Ford focus 7-2005 snelheidssensor

Discussion in 'Electronica' started by udjeNL, Feb 28, 2015.

  1. Hallo,

    Ben net nieuw hier dus zal me even voorstellen
    Ik ben jeroen 27 jaar en mn hobby is sleutelen aan jetski,s.


    Maar ik zit het het probleem dat mijn meters op het dashboard uitvallen

    De toerenteller, temp.meter en kilometerteller.
    lampje van motorstoring begint te branden.
    En krijg in beeld motor systeem storing en beperkte acceleratie...
    1x kreeg ik streepjes waar km op display staan..
    (Sleutel om en weer aan waren meestal codes weer poosje weg.. Tot laatste dagen steeds vaker niet weg ging of pas later)


    Is nu mijn snelheids sensor stuk of teller unit niet helemaal lekker?

    Heb vandaag in ieder geval de tellerunit schoon gemaakt met alchol en wattenstaafje hele dag nog geen storing weer gehad maar ook weinig gereden...

    Ook voor tijd uitgelezen boel meldingen dat hij geen communicatie kon krijgen en speedometer.. Nu alles gereset en nog niet weer uitgelezen..

    Maar toch om het zekere te zijn ik opzoek naar de snelheids meter maar kan die nergens vinden op de bak.....
    Kijk ik niet goed of zit deze in de abs sensor?
    Zo ja, waar zit die sensor?

    Ik hoop dat het beetje duidelijk is en iemand me kan helpen..

    Alvast bedankt.
     
  2. De Focus 2 heeft geen snelheidssensor. Het snelheidssignaal wordt door de BCM berekent aan de hand van de ABS sensoren en vervolgens via het CANbus systeem gecommuniceerd.


    De kans is heel groot dat het probleem in de tellerunit zit. Dit komt bij dit type teller wel vaker voor. In verreweg de meeste gevallen worden problemen veroorzaakt door slechte soldeer verbindingen (Vooral de connector op de printplaat). In veel gevallen lost het opnieuw doorsolderen van de verbindingen de problemen op.
     
  3. #3 petar, Feb 28, 2015
    Last edited by a moderator: Feb 28, 2015
    edit: Ik zie dat JW iets sneller dan mij was. :)

    Een paar weken geleden had ik vrijwel hetzelfde probleem, alleen is die bij mij niet meer teruggekomen.

    Is je accu wel fris en goed aangesloten? Bij mij waren de accupolen ietsje los - misschien was bij mij dit de oorzaak. Een slechte accu kan in ieder geval rare elektronica problemen veroorzaken.

    Wat betreft de snelheid - in mijn topic heb ik dit geleerd :)

    Je zou ook de connectie naar de ABS sensoren nakijken. Wiel eraf en dan zie je een kabeltje naar de sensor gaan. Het is misschien geen voorkomend probleem, maar bij mij was een van de kabelhouders afgebroken en het kabeltje was niet meer zo stabiel.
     
  4. Volgende heb ik gedaan.

    Andere accu van 45a naar 70a banner running bull.
    Teller unit gedemonteerd en van binnen soort corrosaie / kalk verwijderd met alchol en teller unit weer geplaatst.

    Rondje gereden

    Daarna test menu de gauge sweep gedaan. En ff door geklikt.

    Daarna begon alles te branden en wou hij niet starten..

    Uit gelezen theft bla bla fout code. Deze verwijderd.. Paar minuten gewacht en starte weer.

    Tot nu toe nog geen problemen weer gehad....

    Net uitgelezen wel boel communicatie fouten in torque u1900 u2150 achtige...
    P1000
    Schijnen niet echt noemenswaardige codes te zijn maakte ik op uit google..

    Met obd car dokter krijg ik geen fout codes die negeert die "u" codes denk ik.
    (Ik lees uit met een BT obd2 stekker, misschien niet de allerbeste maar om dit op te sporen moet lukken dacht ik.)



    Volgende stap zou zijn massa punten en abs stekker.

    Welke massa punten zou ik moeten checken en schoonmaken?

    en waar zitten die abs sensoren mocht het weer gebeuren?


    ( snelle response hier)
     
  5. De abs sensoren zitten bij het wiel. Op het lager als ik het goed heb. Het zijn stekkers die een hoek hebben van 45 graden.
    Is alcohol niet te agressief voor printplaten?
     



  6. Wanneer er een probleem met 1 van de ABS sensoren zou zijn zou je in eerste instantie alleen een ABS storing moeten krijgen en wordt het ABS systeem uitgeschakeld. De snelheid wordt dan gewoon nog aan de hand van de overige sensoren gemeten.

    Gezien je geen ABS storing krijgt vermoed ik niet dat het probleem in het ABS systeem zit.


    Persoonlijk acht ik de kans vrij groot dat het probleem in de tellerunit zelf zit. Zeker gezien de foutcodes die gerelateerd zijn aan de communicatie tussen de diverse modules.

    Welke diagnose interface heb je? als dit een ELM327 interface is kan je elke in de auto aanwezige module afzonderlijk uitlezen. Dit kan bijvoorbeeld met het gratis (Ford specifieke) ELMconfig programma. In dit programma kan je elke foutcode aanklikken en krijg je de volledige beschrijving die bij Ford van toepassing is.
     
  7. Nee ik kreeg eerst acceleratie beperkt, later systeem storing en op het laatst begon abs er ook bij te branden maar dat was echt op het laatst.
    Nog niet echt weer veel gereden met de auto..
    Dus even afwachten van de week...


    Alchol moet wel op printplaat kunnen dacht ik... Acceton zou ik weer niet gebruiken...


    een elm327 via bluetooth
    http://www.ebay.com/itm/Mini-ELM327...394?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item3ce568ccca


    Heb je naam van het programmatje?
     
  8. Meer informatie over ELMconfig kan je HIER vinden.
     
  9. Even gekeken maar kan niet vinden of het voor de bluetooth werkt..
     
  10. ELMconfig werkt zowel met een USB, WIFI of USB ELM327 interface.
     
  11. Oke maar alleen via de laptop begrijp ik..


    Mn vriendin melde dat hij weer raar deed... Maar nu dus minder snel dan anders vandaag weer beetje vochtig...


    Ik gok nog maar xtje unit loshalen en nog een x voor zekerheid checken op corrosie en slechte punten.

    En aan welk wiel zit de abs ? Voor achter links rechts?
     
  12. In elke wielnaaf zit een afzonderlijke ABS sensor.
     
  13. Zat nog te denken,

    Ik heb er een usb interface ingebouwd.. Zou deze storing kunnen geven?

    Morgen ga ik in ieder geval een paar massa punten op schuren...
    Nog tips welke ik sowieso moet pakken en waar ze zitten ?
     
  14. Tot nu toe nog geen storingen meer.

    Ik heb vandaag bougies, luchtfilter en interieur filter vervangen..
    Maar er vielen me een aantal dingen op.

    Bij de bougies zat droge vliegroest.... Bekend probleem?
    Interieurfilter bak zit met schroeven in plastic draaien snel dol?...
    Interieur filter zit op een waardeloze plek. Onder bij het gaspedaal.... Gas pedaal weghalen is een must... Pfff poos geleden dat ik op een auto gescholden heb hahahaha
     
  15. Een typisch geval van een Brits ontwerpteam dat :middelvingers:doet naar het continent. En iedereen die aan zijn Ford of Volvo sleutelt is genaaid.
     
  16. Roest bij de bougies komt door een bekend probleem - er komt vaak water bij de bougies door slechte afdichting van de ruitensproeiers (de rubbers zijn eigenlijk te klein). Oplossing: Afkitten of een nieuw setje ruitensproeiers bij de dealer halen. Die zijn uiteindelijk door Ford gemodificeerd en hebben nu grotere rubbers.

    Er zijn inderdaad een hele boel plekjes op de auto waar de schroeven in plastic draaien... De luchtfilter bak, bijvoorbeeld - na een paar beurtjes zit 'ie zo goed als los. Gewoon slecht ontworpen en goedkoop gemaakt, imho. :) Bij mij zit nog aleen maar 1 schroef vast bij de interieurfilter.
     
  17. Toen ik de auto kocht heb ik meteen zo,n afdek kap gekocht.
    Kan de droge roest kwaad? Meer stof achtig dan vaste roest...

    En wat kosten paar ruiten sproeiers gemiddeld?


    ( tot nu toe nog geen storing weer gehad)

    Ik wil straks mijn alpine radio (1din) inbouwen...
    Wat ben ik allemaal nodig om dit voor elkaar te krijgen?
    (Ik wil mn stuurwielbediening weer gebruiken)
     
  18. Hebben een andere storing....

    Ik start vanmorgen de auto niks aan de hand en rondje gereden niks aan de hand.
    Vriendin neemt de auto mee naar het werk niks aan de hand..

    Mn vriendin wil net auto starten om naar huis te gaan start niet doet niks... En geeft systeem storing aan.... Even later starte de auto wel weer maar geeft nog steeds systeem storing...

    Iemand idee wat het kan zijn?
     
  19. Dit kan door zeer veel dingen worden veroorzaakt. De "Motor Systeem Storing" melding is een algemene foutmelding die door verschillende oorzaken kan worden weergegeven. Dit is zeer uiteenlopend vanaf bijvoorbeeld een te lage accuspanning tot het uitvallen van cilinders.


    Persoonlijk zou ik ook hier weer beginnen met het uitlezen van foutcodes. Aan de hand van de opgeslagen foutcodes heb je een idee in welke richting je moet zoeken.

    Mijn ervaring is dat de "Motor Systeem Storing" melding ook door een defecte tellerunit kan worden veroorzaakt. Ik heb dit zelf al meerdere keren meegemaakt. Bij mijn eigen Focus 2 had ik dit probleem ook nadat ik een andere (fase 2) teller had geplaatst. Bij mij bleek het uiteindelijk aan de slechte soldeerverbindingen te liggen. Nadat ik alle verbindingen opnieuw heb doorgesoldeerd was het probleem opgelost.
     
  20. Net bij een garage laten uitlezen.q.
    Paar keer intermitted canbus of communicatie
    U1000 intermitted.
    snelheids sensor. Intermitted



    ik ga eerst mn teller unit nog een keer checken met vergroot glas en waar nodig solderen.

    Vrijdag avond of zaterdag de bandjes er anders maar even af en voor zekerheid kabels checken of beschadiging..

    vind het alleen raar nadat ik het schoon heb gemaakt hij wel minder storing gaf, wat zou eventueel een 2e hands teller unit moeten kosten?
     

Share This Page