1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus MK2 2.0 tdci Turbo Druk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door IK92, 14 mei 2020.

  1. Beste Focus Rijders!

    Ik rijd zelf een Ford Focus MK2 2.0 tdci 136pk uit 2009.

    Ik heb een vraag over de Turbo druk lader, ik zie er rechts naast het motor blok een zitten ( bruine kleur ) met 2 vacuum slangen. En een links meer naar onder naast de motor ( slecht bereikbaar ) ook een bruine kleur.

    Klopt het dat de Focus 2.0 tdci 2 turbo druk laders heeft?
     
  2. 2.0tdci 136pk is een PSA-motor daar beter bekend als de dw10bted4
    nee, eentje is de vacuumpomp die tegen je nokkenas zit, andere nokkenas zit de hogedrukpomp op vast.
    turbo zit achter motor net boven de aandrijfas verstopt
    [​IMG]
    net boven de rode tekst zie je de turbo zitten onder de uitlaatspruitstuk.
    rechts boven de bruine klep is de vacuumaansturing voor de turbo.
     
  3. Super bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik vraag dit omdat geen enkele garage 4 in totaal waaronder Ford, erachter zijn gekomen waarom de Focus stottert bij een constante snelheid richting 1800 a 2000 toeren. Computer geeft geen foutcodes helaas. En ik heb gelezen dat de turbodruk regelaar deze symptomen kan veroorzaken. De rechter bovenaan heb ik al eens vervangen maar was niet de oplossing, de linker onderin heb ik nog niet vervangen. Heeft iemand nog suggesties, waar te zoeken naar het probleem?
     
  4. Ah je hebt dus ook ren probleem.
    Turbo zou ik niet zo snel denken. Dit omdat bij constant rijden je nauwlijks turbodruk hebt.
    Aan de hand van metinggegevens zou je meer te weten moeten komen.
    Doet het probleem alleen tijdens rijden voor of ook bij stilstand.
     
  5. Success!!
    Ik heb een keer extreem uitgebreid geprobeerd om een dergelijke motor te fixen met hetzelfde probleem.

    werkelijk alles vervangen tot verstuivers en turbo aan toe. Alle sensoren en regelklepjes.
    Egr dicht en samen met roetfilter uit geprogrammeerd.

    alle beetjes hielpen , maar de verstuivers het meeste.
    Uiteindelijk nooit volledig opgelost en auto verkocht. Mogelijk was het mechanisch, opgerekte ketting of slechte klep tuimelaars.
    Dat laatste schijnt nog wel eens voor te komen heb ik me laten vertellen.

    het is in ieder geval een ‘bekend’ probleem
     
  6. Bij mijn Focus is het alleen onder het rijden constante snelheid 1800/2000RPM. Bij stilstaan voel je de auto ligt schudden, niet extreem.
    EGR is dicht en roetfilter uitgeprogrammeerd. Luchtmassameter vervangen, alle injectors vervangen.
    Mijn Focus heeft een distributieriem, maar die is 2 jaar geleden vervangen. Ik zie ook geen lekkages of vochtige plekken op of naast de motor.
    Oliepeil is ook in orde.

    Zodra de wagen stottert en je duwt het gas in, is het weg, totdat je weer terug zakt en licht het gaspedaal indrukt begint het weer.
     
  7. Hmm egr dicht en roestfilter uit geprogrammeerd. Dat zorgt ervoor dat storingzoeken moeilijker wordt.

    Zelf heb ik meegemaakt dat storing niet aanwezig was, na software jpdate . Spront storing erin. Bleek toch probleem met egr of roetfilter te zijn. Met gevolg dat de klant klachten had.

    Sinds dien geen fan van het uitprogrammeren van dergelijke dingen.

    In deellast dus bij constant rijden, wordt door diverse manieren gezorgd dat uitlaatgas temp omhoog gaat om roetfilter te reinigen.
    Als iets van de systemen dit doen, en roerfilter is uitgeschreven. Dan kan zoiets komen.

    Bij peugeot zat aan deze motor gewerkt. Verstuivers nooit echt hoeven vervangen.
    Voornamelijk bekabeling en hogedruksensor vv. Bij peugeot kun je deze bestellen en los vervangen. Ford moet je brandstofgallerij dan vv.
    hogedrukpomp zelf gaf soms problemen en dus vv.
    brandstoffilter optijd vervangen scheelt ook veel
    Mijn advies, zet orginele motorsoftware erop, puur om de diagnose beter te kunnen doen.
     
  8. Exact hetzelfde probleem als de 2.0 tdci waar ik destijds aan gewerkt heb

    Zoals ik al zei: verstuivers vervamgen deed het meeste, maar de auto had dan ook tegen de 3 ton gelopen.
    Alle sensoren vervangen, injector bekabeling.
    Dieselleiding-koppelingen voorzien van nieuwe o-ringen en nieuw filterbehuizing (kwamen luchtbellen voorbij in de transparante leiding voor de hogedruk-pomp.
    Leek weinig uit te maken.
    Inlaat spruitstuk volledig uitgebaggerd met hogedrukspuit (zat vol met roet van de egr)
    Nieuwe LMM

    echt alles wat je maar kan bedenken, op de eerder genoemde mechanische delen na.

    Uiteindelijk was het redelijk 'rijdbaar' en kwam het nog maar sporadisch voor.
    Het leek mij op de som der delen: dus alles wat ik vervangen heb werd het steeds iets beter.

    In het hele traject is de software uiteraard ook geupdate , egr en roetfilter uitgeschreven. Tijdens de diagnose is meerdere malen origineel weer teruggezet om het storingszoeken eenvoudiger te maken. Leverde weinig op.
     
  9. Bedankt voor de reacties, Aangezien ik al veel heb uitgegeven en het nog niks heeft opgelost ben ik van plan om mij er bij neer te leggen. Dat dit bij deze auto hoort helaas. Ik heb zelf geen expertise om deze zaken op te pakken helaas. Brandstof filter heb ik ook laten vervangen, zonder resultaat, Diesel / Forte reiniger had ook weinig effect helaas. Luchtfilter is ook nog netjes. Nogmaals bedankt voor het meedenken, jammer dat dit een bekend probleem is, wat moeilijk op te lossen is.
     
  10. PSA Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
    trucker0werner vindt dit leuk.
  11. Voor psa begrippen is dit niet bekend probleem. Elk probleem is opgelost. En dit is geen producteigenschap
    @montagne
    Dat is de 1.6thp motordie maakt dat geluid elke keer na 15.000km rijden wanneer de ketting is vervangen, bij gas loslaten vanaf 3000rpm.
    Dan fibreert de uitgerekete ketting, hierdoor breken de kettinggeleiders,
     
  12. PSA heeft echt wel goede dieseltjes gemaakt. Niet alles wat daar van de band rolt is bagger hoor.
    Ik zou zelf eens beginnen te zoeken op fora van Citroën en Peugeot omdat deze motor daar het meest voorkomt natuurlijk.
    Zo is er bij mijn weten een C5 forum, maar er gaan er vast wel meer zijn.
    Alleszins niet bij de pakken gaan neerzitten want dit is geen normaal gedrag van de motor.
     
  13. Nee alleen wat voor concurrerende merken bedoeld was [emoji12].

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  14. Op de Peugeot forum kwam iets voorbij met het vervangen van de common rail sensor, dat daarna het stotteren weg was. Is deze eenvoudig te vervangen voor een leek?
     
  15. Als die sensor slecht zou zijn, zou je met een uitgebreide testkast een live scope beeld moeten kunnen maken van de waarde van de sensor. Er zijn ook obd dataloggers die je langer in de auto laat zitten zo kan de garage een beeld krijgen van het gedrag van bepaalde sensoren.
     
  16. de sensor heb ik vaak zat vervangen, dop 27 was het uit me hoofd.
    bij de 1.6hdi (1.6tdci voor ford) het meest. die zit achterop het blok en kom je moeilijk bij.
    bij de 2.0 zit hij bovenop en kun je er eenvoudig bij.
    kosten niet veel goeie 30-40euro zo uit me hoofd.
    deze daarna goed vast gedraaid. druk loopt op van 300-1200bar onder normale conditie. pomp kan 2100bar druk leveren.

    enig punt is ford verkoopt het mogelijk niet los deze sensor.
    bij de 1.6tdci doet ford alleen onderdeel nr en prijs geven van komplete commonrail inc sensor.
    dan werd bedrag velen malen duurder

    voor de 2.0 diesel was vaak sensor vervangen en dan ook direct nieuwe stekker erop maken, dit ivm klemkracht te slecht was.
    soms op basis van klachten de sensor al vervangen.
     
  17. dat klopt Werner, bij mij onlangs vv en de nieuwprijs was toen bijna 500 euro :grote ogen:
     
  18. @gerardTDCI
    dacht idd dat 550euro of zo was maar wist het niet zeker, dat was toch ex vervangen.
    persoonlijk zou ik dan juist sensor kopen bij peugeot of autodoc.nl zag ik ze ook staan
    en die erop zetten.
    bij peugeot hebben we ook bij ford soms onderdelen besteld voor de 1.6 motor. ford leverde ze wel los en wij zouden ander nieuwe kop moeten kopen kompleet.
     
  19. @trucker0werner Is dat eenvoudig zelf te vervangen zonder geknoei? En moet er nog iets speciaals voor gebeuren?
     
  20. ja, inderdaad.
     

Deel Deze Pagina