1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus 1.5 st line 150pk chippen of originele software 182pk

Discussie in 'Performance tuning' gestart door berryy5, 27 jan 2019.

  1. Ik vraag me eigenlijk af of de toegevoegde waarde de moeite waard is als ik lees dat het verschil pas vanaf 4000 rpm merkbaar is. Met mijn huidige Fabia 1.0 tsi gechipt tot 140 pk en 240 Nm, kom ik daar zelden tot nooit. Ik moet de DSG dan al in de sportstand hebben en dan echt planken om boven de 4000 toeren te komen. Meer dan 95% van de tijd blijf ik er onder, terwijl ik best vlot rijd.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  2. Ik denk ook dat als je m laat chippen, de auto echt ook zuiniger word bij dezelfde rijstijl, maar denk met die standaard software niet.
     
  3. Ik vind het zeker een toegevoegde waarde. De vermogensopbouw verloopt een stuk soepeler.
    De auto voelt veel 'losser' en die 4000 toeren ben je zo voorbij, hoef je niet echt voor te trappen.
    Vind het ook in de 2e versnelling al verschil maken.
    Heb dit zeer recent laten doen dus ik merk het verschil erg goed.
    Vind het zeker een aanrader:mrgreen:
     
  4. Ja dat zal dan denk ik verschillend zijn afhankelijk van handbak/automaat. Begrijp dat die van Ford ook vroeg opschakelt. Heb mijn DSG laten aanpassen zodat wat later wordt opgeschakeld. Maar dan nog moet ik erg gek doen om aan de 4000 toeren te komen. Denk dus dat ik het niet zou doen bij een Focus automaat. Omdat ook het koppel al gelijk blijft.
     
  5. Dat is idd wel mijn ervaring nu, met 3 gechipte Skoda's. Al is de vermindering in verbruik wel bescheiden
     
  6. Ik heb inderdaad gewoon een handbak. Geen idee hoe die aanpassing aanvoelt met een automaat.
     
  7. Wellicht heeft iemand hier daar ervaring mee. In dat geval ben ik daar wel benieuwd naar.
     
  8. dat valt best tegen, zelfde rijstijl betekent dat je meer gas geeft om bv in te voegen (snelheid maken) en als je dat na het chippen nog steeds doet dan ben je wel sneller op snelheid maar doet de brandstofbesparing teniet.
    zelf merk ik dat het gewoon lekkerder rijdt en je toch wat vaker het extra vermogen aanspreekt :dance:

    met een automaat is het denk ik wel anders, wat jij ervaart met de Skoda's is dat het nieuwe rijden er uit is gehaald (schakelt wat later op) en dat is IMO een positieve verandering voor het verbruik.
     
    Rosinfield vindt dit leuk.
  9. Bij Ford heb ik nog geen aanpassingen van de automaten gezien qua schakelmomenten. De 1.5 Ecoboost is gekoppeld aan de 6F35 automaat (in de mk4 aan de 8F serie) met koppelomvormer. De schakelpunten zijn eigenlijk al best goed gekozen en hij reageert ook goed aan veranderende omstandigheden. Het enige waar de automaat niet zo goed mee om gaat is als je hem in D laat staan met een caravan er achter, dan zet je hem in S en dan gaat het weer perfect.
     
  10. Bij de DSG wordt echt veel te vroeg opgeschakeld. Voor je het weet zit je bij 60 al in de 7. En van een eerste versnelling is nauwelijks sprake. Bij beide 1.2 tsi's ging het nog, al heb ik die ook laten aanpassen. Bij de huidige 1.0 tsi vond ik het echt geen doen. Een getril en gebrom van heb ik jou daar. Na aanpassing perfect.
     
  11. De DSG's hebben daar inderdaad al heel lang last van. Het komt de levensduur van de bak ook niet ten goede denk ik.
     
  12. Nee, ook voor de duurzaamheid van de platen is aanpassing verstandig
     
  13. Is dit ook mogelijk op de de Focus 4 1.5 EB 150 PK?
    Heeft er iemand ervaring om deze aanpassing te doen met automaat (op de Focus 3)?
    Kan me namelijk zomaar voorstellen dat er koppelbegrenzers in de software van de automaat zitten.

    Ik vind het vreemd dat Focus 4 automaat niet standaard met 182 PK geleverd wordt.
    Ik kan met niet voorstellen dat dit beetje extra koppel niet geschikt zou zijn voor de automaat.
    De 120 PK diesel heeft dezelfde automaat en standaard al 300Nm koppel.
    Waarschijnlijk hebben ze de automaat uitvoering iets teruggeschroefd om uitstoot te beperken.

    Een 182 PK uitvoering heeft milieulabel C
    Een 150 PK uitvoering met automaat heeft milieulabel D
    Vermoedelijk hadden ze D niet eens gehaald als ze de uitvoering met automaat ook 182 PK hadden gegeven.
    Omwille van de BPM wordt de auto dan ineens een stuk duurder.
     
  14. Je geeft eigenlijk zelf al antwoord op je vraag
    Omwille van de bpm worden dergelijke keuzes gemaakt het milieu wordt er weinig beter op
     
  15. @paul vingerhoets
    De vraag is dus of je de 150 PK software kan aanpassen naar 182 PK software op de Focus 4
    En of dit kan icm een automaat (misschien hebben mensen met een Focus 3 hier ervaring mee)
    Daar heb ik geen antwoord op ;-)

    Qua milieu/uitstoot zal het in de praktijk echt geen verschil geven.
    Je ziet vaker dat eenzelfde auto met meer vermogen juist zuiniger is.
    De verklaring is ook simpel. Als je uit exact eenzelfde auto meer vermogen haalt wordt hij meestal ook efficiƫnter.
    Je kan dus meer op koppel rijden (dus op een lager toerental).

    Helaas komt dit er nooit uit tijdens de NEDC test omdat ze bij deze (zeer achterhaalde) test de auto's heel anders belasten dan in de praktijk.
     
  16. Ik ben daar ook benieuwd naar.
    Een kanttekening mijnerzijds: 150 pk en 180 pk hebben hetzelfde koppel. Dus dat is per definitie geen beletsel
     
  17. Die NEDC test is toch afgeschaft of vervangen.

    Ik moet eerlijk zijn , kijk eigenlijk niet naar het verbruik als ik wil rijden moet er sap in
    En tijdens de vakantie moet ie de caravan kunnen trekken
     
  18. Het koppel is hetzelfde en van die 30 pk extra merk je pas iets vanaf 4000 rpm.
     
  19. Klopt. Ook heeft de 182pk (alleen bij de MK4) een kortere eindoverbrenging.
    Software van de 182pk op een 150pk heeft weinig zin.
     
  20. Je kan je 150 pk natuurlijk ook laten chippen

    Alleen met al die verhalen over een slechte automaatbak zou ik dit zelf niet aandurven denk ik.
     

Deel Deze Pagina