1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus 1.5 st line 150pk chippen of originele software 182pk

Discussie in 'Performance tuning' gestart door berryy5, 27 jan 2019.

  1. En? Heb je het laten chippen?
     
  2. Nog niet, zit nog te twijfelen ook gezien fabrieksgarantie en de verhalen dat de motoren relatief snel overhit raken....
     
    soheilmd vindt dit leuk.
  3. Gewoon echt veilig houden en de 182pk software er op laten zetten.
     
    meeder en Heusinkveldb vinden dit leuk.
  4. Precies, dat is het enige dat ik zou doen. Originele 182pk software er op. Ford blijft niet voor niets aan de veiligere kant zitten qua koppel.
     
  5. Enige reden dat je meer koppel krijgt is door meer turbo druk, druk blijft bij 182pk software hetzelfde.

    De meeste tuners zullen je het liefst hun software proberen te verkopen maar het brengt altijd extra risico’s met zich mee.
    Zelf schrik ik daar niet zo van af maar ik zal er ook alles aan doen om de motor zo goed mogelijk te onderhouden/behandelen en geen E10 en/of 95 te tanken.

    Vorig jaar nog gesproken met een tuner over de 3/4 cilinders 1.5’s en die was met name over de 3 cilinder niet zo te spreken.
    Laten we het er op houden dat dit best gevoelige blokjes zijn, zelfs de 2.3 RS heeft een slechter onderblok dan de 2.0 ST.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  6. @Jackie D

    Ik heb zelf ook lang nagedacht over een tune voor mijn 150pk en heb gekozen voor 182pk standaard software.

    De redenen:
    - Standaard software, geen gerommel buiten de marges. Ervaringen in persoon gehoord dat het wel lekker is die duw, maar je merkt dat de bak het eigenlijk niet aankan en beetje zenuwachtig is. Mijn primaire belang van een auto is dat die het doet en betrouwbaar en niet het gevoel heb dat die elk moment kan stoppen.
    - Extra koppel tussen 2000-4000 met een tune heb je in NL niet nodig (subjectief natuurlijk), ik geef bijna nooit vol gas in dat gebied zeker niet in lagere versnellingen. Helaas in NL rijd er altijd wel een citybug met 65pk voor je neus. Tune is dus vooral lekker voor inhaalacties, zie de redenen hieronder waarom een 182pk dan ook zeer geschikt is.
    - Heb je extra vermogen nodig om iemand in te halen 90 kmu+ heb je gewoon boven de 4000 toeren. Dus even naar de 3 en lekker gaan. Wat ik hiermee bedoel is dat met een tune je ALTIJD de auto meer belast met het hogere koppel en met de 182pk slechts extra belast als het NODIG is met een inhaal actie bijvoorbeeld.
    - Extra koppel en dus vermogen echt vrij komt in 3 of hoger met een tune, dus voor 1 tot 100 scheelt het niet veel. Gemiddelde iemand rijd toch op allseasons met esp aan dus wat maakt die 1-100 uit.
    - Kosten, een goede tune kost €400+ en een club tuner kan het voor een fractie van het geld. Stop liever die €300 in beter audio bijvoorbeeld.
    - Meer slijtage, zeker voor mijn 12 jaar oude auto kan dat beetje extra koppel funest zijn, zeker omdat het blok al een heethoofd is en olie verbruikt.
    - Forum staat vol met dynos dat de 182 software (overboost?) al richting 290nm/190pk gaan. Een veilige tune doet misschien 10nm extra.
    - Ik heb posts voorbij zien komen dat mensen met een tune terug zijn gegaan naar 182pk Ford software, dat is echt niet zomaar.
    - Ook onder de 4000 toeren merkte ik 1 groot verschil, turbogat was weg. De auto voelde heel lineair aan qua opbouw vermogen. Het leek of de auto geen turbo meer had.

    Dus, als je meer vermogen wil, die heb je gewoon met 182pk software. Als je echt vermogen tekort komt en dus bijna altijd met vol gas rijd in elke versnelling dan is een 200+ pk tune wellicht passend, maar dan zou ik je adviseren om een echte snelle auto te kopen zoals een ST of vergelijkbaar die daar voor gemaakt is.
     
    Iodokus, Bramzel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Je moet een chipper zoeken die zijn programma zelf schrijft ipv een standaard programma uit Polen. Black8 schrijft de zelf en zeer tevreden over.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Door wie heb je het laten doen? Ik wil de mijne ook graag upgraden van 150 naar 182 pk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Voor het programmeren van de originele ford software kun je contact opnemen met @dutchguy. Hij kan je laten weten wat het gaat kosten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. @dutchguy, ik heb je een tijdje terug een PB gestuurd met de vraag of je nog actief bent met het programmeren van de originele software van 150 naar182pk?
    Helaas heb ik nog geen reactie ontvangen.
     
  11. Ik heb hem een poosje terug ook een bericht gestuurd maar tot op heden ook geen reactie gekregen...
     

Deel Deze Pagina