1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK4 ST-line met Eibach

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Theovv, 27 jun 2023.

  1. Zijn er mensen die ervaring hebben met Eibach verlagingsveren onder een MK4 St-line 1.0 (of 1.5 met Torsie-as, niet met multi-link)?

    Ik ben me aan het orienteren op een Ford Focus en kom gemiddeld qua wensen steeds uit op de MK4 1.0 ST-line, maar ben nog niet onder de indruk van de reviews over wegligging, stuurgedrag, body-roll etc. Kortom, wat de auto leuk moet maken om in te rijden. De vroege 1.5 met multilink vind ik te duur en niet zuinig genoeg, de MK3(.5) mist voor mij teveel andere belangrijke dingen.

    Wat doen de Eibachs met het rijgedrag? Hoeveel strakker is het sturen, hoeveel minder body-roll?

    En anderzijds, hoe hard en laag is hij, kan je nog normaal door het verkeer of moet je stapvoets over elke drempel en voel je zelfs op onze mooie wegen elke onregelmatigheid? Dat heb ik nu in een Mito met schroefset en daar ben ik een beetje klaar mee. (en zelfs die heeft nog behoorlijk wat body-roll).
     
  2. Je kan verwachten dat het rijgedrag hetzelfde blijft/ iets strakker zal zijn met de eibach veren. Stugger wordt ie naar mijn idee niet. Dan moet je echt een schroefset pakken. Maar heb er zelf geen ervaring mee. Dit is wat ik allemaal lees van anderen.

    Gemiddeld ga je 25-35 mm naar beneden, dit kan voor sommige voorbumpers best vervelend zijn. Maarja ze zeggen wie mooi wilt zijn moet pijnlijden. Zolang je er geen lippensetje op hebt zal 't wel meevallen denk ik.

    Wat ben je allemaal van plan met de auto? Lijk alsof je er 't circuit mee op wilt als 't je bericht zo lees, maar je wilt geen 'onzuinige' 1.5, dus maar een 1.0.
    Doe je het veoor het strakkere sturen en de looks, dan is een setje eibach prima :thumbs:
     
    Adkart vindt dit leuk.
  3. Wat ik ervan verwacht, dat is een goede. Ik ben op zoek naar de juiste compromis, de auto die net de sweet spot raakt van een aantal dingen die ik belangrijk vind. Want het een gaat altijd ten koste van het andere natuurlijk. Je kan niet snel en zuinig of strak geveerd en mega soft over drempels.

    Mijn uitgangspunt is mijn Alfa Romeo Mito met 170 PK en 300NM, op schroefset. Voordelen: erg snel, van stilstand tot ver boven de 130 een hoop power. Stuurt heel strak en goed. Mooie opvallende auto met de dingen die ik eraan heb laten doen. Liefhebbers auto waar je naar omkijkt (ik althans).

    Waarom dan iets anders? Ik wil een stapje groter, 5 deurs ipv 3, modernere snufjes/audio, zuiniger. Dan kom ik bij de nadelen van de Mito. Stapvoets over drempels moeten en elk kiezeltje op de weg voelen, daar ben ik met de vele kilometers die ik maak toch wel klaar mee (30K per jaar). Niet erg zuinig, gemiddeld 1 op 13 (toch best netjes voor de power), ook in relatie tot veel kilometers. Audio is bijna vooroorlogs, alleen cd-speler, geen scherm, geen telefoonkoppeling, slechte geluidskwaliteit (kan je upgraden). En het gekke is, ondanks de schroefset en het strakke sturen, vind ik de auto nog steeds teveel body roll hebben. Dat is me echt tegengevallen en dat vind ik juist 1 van de belangrijkste dingen, lekker planted door de bochten kunnen.

    Ik had vroeger een (verlaagde) Peugeot 106, niks bijzonders, maar die reed zo geweldig vlak door de bochten, meest fantastische rij-ervaring die ik gehad heb.

    Wat zoek ik? eigenlijk een meer sensible auto, minder puur rijgedrag/snelheid, meer comfort, formaat en modernere/luxere opties. Maar dat dan in een auto die leuk blijft om te rijden en stiekem hoop ik dat dat kan in een auto die zelfs minder body-roll heeft.

    Wat trekt me dan naar de Focus St-Line? Ik ben gaan zoeken in de C-klasse en de Focus blijft naar voren komen als beste op het gebied van onderstel en stuurgedrag/wegligging. De Focus ST-line is daarbij verlaagd en heeft een sportonderstel. De 1.0 125Pk lijkt ook in de praktijk qua verbruik toch best zuinig gereden te kunnen worden (in tegenstelling tot bijv een BMW 1-serie of Cooper (S), die in de praktijk niet of amper zuiniger zijn dan de Mito). De auto is beschikbaar met Bang en Olufsen geluid (geen zin om allemaal speakers, versterkers en subwoofer in te bouwen), Android Auto, adaptive cruise control (verademing op lange ritten), ik vind hem mooi, hij is ruim genoeg.

    Ik weet overigens niet wat ik moet verwachten van die B&O. Ik ben geen audiofiel en rij nu al jaren in auto zonder audio-upgrades, maar ik heb vroeger ook wel eens een aparte subwoofer gehad. Ik hoef geen bass die de auto laat trillen, maar wil wel dat de basstonen goed te onderscheiden en te horen zijn en wat pit geven. Ik heb geen idee in hoeverre de B&O set dat kan. Als t goed is heeft de Mk4 nog de sub in de ruimte van het reservewiel, en is die wel beter dan de kleine aan de zijkant van de kofferbakruimte.

    De snelheid is wel een dingetje. van 0-100 in 7 seconden ineens naar 10 seconden. Ik vind het niet erg wat snelheid in te leveren, maar dat is wel veel. Ik had gedacht aan chip tuning. Bij de Mito was dat een no-brainer. Meerdere gespecialiseerde Alfa tuners in Nederland die dat perfect kunnen met enorme winst in torque, zelfs iets lager verbruik en geen angst voor storingen. Maar wat ik over de Focus tuning zo lees is dat wel anders, met meer verhalen van storingen en ook een (flink) hoger verbruik.

    Daarnaast is de Focus Mk4 nou niet een auto waar je van opkijkt en meteen ziet dat het een auto van een liefhebber is. En ik vind echt dat een auto meer is dan een middel om van A naar B te komen. Maar met een setje leuke velgen wordt dat al heel anders en wie weet zijn er nog meer kleine upgrades op dat gebied. Mijn Mito heeft bijvoorbeeld al het chrome zwart gewrapt en een sportievere diffusor en dat geeft een heel ander gezicht.

    Dan is er nog wel het vraagstuk van de ophanging. De Mk4 is stijver en heeft de wielen meer op de hoeken dan de MK3, wat positief moet zijn qua body roll, maar de multi link is (op de hele vroege 1.5 na, tot mei 2019) vervangen voor een torsie as met force vectoring springs. Ik vind het lastig daar een oordeel over te vormen (dat moet in een proefrit), maar ik vind het dubbel. Als de multilink vooral comfortabeler over de drempels en kuilen gaat maakt het me niet zo veel uit. Maar als de multi link minder body roll veroorzaakt kan het wel belangrijk zijn. de 1.5 is me echter wel wat te duur en ook stuk minder zuinig. En aan de andere kant komt de ophanging van de 1.0 uit de Fiesta ST, die toch juist bekend staat om zijn rijplezier en wegligging. Plus, mijn favoriete rij-auto, de 106, had ook een torsieas. En eventueel zou de boel nog wat stijver gemaakt kunnen worden met Eibachs.
     
  4. En qua eibach veren ben ik benieuwd hoeveel comfort er nog over blijft op een 1.0 st line? Kan je nog met wat vaart de drempels over of is het stuiteren?

    En heb je nog genoeg ground clearance bij 30mm lager bij die hobbels die alleen in het midden van de weg zitten?

    En doet t veel tegen bodyroll, of kan je dan beter een veerpootbrug of betere stabilisatorstang of sway bar oid monteren?
     
  5. Eerlijk zo in me pauze kan ik niet alles helemaal lezen.
    Maar als je van mito naar focus gaat verlaag je trekkracht behoorlijk.
    1.0 heeft namelijk 170nm. En door overboost 200nm. Wat in praktijk altijd 200nm is.

    Zelf van 1.6ecoboost mk3 met 180pk en 240nm naar 1.0 stline mk4 gegaan. 125pk/200nm, die nu
    141pk en 233nm op dyno heeft.
    Verbruik zit op 1op14 maar snelweg ga je al snel richting 1op20.

    Mk3 had multilink en mk4 niet. Echter met rijgedrag merk ik nauwlijks verschil.
    Fel bocht in gaat hetzelfde. Door esp remt hij binnenwiel af om juist net feller in te kunnen sturen.
    Verlaging doe ik niet meer. Ivm leuk was toen ik 20 was. Maar altijd irritant al vond het laag instappen.

    B&o audio. Ja het klinkt goed. Super is het nooit. Amdere speakers zullen nooit echt veel toeviegen. Roep altijd rubbere mat in deur om de deur te ontdreunen doet veel meer.
    Of je zet een dsp op de audio uitgang kan je hem zelf meer naar wens instellen.
    Subwoofer vindt ik soms beetje te sterk, maar daar hou ik wel van op andere momenten.

    En tegen 106 gaat weinig op. Rede is het lage gewicht. Auto woog 800kg. Mk4 bijna het dubbele. Haast onmogelijk om dan dezelfde wegligging te krijgen. Want juist gewicht zorgt voor grootste problemen.
    En de mito is ook ligt met 1000kg. Mk4 zit je al snel richting de 1300kg.
    Dit gewicht zorgt ook voor lagere 0-100 tijd
     
  6. Dank voor je reactie.

    Klopt, qua snelheid zal het zeker een stap terug zijn. En ik zal de Mito daarin vast af en toe missen. Maar is het een compromis, want zuiniger en minder duur in aanschaf. En op andere punten hoop ik genoeg vooruit te gaan om dat snelheidsverlies te compenseren en overtreffen.

    Merk je tussen de MK3 en MK4 ook geen verschil in body roll? dat je meer opzij valt als je snel de bocht doorgaat?

    Licht gewicht auto is inderdaad heel anders, maar volgens mij zat die strakheid van die auto, zonder body-roll, ook in andere dingen, want niet elke lichte auto heeft dat. Maar wat het precies is weet ik niet.

    Dat verbruik van 1 op 14 is dan dus in de stad? Want als gemiddeld verbruik van de 1.0 125PK zou me dat nog wel aardig tegenvallen. Als ik de verbruiksmonitors bekijk zie ik de meeste wel tussen de 1/15,5 tot 1/17 uitkomen.

    Begrijp ik het goed dat jij je auto hebt laten chiptunen? Is daardoor het verbruik ook veel gestegen? En nog last gehad van storingen oid? Daar lees ik toch best veel over en dat schrikt me wel af om dat ook te doen, anders zou ik die extra pk's en zeker nm's zeker verwelkomen.

    Mijn dilemma's op dit moment:

    Ergens heb ik de MK3 ook nog niet helemaal afgeschreven. Ik vond die wat lomp, maar hoe vaker ik ze zie, hoe mooier ze worden. Ik wil alleen per se adaptive cruise control, android auto en de MK3 is in de verbruiksmonitor toch ook wel een stuk minder zuinig, eerder 1/13 tot 1/14,5 en dat is geen vooruitgang op mn Mito. Ze zijn natuurlijk een stuk goedkoper, waardoor ik een auto met veel minder kilometers kan kopen en ook meer geld heb om er nog wat aan te verspijkeren en een eigen auto van te maken.

    Het chiptunen leek me een no-brainer om de 125 PK versie net iets meer pit te geven, maar de verhalen hier over hoger verbruik en storingen schrikken me wel af.

    Ik krijg nog weinig duidelijkheid over de Eibach pro veren op een MK4 ST-line. Wordt het niet te oncomfortabel en te laag. Ook daar wil ik wel vooruitgang boeken op de mito, waarmee ik stapvoets over drempels moet, veel de bodem schraap en elke kiezel op de weg voel.
     
  7. Tussen mk3 en mk4 merkte ik eigenlijk geen verschil. Daar stond ik eerlijk gezegd wel van te kijken.

    106 was ook niet geweldig strakheid/stijfheid zat niet zozeer in body, denk vooral in het gewicht. stabilisatorstang hat hij niet achter en voor was dacht ik even dik als bij luxe auto. dat daar mogelijk het voordeel wordt gehaald
    Achteras was geen achteras zoals in een mk4. MK4 heeft twee veren links en rechts. achteras is zelf torsie gevoelig. dat metaal wat buigt als ene wiel inveert en andere niet.
    Van 106 had juist twee torsieveren zitten waardoor linker wiel veer op de rechterkant van de as vast zat.

    Met 1op14 dan rij je nog geen 10km puur stads verkeer. Maar kan ook puur liggen aan mij dat ik graag wat feller op wil trekken gemiddeld in de 10.000km zit ik idd op 1op15.5. Zou ik meer lange afstanden rijden dan ga ik idd met gemak naar 1oip17

    Na chippen is verbruik niet gestegen is gelijk gebleven. Totaal geen storingen door gekregen.

    Mk3 dan moet je altijd gaan kijken naar mk3 faselift. Daarvoor had je niet echt android auto.
    Je zoek namelijk auto met sync3 systeem.
    verbruiksmonitor heb je dan niet naar de 1.6ecoboost gekeken. Want daar haalde ik 1op13 gemiddeld over 60.000km
    Dat was dan wel met software van ford zelf. naar 182pk.

    Met de orginele veren is eigenlijk niks mis mee. drempels hoef je echt niet stapvoets te nemen.
    eibach veren neem je voornamelijk ivm je wagen wil verlagen.
    In jouw geval body roll eruit halen doe je voornamelijk met stabilisatorstang, door een dikkere te monteren.
    Als de veren dat zouden doen. dan trilt heel de auto als je over slecht wegdek rijdt.
    Dan mis je comfort
     
  8. Je kunt vanaf sync 2 ook upgraden naar sync 3 kost wat maar dan heb je ook wat. Mijn mk3.5 heb ik dat ook gedaan.
    Qua weggedrag denk ik dat je het beste gewoon een proefrit moet maken want je kan heel lezen online maar je moet het echt zelf ondervinden.
    Verlagen ongeacht welke veren je gaat gebruiken lever je altijd in op comfort. Dat is ook al zo met bijv grotere velgen waar eventueel ook nog mee te halen valt. En banden. Maar ik denk dat ik jou dat niet hoef uit te leggen. Je zoekt een compromis tussen sportief en comfort en welke belangrijker is is altijd persoonlijke voorkeur. Daarom is het voor ons ook moeilijk om je te adviseren.
     
  9. Dank voor jullie input, dat helpt met mijn overwegingen.

    Nog een vraag, ik heb bij andere auto's ook wel eens een anti roll bar of stabilisator stang overwogen, maar omdat je dan de wielen nog minder onafhankelijk van elkaar maakt dan het bij de standaard twistbeam al is, lever je dan niet ook (veel) in op comfort? Het is dan immers moeilijker om onregelmatigheden in het wegdek uit te filteren.

    Als je stuggere (verlagings)veren zou vergelijken met een stabilisatorstang of zo'n Eibach anti roll kit/stabilisatorset. Watzou dan het minste comfortverlies opleveren?

    @truckerowner: Waar heb jij je hem laten chippen?
     
  10. @Theovv
    Heb hem laten chippen bij br performance. In andere topics heb ik al denk goed uitgelegd wat me ervaring is na tunen.

    wat het minst comfortverlies oplevert is, is niks veranderen.
    Je hebt vooral over dat je stuggere auto wil. ter voorkoming van rollen in bochten. Daar verlies je altijd comfort mee.
    Daarom is 18inch wel maximaal dat je moet doen, ga je naar 19inch verlies je alweer comfort.
    dikkere stabilisatorstang, rolt het minder maar ook. voel je meerdere vibraties of resonanties komen.
    lagere veren. als die dikker zijn, wordt het stugger en dus zit je sneller te klapper tanden.

    het is comfort of stugge auto. en/en gaat niet. Of je moet dempers vervangen met electrische klep. Dat je hem op stug kan zetten of niet.
    Als je goeie zet hebt, doet het zelf op stug zetten als je optrekt (achterdempers) rem je wordt het voor juist stug gezet.
    bocht naar links, dan wordt rechts op stug gezet. Allemaal om body roll te voorkomen.
    Terwijl je rechtsdoor rijdt alles op soft staat. dus comfort hebt.
    Zulke systeem heb je over dempers a 1000euro per stuk. orgineel bij het merk.
    complete set dat hetzelfde doet, moet je echt geluk hebben dat die ooit voor mk4 zijn gemaakt
     
  11. Dank voor de tip. Het is op zich niet zo dat ik niet wil verlagen hoor. Ik vind dat juist mooi. Het moet alleen niet zo dat het te laag OF te stug wordt en dat je niet meer met enige vaart over drempels kan.

    Ik neem aan dat je met sportievere dempers ipv stuggere veren even goed comfort verliest door meer stugheid/minder zachte demping?
     
  12. Op lage snelheid (bebouwde kom) ja maar daarbuiten niet.
     
  13. Ja daarom. Als je dan toch comfortverlies hebt kies ik liever voor veren. Goedkoper en mooi dat ie lager staat.

    Ik zat me alleen af te vragen, de veren van de st-line zijn al wat stugger dan van de standaard focus. Is eibach dan nog wel een stuggere optie, die minder body roll oplevert, of moet je dan de stuggere hr veren hebben?
     
    Dave130R vindt dit leuk.
  14. Ik heb nog wat meer zitten lezen en ik denk dat ik tegen body roll toch beter iets kan doen met de stabilisatorstang of swaybar. /anti rollbar.

    Dat is echt gericht op het verminderen van body-roll en vermindert het comfort ook niet echt, als het goed is.
     
  15. Even inspringen op je eerste post:
    Ik heb een MK4 ST-line 1.0 met multi link. Rijdt fantastisch moet ik zeggen.
    Heb afgelopen week met een titanium met torsie-as gereden. Vindt het als een zeepkist door de bochten gaan. Was blij dat ik daarna me eigen auto weer had.
     
  16. #17 Theovv, 3 jul 2023
    Laatst bewerkt: 3 jul 2023
    Je hebt een Wagon dan? Want de 1.0 hatchback heeft geen multi-link.

    Ik denk ook niet dat dat een eerlijk vergelijk is. Een Vignale is op meer vlakken heel anders dan een ST-line, los van de ophanging. Een St-line heeft een sportonderstel, is iets lager en heeft stuggere veren en dempers dan de Titanium. Dus dat rijdt sowieso sportiever, of je nou torsie-as of multilink hebt. Ik denk dat het verschil in rijgedrag/wegligging met name daar in zit.

    Een multi-link onafhankelijke ophanging is tov een torsie-as vooral beter in het opvangen van onregelmatigheden, omdat de wielen los van elkaar kunnen bewegen. Maar het zou de auto niet stijver, stugger of strakker moeten maken in de bochten.
     
  17. Multi-link of torsie as zit. Het verschil niet zozeer in het in en uitveren.
    Maat booral de stand van wiel. Bij multi-link staat het wiel in bochten in betere standen om zo voor grip te zorgen.

    Torsieas daat gaan wielen juist sneller tegenovergesteld richting indraaien.

    Rechte weg zit er dan ook geen verschil in, de twee types.

    Bochtige deel zoals ik al eerder vermeld heb.
    Viel me reuze mee, verschil tussen de mk3 en mk4. Nauwlijks echt kunnen merken. Geen 1x het gevoel dat ik multilink mis en wil hebben
     
    Theovv vindt dit leuk.
  18. Nee daarom, een torsie zou juist uit zichzelf meer stijfheid moeten bieden dan een multilink en eerder minder body-roll.

    Multi-link zou je vooral moeten voelen als 1 wiel een hobbel of kuil te verwerken heeft en het andere wiel niet. Dan blijf je met multi-link mooi vlak, waar je met torsie-as een zijdelingse beweging voelt.
     
  19. weet je dat heel zeker?
    alles wat je hier opnoemt heeft een :st: ook standaard, kan me niet voorstellen dat de :stline: dat ook allemaal heeft :shrug:
     

Deel Deze Pagina