Tot hoeveel nm is het veranderwoordelijk om met standaard ST koppeling te blijven rijden en hebben pk‘s ook invloed op de koppeling
Als de koppeling slipt zou ik zeggen vervangen. Denk dat tot 260 pk / 360 NM nog wel gaat met de standaard koppeling, hangt natuurlijk ook van de "slijtage" daarvoor af. Voorzorg technisch kun je bij hogere waarden volgens bij betere een zwaardere plaatsen. Maar het "hoeft" natuurlijk pas als je er "last" van krijgt. De standaard materialen kunnen wel iets meer aan ie heeft meegekregen maar zoals met alles ga je te ver over het randje dan kun je de problemen beter voor zijn. John Grey-ears
Dat snap ik John als de koppeling slecht is dat die dan minder aan kan maar ik had gehoop dat er een hogere waarde was voor de ST koppeling. (Dan zit ik nu in de veilige zone ik heb 250 pk en 350nm )
Met 350NM zou ik me geen zorgen maken. Ik heb bijna 1 jaar met 447NM rond gereden en toen was het over. Preventief vervangen kan maar ik denk wanneer je onder de 470NM blijft dat je net zo goed met de standaard kan blijven rijden tot die op is. Je trapt er niet in een keer doorheen ofzo. Vervangen kan je dan altijd nog doen. En wellicht heb je geluk dat het niet nodig is bij jou koppeling.
Nee pk's zijn in eerste instantie niet van invloed. Maar pk's en koppel gaan hand in hand met elkaar. Meer koppel is ook meer pk's (of een vlakkere vermogenskromme). Maar dat is een heel ander verhaal.
400nm lijkt mij ok. Om het simpel te houden: een ST kan géén vermogen aan dat je bereikt na k & n + intercooler + volledige lijn + chip mijn koppeling en die van anderen kunnen doorslippen bij 470nm ik heb nu een sportkoppeling en vliegwiel
Kijk hier maar eens wat er met een koppeling van een ST kan gebeuren. Geen slip gehad, gewoon in 1 keer over. http://www.focusclub.nl/forum//album.php?albumid=79&pictureid=409
De rekening was fors... Toen had ik wel een Helix koppeling en drukgroep, Quaife sper en nieuwe distributie, waterpomp en keerringen. Maar het stukgaan van de koppeling had gelukkig verder geen schade veroorzaakt. Het gebeurde ook toen ik ontkoppelde, anders was er misschien wel wat meer schade geweest. Was in eerste instantie bang dat er in de bak ook wat gesneuveld was. Die is open geweest, niets aan de hand. Toen maar meteen een Quaife erin gezet, boel lag toch open.
Ok zoiets dacht ik al. Dat is natuurlijk wel zwaar over de max van de standaard koppeling. Ik kan me voorstellen dat het zaakje dan inderdaad breekt. Zou dat ook kunnen gebeuren bij 440-450 nm koppel? Ik ben geen techneut maar ik verwacht dat die kans te verwaarlozen is.... Je hebt natuurlijk wel een bak ellende op dat moment, want rijden gaat hem niet meer worden dan vrees ik.... Edit, ik zie geen vliegwiel bij je opsomming staan heb je die later vervangen of zat dat bij die Helix koppeling in?
Volgens mij is in dit topic ook een boel te vinden. http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=10007&highlight=400nm
Ja, er is een single mass vliegwiel in gegaan, is onderdeel van de Helix set. Ik geloof dat ik de enige ben die het frictiemateriaal eraf heeft weten te wurmen... Misschien heeft de koppeling in zijn eerdere leven wel een en ander te verduren gehad. Het is alleen maar om aan te geven dat de standaard koppeling een veel hoger koppel niet zo goed aan kan. De meesten krijgen last van slip, maar het kan ook in een keer over zijn.
zo kom ik steeds meer te weten ik vind het interesant om te lezen en dan kan ik gaan denken wat ik doe.