoir zit met maar twee schroeven vast, deze zijn redelijk goed bereikbaar, met name de achterste is wat lastiger, maar met het juiste gereedschap levert dat ook geen problemen op. Het meest lastige van de hele ombouw was nog wel het verwijderen van het vloeistofreservoir, dat moet namelijk iets naar achteren geschoven worden, hier zit echter de binnenste wielkuip iets in de weg, maar met wat wrikken is er genoeg ruimte te creëren om hem te verwijderen. Inbouw van het nieuwe reservoir geschied in omgekeerde volgorde.​
    [​IMG]Het nieuwe reservoir op z’n plaats en aangesloten.

    Na het plaatsen van de sproeiers kan de leiding tussen het reservoir en de sproeiers getrokken worden, om deze helemaal netjes te leggen, dien je het rubberen deel onder het luchtinlaat kanaal te verwijderen. De leiding is al voorzien van bevestigingsclips en klik je dus zo op z’n plaats.
    Na het aansluiten van de twee pompen en de niveausensor kom het “gevaarlijkste” deel van de inbouw operatie, namelijk het maken van de gaten in de bumper.​
    [​IMG]Een van de twee gaten in de bumper.

    Na het maken van de gaten en het weer terug monteren van de bumper moest alleen de optie koplampsproeiers nog geprogrammeerd worden. Gelukkig kon ik dit zelf doen met mijn UCDS adapter.[​IMG]
    [​IMG]
    En dan na het programmeren hopen dat alles werkt. Maar helaas, de koplampsproeiers werkten wel, maar continue en ongeacht of de lampen wel of niet aanwaren of dat de ruitensproeier werd bediend. Dikke domper dus [​IMG]
    Maar goed, dan maar storing zoeken, na het relais doorgemeten te hebben, de schema’s nog eens doorgekeken te hebben en nog meer doormeten kwam ik tot de conclusie dat het probleem moest zitten in de aansturing vanuit de BCM. Hmmm, minder blij mee dacht ik toen.
    Na een nachtje slapen en nog eens alles na lopen via de schema’s uiteindelijk toch de fout gevonden. Met het inbouwen van de kabel had ik voor mezelf een lijst gemaakt met welke kabel op welke connector waar aangesloten moest worden. Hier had ik een schrijffout gemaakt waardoor de aansturingsdraad op de verkeerde plaats in de connector zat. Na het plaatsen op de juiste plaats werkte de sproeiers zonder problemen.
    Me = HAPPY​
     
  18. :respect: voor alle modificaties die je doet
     
  19. gaaf, en ideaal.
    Leuk om uit te voeren en als het nog werkt ook is het helemaal top natuurlijk.
     
  20. goed bezig Bart :respect: voor de moeite die je neemt om zoiets werkend te krijgen :thumbup:
     

Deel Deze Pagina