2.5i 20V 225pk Focus ST koppelingsplaten

Discussie in 'Performance' gestart door Norbert, 25 feb 2013.

  1. houd wel in je achterhoofd dat een "sportkoppeling" altijd iets harder aanvoelt als een "gewone"
     
  2. bedankt dat weet ik dat de sportkoppeling iets zwaarder aanvoelt, maar ik doe nu alleen ideeen op
     
  3. Komt ook meestal niet door de koppeling, maar door de drukgroep.
     
  4. dus dan moet je alles aanpassen ook de drukgroep en de koppelingsplaten (ik heb er geen verstand van)
     
  5. In principe kun je wel met het standaard dual massa vliegwiel blijven rijden, maar ook die gaan niet super lang mee. Verder vervang je alles, inclusief drukgroeplager (hoeft niet per se als je weinig km's hebt, maar is wel zo handig als de boel toch open gaat).

    Een zwaardere koppeling moet je wat harder trappen omdat de drukgroep een zwaardere set vingerveren heeft, die zorgen voor de druk op de frictieplaat. Juist die extra druk, samen met aangepaste frictieplaat, zorgt ervoor dat je koppeling meer koppel kan overbrengen van krukas naar versnellingsbak.

    Zo'n Helix is best een zwaar loeder ten opzichte van een standaard koppeling, veel file rijden is niet echt een pretje. Maar wel goede training voor je beenspieren :)
     
  6. Bedankt Michel, dual massa vliegwiel is het duurst denk ik dus als die niet hoef scheelt het al weer.
     
  7. ik heb ook héél de set vervangen
    1500euro incl plaatsing

    De zwaarte van het pedaal kan verschillen naargelang het merk

    Mijn installateur heeft besteld via pumaspeed (of pumabuild) en dat is MINDER zwaar als dat van een vriend van mij met een ST.

    Hij heeft zelfs enkel en alleen de koppeling vervangen
     
  8. dus dat kan ook alleen de koppelingsplaten bedankt voor de informatie
     
  9. Ik heb er een koppeling van Sachs inzitten. Mij werd verteld dat de drukgroep altijd vervangen moet worden. Het vliegwiel hoeft in de praktijk bijna nooit vervangen te worden. Dit kan bekeken worden wanneer je de koppeling erin laat zetten. Volgens mij heeft het te maken met de speling op het vliegwiel. Aan de hoeveelheid speling kunnen ze zien of die op zijn einde loopt. Bij mij zit het standaard vliegwiel er nog in. Tot op heden gaat dat prima.
    De koppeling is zoals al gezegd word inderdaad en stukje zwaarder dan de standaard, maar goed daar is wel overheen te komen.
     
  10. En standaard vliegwiel met dual mass is wel veel stiller dan een single mass. Die laatste geeft bijgeluiden uit de bak omdat de (torsie) trillingen vanuit het blok richting as van de bak niet meer gedempt worden. Daar is normaal de dual mass voor, die zit deels vast aan de as van de versnellingsbak, deels aan het blok vast. Ze zijn onderling met elkaar verbonden met veer/demper mechanisme. En dat mechanisme slijt.
    Bij een single mass zit alles op het vliegwiel en je hebt dus
    a) geen extra massa
    b) geen demping
    op de ingaande as van de versnellingsbak. Dat geeft wat geratel in de bak door speling (bv synchromeshes). Je hoort t bij stationair en bij optrekken vanaf lage toeren. vanaf 2500-3000 toeren is het wel weg en hoor je geen verschil meer.
     
  11. dubbel massa vliegwiel heeft de veren in het vliegwiel zitten om bepaalde krachten op te vangen en trillingen op te vangen, bij een enkel massa vliegwiel zitten de veren in de koppelingsplaat en wordt daarmee bepaalde krachtne opgevangen echter de trillingen minder..... that's it....
     
  12. #32 Grey-ears, 2 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2013
    Heel herkenbaar ;)


    En....Alles wat je nodig hebt
    Vliegwiel quiaffe en koppeling (in een keer klaar)
    http://www.mountunestore.com/Product/TransmissionUpgradeKit

    John
    Grey-ears
     
  13. bedankt voor deze informatie John
     
  14. #34 Cossie-Jeff, 23 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mrt 2013
    Waarom geen koppelling van een RS
    Als je wat wilt of nodig hebt Kan ik wel een prijs maken inc montage
     

Deel Deze Pagina