1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Foutcodes en motor systeem storing MK2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Karl, 15 jun 2023.

  1. Goed om te horen. Nu de rest nog.
     
  2. #22 trucker0werner, 6 aug 2023
    Laatst bewerkt: 6 aug 2023
    40.000km per jaar en om de 5000km nieuwe oliewissel is wel heel erg ijverig. Dat is om de 6 weken nieuwe olie.
    Met zoveel kms per jaar kun je best maximaal 2x per jaar doen. Dacht dat km-stand om de 30.000km of jaar was.
    BIj mij mk2 2.0 deed ik het elk jaar op werk. Toen reed ik iets meer dan 25.000km per jaar. Mooie stand voor nieuwe olie. Zelfs dan kwam het nog aardig helder eruit.
    Heb in 5jaar van 108 nmaar 235.000km gereden. Bij het wegdoen was alleen me achterruitschakelaar slecht. verder nooit iets gehad

    wat betreft de storing, altijd met lopende motor uitlezen. Dan weet je tenminste direct de storing. Noodloop gaat altijd met storing. Want noodloop is gevolg van storing.
    Kan zijn dat je dus minder vermogen hebt maar niet direct storing optreed.
    Raad je aan om een EOBD (bluetooth) tester aan te schaffen en op je gsm direct op uitlezen te drukken.
    Zijn zat app's die het kunnen.
    Zelf op de mk3 en mk4 heb ik obdlink mx+. Dat samen met forscan app. kun je naast uitlezen ook iets meer, al zal dit niet direct zo zijn met mk2 ivm daar focccus op laptop toen was



    edit:
    zie dat dit topic is verplaatst bij je bestaande topic over dit zelfde probleem, vandaar had ik niet alle informatie.
    lees volgende topic door.
    https://www.fordownersclub.com/forums/topic/83226-engine-problem/#comments
    Daar was uiteindelijk naast gaspedaalklep ook de motor computer de boosdoener van de issues.

    Ivm je meer dan 5volt had gemeten op je gaspedaal. Kan het zijn dat probleem in de computer zit. Want 5V komt van je computer af naar diverse onderdelen. Wanneer deze spanning dus oploopt/niet stabiel meer is. Krijg je dus dat diverse onderdelen anders werken. Rede tot je probleem.


    Zelf had ik bij mijn 2.0 duratec he wel keer nieuwe gasklep in gezet. Niet ivm storing maar 60mm klep kon ik nieuw aankomen en werkte beter dan de 55mm klep. Werd daarna door ford onbetaalbaar gemaakt ivm iedereen deze stap ging maken.
     
  3. Dank voor je reactie. Is de conclusie dat ik mij moet richten op de pcm? Als ik het goed begrijp is dat de carterventilatie.
    De bougies zijn na 3000 a 4000km pikzwart en er is sprake van olieverbruik, dus je zou kunnen zeggen dat deze symptomen het verhaal ondersteunen. Klopt mijn redenatie dan?
    Waar zit de pcm unit en hoe kan ik dit eventueel zelf oplossen? Zou een engine flush kunnen helpen?
     
  4. Ik lees net op de site van ACtronics dat de ECU een bekend probleem is. Nu is dit wel een stukje commercieel gedreven tekst, maar het begint hier inderdaad met een overwaarde in het gaspedaal en er is ook sprake van misfires. Als de ECU het probleem is dan wordt het een dure grap ben ik bang. Hoe kan ik erachter komen of dit het daadwerkelijk is?
     
  5. PCM is afkorting van powerunit control module. Dus motorcomputer
    [​IMG]
    Zwart en nat is idd olie vaak. alleen zwart kan ook duiden op te koude bougies. Anders gezegd verkeerde bougies, (verkeerde warmtegraad).
    Aangezien je zelf meld dat je olieverbruik hebt is dat tuurlijk ook de oorzaak van de zwarte bougies.
    Dan is de vraag wat het verbruik is? 1L/1000km of 0.5L/1000km, zijn vaak twee waardes die gebruikt worden door fabrikanten.
    Zit je erboven heb je serieus olieverbruik. Is het lager dan valt het nog mee.

    Wat dacht ik vaak voorkwam waren de olieschraapveren zelf.
    Dit kan je alleen achterkomen als je cilinder lektest, samen met compressie test, doet. Dan weet je daarna namelijk meer.

    Of de motorcomputer de 5v te hoog geeft en al je problemen veroorzaakt. Of dat motor beste tijd heeft gehad. Dat is puur gis werk van deze kant van scherm. Heb de motor niet voor me en kan er dus ook niet inkijken. Dan pas weet je meer over de status van de motor.
     
  6. Dank voor het uitgebreide meedenken, dat is erg prettig.
    De motor is in hele goede staat. De auto verbruikte tot een maand of twee geleden geen druppel olie. Oke oke, een enkele druppel door de kleppendekselpakking.
    De motor loopt als een zonnetje en presteert erg goed. ik durf te zeggen dat het niet aan de motor ligt, maar dan wellicht toch aan de ecu. Ik probeer de bobines morgenavond en als dat niet werkt dan heb ik einde maand een afspraak bij de garage (voormalig ford garage).
    mocht iemand nog suggesties hebben dan is het natuurlijk 100% welkom!
     
  7. ECU of PCM kan eventueel verkeerde waardes sturen door de klepdekselpakking, als dat nu gerepareerd is zou die even gereset moeten worden, accupolen er 10 minuten afhalen, kijken wat hij dan doet.
     

Deel Deze Pagina