Focus Wagon van Silver Baron. And now the end is near

Discussion in 'Mijn Focus' started by Marco Morello, May 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nee is niet af fabriek. De heatwrap is er door de vorige eigenaar omheen gedaan. En in principe valt het deel wat is ingewikkeld achter de radiateur en zit echt onder de motorkap. Ik denk dat het wel meevalt. Verder wil ik eerst kijken of het ding bevalt, als wel wikkel ik het spruitstuk in met titanium heatwrap.

    Niels ik denk dat juist het koppel toeneemt omdat het een 4-2-1 spruitstuk is. Een 4-1 spruitstuk is voor de pk's. Bovenin dus. Nu helpt daar de decat weer voor.

    Wat betreft die 2e lambdasonde, zoals het nu naar uitziet wordt dit vrijdag opgelost. Met dank aan Mark. :thumbs:
     
  2. Meer koppel is altijd welkom; pk's is mooi meegenomen..!:thumbup:
     
  3. Weer een echte update voor onze handige Henk:thumbup::mrgreen:
     
  4. Ben benieuwd hoe de motor erop reageert, hoop goed.
    Niet elke combinatie van motor en spruitstuk gaat goed samen, is ook afhankelijk van de afstelling van de rest van de motor.
    Daar de ST170 vrij hoogtoerig is (en een 2.0) ben ik benieuwd wat een 4-2-1 gaat doen bij jou.
    Moet wel zeggen, erg net ding zo af fabriek, kan mijn fiesta nog wat van leren :P
     
  5. Gijsbert ik ben niet de eerste die zo`n ST170 spruitstuk op zijn 1.8/2.0 plaatst. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het goed gaat, het spruitstuk is dan ook ontworpen voor meer koppel en niet zozeer voor meer toeren.

    Maar idd ik ben ook erg benieuwd wat het gaat doen. Met name ook qua geluid... zoals ik al zei het moet geen brulboei worden. ;)
     
  6. #926 Marco Morello, Jun 28, 2013
    Last edited by a moderator: Jul 3, 2013
    Zo het eerste obstakel m.b.t. het spruitstuk is genomen.
    Vanavond heeft Mark (Steelmaster) een ring met kniestuk aan het spruitstuk gelast. Dit was nodig om de 2e lambdasonde te kunnen plaatsen. Mark super bedankt. :thumbs::thumbs::thumbs:

    Maandagavond gaan we `m eronder knutselen. We wachten rustig af....:mrgreen:
     
  7. The (almost) up in smoke tour!!

    Gisteren, maandag 01-07-2013, was bijna een heel memorabele dag geworden....:badgrin: Maar dan wel op de verkeerde manier...:mrgreen:

    Anyway; gisteravond zijn we vol goede moed begonnen met het plaatsen van het ST170 spruitstuk. Dat ging allemaal redelijk voorspoedig, moest nog wel een beugeltje maken voor de oliepeilstok, maar dat zijn kleine dingetjes. De lambdasensoren moesten verlengd worden, dat is Lars zijn afdeling. Was ook keurig gelukt. :thumbs:

    Nou toen was het moment van starten, en tadaa de auto liep als een zonnetje met dat ST170 spruitstuk. Wel kregen we wat flashbacks naar betere en vervlogen tijden... naar de tijd van echte wagens en dat er nog geen drempels waren maar kuilen... Zeg maar de tijd voordat de katalysators verplicht werden :grin:. Oftewel de geur van ongefilterde uitlaatgassen met een vleugje benzine erdoor. :mrgreen: Als rechtgeaarde petrolheads vonden wij dit heerlijk ruiken. :schater:

    Goed ding van de brug af en ff proefrijden... Ook dat ging goed. Bij gas los rommelde de auto lichtjes in de uitlaat, maar verder niet overdreven. Wel snerpte hij wat in een bepaald toerengebied in de middendemper. Blijkbaar zit daar een schotje niet helemaal goed meer. Maar goed, mocht de pret niet drukken. Na het ritje de auto weer ff op de brug gezet en de boel gecontroleerd. Daar rookte hij wel wat, maar daarvan dachten wij dat het kopervet, wd40 of zelfs de heatwrap was die een beetje verstoft was. Het was eigenlijk ook zo weer weg.

    Toen bij Lars de achterste schokdempers vervangen voor een paar nieuwe. Toen was het iets 0.00u, tijd om naar huis te gaan.

    De wagon gestart en weggereden... niet onbenullig hard.. gewoon just cruisin`. Alles ging goed, wagen trok lekker, en reed ook goed. Het weggetje was redelijk recht aan recht toe. Een kilometertje of 15 verder moest ik wachten voor het stoplicht.... Dus wat doe je dan om de bocht om te komen? Idd sturen.... nou dat ging in 1 keer wel heel zwaar... |Ik had echt zoiets van: KUDT..... :wtf: En meer van dat soort superlatieven. Gelukkig zit zo`n 10m verder een parkeerhaven.... daar de auto neergezet... en met dat ik hem neerzet begint het te stinken en te roken en te doen.... Nou kap open..... het was in `keer heel mistig.... :mrgreen: dikke rookpluimen... en een hoop stank.... gelukkig geen vlammetjes...:thumbs:

    Nadat de rook een beetje was weggetrokken werd al snel duidelijk wat er aan de hand was... het spruitstuk had besloten om de leiding van mijn stuurbekrachtiging te roosteren.... met als gevolg dat de bekrachtiging weg viel, en er een kleine milieuramp is ontstaan als gevolg van lekkende stuurbekrachtigingsolie... en met als gevolg dat ik Lars weer moest bellen voor een sleepje terug naar Dalfsen.

    Resume: Het ST170 spuitstuk en de 1.8 16v gaat prima mits de boel fatsoenlijk van elkaar gescheiden blijft d.m.v. een hitteschildje. Vanavond het leidinkje eraf pakken, zodat deze morgen gerepareerd wordt.

    Zelfs god maakt fouten, dat blijkt. :grin:
     
  8. Haha, gelukkig dat je het zelf kan repareren!:thumbup: Tof dat hij wat beter rijdt;)
     
  9. lekker avontuur weer :D
     
  10. Wil niet zeggen perse beter, maar iets makkelijker van onderuit.
    Voorlopig gaan de originele kat en spruitstuk er weer onder.

    Dan maar eens kijken waar wat moeten aanpassen en of ik dat wel wil.
    Heel misschien dat ik anders maar ga uitkijken naar een originele, non modified, spruitstuk met hitteschild en kat (Wat in eerste instantie ook al de bedoeling was), maar eerst weer zorgen dat het ding weer rijdt zonder dat ik direct aan het fitnessen ben tijdens het sturen.
     
  11. Fijn dat het uitlaatspruitstuk goed werkt, maar goed dat je nog redelijk in de buurt was toen het gebeurde.

    Moet je nu een hitteschild op maat maken of kun je een bestaand model gebruiken?
     
  12. Irwan; dat moet ik nog maar eens bekijken. Of dat ik een origineel ST170 hitteschild kan gebruiken (afhankelijk wat het kost) of dat ik idd wat moet fabrieken. Tenminste als ik het ding wil blijven gebruiken.
     
  13. hoe zit het dan met de apk. Moet je hem dan weer omwisselen?
     
  14. Idd. Ach je wordt er vanzelf handig in. En mijn wagen heb ik net weer laten keuren. Kwam er met vlag en wimpel door. En dat voor een boot van 14 jaar oud!! Dus in theorie kan ik er nu 13 mnd mee rondcrossen (Hij is 2 mnd voor het verlopen van de keuringsdatum gekeurd, dus blijft de oude keuringsdatum staan).
     
  15. maar hoe zit dat dan bij de st170 want deze komt daar toch onderweg?
     
  16. Mooi dat het gelukt is en minder dat het een klein defect heeft veroorzaakt...

    Het koppel zal redelijk toegenomen zijn als het allemaal wat makkelijker wegrijdt. Zal nu de uitstoot ook toegenomen zijn is de vraag; ik denk het wel, vandaar misschien even wisselen voor de APK?!
     
  17. Daar zit een andere stuurbekrachtigingsleiding onder met wat andere bochten.
     
  18. Dat begrijp ik maar ik bedoel meer vanwege de kat. Deze heeft de st170 dan ook niet?
     
  19. Zeker heeft een st170 wel een kat, een heel creatief ding zelfs.
     
  20. Idd een heel creatief ding die loopt in een bocht is erg gevoelig en rete duur.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page