Gisteren na het starten van de Focus bleef er een diagnoselampje branden. Vanochtend dus maar even naar de garage gereden waar ik altijd kwam met mijn vorige auto (geen Ford dealer). Deze heeft de auto uitgelezen en daar kwamen de volgende storingen uit: P246300 Roetgehalte roetfilter (Roetmassa te groot) P244C Onbekende fout (Functionerings-storing) De monteur had zo snel niet een idee wat er aan de hand kon zijn, maar hij vermoedde dat het roetfilter vervangen dient te worden. Hij gaat het even uitzoeken en belt mij later terug. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bovenstaande storingen?
je kunt evt. een regenerering uitvoeren. maar als het DPF volzit gaat dat niet helpen op termijn. roetfilter vervangen of verwijderen! Hoeveel km heeft ie gelopen
De Focus heeft 152500km gelopen. Helaas heb ik niets meer gehoord van de garage vandaag. Zelf uiteraard ook even op internet aan het speuren geweest en voor zover ik nu begrijp heb ik 3 opties: 1. Nieuw filter laten plaatsen 2. Huidige filter laten reinigen (bijvoorbeeld door dit bedrijf) 3. Filter laten verwijderen (niet legaal/kan problemen opleveren met apk?) Ik neig het meeste naar optie 2.... Kan het veel kwaad als ik komende dagen nog even blijf doorrijden met de volle roetfilter?
Ik heb me laten vertellen dat een roetfilter niet apk verplicht is. Op mp kom je ze voor schappelijke prijzen tegen 249 euro en je krijgt nog 75 euro terug voor je oude . Wel niet een oem maar als het werkt ....
Mijn roetfilter gaf ook storingen bij 190.000 km en bleek volgens de dealer verstopt te zitten en moest vervangen worden. Omdat ik de auto ingerolen had heb ik deze niet meer vervangen, maar ben wel gaan kijken voor evt een ander filter en wat ik dan kwijt zou zijn. Bij sloperijen hadden ze verschillende filters ook met weinig km's op voorraad. Ik had gemaild met een sloop en die vroeg voor een filter met slechts 3500 km €350; Vond ik wel mee vallen.
Inderdaad: 1.6L DV6C Econetic Sub-90 105Pk Een tweedehands is misschien ook wel een optie, net 1 gezien met 13.000km.
https://www.roetfilter-reiniging.nl/ Hier reinigen ze ook DPF's. Ik dacht dat de DPF bij Focus 3 onderhoudsvrij is, iets van een andere coating in het roetfilter ofzo, blijkbaar niet dus..
In dat geval heb je het volgende probleem : de brandstofdamp klep in de uitlaat is verstopt, waardoor hij niet regenereerd. Brandstofdamp klep demonteren en schoonmaken (ultrasoon) of nieuwe klep monteren. Vervolgens roetfilter regenereren. Negeer aub alle berichten van mensen die zeggen dat het filter vervangen of gereinigd moet worden. Ongetwijfeld goed bedoelt maar dat is hier helemaal niet aan de hand. Als je meer info wil of dit door mij uit wil laten voeren kun je me PB'en.
Dankzij [MENTION=3422]antig01[/MENTION] is de oplossing als het goed is gevonden. Via Pb heb ik contact gehad met hem en hij heeft mij uitgelegd wat er waarschijnlijk aan de hand is. Gisteren heb ik contact gehad met de garage waar ik de auto heb laten uitlezen, maar daar ging niet gelijk een lampje branden bij de monteur. Antig01 heeft aangeboden om het voor mij op te lossen, maar i.v.m. de afstand en tijd ben ik vanochtend even naar de Ford dealer gereden en het verhaal incl. de foutcodes besproken. De monteur bevestigde ook het verhaal van antig01 en hij had ook nog eens het juiste onderdeel op voorraad liggen (1879927 - klep brandstofdampen). Gelukkig hadden ze gelijk tijd om het onderdeel te vervangen en de auto te laten regenereren. Ik heb dus nu een leen focus voor de deur staan en als het goed is kan ik mijn eigen auto rond 12:00uur weer ophalen Dus bij deze: Nomaals bedankt antig01
Ik ook ! Maar het zal altijd minder zijn dan een nieuw roetfilter of de reinigingskosten er van . De rekening valt komende week wel op de mat denk ik.
Ik heb vandaag de rekening ontvangen van de Ford dealer. €366,- (Waarvan €15,- voor het gebruik maken van een leen auto).
Valt mij best mee, (ik heb nog een rekening van 760 euro liggen maar dat is een ander verhaal) als je bij de universele garage was geweest was je vast meer kwijt geweest als ik het zo hoor als die monteur geen idee heeft waar je het over hebt had het vast een paar reparaties geduurd. Fijn dar het is opgelost en lang leven het forum (en Anton)
Inderdaad, Anton heeft mij een hoop geld bespaard! Ik heb nog even gebeld met de garage waar ik als eerste was geweest, deze waren ook wel erg benieuwd naar hoe het was opgelost. En de hoogte van de rekening hoor je mij niet over!
Mooi dat het opgelost is, voor wat er gedaan is is de rekening inderdaad netjes. Reinigen is ook een optie maar dat moet je even weten hoe of wat
Uhm @Memoriaantje , ik dacht idd ook dat een DPF bij Focus 3 onderhoudsvrij zou zijn, en inderdaad vanwege de coating. Ik heb in het verleden in het forum al eens gevraagd of ik hem beter eronderuit zou laten schroeven, maar kreeg het advies deze te laten zitten. Heeft iemand een idee wat dan het onderhoudsschema is van zo'n 'onderhoudsvrije' DPF?
Wel, volgens mij hoef je juist niks te doen bij een Focus3,tenzij je overmatige roetopbouw hebt door andere oorzaken ( defecte EGR,defecte verstuivers,olieverbruik..) waardoor je toch foutmeldingen krijgt omdat je DPF het niet kan 'bolwerken' door normaal te regenereren.Dan pas is reinigen van toepassing , en de oorzaak wegnemen, natuurlijk. En Furiousz : eigenlijk ben ik reuzebenieuwd naar een pic van zo'n 'klep brandstofdampen'..