1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

*Focus on shifting* Thieske's Stealth Grey ST adventures

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Thieske, 24 dec 2018.

  1. #181 Thieske, 13 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2022
    Catching up

    Na de clubdag waren we nog niet klaar met de auto, nee nog lang niet. We gaan nog even vrolijk door en dit zal echt niet de laatste update zijn.....

    Wat veel mensen niet weten, is dat mijn ST met een defect op de clubdag aanwezig was. De downpipe hanger was al niet geweldig meer toen ik de laatste keer bij @Tigershark was, korte tijd na dat bezoek schuurde de rubber helemaal door. Zsm werd een nieuwe hanger besteld van Airtec, want het geluid van een kapotte hanger is niet fijn.
    [​IMG]
    Deze werd kort na de clubdag gemonteerd onder auto. Deze hanger is tevens voorzien van stevigere bussen, dus als het goed is geen omkijken meer naar.
    [​IMG]

    Toen de auto toch omhoog was voor de downpipe hanger, werd de kans gegrepen om de voorste endlinks ook maar te vervangen. De standaard stokjes die de stabilisatorstang met de ophanging verbinden zijn dun en hebben rubber bussen die slecht worden in de loop der tijd. Dikkere versie van Steeda met sterkere bussen vervangen de standaard lollystokjes
    [​IMG]
    [​IMG]

    In de vorige post had ik de voorste veerpootbrug al laten zien die binnen was gekomen. Op de dag voor het Automaxx streetpower evenement werd deze nog even geïnstalleerd. Installatie ging zo snel, dat we vergeten zijn foto's te maken. Foto's van het resultaat hebben we wel;
    [​IMG]
    [​IMG]
    Met natuurlijk een blije vriendin die lekker mee geklust heeft.

    Uiterlijk is de auto niet gewijzigd vanaf de vorige update, maar 2 leuke plaatjes van de auto doe ik toch lekker delen met jullie.
    Ken Block stijl staat de auto klaar om een set banden te vermoorden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Alleen Ken Block is nergens te bekennen :P

    Om toch nog ergens een keer het groene van de voorzijde door te trekken naar de rest van de auto, werd begin oktober weer een aanschaf gedaan bij DMB graphics.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Een rolletje groen dat klaar ligt om ergens in de lente een keer te instaleren. Dit komt in een latere update een keer voorbij.

    Ook in oktober werd een setje andere gasveren voor de kofferbak besteld en geïnstalleerd. Klik voor video op de tweede afbeelding
    [​IMG]
    [​IMG]
    (klik voor video op de afbeelding)

    In December kwam nog een update binnen die voor de lente bewaard wordt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Een short shift arm van airtec om de schakelgang wat korter te maken. Ook hiervoor zal je een latere update moeten lezen, vergeet dus niet deze topic in de gaten te houden.

    De laatste update die ik met jullie ga delen in deze update, is het volgende pakje. Helaas had 1 van mijn Autobeam knipperlichten namelijk de geest gegeven, dus werd vervanging besteld en meteen een andere upgrade.
    [​IMG]
    Naast de knipperlichten zat namelijk ook dit klein maar fijn pakje van Autobeam in de bestelling.
    [​IMG]

    Voor degene die de Engels taal niet machtig zijn; sterkere mistlamp lichten die in februari geïnstalleerd werden.
    [​IMG]

    Dit was het voor deze post. Voorlopig ben ik weer bij met de updates, maar zoals al eerder gezegd zijn we nog niet klaar. Daarover doe ik jullie graag een andere keer updaten. Zoals jullie dus gewend zijn...

    To be continued....
     
    René., Frank Focus, M.Blaak en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Wat is dit voor underground lair? Vette shît!
     
  3. Lekker bezig Thijs :thumbup:
     
  4. Mooie upgrades en deze hou ik zeker in de gaten. En doe de groeten aan Ken mocht hij nog langskomen :mrgreen:
     
    focus-piet vindt dit leuk.
  5. dat is op airport Weeze in Dld.
    was ik ook en toen ik de foto's van Thijs zag dacht ik, chips waarom heb ik dat ook niet ff gedaan :D
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Prachtig allemaal . Schrik wel van de roest onder je auto:shhh:
     
  7. Of je bent niks gewend of je hebt nog niet onder je eigen auto gekeken. Dit beetje roest is niks.
     
  8. Dank je wel iedereen voor de reacties en de likes.
    @Piet Fuhren dat lijkt, maar is echt maar een beetje. Enige manier om die downpipe hanger op zijn plaats te fotograferen is door de camera dicht op deze ietsje roestige beugel te houden. Je hebt gelijk, ik schrok ook wel een beetje hoor, nog een keer proberen achter te komen of ik deze nieuw kan bestellen en vervangen
     
    focus-piet vindt dit leuk.
  9. Mooi collectie aan upgrades en modificaties. Ziet er lekker dik uit:thumbup:
     
  10. Dit kan je misschien beter herstellen i.p.v. vervangen. Je schrikt je soms helemaal kaput als je hoort wat zoiets nieuw kost.
     
  11. Goede middag
    Denk dat het best wel te behandelen is . Bijvoorbeeld Brunox roeststop epoxy. is prima spul en gelijk primer
     
  12. #192 Thieske, 18 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2022
    Shift of Focus

    Vooruit nog 1tje dan. Een update die ik laatst in ontvangst heb genomen en een update die al jaren in de kast ligt. Gisteren toch nog even de tijd gevonden om wat te hobbyen en dan maar meteen even een update schrijven. Heb de short shift arm van Airtec (vorige update post) en de solid shifter cable bushings (november 2019) geïnstalleerd.

    [​IMG]
    Een plaatje vooraf zegt niet zoveel, daaronder ergens verstopt zit de schakel arm en de schakelkabels.

    We beginnen met het luchtfilter te verwijderen, de catch can los te draaien van het hitteschild en als laatste het hitteschild eraf. Dan komt het doel in zicht.
    [​IMG]

    Eerst werd de schakelarm gedaan. De schakelkabel laat zich vrij eenvoudig los klikken door deze omhoog te wippen met een kleine koevoet of een schroevendraaier. Daarna komt het iets moeilijkere deel, de pen verwijderen die de schakelarm aan de versnellingsbak verbind. Er wordt geen speciaal hulpstuk meegeleverd om deze te verwijderen, dus mag je zelf met een hamer en een drijver (of ander stuk metaal) aan de slag a la Jeremy Clarkson.
    [​IMG]

    Na bijna een half uur tikken met een hamer en het nodige gevloek, was de pen er eindelijk uit en kon de arm verwijderd worden.
    [​IMG]

    De nieuwe airtec arm ging een heel stuk makkelijker er weer terug in. Een kleine test of het soepel loopt en we gaan verder met de solid shifter cable bushings.
    De oude bussen voorzichtig verwijderen.
    [​IMG]
    In deze bus zit een mini klein lagertje wat verwijderd wordt en in de nieuwe bussen wordt geplaatst. Nieuwe bussen op hun plaats en klaar is Thieske.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarna luchtfilter enzo weer terug plaatsen en al het werk is bijna niet meer zichtbaar. Wel is het heerlijk voelbaar. Het schakelen is een stuk korter en voelt een stuk mechaniser aan. Dat wordt weer veel kilometers genieten.

    To be continued....
     
    gerardTDCI, Patman, Henry-ST en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Dat was dus best een klus eigenlijk. Gelukkig wel goed merkbaar = eer van je werk, dat is altijd het leukste deel.
     
  14. Om dit gezeik niet te krijgen, heb ik die van Cobb genomen die je gewoon op de bestaande schakelarm monteert.
    [​IMG]
    Maar ja, na wat moeite zit die er in. Happy shifting :sturen:
     
    Patman en Dave130R vinden dit leuk.
  15. Mooie upgrade!
     
  16. netjes weer Thijs :thumbup:
    maar wat doen die cable bushings?
     
  17. @gerardTDCI de standaard bussen zijn deels van plastic en de rest van rubber. De eerste jaren is dit heel fijn schakelen, maar in de loop der tijd kan dit rubber hard worden of vergaan = het schakelen voelt niet meer fijn aan en minder precies (zit ik nu wel in versnelling of net niet). Met deze cable bushings haal je het rubber helemaal weg en het kunstof bijna helemaal, dit wordt vervangen voor aluminium. Het schakelen blijft hierdoor strak aanvoelen, scherp en precies en voelt zelfs iets mechanischer. Had zelf nog geen problemen met het schakelen, maar omdat ik toch daar bezig was meteen vervangen. Het bijkomende mechanische gevoel vind ik een heerlijke plus. Klinkt apart misschien, maar kom eens een keer voelen.

    @Kludrex ; inmiddels bied deze leverancier een hulpstuk aan om de pen heel gemakkelijk te verwijderen, dit was nog niet toen ik mijn cable bushings bestelde
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Was leuk om je te spreken en je unieke Ford te kunnen bekijken! Het lijstje met upgrades voor mijn Wagon begint al langer te worden :dance:

    Hoe bevalt de Steeda koppelingspedaalveer? Ik vind het koppelen soms niet-lineair gaan en ben benieuwd naar hoe je het nu ervaart
     
  19. Met de originele veer had ik dat het koppelen soms raar voelde, dat niet lineaire wat je zelf al zegt. Met de steeda veer voelde het voor mij meteen beter aan, meer voorspelbaar. Natuurlijk kan het zijn dat dit tussen de oren zit en dat ik gewoon gewend ben geraakt aan het gevoel, maar ik ben van mening dat de Steeda clutch spring voor mij echt het verschil heeft gemaakt
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  20. Leuk project om zo te lezen. Lekker veel beet gepakt ook.
     
    Thieske vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina