1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Foutcodes en motor systeem storing MK2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Karl, 15 jun 2023.

  1. Hi all,

    Allereerst wat info over de auto zelf: deze vraag gaat over de Ford Focus mkII 2007 DuratecHE (2.0L). De auto heeft inmiddels bijna 180.000 kilometer op de teller. Ik rijd er eigenlijk alleen lange stukken mee (drie a vier maal per week Arnhem-amsterdam en terug). Ik rijd over het algemeen wel erg rustig en hoef nauwelijks te remmen of gas bij te geven. Voor kleine stukken pak ik de scooter of de fiets. Ook heeft de auto recentelijk een beurt gehad waarbij alles is nagekeken en alle vloeistoffen zijn vervangen en de bougies zijn verwisseld.

    Onlangs heb ik een aantal keren de melding tussen mijn tellers gekregen dat er sprake was van een motorsysteem storing. De auto begint dan te hokken en te stoten, en na het uit en aan zetten van de motor is het direct weg. De eerste keren was er nog geen sprake van een ander lampje of lichtje op het dashboard.

    Gister gebeurde dit weer, maar nu brandde ook het oranje motorlampje, dus ik dacht "foute boel".

    Zodoende heb ik de ANWB gevraagd om de auto uit te lezen en hier kwamen de volgende codes uit:

    P0605: Stuurapparaat ROM memory error
    P2110: Regelklep actuator, regelsysteem geforceerde toerentalbegrenzing (noodloop lijkt mij?)

    B2092: Externe sleutel: Accu bijna leeg

    U0073: CAN-busregelaar uit
    U1900: CAN-communicatiebus - storing ontvangst

    De auto rijdt verder goed en ook de ANWB monteur gaf aan dat de motor draait als een naaimachientje. Ondanks dat kan er natuurlijk nog steeds van alles mis zijn. Ik hoop dat iemand op dit forum mij raad kan geven of een beetje in de goede richting kan helpen denken.

    Alvast bedankt!
     
  2. Ik vermoed dat het de soldeerpunten op je tellerplaat zijn.
    Moet je even zoeken op het forum, genoeg over te vinden.
     
  3. Vooral die U codes heb ik voorbij zien komen. Ik krijg zelf helemaal geen codes eruit, worden niet opgeslagen
     
  4. Hallo Karl,

    Ik zou investeren in een ELM327. Samen met het programma FORScan kun je dan zelf je auto uitlezen en eventueel aanpassen. Vandaag nog een motorstoring opgelost: uitlezen, storingen wissen, rondje rijden tot het weer optreedt, meestal zitten er nog wat oude meldingen tussen. Dan op Google zoeken naar het probleem. In mijn geval gaf de auto een motorstoring aan ... bleek uiteindelijk een zekering van het remlicht te zijn.
     
  5. Alleen ipv forscan zou ik dan ELMconfig gebruiken. Kan ne net wat meer mee.
     
  6. Ik heb een uitleesapparaat. Maar er komen geen fouten naar boven. Edit: waarmee ik wil zeggen dat deze storing een vreemde is
     
  7. kleine update: tellerunit uit elkaar gehad, deze solderingen zien eruit alsof ze zeer recent zijn vernieuwd. Dit is dan door de vorige eigenaar gedaan. Een van de codes geeft een indicatie voor een injectieprobleem. Ik heb een flesje wynn's besteld en ik ga kijken of dat helpt. Mochten er nog andere suggesties zijn, dan hoor ik het graag!
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  8. Ik ben benieuwd! Je kan niet op het blote oog zien of de solderingen goed zijn, pas met een loep lukt dat. Soldeer kan prima glimmen maar toch niet goed zijn. De storingscodes die je hierboven meldde zegt niks over een injectie probleem? Tenminste niet in je tekst
     
  9. Op de solderingen zitten echt nette puntjes. Op ieder filmpje dat ik kijk zie je die puntjes pas na dat het opnieuw gedaan is. Ook ontbrak er een schroefje waarmee de tellerunit vast zit, dit bij elkaar lijkt me wel dat het een keer opnieuw gedaan is. Na wat googlen en zoeken kom ik vaak tegen dat het kan gaan om injectieproblemen. De codes zijn nu allemaal gewist en ik hoop in eerste instantie dat ze wegblijven. Mocht er een specifieke code als eerst terugkomen dan kan ik ook wat gerichter gaan zoeken. Hopelijk valt het mee allemaal
     
  10. Ik ga duimen voor je!
     
  11. Toen ik vanmorgen de bougies ging vervangen, zag ik dat er olie om de schroefdraden van de bougies stond. Dit kan duiden op een kleppendekselpakking dus dat zou het allemaal wel eens veroorzaakt kunnen hebben... Ik ga het verder onderzoeken en de garage maar is vragen om advies van de week...
     
  12. Update: het is opgelost!

    het gaspedaal was het probleem. Deze uitgelezen en de waarde overschreed het maximum van 5V bij driekwart intrappen en verder. Vanwege mijn rustige rijstijl kwam de storing niet zo vaak voor denk ik. Inmiddels een gebruikt exemplaar van de onderdelenlijn gemonteerd en hij rijdt weer zoals het hoort!

    alleen nu is de climate control weer stuk, wat ik ook doe, deze blijft warme lucht blazen. Maar dat is een ander euveltje
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Even kijken of de koppeling op de aircopomp meedraait als je hem aanzet
    Heeft wel eens gehad (focus 2 uit 2007 )dat het stekkertje voor op de pomp was geoxideerd beetje contact spray er op en doen weer
     
  14. #14 Torxbit, 11 jul 2023
    Laatst bewerkt: 11 jul 2023
    Even de pluspool van je accu loshalen... paar tellen wachten, en weer aansluiten. Dit zou het probleem met je climate control op moeten lossen

    Dit geintje had ik in mijn mk4 na een berg updates van diverse modules. Aan één zijde van het interieur. Knop mono / dual werking heeft er ook geen effect meer op dan.

    Let wel: je motor gaat (na spanning van de ecu af) dan ook opnieuw 'inleren' dus schrik niet van een verhoogd stationair toerental de eerste tientallen kilometers. Dit is normaal maar wel even opletten want je krijgt bijvoorbeeld mogelijk een zetje als je rustig in zijn 2 een rotonde op wil akkeren.
     
    Edgar Focus en Karl vinden dit leuk.
  15. Dank voor de reacties. Ik sta nu even bij de auto te wachten met beide polen los. Ga het zo weer vastzetten en morgen opweg naar het werk weer is kijken of alles naar behoren werkt!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. We zijn benieuwd.
     
  17. @Edgar Focus: Nou, inderdaad!

    Hoe was je rit vandaag? Climate control weer werkend gekregen door de 'harde reset' gisterenavond?
     
  18. Hi all,

    Sinds bijna drie jaar rijd ik een FORD FOCUS MK2 met een 2.0 DuratecHE motor uit 2007. Een heerlijke auto, maar sinds een half jaar stapelen de problemen zich op. eerst een elektronica probleempje door een defecte fitting van het achterlicht. Vervolgens diverse malen noodloop en soms een motorstoring.

    Ik rijdt c.a. 40.000km per jaar en de klok staat nu op 180.000km. Ik onderhoud de auto uitstekend met om de 5000km een oliewissel. De auto verbruikt sinds dit gedoe wat olie (volgens mij) maar er is geen lekkage zichtbaar van buitenaf. er wordt geen cent bespaard op het onderhoud en de garage geeft ieder jaar bij de apk weer een mooi compliment over de staat.

    Ondertussen is het gaspedaal en de kleppendekselpakking vervangen. Ook heb ik de auto onlangs voorzien van een beurt met nieuwe bougies (Bosch), Wynn's injector cleaner, olie met filter en een nieuw luchtfilter. ook de motorsteun is vervangen. Bobines zijn in aankomst en deze ga ik aankomende week monteren (NGK). Het gasklephuis is schoon en drie jaar geleden vernieuwd. Ook de motor zelf ziet er van binnen nagenoeg als nieuw uit. De accu is goed en ook de dynamo functioneert prima.

    De tellerbak is nagekeken en is reeds voorzien van nieuwe solderingen, dit is het dus niet.

    Ik ben ten einde raad na ruim 4 maanden keer op keer een noodloop en motorstoring. De garage heeft het uitgelezen maar er is niks te vinden dat duidt op het oranje motormanagementlampje.

    De auto loopt verder goed. Stationair loopt de auto stabiel en ook het gas doortrappen is geen enkel probleem. De motorstoring vindt de laatste keren voornamelijk plaats wanneer ik rustig rijdt of in de file/voor het stoplicht sta. De auto springt dus geregeld in noodloop, en het motorlampje brandt pas sinds de laatste keer. Er is geen onregelmatigheid in het toerental en de tellers geven precies aan wat ze aan moeten geven.

    De motor is voorzien van een beschermkap en er staat geen vocht in de bougiegaten. Sinds de nieuwe kleppendekselpakking ook geen druppel olie meer te vinden (deze lekkage was daarbij ook minimaal).

    Hopelijk weet iemand raad met dit verhaal en kan wat suggesties opnoemen. mijn dank zou enorm zijn!

    Groeten!
     
  19. De auto schiet nog altijd regelmatig in de noodloop. Ook de kleppendekselpakking heb ik inmiddels vervangen, maar tevergeefs. Het gaspedaal gaf een storing aan, ook deze is vervangen en inmiddels ben ik ten einde raad. De garage weet het namelijk ook niet meer. Ik heb een nieuw topic geplaatst met daarin alles wat er tot nu toe aan gedaan is in de hoop dat iemand met de gouden tip komt!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. climate control werkt weer door de tip, dus daarvoor in ieder geval dank!
     
    Torxbit en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina