1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus SVT 2002 - Foto Update 23/08/2016

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door SVTonke, 16 nov 2014.

  1. #1 SVTonke, 16 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2016
    Goedenavond allemaal,

    Mijn naam is Tonke en ben nieuw op het forum!
    Nouja nieuw.. Heb al een tijdje zitten meelezen hier en daar en dacht ik ga ook maar eens mijn eerste post plaatsen.

    Sinds bijna een half jaar ben ik in het bezit van een Ford Focus SVT welke geimporteerd is in 2006. Als ik mij niet vergis heeft deze al (enkele?) eigenaren gehad die ook lid zijn geweest van het forum. Ik ben deze auto tegengekomen bij een handelaar en was er eigenlijk meteen weg van toen ik hem zag (en hoorde :)) wat eigenlijk best raar is aangezien ik eigenlijk altijd ben weg geweest van Japanse auto's.

    Na 3 weken begon de ellende..

    De accu laadde niet meer op waardoor ik stil ben komen te staan langs de A12. Ik , nog geen ANWB lidmaatschap hebbend, de ANWB gebeld waarna ik opgehaald kon worden en daarbij ook de eerste serieuze kosten kwamen binnen rollen..

    Hierna de handelaar gebeld, deze wilde de auto graag kostenloos repareren. Zo gezegd zo gedaan, de auto naar de handelaar terug gebracht. Deze heeft hier 4 weken mogen doorbrengen omdat het probleem eerst niet herleid kon worden waarna de auto alsnog naar een specialist moest om de electra opnieuw door de motor te leggen en enkele onderdelen te vervangen.

    Eindelijk mijn auto terug!

    Na 4 lange weken waarin ik zelfs op vakantie ben geweest (wat het wachten uiteraard iets makkelijker maakte :)) eindelijk mijn auto'tje terug en ja hoor, hij doet het weer! En daarbij heeft de handelaar alle kosten vergoed(!) wat alles een stuk prettiger maakte.

    Sindsdien rijd ik al bijna een half jaar zonder grote problemen rond, er zijn natuurlijk een aantal puntjes die nog aangepakt moeten worden waaronder:

    - Uitlaat ophangpunt achter
    - Zij knipperlichtjes
    - Enkele puntjes op de lak
    - Deur paneel bestuurderskant mist een deel vd handgreep

    en waarschijnlijk nog wel meer dingen maar niet echt noemenswaardig.

    Ook heb ik eindelijk mijn nieuwe set velgen (Team Dynamics Pro Race 3.0) binnen waar ik 3 maanden op heb gewacht, zijn mijn remklauwen zwart gespoten en liggen er achter een setje nieuwe dunlops op, oftewel hij is weer vers!

    Natuurlijk heb ik hier ook foto's van!

    Zo was hij:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo is hij nu:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er zullen niet al te vaak updates volgen maar mochten ze er zijn, zal ik het topic updaten!

    Groetjes,

    Tonke

    ps. zijn er nog meer SVT rijders in Nederland? :)
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.
  2. Welkom

    Mooie autos en de wielen staan hem goed:)
     
  3. Welkom hier bij de club met deze ibteressante focus.

    Het blijft even wennen aan die amerikaanse bumpers. Persoonlijk kan ik niet zeggen dat ik het erg mooi vind maar het is wel appart.

    Veel svt modellen zul je hier dan ook niet vinden. Zou zomaar kunnen zijn dat jij de enige bent hier in nederland.
    Het europeese model van jouw focus is de st170.
    Techniesch zijn de auto's hetzelfde dus qua onderdelen kun je daar op terugvallen.
     
  4. Bedankt!
    [MENTION=5817]Elco[/MENTION], Ben zelf ook erg tevreden hoe de wielen eronder staan!
    [MENTION=9736]Herman RS turbo[/MENTION], ik ben zelf juist erg fan van deze bumpers! gelukkig heeft iedereen een andere smaak ;)
    Tof dat het weleens de enigste zou kunnen zijn, moet eerlijk zeggen dat ik ook nog nooit een Amerikaanse gezien had voor deze maar het maakt hem natuurlijk net even wat specialer hier :D
     
  5. Die zwarte velgen staan goed!
    Zie ik het goed?
    Heeft de :focus: nu knipperlichten in de gril, koplamp, bumper en het zijscherm?
     
  6. Welkom met deze speciale :focus: ik heb er een paar jaar geleden ook 1 in de buurt van Assen zien rijden. Alleen kan ik met niet meer herinneren of dat een SVT was of een gewone. Hij was blauw en amerikaans:)
     

  7. De enige zal ie niet zijn, ik heb er al wel een aantal gespot, maar niet vaak met dit bumper pakket (Als ik het goed wordt deze in de States als zijnde Euro pakket aangeboden). De SVT en ST170 zijn veelal hetzelfde, al zitten er wel verschillen in. Ik meen dat de US ECU een gelimiteerde top heeft van 190km/h. Een ECU van een euro ST170 kan hier uitkomt bieden.
     
  8. Een st170 ecu heeft deze auto al, dat weet ik vrij zeker ;)
     
  9. [MENTION=14820]focusfanrossum[/MENTION], haha dat zie je goed, de lichtjes van de knippers in de bumper zijn er alleen uit gehaald.
    [MENTION=13177]Silver baron aka marco[/MENTION] , Het euro pakket was verkrijgbaar vanaf de 2003 versie, hier zaten recaro stoelen, europese velgen en xenon lampen bij. De bumpers zijn op elke SVT zo :)

    Hij is ongetwijfeld ontgrensd, laatst op de autobahn even uitgetest, kwam tot de 210 met aardig wat gewicht erin.
     
  10. Klopt ;) zit een st170 ecu in [emoji41]
     
  11. Had `m al herkend. :mrgreen:
     
  12. Zijn er nog meer aanpassingen aan gedaan waar jullie meer vanaf weten dan ik? ;)
     
  13. #14 SVTonke, 15 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2016
    Na lange tijd weer een update!

    Na lange tijd geen updates nu maar eens een hele grote :D

    Een aantal maanden terug had ik besloten om de koppeling inclusief druklager en drukgroep te vervangen. Nadat dit na een lange dag sleutelen niet bleek te lukken (veelste weinig tijd voor genomen helaas..) en we (natuurlijk) nog meer belangrijke dingen tegen kwamen die vervangen moesten worden zoals de krukaskeerring, alles maar weer in elkaar gezet en nog een tijdje doorgereden.

    Helaas kwamen er nog wat problemen op zetten zoals een DMF waar een hele bak speling op was ontstaan en wat riemen die gingen piepen en die ook gewoon aan de beurt waren kilometertechnisch gezien. Dus besloten om de focus maar in één keer een heel groot onderhoud te geven samen met een vriend van school die al jaren monteur is en op dit moment bij de Rally garage van Hans Weijs Motorsport in Elst werkt. Hierbij is motorisch eigenlijk (bijna) alles verversd en vernieuwd.

    Een lijstje met alles wat is verversd of vernieuwd:

    - TTV Racing Light Weight Flywheel, enkel massa, welke mooi samen gaat met de standaard koppeling (welke ik al eerder had gekocht) + nieuwe vliegwiel bouten.
    - Volledige koppelingsset van LUK (zelfde als uit de fabriek)
    - Nieuwe krukaskeerring van Elring
    - Contitech Distributieset inclusief spanrol en looprol
    - Contitech V-riem + nieuwe rollen + nieuwe waterpomp
    - NGK Laser Platinum bougies
    - Brembo remblokken achter + nieuw rubber in de klauwen
    - Brembo remblokken voor (moeten er nog op, zat nog meer dan genoeg tread op de oude)
    - Nieuw Interieurfilter
    - Nieuwe Motorolie (Kroon oils Tor Synth 5w-30)
    - Nieuw Oliefilter
    - Nieuwe Bakolie (Febi Bilstein 75w-90)
    - Nieuwe Power Steering Fluid (Kroon oils)
    - Volledig nieuwe DOT4 remvloeistof (van het merk SWAG :lol:)
    - Nieuwe Fuseekogelhoezen
    - Nieuwe stabi-links aan de voorzijde

    Al met al een hele lijst dus :dance:

    Gelukkig is het kopen van de onderdelen pas de eerste (en makkelijkste) stap, nu moest het allemaal nog geïnstalleerd (de leuke tweede stap) worden wat afgelopen vrijdag plus weekend is gebeurt. Ik zal hieronder een aantal foto's plaatsen welke natuurlijk veel interessanter zijn dan dit hele verhaal ;)

    Alle onderdelen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas wat onscherp ook nog het vliegwiel:
    [​IMG]

    Na de eerste paar uur al best een aantal gelabelde zakjes met bouten, moeren en noem maar op :P
    [​IMG]

    We zijn begonnen met het ontdoen van het subframe, de aandrijfassen, accubak, catalysator en vloeistoffen. De koelvloeistof was nog vers dus deze even opgevangen en aan het einde weer mooi gefilterd zodat we deze konden recyclen.
    [​IMG]

    Onder het genot van een paar pilsjes door gestoomd waarna we vrijdagavond eindelijk alle bedrading los hadden en we de motor onder de auto uit konden laten zakken met behulp van een mooie en oh zo handige motortakel. :thumbs:
    [​IMG]

    Daar was ie dan:
    [​IMG]

    Toen we de bak er eenmaal af hadden was het overduidelijk dat daadwerkelijk de krukaskeerring vervangen mocht worden.
    [​IMG]

    Ondertussen nog even wat andere dingen gedaan, om nou met twee man aan 1 blok te werken is ook zo overdreven en eigenlijk was dit ook wel nodig (wat mij betreft:lol:) ook is de chassisdwarsbalk achter even opgeschuurd en mooi in te tectiel gezet en tot mijn verbazing viel de corrosie verder heel erg mee aan de onderkant!

    [​IMG]

    De verse distributie zijde van het blok:

    [​IMG]

    En het super mooie (en erg fijn rijdende!) vliegwiel van TTV racing welke maar liefst de helft in gewicht scheelt! (wat ook nog eens roterende massa is dus!)
    [​IMG]

    De verse stabilinks en nieuwe fuseekogelhoezen:
    [​IMG]

    En als laatste nog de oude zooi ;)
    [​IMG]


    Het was een druk weekend, het heeft ons met twee man zeker 30 uurtjes mogen kosten maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen :D
    Ben tot nu toe erg tevreden over het resultaat en blij om de gekozen werkwijze. We hebben overwogen om dit alles in de motorruimte zelf te doen maar na veel research gekozen om het op de ''makkelijke'' manier te doen (het gehele blok eruit) wat ons veel pijn en moeite heeft gescheeld.

    Zo te zien is het wel een hele lange post geworden (oeps) maar ik hoop dat men hier op het forum dit wel kan waarderen :D

    En uiteraard is de Focus nog niet helemaal klaar maar dit is wel een grote stap geweest in de goede richting!
     
  14. Zo, das gelijk de waarde van de auto verdubbeld aan onderdelen [emoji14]
    Goed bezig, zo'n lichter vliegwiel gaat je auto ook wat mooier aan het gas hangen.. Das altijd gaaf bij een atmosferische blok..
     
  15. Haha! Ja bijna wel he ;)

    Gelukkig viel de prijs van het lichtgewicht vliegwiel mij nog alles mee in vergelijking tot het standaard DMF, scheelde bijna de helft(!) in aanschafkosten en moet toch zeggen dat de motor nu echt beter tot z'n recht komt.

    Gasrespons is erg sterk verbeterd en in combinatie met alle andere nieuwe spullen rijdt hij weer super soepel en snel.
     
  16. Goed bezig! :thumbs:
    Nu kan hij er weer een tijd tegen.

    Maar ik vraag mij 1 ding af.
    Het dubbelmassa vliegwiel vangt de oneenparige rotaties van de krukas op en maak er een mooie vloeiende rotatie van.
    Bij een normale auto met vast vliegwiel heb je de tangentiaalveren die dat opvangen.
    Oftewel bij dmv vangt het vliegwiel het op.
    En bij een vast vliegwiel vangen de veren in de koppelingsplaat het op.
    Dus heb je nou helemaal geen demping...
    Kan goed zijn dat er alleen meer trillingen gevoeld kunnen worden.
    Maar het lijkt mij dat de bak dan meer voor zijn kiezen krijgt..

    Kan iemand het even ophelderen?

    En kwa gewicht zal het best mooier lopen, ik heb mijn vaste vliegwiel vervangen voor een st170 dmv om de st170 6 bak te kunnen plaatsen.
    Schrok er ook van hoeveel het dmv meer woog dan de vaste...:lol:

    Weet wel dat hij nu sneller voelt als de 5 bak :cheer:


    En wat voor koppeling formaat heb je nu?
    St170 heeft een kleinere zitten in de eerste modellen tot ergens in 2003, daarna is er een grotere in gekomen(heb ik geplaatst met de bak swap)

    Waar komt de vaste vandaan? Kan ik mischien die plaatsen als mijn dmv het loodje legt en het niet schadelijk is.

    :thumbs:
     
  17. #18 SVTonke, 15 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2016
    Bedankt! :D

    Hier heb je inderdaad helemaal gelijk in, er zijn ietwat meer trillingen te voelen (al is dit minimaal) en er is ook af en toe wat 'flywheel chatter' te horen omdat de fluctuaties van de motor niet worden opgevangen.

    Ik heb dit vliegwiel bij TTV Racing in Engeland vandaan, erg snelle service. Zij raadden mij inderdaad ook aan om een geveerde koppelingsplaat (van hunzelf) in combinatie met het vaste vliegwiel te gebruiken alleen had ik de standaard koppeling al liggen, deze heeft wel nog vering tussen de platen zelf zitten waardoor de krachten nog meer dan genoeg (naar mijn mening) gedempt worden.

    Het is nu zeker geen super starre race koppeling geworden omdat er dus nog wel vering tussen de platen zelf zit. De krachten die op de bak werken tijdens het schakelen zullen iets toe zijn genomen maar niet in extreme mate. Daarbij rijd ik zelf ook niet extreem veel kilometers wat het allemaal wat minder erg maakt.

    De maat van de koppeling die ik heb gekocht was 230mm, ik heb de oude en nieuwe plaat niet direct op elkaar gehouden maar volgens mij waren deze exact hetzelfde op de kleur na.

    Al met al kan ik het je zeker aanraden om voor een vast vliegwiel te gaan, er zijn meerdere aftermarket bedrijven die mooie sets aanbieden.
     
  18. Erg domme combinatie van vliegwiel en koppelingsplaat.
    Niet alleen heb je nu meer vibratie in de auto, maar bedenk eens wat dit met de bak, homokineten en de koppelingsplaat zelf doen.
     
  19. Dit valt allemaal dus reuze mee omdat er nog genoeg vering tussen de platen zelf zit, het is nog steeds verre van een 'los of vast' koppeling gelukkig.
     

Deel Deze Pagina